![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Adevărul a fost revelat. Mă rog, este și azi.
Adevărul a fost relevat iar Ion înțelege ceva și cumva revlația. Vasile înțelege și el cumva, uneori la fel ca Ion, alteori un pic altfel. ba chiar ei înțeleg exact la fel dar când încep să spună cum au înțeles, Ion se exprimă mai greu, că e inginer, iar Vasile mai ușor și mai sugestiv, mai plastic și mai emoționant, că e retor. Adevărul e Unul. Oamenii e mulți și Unul și Același Adevăr răsună atât la fel cât și altfel în capul ăstora care e mulți și e diferiți, cât de cât, pă ici pă colo. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
La fel, Crezul e acelasi pentru toti (ar trebui sa fie), nu e interpretat altcumva de fiecare. Tocmai asta era erezia, o parere diferita de adevarul obiectiv. Ceea ce ai scris tu acolo e exact ce sustine si invatatura ecumenista. Am mai discutat acestea, dupa parerea mea nu avem cum sa ne intelegem. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Măi frate, ia să luăm noi doi niște exemple, ca să ne lămurim! Uite, noi știm că Împărăția lui Dumnezeu e înlăuntrul nostru. Ne-a spus Domnul, deci afirmația face parte din Revelație, de acord? Crezi că înțelegem amândoi același lucru prin asta? Crezi că avem aceeași cunoaștere, noi doi, asupra acestui aspect de o realitate indiscutabilă? Crezi că alți doi creștini, oricare ar fi ei, de pildă doi cuvioși de pe Athos, au aceleași cunoștințe/înțelesuri teoretice și practice referitor la acest adevăr? Rezonanța lor, ecoul lor subiectiv la această afirmație este aceeași? Putem face superpozabile cugetările lor pe această una și aceeași temă? Adevărul e unul, Hristos l-a revelat (făcîndu-Se cunoscut nouă, mai întâi) însă oamenii distincți înțeleg diferit. Cel puțin în anumite privințe, nuanțe, tâlcuri, reverberații, ecouri... Îți mai dau un exemplu: Sufletul e nemuritor. Oare tu și eu, Ion și Vasile, orice alți creștini care acceptă acest adevăr al credinței noastre: înțelegem la fel această afirmație? Apoi, un copil creștin de 5 anișori înțelege nemurirea sufletului sau natura păcatului la fel ca părinții lui și la fel cu bunicul său preot? Cătălin, sufletul e în unitate cu trupul. Adevăr, da? Suntem de acord amândoi, sper. Dar crezi că înțelegem la fel, noi doi, sau oricare alți doi creștini, acest adevăr de credință? dacă voiești, putem verifica imediat și, evident, nu vom înțelege identic. Nici noi doi nici oricare alți oameni între ei. Mereu vor exista naunțe personale. Dacă dorești îți mai pot da exemple. Nenumărate, mai exact pot înșira, teoretic vorbind, toate conținuturile credinței noastre creștine. Ei bine, la fel va fi mereu: orice îți spun și consideri și tu că e adevărat nu înseamnă același lucru pentru amândoi. Sper să înțelegi că Dumnezeu e Unul iar cunoașterea Lui este subiectivă, deoarece este realizată de subiecți umani, de persoane, de ființe umane unice și originale. Asta nu înseamnă că nu avem un nucleu comun de înțelesuri (poftim, cădem de acord în privința Crezului, indiscutabil), însă și acelea poartă o oarecare pecete personală, inconfundabilă de la om la om. Sfântul Maxim Mărturisitorul nu înțelege pe Hristos, exact la fel cum înțelege Sfântul Nectarie sau Sfântul Isaac Sirul. Deși Dumnezeu este Unul. Ți-am mai spus că e vorba despre unitate în diversitate. Dar ai făcut o conexiune formală și ai aruncat eticheta peste miez scriind că ar fi deviza nu știu cărei organizații, parcă deviza UE sau cam așa ceva... Tu chiar nu înțelegi ce încerc să îți comunic? Orice vine din afara lecturilor tale e automat clasificat drept ecumenism, erezie etc.? De ce așa? Măi Cătăline, dar nu-i nici o filosofie, sunt lucruri simple, de bun simț, măi frate... Dă-ți seama că nici măcar cuvântul om nu e înțeles identic de orice doi sau mai mulți oameni între ei... Dacă înțelegi asta, poate vei pricepe și de ce crucea omului nu poate fi purtată decât de el însuși, iar nu de altul... Doamne ajută! |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
De fapt aceasta e deviza ecumenismului, nu stiu daca am spus data trecuta. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Problema este ca propozitia "leul are patru picioare", care, ca orice judecata de existenta, e de ordin obiectiv (adica e adevarata sau falsa nu in functie de mintea mea, ci in functie de cate membre are leul) are semnificatie diferita pentru oameni diferiti. "Ce inseamna, pentru mine si viata mea, faptul ca leul are patru picioare?". Ei bine, asta nu mai e o chestiune de biologie, ci de teologie (sau "leologie", daca va place). Aici nu mai putem vorbi de adevar obiectiv. De aceea oamenii au teologii diferite. Sunt scoli diferite, toate vii, toate ortodoxe. Mai la deal era vorba de Sf Nicolae Cabasila. Stiti bine ca a fost in polemica cu Sf Grigore Palamitul. Sa fi fost vreunul dintre ei eretic ? Nu as zice, ci e clar ca aveau teologii diferite plecand de la acelasi adevar. Acela ca leul are patru picioare. Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ati scris ceva de teologie, tot gresit, si unii sfinti au avut greseli. Dar exista si controverse pe teme marunte, de genul care sfant ierarh a fost mai mare. Asta tine tot de parere personala, adica primul caz. Aici e gresit, ca tot suntem la subiectiv si obiectiv, dvs. sunteti subiectiv, pentru ca la catolici s-a modificat crezul, justificandu-se prin intelegerea diferita. Odata cu conciliul Vatican II s-a accentuat interpretarea si reinterpretarea invataturii dupa considerente ce tin de ecumensim. Dar e adevarat, avem crezuri diferite fata de alte culte, eu ma refeream la cei ce doresc adevarul. De exemplu nu la cel ce cauta justificari ca leul are sase picioare, desi nu e asa. |
|
|