![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
- Vorbind despre tânărul creștin, orice tânăr creștin își pune problema găsirii unui drum în viață și se gândește și la varianta călugăriei și la cea a căsătoriei. Cum poți ști care e chemarea?
- Asta e o întrebare pe care o puneți foarte ușor și o repetați mereu. Nu poți ști care e chemarea, decât ce gusturi și ce porniri ai tu. Mai întâi de toate, drumul spre mănăstire e cel mai mare posibil. Cuvintele Scripturii, care îndeamnă spre mănăstire, se află în vârful ei: „Vrei să fii desăvârșit?... Cine nu mă iubește pe Mine..., cine nu Mă urmează..., cine nu lasă tot pentru Mine...” Nu se pleacă la mănăstire numai dintr-o înaltă rațiune, ci dintr-o chemare, adică o nebunie pentru Hristos. Atunci când „înnebunești” pentru Hristos, nu mai stai de vorbă cu nimeni, în legătură cu „stau sau nu stau”, ci „Plec!” Deci, plecarea la mănăstire e o nebunie pentru Hristos, fără nici un fel de discuție. Și, ca orice nebun, nu stai acasă. Și nu te duci la mănăstire ca să găsești mănăstire, ci ca să faci tu mănăstire, prin comportarea ta, prin tăierea voii, prin ascultări, care sunt de o mare frumusețe. Poate nu înțelegeți lucrurile acestea, pentru că sunteți în laicitate. Drumul la mănăstire e o intrare în cer. O ieșire din lume; căci de aceea se spune „cin îngeresc”, și asemenea cu îngerii trebuie să asculți. Trebuie să știți că există două posibilități: ori te duci, ori nu te duci. Ca să rămâi în lume duci viața de care am mai vorbit: cum să fiu eu creștin. (Părintele Arsenie Papacioc)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
De ce Sfânta Biserică pomenește și prăznuiește în fiecare an cele mai mari evenimente ale lumii creștine, cum ar fi: Bunavestire, Nașterea lui Hristos, Botezul Domnului, Învierea și celelalte?
Pentru a încălzi și întări credința noastră, nădejdea noastră creștinească, recunoștința și dragostea noastră față de Dumnezeu și Maica Domnului, mijlocitoarea noastră înaintea lui Dumnezeu, cea nefăcută de rușine, ca să ne amintim și să nu uităm de patria noastră cea cerească, veșnică, și să nu avem împătimire de viața de aici, care e doar pregătitoare și școlitoare, vremelnică, trecătoare. De nu ar fi aceste praznice creștinești, creștinii ar uita că ei sunt anume creștini, chemați la patria cerească, și nu ar ști de ce trăiesc, de ce au fost înscriși în obștea (comunitatea) creștinească, altfel spus în Biserica lui Dumnezeu, care e țelul vieții lor, pentru ce este nevoie să credem în Hristos, în Sfânta Treime, pentru ce trebuie să ne rugăm lui Dumnezeu, Maicii Domnului și să-i chemăm pe sfinți. Iar praznicele bisericești ne explică toate aceste lucruri și ne pun întru cunoștință cu privire la purtarea de grijă a lui Dumnezeu pentru noi, păcătoșii, ne învață să Îl iubim pe Dumnezeu și să Îi mulțumim și totdeauna să avem în vedere viața viitoare, care nu va avea sfârșit, și să ne pregătim de ea. Sfântul Ioan de Kronstadt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
„Smerenia are multe grade. Primul este recunoașterea păcătoșeniei. Al doilea este comparația pe care o face omul între legea făcută de el însuși și legea desăvârșită, în urma căreia vede că este mai rău decât întreaga lume. Iar gradul al treilea este primirea harismelor ca daruri ale lui Dumnezeu. Al patrulea este vederea smereniei lui Hristos.” (Părintele Sofronie de la Essex)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Cel care și-a luat drept scop al vieții împlinirea voii lui Dumnezeu se străduiește să cunoască amănunțit și fără greș această atotsfântă voie prin cercetarea cu cea mai mare osârdie a Sfintei Scripturi, mai ales a Noului Testament, prin citirea scrierilor Părinților, stând de vorbă și sfătuindu-se cu creștinii sporiți, împlinind poruncile evanghelice cu purtarea cea din afară, cu mintea și cu inima. „Legea slobozeniei”, a zis Preacuviosul Marcu Ascetul, „prin înțelegerea cea adevărată se cinstește, prin lucrarea poruncilor se înțelege și se plinește prin îndurările lui Hristos”. Atunci când creștinul începe să trăiască în potrivire cu voia lui Dumnezeu cea bună, plăcută și deplină (Romani 12, 2), altfel spus cu poruncile Noului Testament, dintr-odată i se descoperă căderea și neputința firii omenești. Neputința nu-i îngăduie să împlinească poruncile lui Dumnezeu în chip curat și sfânt, precum o cere El, iar căderea se împotrivește – adeseori cu cea mai mare înverșunare – împlinirii poruncilor lui Dumnezeu.
Sfântul Ignatie Briancianinov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Entuziasmul e foc, dar și fanatismul e foc. Însă primul este foc fără fum, iar al doilea este ardere cu fum.
Entuziasm înseamnă: omul întreg, îndreptat înainte, fără a privi înapoi. Când rațiunea judecă, inima îndrăgește și sufletul vrea, atunci omul se întregește și, ca o putere unită, pornește la fapte mari. Un astfel de om este o mare putere în această lume, mai mare chiar decât i se pare omului că este. Entuziastul este iubitor de oameni. Când entuziasmului i se alătură ura împotriva anumitor oameni, acesta nu mai este entuziasm, ci devine fanatism. Întocmai ca atunci când se aprinde primăvara o grămadă de gunoi, iar de sub gunoi se ivesc șerpii deșteptați, așa este și fanatismul. Entuziasmul este totdeauna puterea care zidește și creează. Toate marile organizații sociale, arta, toate mișcările curat umaniste și aducătoare de mântuire, toate acestea sunt create cu entuziasm. Nu trebuie să se uite niciodată faptul că nu există entuziasm fără iubire de oameni. Fanatismul își arată întreaga lui putere în trei cazuri: în politica de partid, în revoluții și în război. Precum se deosebește ziua de noapte, așa se deosebește entuziasmul de fanatism. Primul este cârmuit de dragoste și zidește; al doilea este cârmuit de ură și dărâmă. Primul este sobornicesc, universal; al doilea este exclusivist, sectar. Unui fanatic îi lipsește întotdeauna ceva; când rațiunea, când inima. Entuziastul este totdeauna un om întreg. Ia seama, suflete, să nu fii știrbit și entuziasmul tău să se prefacă în fanatism... Sfântul Nicolae Velimirovici
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Prin rugăciune, și mai ales prin rugăciunea lui Iisus, se corelează câteodată diferite porniri și prefaceri în trupul și în duhul nostru, dar aceasta nu este un motiv să le dăm importanță. În tot cazul, la cei mai mulți dintre oameni nu se întâmplă ceva special. Rugăciunea curge liniștită, cu toată puterea ei, ceea ce este frumos și lipsit de pericol.
Sfântul Teofan Zăvorâtu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
An de an, în sâmbăta de dinaintea duminicii Dreptei Judecăți, Biserica a rânduit pomenirea de obște a tuturor celor din veac adormiți în dreaptă credință, zi numită în popor Moșii de iarnă. Prin aceasta ne arătăm iubirea către Dumnezeu, manifestată prin neuitarea și dragostea față de cei plecați dintre noi, ziua de pomenire oferindu-ne un binecuvântat prilej de a săvârși fapte bune în numele lor. Însă rugăciunile pentru ei pot fi, deopotrivă, un îndemn de a cugeta profund la moarte, socotită de Sfinții Părinți drept „cea mai înaltă filozofie a vieții”. Ne vine greu să acceptăm că petrecerea noastră pământească se va sfârși. Dar, dacă ne vom gândi adesea la moartea vremelnică a trupului, ne vom izbăvi de moartea cea veșnică. În societatea contemporană, ce exaltă plăcerile și bucuriile înșelătoare ale existenței biologice, îndemnul de a medita la moarte pare utopic. Cu toate acestea, Sfântul Ioan Scărarul glăsuiește: „cugetă la moarte și nu vei greși în veci”. Bătrânii noștri probabil aveau acces mai greu la astfel de cugetări dar simțeau, aveau convingerea că moartea nu înseamnă dispariție, ci mutare într-o altă lume. Așa îmi explic de ce acordau o atenție aparte soroacelor la care Biserica cheamă poporul să-și cinstească strămoșii. Îmi amintesc cu câtă grijă pregăteau bunica și mama coșul cu plăcinte, cozonac ori colaci. De cu seară, puneau la fiert grâul, veghindu-l cu dragoste și rugăciuni. Tot atunci se întocmeau pomelnicele. Întocmirea pomelnicelor celor adormiți
Ați observat? Cei bătrâni au o memorie de invidiat. Aștern pe hârtie o mulțime de nume, într-o ordine doar de ei știută. Și acum întâlnesc asemenea mărturii ale neuitării, ale iubirii, purtate de mâini brăzdate de muncă și vremi, aduse cu lumânarea aprinsă către dumnezeiescul altar. Hârtiile cu numeroasele prenume așezate în coloane stau cuminți, așteptând să fie pomenite la Sfânta Proscomidie, Dumnezeiasca Liturghie și slujba parastasului. Vă mărturisesc că am lansat o provocare unor tineri: „Vă rog, scrieți toate rubedeniile voastre decedate, adăugând cunoștințe, colegi, prieteni, profesori trecuți la Domnul”. Cu amărăciune, am constatat că rezultatul s-a arătat, de cele mai multe ori, dezamăgitor. Unii nu știau nici cum se numesc nașii de botez ori chiar străbunicii lor. Vedeți cât de important este să întocmești un pomelnic pentru cei adormiți? El adăpostește un întreg arbore genealogic, alcătuit ad-hoc, dovedind puterea iubirii și a neuitării strămoșilor, mărturisind că moartea, oricât de dureroasă și înfricoșătoare s-ar arăta, nu ne desparte de cei dragi. Cred cu tărie că scrierea pomelnicului celor aflați în veșnicie reprezintă nu doar un act de cult, ci și de cultură, determinându-ne să nu ne uităm spița neamului. Mărturii scripturistice și patristice în sprijinul rânduielilor pentru cei adormiți Așadar, Moșii de iarnă constituie un popas duhovnicesc în care ar trebui să medităm mai adânc la semnificațiile slujbelor Bisericii pentru cei adormiți, dar și să învățăm să le împlinim corect, căci de-a lungul timpului au apărut obiceiuri străine de tradiția Sfintei Ortodoxii. În numeroase cazuri, credincioșii pun accent îndeosebi pe îndeplinirea unor cutume, unele chiar amuzante, uitând esențialul: rugăciunea, însoțită de faptele de milostenie făcute în numele morților celor ce au o reală nevoie de ajutor. Poate că din acest motiv unii tineri manifestă nedumerire sau chiar ezitare când își văd părinții sau bunicii preocupându-se constant de astfel de rânduieli. De aceea se cade să aducem câteva mărturii menite să ne întărească în convingerea că slujbele de pomenire pentru repausați sunt absolut necesare. Bunăoară, în Vechiul Testament găsim îndemnuri la milostenie în numele celor adormiți. Pe lângă rugăciuni stăruitoare, se cereau și pomeni. Tobit, spre exemplu, aflându-se în ultimele clipe de viață, i-a spus fiului său: „împarte pâinea ta la mormântul drepților, dar celor păcătoși să nu le dai” (Tobit 4, 7), adică facerile de bine să vizeze pe cei nevoiași, dar și cucernici, credincioși. Isus Sirah învață: „dărnicia ta să atingă pe toți cei în viață și chiar morților fă-le parte de ea” (Isus Sirah 7, 35). O altă dovadă a necesității rugăciunilor pentru cei din lumea cealaltă o găsim în Cartea a doua a Macabeilor (12, 12-46), unde se subliniază cât de greu cântăresc rugăciunea și jertfele în slobozirea lor de păcate: „drept aceea, sfânt și cucernic gând a fost, că a adus jertfă de curăție pentru cei morți, ca să se slobozească de păcat”. În Noul Testament ni se vădește posibilitatea iertării chiar după moarte a unor păcate, excepție făcând cele împotriva Duhului Sfânt (Matei 12, 31-22). Sfintele evanghelii ne arată că Hristos a săvârșit nenumărate fapte minunate asupra unor persoane la rugămintea altora, iar cele trei învieri le-a înfăptuit mișcat de plânsul și rugăciunile celor dragi ai lor. Ni se adeverește astfel că, prin mijlocirea credinței și a dragostei, multe se împlinesc, deoarece, ne spune Sfântul Apostol Pavel, nici măcar mormântul nu poate stăvili iubirea (I Corinteni 13, 8). Rugăciunile, milosteniile în numele repausaților devin, așadar, o sfântă răspundere: „datori suntem să ne rugăm pentru frați” (I Ioan 15, 13). Să amintim și câteva mărturii patristice, specificând că asemenea rugăciuni s-au săvârșit încă din Biserica primară, ele regăsindu-se în cele mai vechi liturghii cunoscute, ba chiar în Constituțiile Apostolice. Sfinții Părinți au lămurit în mod explicit necesitatea acestora: Sfântul Epifanie, trăitor în secolul V, spune: „pentru cei morți se fac pomeniri săvârșindu-se rugăciuni și milostenii”. Sfântul Chiril precizează că prin ele cei trecuți dincolo „vor dobândi mare folos”, iar Sfântul Ioan Damaschinul afirmă cu tărie că rugăciunile orânduite în cadrul Sfintei Liturghii pentru cei adormiți „au un folos cât se poate de mare”. În fine, Sfântul Ioan Gură de Aur, ne îndeamnă: „ dacă vrei să-ți arăți iubirea față de acel adormit, atunci folosește milostenia, căci ea va învia pe cel răposat și-l va acoperi cu slavă”. Așadar, rugăciunile și pomenirile săvârșite pentru cei adormiți ajută sufletele lor spre ușurarea de păcate, pe care, ei nu au mai avut răgazul să arate pocăință, îndreptare, nici fapte bune pentru înduplecarea Preamilostivului Părinte. Se înțelege că cei morți în necredință nu pot beneficia de roadele acestor mijlociri ale Bisericii, rânduite, după spusele aceluiași sfânt părinte, prin Duhul Sfânt.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|