Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.01.2015, 20:31:18
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfântul Efrem

Spre a-l cunoaște pe Sfântul Efrem mai îndeaproape, redau spre lectură câteva cuvinte de folos din scrierile cuviosului.
Despre ascultare

Un frate i-a spus altui frate: „Avva mi-a poruncit să merg la brutăria din sat și să fac pâine pentru frații din mănăstire, însă oamenii de acolo sunt lumești, vorbesc ce nu se cuvine și nu-mi va folosi să aud unele ca acestea. De ce trebuie așa ceva?“ Fratele i-a răspuns: „Nu ai văzut tu oare copiii și cum învață aceștia, fiecare pentru el, în caietul lui, și nu pentru altul, știind că îi vor spune învățătorului tema pe care au învățat-o ei, și nu alții? Iar dacă vor începe să te biruiască patimile, să ții minte cele spuse: Toate să le încercați, țineți cele bune! (I Tesaloniceni 5, 20) („Despre cum se dobândește virtutea smereniei“).
„Adu-ți aminte neîncetat de moarte și de mormânt“

Să știi și că dracii se tem de tăcere, post, priveghere, abstinență, smerenie, rugăciune, lacrimi și alte virtuți ale monahului. Dacă vrei ca Dumnezeu să-ți dăruiască lacrimi, zdrobirea inimii și despătimire, adu-ți aminte neîncetat de moarte și de mormânt. („Despre cele opt gânduri păcătoase“)
Așadar, dacă și dracii recunosc, fără voia lor, că sunt neputincioși în fața smereniei și chiar se tem de aceasta, atunci de ce nu luăm în seamă această virtute? („Răspunsuri la întrebări“)
Împotriva vorbirii de rău

Fericit și de trei ori fericit este cel care nu și-a spurcat limba cu vorbirea de rău a aproapelui; cel care nu și-a spurcat inima cu limba, ci înțelege că noi toți suntem sub pedeapsă; cel care nu se bucură de vorbirea de rău, ci urăște această patimă. Pentru că cel care nu vorbește de rău pe aproapele, s-a păstrat fără prihană. Acesta nu se împiedică și cugetul lui nu este spurcat. Cel care alungă duhul vorbirii de rău nu va mai fi aproape de oamenii răi și va birui legiuni de demoni. Cel care nu a vorbit de rău pe aproapele, a dobândit o comoară care nu-i poate fi furată. Cel care nu vorbește de rău a evitat uciderea de frați și alții nu-l vor vorbi pe el de rău. Cel care nu este prins de duhul vorbelor rele a cunoscut cu adevărat că el însuși este om trupesc și s-a păzit de orice pată. Cel care nu este în cârdășie cu vorbitorul de rele va fi împreună locuitor cu îngerii. Cel care nu și-a otrăvit urechile și limba cu cuvinte urâte, acela are buzele lui pline de roadele Duhului Sfânt. De aceea, cu adevărat ferice de omul care s-a ferit de vorbirea de rău. („Cuvânt despre virtuți și patimi“)
Despre răbdare

Fericit este, fraților, acela care a dobândit răbdarea, pentru că răbdarea are nădejde, „iar nădejdea nu se rușinează“ (Romani 5, 5). Cu adevărat fericit și de trei ori fericit este cel care are răbdare. Fiindcă „cel care va răbda până la sfârșit, acela se va mântui“ (Matei 10, 22). Și ce este mai bun decât această făgăduință? „Bun este Domnul; loc de scăpare în zi de strâmtorare, și pe cei ce se încred în El îi știe! (Naum 1, 7). Dar cât prețuiește răbdarea, fraților? Ori și pentru aceasta trebuie să vă zic un cuvânt, spre încredințare? Răbdarea nu poate fi singură, ci împreună cu multe alte virtuți. Cel care are răbdarea dobândește orice fel de virtute. În necazuri, se bucură; în nevoi, nu cârtește; în ispite, se minunează. Este oricând gata să facă ascultare. Este înfrumusețat cu îndelunga răbdare și plin de dragoste. Jignirilor le răspunde cu binecuvântare. În certuri, păzește pacea; în tăcere își arată bărbăția; în cântări de psalmi nu este leneș; este oricând gata să postească; la rugăciune este răbdător; în fapte își arată tăria; este direct în răspunsuri și supus în porunci; în viață e osârduitor; în ajutorarea aproapelui este primul; în convorbire e atrăgător; în viața de chinovie e plăcut; în sfătuiri e ca dulceața; în privegheri nu se supără; în grija pentru străini e săritor; în ajutarea neputincioșilor e foarte atent; în situații dificile sare primul ajutor; în gânduri e cu trezvie și bun în orice faptă. Căci unul ca acesta este înfrumusețat de orice faptă bună. Cine a dobândit răbdarea, acela a dobândit și nădejdea și cu îndrăzneală va striga către Domnul: «Așteptând am așteptat pe Domnul și S-a plecat spre mine»“ (Psalmi 39, 2). („Cuvânt despre virtuți și patimi“)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 01.02.2015, 23:00:09
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Puterea Rugaciunii lui Iisus - Staretul Efrem Filotheitul

Harul Sfantului Duh se manifesta in multe chipuri si darurile aduse de el sunt multe si diferite.Sfantul Duh prin lucrarea inalta a rugaciunii si a trezviei daruieste darul lacrimilor, darul bucuriei, darul mai-inainte vederii, darul invataturii, al indelungii-rabdari, al dumnezeiestilor mangaieri, al nadejdii, darul dumnezeiestii dragoste, al contemplatiei, al rapirii mintii.Noi invatam mereu, dar cu cat invatam cu atat datoria noastra fata de Dumnezeu si parinti creste.Fiecare din noi, potrivit cu sporirea si cu folosul pe care l-a primit din rugaciune, primeste si vindecarea de patimile cele sufletesti si trupesti.Indreptarea patimilor si a neputintelor arata cat de sporit este omul in rugaciune.

Asadar tebuie sa ne silim.neincetat sa ne indemnam pe noi insine la rugaciune;sa nu o neglijam.In cazul cand se va observa ca rugaciunea a slabit, trebuie de indata sa incepem sa ne nevoim a ne indrepta;sa ne silim, ca sa primim din nou putere in rugaciune.Cum putem face aceasta?Sufletul trebuie sa se adune prin sine, "sa stranga cureaua", cum se spune, si sa inceapa sa se roage cu ravna.Sa alunge gandurile, sa lepede grija, sa slobozeasca mintea de raspandire si sa spuna:"Acum ma voi desfata de rugaciune".

Rugaciunea este catapulta impotriva demonilor, a patimilor, a pacatului si, in general, a tot ce se pune piedica in calea mantuirii.Nu gresesti daca numesti Rugaciunea liman, fiindca este limanul la care se adaposteste corabia invaluita de furtuna.Acolo iti vei afla pacea, mantuirea, siguranta.De asemenea nu gresesti daca numesti Rugaciunea si sapa si secure sau busola;daca o numesti lumina sau cu alte denumiri.Pentru aceasta noi, monahii, nu trebuie sa o neglijam deloc.Exista mireni in lume, mai ales femei, care se nevoiesc mult cu Rugaciunea, desi au griji , au copii, treburi, au atatea si atatea indatoriri.Cu toate acestea iconomisesc si putin timp pentru a se ruga si a se indeletnici cu chemarea Numelui lui Dumnezeu.Ce indreptatire vom avea noi, cand Dumnezeu ne-a dat atata libertate si lipsa de griji?Ce raspuns vom da cand neglijam rugaciunea si o facem atat de neputincioasa, incat slabiciunea ei sa ingaduie pacatului si patimilor sa ne zdrobeasca si sa ne inbolnaveasca?Ne lupta gandurile?Avem arma preaputernica - Rugaciunea.Dulceata pacatului trage mintea la rau.Dar daca mintea va lua in maini baltagul rugaciunii si-l va ridica si va incepe sa loveasca, se vor dezradacina chiar si cele mai puternice ganduri.Ajunge numai ca omul sa tina baltagul si sa-l manuiasca cu indemanare.Atunci, cu adevarat, va deveni iscusit in aceasta.De aceea diavolul ne impiedica sa spunem Rugaciunea, pentru a ne putea robi mai usor.Ne aduce nepasare, griji desarte si alte nenumarate piedici, numai pentru a ne impiedica de la rugaciune.Asa cum s-a dovedit din experienta, demonii se tem de Numele lui Hristos.Ei insisi au marturisit aceasta prin gura oamenilor, si anume ca sunt arsi atunci cand omul se roaga.

Era un monah care cazuse in multa nepurtare de grija.Atat de mult se lenevise, incat pana si canonul sau si-l parasise si s-a intors in lume.S-a dus in locul sau natal, acolo unde demonizatii alearga pentru a primi tamaduire de la Sfantul Gherasim.Pe cand mergea sa se inchine si el Sfantului, de vreme ce tot se afla acolo, pe drum l-a intalnit o demonizata care i-a spus: - Daca ai sti ce tii in mana!Ah, daca ai sti, sarmane om, ce tii in mana!Daca ai sti cat ma arde aceasta metanie a ta, iar tu o tii din obisnuinta, asa de forma!

Monahul a incremenit.De la Dumnezeu a fost sa-i vorbeasca acea demonizata.Atunci si-a venit in fire.Luminat fiind de Dumnezeu, a spus intru sine:"Ia te uita, cat de nepriceput sunt!Am in mana mea cea mai puternica arma si nu pot sa lovesc niciun diavol.Si nu numai ca nu pot sa lovesc, dar ma si duce in robie acolo unde vrea el.Am pacatuit, Dumnezeul meu!

Si in acea clipa s-a intors caindu-se, spre manastirea sa, unde a pus inceput bun.Atat de mult a sporit in lucrarea rugaciunii si in petrecerea monahala, incat s-a facut pilda multora.Pe acest staret l-am cunoscut si eu.Nu auzeai nimic din gura lui decat" Doamne, Iisuse Hristoase, miluieste-ma!". Neincetat se ruga.Ii spuneai ceva, iar el iti raspundea cu doua-trei cuvinte, dupa care limba lui se intorcea la Rugaciune.Atat de mult se obisnuise cu ea, incat il schimbase cu totul.Si ganditi-va ca vrednicia rugaciunii si a metanierului i-a descoperit-o diavolul - desigur, fara sa vrea - , potrivit judecatilor Celui Preainalt.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 07.02.2015, 01:08:36
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Spiritualitatea ortodoxă și câteva exemple din tradiția românească



Articol publicat în limba germană (Die orthodoxe Spiritualität mit einigen Beispielen aus der rumänischen Tradition) în vol. coord. de Hermann Schoenauer, Spiritualität und innovative Unternehmensführung, Stuttgart: Kohlhammer 2011, pp. 262-284
Introducere

În Bisericile apusene, cu deosebire în Biserica Catolică, fiecare congregație, ordin sau fraternitate religioasă are spiritualitatea sa proprie. Astfel întâlnim o spiritualitate specifică benedictinilor, o alta proprie cisterțienilor, alta a carmeliților, a micilor surori ale lui Iisus, a diferitelor fraternități, a mișcărilor harismatice etc…. și chiar o spiritualitate a laicilor. Desigur că este vorba de aceeași spiritualitate creștină, dar cu accente diferite potrivit scopului pe care fiecare grupare îl are în vedere. Apariția diferitelor „spiritualități” este rezultatul dezvoltării istorice a creștinismului apusean care are în vedere sufletul omului, dar, mai ales, trupul și viața aceasta pământească, pe care încearcă să le desăvârșească. Se știe că spiritul occidental este juridic, rațional și foarte pragmatic. Aici totul trebuie să fie exact, precis și în bună rânduială. Numai așa lucrurile evoluează. Orientarea fundamentală este aceea a organizării și transformării lumii prezente.
În Răsărit, spiritul creștin, predominant ortodox, are o altă orientare, moștenită din Tradiția iudaică și din antichitatea greacă. Orientalii sunt, în general, mai introvertiți, mai sentimentali, mai puțin practici și mai detașați de lumea aceasta. De aceea și spiritul creștin (ortodox) este mistic, speculativ și orientat spre lumea cealaltă. „Nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe cea care va să fie” (Evrei 13, 14).

Ortodoxia se caracterizează printr-o mare unitate în viața ei canonică, liturgică, ascetică și teologică. Iar spiritualitatea ortodoxă care este sinteza vieții Bisericii, adică a vieții în Hristos și în Duhul Sfânt, este tot atât de unitară. În Ortodoxie nu se vorbește de spiritualitate la plural. Spiritualitatea este una pentru toți credincioșii Bisericii: laici, monahi sau clerici. Și aceasta pentru că spiritualitatea urmărește transformarea lăuntrică a omului, sfințirea sau desăvârșirea lui. În acest sens, Sfântul Ioan Gură de Aur zice că atunci când Hristos poruncește: „Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru desăvârșit este!” (Matei 5, 48), se adresează tuturor, indiferent de starea lor socială sau de funcția pe care o au în Biserică și că toți trebuie să atingă aceeași măsură a desăvârșirii. Viața creștină înseamnă un efort permanent de asemănare cu Hristos „până ce vom ajunge toți… la starea bărbatului desăvârșit, la măsura vârstei deplinătății lui Hristos” (Efeseni 4, 13). Efortul sau asceza care se cere pentru urmarea lui Hristos până la identificarea cu El este expresie a credinței care nu înseamnă doar atașamentul intelectual la opera de mântuire a lumii realizată de Hristos prin moartea și învierea Sa, ci însușirea acestei mântuiri în viața personală tocmai prin efortul de identificare cu El: „M-am răstignit împreună cu Hristos și nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine” (Galateni 2, 20).

În cele ce urmează voi încerca să fac o sinteză a spiritualității ortodoxe, iar apoi să prezint specificul spiritualității românești prin câteva exemple concrete: viața Sfinților martiri Brâncoveni, viața Sfântului ierarh Calinic de la Cernica și lucrarea Cenaclului (Asociației) „Rugul aprins”, o încercare de răspândire a spiritualității isihaste în rândul mirenilor, îndeosebi al intelectualilor.


__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.02.2015, 01:09:39
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit ( 2 )

1. Ce înțeleg ortodocșii prin viață duhovnicească sau spiritualitate?

Termenul de „spiritualitate” vine de la latinescul „spiritus”= suflare și ne trimite la suflarea creatoare a lui Dumnezeu prin care omul devine „ființă vie” sau „suflet viu”(vezi Geneză 2,7). Dumnezeu creează lumea numai prin cuvântul Său, pe om însă îl face „după chipul și asemănarea Sa” (Geneză 1, 26), printr-o lucrare specială, modelându-l din pământ și insuflând asupra lui Duhul Său prin care omul devine „ființă vie” sau „suflet viu”. Fără suflarea creatoare a lui Dumnezeu, deci fără Duhul Lui, omul nu poate exista. Deși animalele au și ele un suflet care le întreține viața, nu au suflarea lui Dumnezeu, adică pe Duhul Sfânt care să le facă apte pentru o viață spirituală superioară. Numai omul este făcut ca să participe conștient la viața lui Dumnezeu, prin prezența Duhului Sfânt în el încă de la crearea (nașterea) sa.

Prin „spiritualitate” înțelegem tocmai participarea liberă și conștientă a omului la viața lui Dumnezeu Care este comuniune de Persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Participarea la viața Sfintei Treimi privește omul în unitatea componentelor sale: trup, suflet și duh. „Însuși Dumnezeul păcii să vă sfințească pe voi desăvârșit, și întreg duhul vostru, și sufletul, și trupul să se păzească fără de prihană întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos” (I Tesaloniceni 5, 23). Sfințirea vine numai de la Dumnezeu; nimeni nu se poate sfinți pe sine însuși prin forțele sale proprii, după cum nici-o creatură nu ne poate sfinți. Numai Duhul Sfânt, pe care Biserica îl numește „Sfințitorul”, sfințește pe om și creația. Însă nu fără voia omului și fără participarea lui la procesul sfințirii sale și al creației. Pentru că omul a fost dotat prin creație cu voință liberă care se poate opune chiar lui Dumnezeu, Creatorul său. Vorbim de sfințirea omului și a creației, deși numai omul are voință liberă, pentru că omul poartă în sine toată creația, el fiind, după Sfinții Părinți ai Bisericii, un „microcosmos”. Astfel omul recapitulează în sine toată existența, tot cosmosul. Sfințirea omului înseamnă simultan și sfințirea creației. Există deci o unitate ontologică a umanității și a creației care se concentrează în inima fiecărui om. Într’adevăr, după Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți, inima este locașul harului și centrul ființei umane din care izvorăsc și spre care converg toate puterile fizice și psihice ale omului. Când aceste puteri lăuntrice sau energii se află în armonie, ne bucurăm de „pacea inimii” și de „simțirea harului”, care înseamnă simțirea lui Hristos ca Domn și Mântuitor al nostru și a semenilor ca propriile noastre mădulare. Și aceasta pentru că dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat deplin în inimile noastre.

Totuși în starea de păcat, care în esență este egoism și înseamnă separare de Dumnezeu și separare de semeni, omul nu mai simte și nu mai trăiește legătura sa ontologică cu Dumnezeu și cu semenii săi în umanitate și cu creația pentru că este divizat în el însuși. El nu mai este o ființă unitară, o persoană în comuniune, ci o ființă divizată și distrusă, o persoană coborâtă la nivelul cel mai de jos al existenței, acela al individului egoist, închis în el însuși, fără comuniune adevărată cu semenii săi, de pe urma cărora vrea doar să profite și în care vede mai degrabă vrăjmași decât frații săi în umanitate.

Pentru a reface unitatea ontologică a umanității pierdută prin păcatul strămoșesc și prin păcatele fiecăruia în parte, deci pentru a-l elibera pe om din păcat care, așa cum am spus, separă pe om de Dumnezeu și de semenii săi, Dumnezeu alege calea întrupării Fiului Său, Care ca om fără de păcat recapitulează în firea Sa umană întreaga umanitate și întreaga creație. Iisus Hristos este „Fiul Omului” prin excelență, Omul adevărat, noul Adam sau „Adamul total”, cum îl numesc Părinții Bisericii, tocmai pentru că El nu este separat de nimeni și de nimic, pentru că poartă în Sine și este unit cu toată umanitatea și cu toată creația. Astfel firea sau natura umană a lui Hristos este ca un aluat sau ca o sămânță semănată în umanitate care dacă este primită și cultivată în viața personală face ca fiecare să regăsească în sine unitatea sa cu întreaga umanitate și cu întreaga creație. Iar Hristos ni se oferă înainte de toate în Tainele Bisericii. Prin Tainele Bisericii, cu deosebire prin Botez și prin Euharistie, noi îl primim pe Hristos cu toată umanitatea Sa și cu toată dumnezeirea Sa și devenim una cu El, dacă ne silim să împlinim poruncile Lui.

În concluzie, pentru ortodocși spiritualitatea este viața creștină înțeleasă ca viață în Hristos și în Duhul Sfânt, care prin Tainele Bisericii, susținute de efortul personal de curățire și sfințire prin împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, ne apropie treptat de Hristos până la unirea deplină cu El, când vom trăi și noi, întocmai ca și Hristos, comuniunea desăvârșită cu Dumnezeu în Sfânta Treime, cu semenii noștri în umanitate și cu toată creația.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.02.2015, 01:12:22
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

2. Rugăciunea Bisericii: Sfintele Taine și cele șapte Laude, ca fundament al spiritualității ortodoxe

2.1 Sfintele Taine După cum am spus, Duhul Sfânt este cel care sfințește totul, omul și creația. Iar harul Duhului Sfânt, adică puterea lui sfințitoare, ni se împărtășește în mod obiectiv prin rugăciunea Bisericii concentrată în Sfintele Taine și prelungită în cele „șapte Laude” zilnice, prin care credinciosul aduce lauda cuvenită lui Dumnezeu, „Părintele luminilor de la care vine toată darea cea bună și tot darul desăvârșit” (Iacob 1, 17). Prin Taine înțelegem lucrări ale harului Duhului Sfânt ca răspuns la rugăciunea credincioșilor, adunați în sinaxă liturgică (rugăciune comună), de a le sfinți viața. Biserica Ortodoxă, ca și Biserica Catolică, socotește că șapte sunt Tainele Bisericii: Botezul, Mirungerea, Euharistia sau împărtășirea cu trupul și sângele Domnului, Preoția, Spovedania (Pocăința) sau mărturisirea păcatelor, Cununia și Maslul sau ungerea cu untdelemn sfințit a bolnavilor. Aceste Taine privesc viața credinciosului și a comunității în cele mai importante momente și aspecte ale ei. Totuși, în sens larg, orice rugăciune liturgică sau personală poate fi privită ca taină, pentru că în toate este prezent și lucrător Duhul Sfânt. Fixarea numărului de șapte este de origine târzie, scolastică. Sfinții Părinți spun că Biserica însăși este Taina Tainelor pentru că Biserica se identifică cu Hristos și ca atare Duhul Sfânt lucrează în orice moment prin Biserică. Biserica, în aspectul ei mistic, nevăzut, este tocmai realitatea prezenței lui Hristos în lume până la sfârșitul veacurilor, iar în aspectul ei văzut este comunitatea credincioșilor care se adună laolaltă ca să slujească Sfintele Taine și să-L laude pe Dumnezeu prin întreg cultul ei.

( va continua )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.02.2015, 23:14:50
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

2.2 Biserica și Euharistia

Dacă încercăm să pătrundem mai mult în misterul Bisericii trebuie să facem apel la Sfânta Scriptură. În epistola către Efeseni, Sfântul Apostol Pavel spune că „Dumnezeu L-a dat (pe Hristos) cap Bisericii, care este trupul Lui” și, de asemenea, că „Hristos este capul Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor și este” (1, 22-23; 5, 23). Înțelegem de aici că Biserica este „trupul lui Hristos”, adică prelungirea istorică a Întrupării, a prezenței și lucrării permanente a lui Hristos în lume. Iar credincioșii sunt mădularele trupului lui Hristos: „voi sunteți trupul lui Hristos și mădulare fiecare în parte” (I Corinteni 12, 27). Firește, ca „trup al lui Hristos”, Biserica se identifică cu Hristos, este una cu El. Între capul Hristos și trupul Său, Biserica, nu există nici cea mai mică separație sau despărțire, zice Sfântul Ioan Gură de Aur.

Pe de altă parte, toți Sfinții Evangheliști vorbesc despre instituirea la „Cina cea de taină” a Tainei Euharistiei, când Hristos preface, prin binecuvântare, pâinea și vinul în trupul și sângele Său cu care i-a împărtășit pe ucenici. El a cerut apostolilor: „aceasta să faceți spre pomenirea Mea” (Luca 22,19); cu alte cuvinte, să săvârșească mereu Euharistia. Pentru teologia și spiritualitatea ortodoxă, Euharistia este Taina fundamentală a Bisericii întrucât ea actualizează neîncetat prezența lui Hristos în lume și ne împărtășește trupul și sângele Lui care sunt adevărata mâncare și adevărata băutură pentru cei credincioși. Biserica, „trupul lui Hristos”, se identifică deci cu Euharistia, „trupul și sângele Domnului”. Astfel Biserica sau adunarea credincioșilor săvârșește Euharistia, iar Euharistia îi transformă pe credincioși în Biserică, „trupul lui Hristos” prin împărtășirea cu Hristos care ne face mădulare ale trupului Său. „Paharul binecuvântării, pe care-l binecuvântăm, nu este oare împărtășirea cu sângele lui Hristos? Pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășirea cu trupul lui Hristos? Că o pâine, un trup suntem cei mulți; căci toți ne împărtășim dintr-o pâine” (I Corinteni 10, 17). Ca membrii ai Bisericii prin Botez și prin împărtășirea din aceeași pâine (trupul lui Hristos), credincioșii nu mai sunt izolați unii de alții, ci devin mădulare unii altora și mădulare ale trupului lui Hristos. Aici Ortodoxia pune accent pe pregătirea pentru împărtășirea constantă, „cu vrednicie”, adică cu cercetarea conștiinței (cf. I Corinteni 11, 28), care se face cu ajutorul duhovnicului în Taina Spovedaniei, ca și cu post și rugăciune. Părinții Bisericii compară Euharistia ca Taină a trupului și sângelui Domnului cu focul, iar pe cel ce se împărtășește cu fierul. Dacă un fier este ținut în foc se înroșește până devine el însuși foc, rămânând totuși în firea sa metal. Tot astfel și credinciosul care se împărtășește cu credință devine ca Hristos, va avea gândul și simțirea lui Hristos (cf. I Corinteni2, 16; Filipeni 2, 5). Firea celui mai tare schimbă firea celui mai slab, zic aceiași Părinți. Așadar Duhul Sfânt prin Sfintele Taine îl îndumnezeiește pe credincios, îl face asemenea lui Dumnezeu sau „Dumnezeu după har” (nu după natură).


Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.02.2015, 22:58:16
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

2.3 Trăsăturile fundamentale ale Bisericii ca și comunitate a credincioșilor

Ca și comunitate a credincioșilor, Biserica apare la Rusalii, când Duhul Sfânt s-a pogorât peste Apostolii Domnului, în chip de limbi de foc și i-a întărit ca să-l vestească pe Hristos, Cel mort și înviat ca Mântuitor al lumii. Cei ce au auzit predica lui Petru în acea zi „au fost pătrunși la inimă”, s-au pocăit și au primit botezul în numele lui Iisus Hristos spre iertarea păcatelor. Odată cu botezul, toți au primit și darul Duhului Sfânt (vezi Faptele Apostolilor 2, 37-38). Despre prima Biserică sau comunitate creștină din Ierusalim, ni se spune mai departe că membrii ei „stăruiau în învățătura Apostolilor și în comuniune, în frângerea pâinii și în rugăciuni și nici unul nu zicea că este al său ceva din averea sa, ci toate le erau de obște” și, de asemenea, că „inima și sufletul mulțimii celor ce au crezut erau una” (2,42; 4,32).

Avem aici trăsăturile fundamentale ale vieții creștine centrate pe comuniunea dintre credincioși care se adună laolaltă pentru a asculta Cuvântul lui Dumnezeu, pentru a frânge pâinea, adică a săvârși Euharistia și a se împărtăși cu trupul și sângele Domnului și pentru a se ruga împreună. Punctul culminant al comuniunii dintre credincioși este acela că inima și sufletul lor devin una prin detașarea de bunurile materiale, care dacă nu sunt bine gestionate închid inima în sine și o despart de ceilalți.

Referitor la raportul dintre Cuvântul lui Dumnezeu și Euharistie, din perspectivă ortodoxă, trebuie să spunem că dacă în Vechiul Testament, Cuvântul lui Dumnezeu (Fiul lui Dumnezeu) se face cunoscut oamenilor prin gura proorocilor și a oamenilor aleși, în Noul Testament, Cuvântul se face trup, devine om în Persoana lui Hristos și se adresează direct lumii. Iar Biserica există în lume prin cele două forme ale prezenței lui Hristos: Euharistia și Cuvântul, pe care nu le desparte niciodată pentru că Hristos nu poate fi împărțit. Euharistia este deci Cuvântul întrupat; Biblia, Cuvântul rostit, consemnat de autorii sfinți. Biserica (poporul lui Dumnezeu) săvârșește Euharistia și vestește Cuvântul (Evanghelia) cu care se silește să se conformeze până la identificare. Cuvântul (Evanghelia) este prelungirea Euharistiei și totodată și interpretarea ei. În Sfânta Liturghie, Hristos ni se împărtășește sub forma pâinii, dar ne și învață cum să devenim noi înșine „pâine”, adică ofrandă unii pentru alții și pentru lume.

Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos Nestiut Generalitati 4 10.04.2014 19:58:59
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos mirelat Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 23 25.09.2013 03:44:16
Dogmatica Patristica Ortodoxa myself00 Generalitati 7 10.09.2012 19:23:37
Despre trupurile inviate in patristica Mihnea Dragomir Sfinti Parinti (Patrologie) 99 29.05.2012 14:09:59
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata tatolivia Intrebari utilizatori 0 09.10.2011 15:10:56