![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Am evitat de multe ori sa fac macar o adnotare la acest fir si inca la citeva asemanatoare, din... nu stiu din ce cauza. As fi indrasnit sa zic din prudenta, dar acest gind al meu se intrevede mult cazut fata de minunata bogatie a darurilor acestor parinti trecuti aici.
Am citit mereu acest fir si nu a fost data sa nu ma bucur. Am citit mereu acest fir si nu a fost data sa nu ma intreb: daca se gaseste totusi cineva care face dragoste de frati si posteaza aici mereu cite un pahar de Viata, de ce noi citindu-le nu ne este suficient si inca continuam sa ne infruntam pe tarimul cugetarii in diferite idei. Daca citim cu luare aminte si daca sorbim tot nectarul duhovnicesc din acesti sfinti si parinti , ce ne mai lipseste sa nu cadem de acord pe orice subiect daca toti ne numim ortodocsi ? F. frumos site si ciudat paradox! acela al neintelegerii intre noi desi avem aici, spre pilda, de toate, mai ales cind totusi se gaseste cineva care se indeletniceste cu scoaterea lor de prin slove si sa le puna aici pe tava ! Nu doresc cu aceasta interventie sa fiu comentat, sau dau nastere la vreo discutie noua. Sa ne pastram toti cugetul dar sa deschidem larg sufletul si sa ne hranim cu Viata pe care sfintii ne-o dau numai ca sa fim Vii. Si eu as fi avut mai multe de zis, spre bine toate, dar tocmai din aceasi idee ma opresc aici ! Pace si bucurie tuturor !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Frica de Dumnezeu și frica „lumească” nu sunt două atitudini deosebite prin natura lor, ci sunt una și aceeași atitudine fundamentală a omului, însă îndreptată spre țeluri diferite. Acest lucru iese limpede din învățătura Sfinților Părinți, care arată cum una o exclude pe cealaltă: dacă ți-e teamă de ceva din lume înseamnă că nu ți-e frică de Dumnezeu; și, dimpotrivă, cel care se teme de Dumnezeu n-are frică de nimic: „Cel ce s-a făcut rob Domnului nu se va teme decât numai de Stăpânul său. Dar cel ce nu se teme încă de Acesta se teme și de umbra lui”, scrie, de pildă, Sfântul Ioan Scărarul. De aceea, Sfinții Părinți spun că teama ca patimă este înlesnită de „lipsa de rob a sufletului”, la care ajunge omul când nu are Duhul cel dumnezeiesc sălășluit în sufletul său: „…m-am temut, căci sunt gol”, spune Adam după ce a călcat porunca (Fac. 3, 10).
Jean Claude-Larchet
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Marcu Monahul (sec. V-VI) scrie: „Nimeni nu este mai bun și mai milostiv ca Dumnezeu, dar, cu toate acestea, n-o să-l ierte pe cel ce nu se căiește de păcatele sale. (…) Toate poruncile se reduc la una singură: cea a pocăinței. (…) Căci nu vom fi osândiți pentru mulțimea păcatelor, ci pentru că n-am voit să ne pocăim. (…) Pocăința nu se sfârșește până la moarte, nici pentru cei mici, nici pentru cei mari”. Cum spune Avva Isaia (sec. IV-V): „Cunoscând de la început Domnul nostru Iisus Hristos cât de mare este răutatea vrăjmașului, ne-a dăruit pocăința până la ultima noastră suflare. Că de n-ar fi pocăință, nimeni nu s-ar mântui”. Iar Sfântul Isaac Sirul (sec. VII) ne învață, la rândul său: „Avem nevoie de căință în fiecare clipă a celor douăzeci și patru de ore ale zilei și nopții”.
Îndrumătorii duhovnicești contemporani acordă și ei o la fel de mare importanță pocăinței. Astfel, Sfântul Serafim de la Sarov (1759-1833) afirma: „Unde nu sunt lacrimi, nu este mântuire”. Iar părintele Serafim Papakostas, conducătorul mișcării grecești „Zoe”,din 1927 până în 1954, își începe opera cea mai cunoscută cu aceste cuvinte: „În fiecare epocă, dar mai ales într-a noastră, atât de profund neliniștită, obosită și agitată, nimic nu este mai important ca pocăința. Nu există ceva la care omul să aspire mai profund. Singura problemă este că nu avem o idee prea clară despre ea”. Este momentul să menționăm că rugăciunea lui Iisus, care este mult mai practicată astăzi decât acum cincizeci de ani, este o rugăciune specifică pocăinței:„Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul”. Episcop Kallistos Ware
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
- Vorbind despre tânărul creștin, orice tânăr creștin își pune problema găsirii unui drum în viață și se gândește și la varianta călugăriei și la cea a căsătoriei. Cum poți ști care e chemarea?
- Asta e o întrebare pe care o puneți foarte ușor și o repetați mereu. Nu poți ști care e chemarea, decât ce gusturi și ce porniri ai tu. Mai întâi de toate, drumul spre mănăstire e cel mai mare posibil. Cuvintele Scripturii, care îndeamnă spre mănăstire, se află în vârful ei: „Vrei să fii desăvârșit?... Cine nu mă iubește pe Mine..., cine nu Mă urmează..., cine nu lasă tot pentru Mine...” Nu se pleacă la mănăstire numai dintr-o înaltă rațiune, ci dintr-o chemare, adică o nebunie pentru Hristos. Atunci când „înnebunești” pentru Hristos, nu mai stai de vorbă cu nimeni, în legătură cu „stau sau nu stau”, ci „Plec!” Deci, plecarea la mănăstire e o nebunie pentru Hristos, fără nici un fel de discuție. Și, ca orice nebun, nu stai acasă. Și nu te duci la mănăstire ca să găsești mănăstire, ci ca să faci tu mănăstire, prin comportarea ta, prin tăierea voii, prin ascultări, care sunt de o mare frumusețe. Poate nu înțelegeți lucrurile acestea, pentru că sunteți în laicitate. Drumul la mănăstire e o intrare în cer. O ieșire din lume; căci de aceea se spune „cin îngeresc”, și asemenea cu îngerii trebuie să asculți. Trebuie să știți că există două posibilități: ori te duci, ori nu te duci. Ca să rămâi în lume duci viața de care am mai vorbit: cum să fiu eu creștin. (Părintele Arsenie Papacioc)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
De ce Sfânta Biserică pomenește și prăznuiește în fiecare an cele mai mari evenimente ale lumii creștine, cum ar fi: Bunavestire, Nașterea lui Hristos, Botezul Domnului, Învierea și celelalte?
Pentru a încălzi și întări credința noastră, nădejdea noastră creștinească, recunoștința și dragostea noastră față de Dumnezeu și Maica Domnului, mijlocitoarea noastră înaintea lui Dumnezeu, cea nefăcută de rușine, ca să ne amintim și să nu uităm de patria noastră cea cerească, veșnică, și să nu avem împătimire de viața de aici, care e doar pregătitoare și școlitoare, vremelnică, trecătoare. De nu ar fi aceste praznice creștinești, creștinii ar uita că ei sunt anume creștini, chemați la patria cerească, și nu ar ști de ce trăiesc, de ce au fost înscriși în obștea (comunitatea) creștinească, altfel spus în Biserica lui Dumnezeu, care e țelul vieții lor, pentru ce este nevoie să credem în Hristos, în Sfânta Treime, pentru ce trebuie să ne rugăm lui Dumnezeu, Maicii Domnului și să-i chemăm pe sfinți. Iar praznicele bisericești ne explică toate aceste lucruri și ne pun întru cunoștință cu privire la purtarea de grijă a lui Dumnezeu pentru noi, păcătoșii, ne învață să Îl iubim pe Dumnezeu și să Îi mulțumim și totdeauna să avem în vedere viața viitoare, care nu va avea sfârșit, și să ne pregătim de ea. Sfântul Ioan de Kronstadt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
„Smerenia are multe grade. Primul este recunoașterea păcătoșeniei. Al doilea este comparația pe care o face omul între legea făcută de el însuși și legea desăvârșită, în urma căreia vede că este mai rău decât întreaga lume. Iar gradul al treilea este primirea harismelor ca daruri ale lui Dumnezeu. Al patrulea este vederea smereniei lui Hristos.” (Părintele Sofronie de la Essex)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Cel care și-a luat drept scop al vieții împlinirea voii lui Dumnezeu se străduiește să cunoască amănunțit și fără greș această atotsfântă voie prin cercetarea cu cea mai mare osârdie a Sfintei Scripturi, mai ales a Noului Testament, prin citirea scrierilor Părinților, stând de vorbă și sfătuindu-se cu creștinii sporiți, împlinind poruncile evanghelice cu purtarea cea din afară, cu mintea și cu inima. „Legea slobozeniei”, a zis Preacuviosul Marcu Ascetul, „prin înțelegerea cea adevărată se cinstește, prin lucrarea poruncilor se înțelege și se plinește prin îndurările lui Hristos”. Atunci când creștinul începe să trăiască în potrivire cu voia lui Dumnezeu cea bună, plăcută și deplină (Romani 12, 2), altfel spus cu poruncile Noului Testament, dintr-odată i se descoperă căderea și neputința firii omenești. Neputința nu-i îngăduie să împlinească poruncile lui Dumnezeu în chip curat și sfânt, precum o cere El, iar căderea se împotrivește – adeseori cu cea mai mare înverșunare – împlinirii poruncilor lui Dumnezeu.
Sfântul Ignatie Briancianinov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|