![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
3.1 Cum se naște păcatul. Păcatele capitale
Omul modern nu vrea să știe de păcat, nu are nici măcar noțiunea păcatului pentru că societatea în care trăiește este o societate permisivă la extrem. Astfel libertatea omului, înțeleasă și trăită greșit, îl conduce la robia față de bunurile materiale și plăcerile senzuale. Orizontul omului modern se reduce la lumea materială. Chiar și în Biserici, mai ales în Occident, păcatul este trecut cu vederea de teama de a nu-i pierde și pe puținii credincioși care mai frecventează slujbele religioase. Totuși orice om, chiar dacă nu-i place să audă vorbindu-se de păcat sau nu mai știe ce este păcatul, suferă cumplit de pe urma păcatului. Nu există rău și suferință în lume care să nu fie cauzate de păcat, deși, datorită păcatului însuși sau limitelor omenești, nu putem vedea întotdeauna legătura directă între păcat și suferință. Tocmai de aceea Biserica are datoria de a ține trează conștiința credincioșilor cu privire la păcat și de a-i ajuta să se ferească de păcat sau se izbăvească de robia păcatului când acesta a pus stăpânire pe ei. După Părinții tradiției ascetice la care ne referim aici, păcatul este un atac al duhurilor rele și se insinuează mai întâi în mintea omului. Dacă mintea nu este în stare de veghe (trezvie) ca să respingă atacul diavolului dintru început și să rămână curată, atunci păcatul pătrunde în inimă și în simțuri pe care le tulbură, iar apoi se exteriorizează în cuvinte și fapte reprobabile la adresa celor din jur, provocându-le suferință. Când păcatul se repetă timp îndelungat, el duce la împătimire, adică pune stăpânire pe libertatea omului, reducându-l la starea de sclavie: „Adevărat, adevărat zic: Oricine săvârșește păcatul este rob păcatului” (Ioan 8, 34). Privit în sinea lui, păcatul, respectiv răul pe care-l generează, nu are realitate ontologică cum are adevărul sau binele; el este doar o minciună, o iluzie și o capcană a minții în care demonul ține omul într-o stare infernală unde nu există nici pace, nici odihnă. Păcatul primilor oameni este tipic pentru păcatul tuturor oamenilor. Adam și Eva au primit ispita diavolului și au luat minciuna lui drept adevăr (nu veți muri, cum a zis Dumnezeu, dacă veți mânca din pomul oprit), mai ales că acest pom era „plăcut ochilor la vedere și vrednic de dorit”. După mâncarea din pomul oprit, al cunoștinței binelui și răului și alungarea lor din rai, Adam și Eva și-au dat într’adevăr seama de binele din care au căzut și de răul în care au ajuns. Așa au trebuit să sufere toată viața de pe urma păcatului lor. Desigur „pomul oprit” este simbolul legilor lui Dumnezeu care guvernează întreaga creație, ca și al poruncilor divine cu privire la viața oamenilor care trebuie respectate dacă vrem să trăim pe potriva naturii noastre creată pentru comuniunea cu Dumnezeu și să ne bucurăm de viață. Diavolul ne face însă să credem că putem trăi și fără de Dumnezeu, respectiv fără respectul legilor divine pe care ni le prezintă ca pe o povară greu de purtat. Mai simplu este să ne conducem după cum ne dictează simțurile și după „spiritul veacului”, adică după cum trăiesc cei mai mulți. Astfel Dumnezeu este exclus practic din viața omului, chiar dacă acesta nu se declară ateu sau chiar dacă încearcă să slujească la doi Domni: lui Dumnezeu și lui Mamona (cf. Matei 6, 24). În fond, păcatul lui Adam și al nostru al tuturor este încercarea de a deveni autonomi față de Dumnezeu pentru a face ceea ce ne place sau ceea ce credem noi că este bine. Și pentru că păcatul este legat, mai cu seamă, de plăcerea simțurilor, Părinții ascetici descriu cercul vicios al păcatului astfel: omul caută frenetic plăcerea, care însă îl aruncă curând în brațele durerii și vrând să scape de durere fuge din nou spre plăcere. Tradiția ortodoxă consideră ca „păcate capitale” (deosebit de grave): mândria, iubirea de arginți, desfrânarea sau adulterul, invidia, lăcomia, mânia și lenea. De asemenea „păcatele împotriva Duhului Sfânt”: împotrivirea față de adevărurile credinței creștine, încrederea nechibzuită în bunătatea lui Dumnezeu care ne face să păcătuim cu nepăsare crezând că Dumnezeu ne iartă și fără pocăință, deznădejdea față de mila și bunătatea lui Dumnezeu, pizmuirea aproapelui pentru darurile primite de la Dumnezeu și nepocăința până la moarte. Tot păcate deosebit de grave sunt și „păcatele strigătoare la cer”: crima (inclusiv avortul), sodomia (desfrâul împotriva firii), asuprirea văduvelor, orfanilor și a săracilor, oprirea plății lucrătorilor și necinstirea și lipsa de mulțumire față de părinți. Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
3.2 Despătimirea sau purificarea de patimi
Pentru a se putea lupta „după lege” (cf. II Timotei 2, 5) , adică constant și sistematic, împotriva păcatului, credinciosul are nevoie de un povățuitor, adică de o persoană experimentată în viața duhovnicească. Acesta este duhovnicul, care primește mărturisirea regulată a păcatelor și dă îndrumări și sfaturi cu privire la viața duhovnicească a fiilor săi, urmărindu-le îndeaproape evoluția spirituală. 3.2.1 Credința. Fundamentul vieții duhovnicești, care înseamnă luptă contantă împotriva păcatului și pentru dobândirea virtuților, adică a deprinderilor bune contrare patimilor, este credința. Sfântul Maxim Mărturisitorul (sec. VII) spune: „Credința este prin fire începutul virtuților”, iar „binele fiind sfârșitul virtuților este concentrat înlăuntrul credinței”. Așadar credința este binele concentrat, iar binele este credința actualizată. Desigur credința este ea însăși un dar al lui Dumnezeu pe care dacă nu-l avem trebuie să-l cerem. Căci cine vrea să creadă și se roagă lui Dumnezeu să-i dea credință, va ajunge, fără îndoială, să poată crede. Iar pe măsură ce înaintăm în viața duhovnicească, prin împlinirea constantă a poruncilor lui Dumnezeu și dobândirea virtuților, credința devine o evidență atotluminoasă (Părintele Profesor Dumitru Stăniloae). Se înțelege de la sine că numai printr-o credință fermă, care este puterea lui Dumnezeu în noi, putem sta împotriva celui rău și ne putem angaja la lupta „până la sânge” cu păcatul. 3.2.2 Pocăința. Pocăința ca Taină a mărturisirii păcatelor, dar și ca lucrare de căință pentru păcatele săvârșite are de asemenea o valoare fundamentală în viața duhovnicească. Sfântul Isaac Sirul (sec. VII) spune: „Dacă toți suntem păcătoși și nimeni nu este deasupra ispitelor, nici una din virtuți nu este mai înaltă decât pocăința. Lucrul ei nu se poate sfârși niciodată”. Viața creștină este o viață de pocăință neîncetată, adică de convertire neîncetată de la păcat la Hristos prin împlinirea poruncilor Lui. Și cum nimeni nu poate pretinde vreodată că a biruit cu totul păcatul, înseamnă că pocăința trebuie să ne însoțească toată viața. Totodată pocăința, prin regretul stării de nedesăvârșire în care ne aflăm mereu, devine un mijloc și un imbold permanent spre neîncetată înaintare în viața duhovnicească. Pocăința adevărată, care se exprimă adeseori prin lacrimi de căință pentru păcate, înseamnă deci dinamism spre virtute și este contrariul nemulțumirii descurajante care paralizează elanul credinciosului spre mai bine. 3.2.3 Rugăciunea. Pocăința ne îndeamnă mereu la rugăciune și ne însoțește în timpul rugăciunii pentru ca aceasta să se facă „cu inimă înfrântă și smerită” (Psalm 50, 18) și cu atenția necesară pentru ca mintea să nu se împrăștie în altă parte, ci să coboare în inimă. O rugăciune care se face doar cu mintea, fără participarea inimii, este o rugăciune rece, exterioară, formală și nu ne poate uni cu Dumnezeu care sălășluiește tocmai în inima noastră. De aceea toți Părinții insistă pe „rugăciunea inimii”, adică pe rugăciunea care angajează toată ființa noastră, concentrată în inimă. Este adevărat că atunci când auzim de „rugăciunea inimii” în Spiritualitatea ortodoxă, ne gândim în primul rând la așa zisa „rugăciunea lui Iisus”: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!”, care este rugăciunea de toată vremea (adică se repetă mereu, în orice loc, în timpul lucrului, în călătorie…) a monahilor, dar și a multor credincioși fervenți. Însă orice rugăciune, individuală sau obștească, trebuie să tindă să devină cu adevărat o rugăciune a inimii. Desigur lucrul acesta nu este ușor pentru că mintea omului este obișnuită să se ocupe mai mult cu lucrurile exterioare, decât cu cele interioare, care privesc pe Dumnezeu. Tocmai de aceea rugăciunea cere un efort deosebit de atenție care trebuie dirijată spre inimă. Altfel mintea se răspândește în cele din afară, chiar în timpul rugăciunii. Iar o rugăciune făcută cu mintea împrăștiată este o rugăciune impură, nedemnă de Dumnezeu; ea nu poate contribui la transformarea omului lăuntric. Numai rugăciunea inimii transformă cu adevărat inima, o pacifică și îi recompune unitatea pe măsură ce toate puterile (energiile) lăuntrice: gândurile, sentimentele, voința… se concentrează din nou în ea. Iar unitatea inimii înseamnă în același timp unitatea cu toată umanitatea și cu toată creația. Aceasta înseamnă că Împărăția lui Dumnezeu, care este pace și bucurie în Duhul Sfânt, s-a instalat cu adevărat în inima omului. Dragostea lui Dumnezeu inundă inima și o face să simtă pe toți oamenii ca propriile sale mădulare, pentru care este în stare să-și dea viața. Este adevărat că pentru a ajunge la această stare trebuie să ne rugăm mult, neîncetat, cum ne îndeamnă Apostolul Pavel (I Tesaloniceni 5, 17). Chiar dacă nu mulți ajung la starea de simțire permanentă a harului sau a Împărăției lui Dumnezeu în inima lor, totuși orice credincios care se roagă cu căldură și cu smerenie și, desigur, cu atenția cuvenită trăiește, în timpul rugăciunii, momente de pace și bucurie, simte o ușurare și o mângâiere care sunt lucrări ale harului ascuns în inimă. Rugăciunea înnoiește sufletul, îi dă putere să reziste ispitelor și curaj în lupta cu greutățile vieții. Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
<< continuare >>
3.2.4 Cumpătarea și înfrânarea. Cumpătarea și înfrânarea sunt un alt aspect esențial al ascezei creștine în procesul despătimirii și al dobândirii virtuților. Numai printr-o viață cumpătată și prin înfrânare atotcuprinzătoare ne putem lupta cu patimile și dobândi virtuțile creștine. „Oricine se luptă se înfrânează de la toate”, zice Apostolul (I Corinteni 9, 25). Cumpătarea și înfrânarea de la tot ceea ce poate dăuna vieții duhovnicești trebuie să caracterizeze pe orice creștin. Credinciosul angajat responsabil în credință se străduiește să ducă o viață cumpătată, cu măsură, din toate punctele de vedere; el evită extremele în mâncare, în băutură, în îmbrăcăminte, în viața conjugală, în odihnă ca și în lucru… Pentru că știe că „extremele sunt ale dracilor”, cum spun Părinții. Înfrânarea este mai mult decât cumpătarea și presupune o luptă cu sine însuși, mai aprigă decât lupta pentru cumpătare. Ne înfrânăm de la orice păcat, fie cu gândul, fie cu cuvântul, fie cu fapta; ne înfrânăm de la iubirea de bani și bunuri materiale, de la a judeca pe semeni, de a ne înălța pe noi înșine prin mândrie și slavă deșartă; ne impunem disciplina postului alimentar și conjugal pentru ca să ne stăpânim simțurile și să ajungem la „libertatea fiilor lui Dumnezeu”. Tradiția ortodoxă pune aici un accent deosebit pe postul alimentar, adică pe abținerea de la carne și produse animaliere în toate miercurile și vinerile de peste an, ca și pe perioada celor patru posturi: al Paștilor (șapte săptămâni), al Crăciunului (șase săptămâni), al Sfinților Apostoli (aprox. două săptămâni) și al Adormirii Maicii Domnului (două săptămâni). Experiența milenară dovedește că postul alimentar însoțit de înfrânarea conjugală (cf. I Corinteni 7, 5), de pocăință și de alte practici ascetice ca metaniile, rugăciunea de noapte… sunt mijloace excelente de disciplinare a simțurilor și de stăpânirea lor pentru ca trupul însuși să se spiritualizeze și să devină întru totul supus minții luminate de lucrarea Duhului Sfânt. Un autor ascetic spune că dacă omul nu devine spiritual până în trupul său, va deveni carnal până în sufletul său. Să subliniem și faptul că postul alimentar înseamnă o adevărată binecuvântare pentru sănătatea trupului, pentru că mâncarea strict vegetariană este mai proprie pentru organism decât mâncarea de origine animală. Prin post și prin toate practicile ascetice care privesc și trupul, după cum spun Părinții, nu se urmărește omorârea trupului, ci a patimilor care distrug trupul. „Căci nimeni vreodată nu și-a urât trupul său…” (Efeseni 5, 29), chiar dacă îl chinuiește și-l supune robiei (cf. I Corinteni 9, 27) prin post și înfrânare pentru ca să se supună duhului. 3.2.5 „Trezvia duhovnicească” sau paza minții și a gândurilor. Dacă orice păcat își are originea într-un gând rău venit de la diavolul și poate fi oprit din fașă când încă nu este socotit ca păcat, ne dăm seama cât de importantă este „trezvia duhovnicească” sau starea de veghe a minții pentru a nu primi gândurile rele. Păcatul începe propriu zis atunci când gândul rău este acceptat și devine poftă sau dorință pentru că mintea se îndulcește cu ispita diavolului care trece imediat în inimă. „Deci pofta zămislind naște păcat, iar păcatul odată săvârșit aduce moarte” (Iacob 1, 15). Când un păcat se repetă timp îndelungat devine patimă, adică obișnuință rea care paralizează voința și robește pe bietul om. „Patimile reprezintă cel mai coborât nivel la care poate cădea ființa omenească” (Dumitru Stăniloae). Totul pornește deci de la gânduri, atât binele cât și răul. „Cum îți sunt gândurile, așa îți este și viața”, zice un Părinte contemporan. În general, oamenii nu-și dau seama de puterea destructivă a gândurilor rele, respectiv de puterea pozitivă a gândurilor bune. Chiar și atunci când un gând rău nu se materializează într-o faptă rea, ci rămâne doar în minte și în inimă, totuși el tulbură starea sufletească a omului, care se va repercuta și asupra semenilor și a mediului înconjurător. Un gând rău primit în inimă poate duce la o adevărată captivitate a minții și la suferințe indescriptibile. De aceea Părinții ne îndrumă să nu acceptăm nici un gând rău sau negativ care introduce în sufletul nostru energii destructive, paralizante, ci numai gânduri bune care ne încarcă cu energii pozitive. Este adevărat că de multe ori se întâmplă că nu știm să deosebim între gândurile rele și gândurile bune. Părinții ne învață să deosebim gândurile după lucrarea lor în suflet: dacă trăim stări de tulburare, de agitație, mânie, descurajare…, să știm că gândurile care le provoacă sunt de la diavolul și să încercăm să le alungăm. Gândurile care vin de la Dumnezeu aduc în suflet pace, liniște, curaj, blândețe, compasiune… Trezvia sau arta de ași păzi mintea ca și arta de „a deosebi duhurile” (capacitatea de distinge imediat care gânduri vin de la Dumnezeu și care vin de la diavolul) este proprie celor înaintați în viața duhovnicească. Totuși fiecare creștin, indiferent pe ce treaptă s-ar afla, trebuie să cunoască felul în care se insinuează păcatul în suflet și cum poate ajunge să-l robească dacă nu se luptă dintru început cu el prin neacceptarea gândurilor rele. Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
<< continuare >>
3.2.6 Răbdarea necazurilor. „În lume necazuri veți avea, dar îndrăzniți, Eu am biruit lumea”, zice Hristos ucenicilor Săi. Este imposibil să trăim în lume fără să ne confruntăm cu tot felul de necazuri, greutăți sau suferințe. Și aceasta pentru că lumea în care trăim este în același timp o lume căzută, marcată de păcat, dar și mântuită potențial în Iisus Hristos, adică eliberată de păcat și de moarte, care nu mai au stăpânire absolută asupra oamenilor. Mântuirea lumii nu înseamnă și dispariția necazurilor din viața oamenilor pentru că acestea, ca și consecință a păcatelor, țin de libertatea lor precum și de iconomia însușirii personale a mântuirii. Dacă mântuirea lumii ar fi însemnat și dispariția necazurilor și greutăților vieții, toți oamenii s-ar fi mântuit în mod automat, fără participarea lor proprie la procesul însușirii personale a mântuirii și chiar împotriva voinței lor. Căci nu toți vor să accepte mântuirea. Dumnezeu ar fi încălcat astfel libertatea omului. Tocmai de aceea, Mântuitorul zice: „Cel ce voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze Mie” (Matei 16, 24). Mântuitorul n-a suprimat necazurile, ci le-a luat asupra Sa împreună cu păcatele oamenilor care sunt cauza tuturor suferințelor din lume. Iar prin învierea Sa, El a biruit păcatul cu toate consecințele lui asupra oamenilor. Astfel că cei ce sunt uniți cu Hristos prin credință și prin străduința de a duce o viață plăcută lui Dumnezeu, se împărtășesc în tot momentul de ajutorul lui Dumnezeu, care preface necazul în binecuvântare și suferința în bucurie. De aceea Hristos ne invită, zicând: „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi odihni pe voi. Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre. Căci jugul Meu este bun și povara Mea este ușoară” (Matei 11, 29-30). Sfântul Marcu Ascetul (sec. IV), dezvoltă în scrierile sale o adevărată teologie a necazurilor care poate fi rezumată în cinci puncte: Prin necazuri, Dumnezeu ne atrage de la păcate; Necazurile urmează, în general, păcatelor, chiar dacă le-am mărturisit în Taina Spovedaniei. Uneori poate trece vreme îndelungată de la săvârșirea păcatelor până la „răsplata” lor. Există o „lege” a compensației între păcatul săvârșit cu voie liberă și necazul care vine fără voia noastră. („De nu vrei să pătimești răul, să nu vrei nici să-l faci, pentru că lucrul dintâi urmează cu necesitate celui de al doilea, căci ce seamănă fiecare, aceea va și secera (Galateni 6, 8). Semănând de bună voie cele rele și secerându-le fără voie, trebuie să ne minunăm de dreptatea lui Dumnezeu. Dar fiindcă a rânduit o vreme oarecare între semănat și seceriș, nu credem în răsplată”); Prin necazuri firea noastră aplecată spre păcat se restabilește, încetul cu încetul, și se întărește din nou ca să poată rezista ispitei și să nu mai păcătuiască; Necazurile pot veni chiar și atunci când n-am păcătuit noi; ne vin pentru păcatele semenilor; Răbdarea necazurilor, adică purtarea lor cu curaj, este un semn de putere și de înțelepciune care sporesc mereu în noi puterea și înțelepciunea. Se întâmplă de multe ori că necazurile vieții ne apropie de Dumnezeu mai mult decât orice altă faptă bună, pentru că ele ne arată că fără Dumnezeu nu putem face nimic. Mai cu seamă în necazuri, în boli și suferințe de tot felul, experimentăm puterea și ajutorul lui Dumnezeu. De aceea Părinții ne învață să nu ne descurajăm în necazuri, ci să ne încredințăm milostivirii lui Dumnezeu, „care toate le lucrează spre binele celor ce ce-L iubesc” (Romani 8, 28), rugându-L să-și împlinească voia Sa în noi și în viața noastră. Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
<< continuare >>
3.2.7 Dragostea care acoperă mulțime de păcate. Despătimirea (purificarea de patimi) înseamnă în același timp și cultivarea (dobândirea) virtuților contrare patimilor cu care ne luptăm. Numai cultivând virtutea contrară patimii ne-am vindecat cu adevărat de robia acesteia. În locul mândriei trebuie cultivată smerenia; în locul iubirii de arginți, iubirea de neagoniseală și milostenia; în locul desfrânării, înfrânarea și castitatea; în locul invidiei, bucuria pentru binele aproapelui; în locul lăcomiei, cumpătarea și înfrânarea; în locul mâniei, blândețea; în locul lenei, hărnicia și munca cinstită („Orice lucrați, lucrați din toată inima, ca pentru Domnul și nu ca pentru oameni” Coloseni 3, 23); în locul urii, „dragostea care este împlinirea legii”.”Pentru că poruncile: Să nu săvârșești adulter, să nu ucizi, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, să nu poftești….și orice altă poruncă ar mai fi, se cuprind în acest cuvânt: Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți” (Romani 13, 9-10). Fiind cea mai înaltă dintre virtuți, dragostea nu se poate câștiga cu ușurință, ci printr-un exercițiu permanent de luptă împotriva egoismului care ne închide în noi înșine, excluzându-i pe ceilalți. Părinții ne învață să începem întotdeauna de la lucrurile mici pentru a ajunge la cele mari. În privința dragostei, ei ne spun să încercăm, la început, să-i suportăm pe cei de lângă noi așa cum sunt, cu calitățile și cu defectele lor, să avem răbdare cu ei și să nu răspundem răului cu rău sau să nu ne angajăm în conflicte, nici atunci când credem că dreptatea este de partea noastră, ci să-l lăsăm pe Dumnezeu să lucreze cu timpul pentru restabilirea păcii. Să nu judecăm și să nu vorbim de rău pe nimeni și, mai ales, să ne rugăm ca să ne vedem mai întâi greșelile proprii și apoi pe cele ale aproapelui. Schimbarea semenilor în bine, începe cu schimbarea mea, adică cu progresul meu în dragoste. Pe cât înaintez în dragoste, pe atât voi fi mai smerit și voi vedea pe semeni în lumina lui Dumnezeu, adică tot mai buni și mai vrednici de iubire. Iar aceștia vor simți dragostea mea și se vor schimba și ei, la rândul lor. Toată lupta împotriva păcatului și a patimilor, toată rugăciunea și toată nevoința (asceza), dacă nu duc la dragostea față de aproapele nu folosesc la nimic (vezi I Corinteni 13). Dragostea este deci ținta Spiritualității de care vorbim aici, rodul harului Tainelor și cununa tuturor ostenelilor ascetice. Dacă nu ajungem la dragoste, înseamnă că am alergat în deșert. Căci numai prin dragoste ne putem apropia de Dumnezeu și deveni asemenea Lui. „Dragostea este, după calitatea ei, asemănare cu Dumnezeu pe cât este cu putință muritorilor…, după efectul ei, este izvor al credinței, abis al îndelungii răbdări, ocean al smereniei”, zice Sfântul Ioan Sinaitul (Scara, XXX) , iar Sfântul Maxim Mărturisitorul zice: „Cel ce mai vede în inima sa o umbră de ură față de vreun om oarecare pentru cine știe ce greșeală, acela este cu totul străin de iubirea lui Dumnezeu”(Capitole despre dragoste I, 15). Totuși, după Sfântul Isaac Sirul „nu pot câștiga dragostea de oameni cei ce iubesc lumea” (Cuvântul LXXXV), adică cei ce sunt atașați în mod pătimaș de lumea aceasta. Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
4. Exemple din Tradiția românească 4.1 Viața Sfinților martiri Brâncoveni: Constantin Voievod cu fii săi: Constantin, Ștefan, Radu și Matei și sfetnicul Ianache
Constantin Brâncoveanu, născut într-o familie princiară și cu educație înaltă a devenit Domn al Țării Românești (Valahia) în anul 1688 la insistențele boierilor, ale mitropolitului Țării (Teodosie) și ale Patriarhului ecumenic care au apreciat calitățile sale morale și intelectuale. Situată la răscrucea a trei Imperii aflate în conflict permanent: Habsburgic, Țarist și Otoman, Țara Românească trebuia să ducă o politică de mare echilibru pentru a se putea bucura de pace. Este ceea ce a încercat și reușit tânărul Domnitor Constantin care a știut să se facă apreciat atât de împăratul de la Viena, cât și de țarul rus. Bucurându-se de pace și de prosperitate în țară, vrednicul Domnitor s-a dedicat realizării multor lucrări de mare însemnătate și valoare spirituală și arhitecturală: biserici, mânăstiri, școli, spitale, așezăminte sociale… așa încât epoca sa a rămas pentru posteritate ca cea mai strălucită epocă din istoria culturii românești. Stilul arhitectonic al construcțiilor din vremea sa a și primit numele de „stil brâncovenesc”. De asemenea voievodul a continuat și amplificat tradiția înaintașilor săi de a trimite ajutoare substanțiale creștinilor aflați sub ocupație străină, în Țara Sfântă, în Siria, la Sinai, la Muntele Athos, în Georgia, Serbia, Bulgaria… Toate aceste realizări și fapte mari ale voievodului român n-au fost pe placul sultanului de la Constantinopol sub suzeranitatea căruia se afla Țara Românească. Astfel la începutul Postului mare al anului 1714, voievodul împreună cu familia sa (soția Maria și cei 11 copii, precum și primul său sfetnic) sunt arestați și închiși la Constantinopol în sumbra închisoare Edicule, fiind supuși la cele mai cumplite chinuri, timp de patru luni. Dacă soția și cele șapte fiice au fost eliberate, Domnitorul împreună cu cei patru fii și cu sfetnicul aveau să fie martirizați prin tăierea capului în ziua de 15 august 1714, când creștinii prăznuiesc Adormirea Maicii Domnului și când voievodul împlinea vârsta de 60 de ani! Cumplitul martiriu, asemănător cu al creștinilor din primele secole a avut loc pe un stadion din Constantinopol, în prezența sultanului, a mai multor ambasadori europeni și a unei mari mulțimi de spectatori. Martori oculari au consemnat pentru istorie felul cum s-a desfășurat supliciul. Domnitorul a fost întrebat încă odată dacă vrea să-și salveze viața lui și a celor împreună cu el prin lepădarea credinței creștine și convertirea la islam. Răspunsul a fost: „Suntem creștini și vrem să murim creștini”. Iar pe copii îi îndemna: „Iată, toate avuțiile și orice am avut, am pierdut. Să nu ne pierdem și sufletele…Stați tari și bărbătește, dragii mei! Să nu băgați seamă de moarte. Priviți la Hristos, Mântuitorul nostru și nu vă mișcați, nici vă clătiți din credința voastră pentru viața și pentru lumea aceasta…” „Acestea zicând el, porunci sultanul de le tăiară capetele, întâi ale feciorilor, începând cu cel mai tânăr, și mai pe urmă a tăiat capul lui Constantin Brâncoveanu, și arucară trupurile lor în mare. Și creștinii, după aceea, aflându-le, le-au dus la Partiarhie”. Viața Sfântului Voievod Constantin Brâncoveanu este un mare exemplu de credință și de iubire până la jertfa propriei vieți pentru Hristos și pentru semenii săi pe care i-a slujit cu multă dăruire în nevoile lor materiale și spirituale. Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Viața Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica
Sfântul Ierarh Calinic este cel mai ilustru exemplu de spiritualitate proprie poporului român. Părintele Profesor Dumitru Stăniloae (+1993), cel mai mare teolog român din secolul XX, spune despre Sfântul Calinic că „unește în profilul său duhovnicesc, în mod uimitor, rugăciunea și înfrânarea cea mai severă, pe de-o parte, cu ascultarea cea mai deplină în obște și cu grija de săraci, iar pe de altă parte, cu activitatea de ctitor și ziditor de biserici” (Filocalia rom. VIII). În 1850, la vârsta de 63 de ani, după 43 de ani de viață monahală, din care 32 ca egumen, în mânăstirea Cernica (lângă București), la insistențele Domnitorului Barbu Știrbei al Țării Românești (Muntenia), Sfântul acceptă să devină episcop de Râmnic pentru întreaga Oltenie (sudul României de azi), o eparhie vacantă de zece ani, aflată într-o stare materială și spirituală deplorabilă: reședința și catedrala în ruine, seminarul închis, preoții lipsiți de instruire, un mare număr de biserici prost întreținute, în ruine și chiar închise… În scurt timp, printr-o activitate uriașă, Sfântul reușește să înnoiască cu totul eparhia, să construiască o nouă catedrală și clădiri noi pentru reședință și seminar, să deschidă o tipografie, să restaureze bisericile și să zidească altele noi, precum și o mănăstire, toate sub supravegherea sa directă. Ca episcop, și-a continuat cu strictețe viața de rugăciune și asceză pe care a dus-o la mănăstire: hrana strict vegetariană („ca să biruiască mândria, numai sâmbăta și duminica gusta câte puțin ouă, brânză și lapte”), uneori își prelungea postul total timp de 40 de zile, iar somnul, pe scaun și nu în pat, nu depășea trei ore pe noapte. Ziua era permanent pe șantiere și în misiune, cu rugăciunea permanent în inimă. Toți admirau blândețea, bunătatea, smerenia și iubirea sa. Ucenicul și biograful său spune că era atât de milostiv încât tot ce avea împărțea săracilor, uneori chiar și hainele proprii. În Testamentul său, Sfântul scrie: „N-am adunat aur și argint, n-am voit să am nici haine de prisos, nici orice fel de lucruri, nici de îngropare, nici de pomenire nu las ceva…ca să se arate că lui Dumnezeu cred, că mai primit îi va fi lui Dumnezeu dacă nu va rămânea după moartea mea nici un ban decât dacă s-ar împărți cea mai multă strânsoare după mine”. După 17 ani de episcopat, Sfântul de retrage la mânăstirea sa unde curând adoarme întru Domnul (11 aprilie 1867). Părintele Stăniloae spune mai departe despre Sfântul Calinc că în viața lui „a împăcat asceza ca preocupare de desăvârșire personală cu virtutea socială a milosteniei, dovedind că asceza nu închide pe om în închisoarea unor preocupări individualiste… ci este tocmai mijlocul de omorâre a egoismului”. Același teolog vede în spiritualitatea Sfântului Calinic o „spiritualitate integrală”. Sfântul Calinic este cel mai popular sfânt român. Moaștele sale se află la mânăstirea sa de metanie, Cernica. „Rugul aprins” Cenaclul „Rugul aprins”, apărut imediat după cel de-al doilea război mondial, la mânăstirea Antim din București și-a propus să atragă intelectualitatea bucureșteană spre spiritualitatea isihastă. Isihasmul (de la „hesychia” – pace, liniște sufletească) este un curent în cadrul monahismului răsăritean dintru începuturile sale care pune accent pe pacea inimii și unirea cu Dumnezeu îndeosebi prin rugăciunea neîncetată. Istoria sa este legată și de Țările Române, în special de Moldova, unde în secolul XVIII, a trăit Sfântul Paisie Velicicovschi, care a tradus în limba slavonă Filocalia (în traducere literală: „iubire de frumusețe”), o faimoasă colecție de scrieri ascetice apărută în limba greacă la Veneția în 1787. Apariția Filocaliei a provocat o mare renaștere isihastă, care a pornit de la Muntele Athos, dar mai ales din Moldova, în toate țările de tradiție ortodoxă, cu deosebire, în Rusia. Isihasmul se află în inima spiritualității ortodoxe și este o sinteză a acestei spiritualități. În Bucureștiul de după război, Părinții de la mânăstirea Antim au început să țină regulat conferințe pe diferite teme filocalice care au atras din ce în ce mai mulți intelectuali. Aceștia, la rândul lor, țineau conferințe publice pentru ca spiritualitatea isihastă să fie cunoscută și practicată în popor. Se punea accent pe rostirea „neîncetată” a rugăciunii lui Iisus: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul”, în toate împrejurările: acasă, în timpul lucrului, în călătorie… Astfel tot lucrul și orice activitate umană, inclusiv cercetarea științifică și munca intelectuală, devine un loc de întâlnire cu Dumnezeu și este impregnată de energiile rugăciunii care sunt, în fond, energiile Duhului Sfânt. Așa s-a dovedit că este posibil să ai rugăciunea neîncetată chiar și în timpul unei activități care presupune o mare concentrare intelectuală și, mai ales, că rugăciunea ușurează și potențează o astfel de activitate, ca orice altă muncă. De fapt rugăciunea neîncetată înseamnă mai mult o stare de rugăciune care se realizează de la sine în inimă, după ce ne-am exersat îndelung cu rostirea rugăciunii lui Iisus. Regimul comunist, impus din exterior în România, va interzice după câțiva ani activitatea „Rugului aprins”, iar în 1958 va aresta pe cei mai activi membrii. Lucrarea lui a rămas totuși în memoria multor credincioși care au încercat să continue practica rugăciunii lui Iisus și după aceia. De altfel recomandarea ca toți credincioșii să rostească cât mai des rugăciunea lui Iisus aparține Tradiției ortodoxe.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Am fost intrebat de multe ori, ca psiholog, cum sa ne impotrivim gandurilor care vin, parca, automat in constiinta noastra si, uneori, extrem de rapid. Precum si pe nesimtite, delicat foarte, aproape nebagate in seama... Azi m-a intrebat si fiul meu. Si i-am raspuns cum m-am priceput... Gandindu-ma in seara asta din nou la acest subiect, am cazut de acord ca nu imi e inca foarte clar ce inseamna sa ne impotrivim sau mai exact sa nu acceptam gandurile rele. Si, cautind, am gasit acestea: http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/2paza.htm Paza mintii are atata legatura cu rugaciunea mintii, ca si trupul cu sufletul. De la paza mintii putem trece imediat la rugaciunea mintii. Si totdata, in paza mintii intra multe lucrari duhovnicesti. Sfantul Isihie Sinaitul spune asa : Nimeni nu va putea scapa de capeteniile tartarului - mi-aduc aminte din Filocalie -, fara de paza mintii, macar de ar fi cat de mare filosof si cat de mare intelept in lume. Ce este paza mintii, dupa invataturile Sfintilor Parinti ? este o lucrarre prezenta, foarte usoara si n-are nevoie de mare osteneala, decat numai de frica lui Dumnezeu. Ea se naste chiar din frica lui Dumnezeu ! Iar frica de Dumnezeu se naste din credinta in Dumnezeu. Ca dumnezeiescul parinte Maxim spune : Cela ce crede, se teme. Eu nu am nici o pricina sa ma tem de cineva, daca nu cred ca-i de fata. Iar cand cred ca Dumnezeu este de fata, ma tem ! Deci, iata cum din credinta in Dumnezeu se naste frica de Dumnezeu. Iar din frica de Dumnezeu se naste trezvia atentiei, sau paza mintii, sau ferirea mintii de la pacat, sau privegherea mintii. Cand auzim la Sfintii Parinti : paza mintii, trezvia atentiei, lnistea mintii, ferirea mintii, privegherea mintii sau toate acelea, este acelasi lucru, cum am zice : paine, bucata de paine, felie de paine; dar tot de paine este vorba, numai sub alte cuvinte. Paza mintii, dupa invatatura Sfintilor Parinti, consta in aceasta : in a ne trezi cu mintea, in a ne impotrivi pacatului cu mintea si in a chema pe " Doamne Iisuse ... " prin rugaciunea mintii. Vezi cata legatura are rugaciunea mintii cu paza mintii ? Ca nu-i de ajuns sa am trezesc eu. Ce fac eu acum este bun ? Ce gandesc eu acum este bun ? Ce intentionez eu acum este bun ? Ce cuget eu acum este bun ? Sau ce alegere fac eu asupra acestui cuget este buna ? N-ajunge atat ! Ci, indata mi-a dat putere Preasfantul Dumnezeu, sa-mi stapanesc pornirile prin volnicia de sine sau de sine stapanirea. Nu vezi ce spune in Psaltire ? Doamne ca cu arma bunei voiri ne-ai incununat pe noi. Indata ce ne-am trezit, simtim cu mintea daca se apropie un pacat de minte sau un gand rau; ca orice gand rau este un sarpe ganditor, adica un diavol. Si indata ce l-am simtit ca se apropie, sa ne impotrivim; cu arma bunei voiri ( cu vointa ) ne impotrivim sa nu-l primim, caci avem aceasta putere. Dar puterea noastra e slaba si taria neputincioasa, cum spune colo la hirotonie. Si atunci ce-i de facut ? Ne trezim, dupa puterea noastra; sa vada Dumnezeu ca vointa noastra se misca spre bine si ne impotrivim pacatului. Si negresit sa tinem legatura cu Domnul, chemandu-L prin rugaciunea " Doamne Iisuse ... ". Dar nimeni sa nu se bazeze pe trezvia sa sau pe vointa sa, ca-i tare impotriva pacatului, ca ramane foarte, foarte inselat ! Pentru ca, negresit, vointa noastra si trezvia noastra trebuie sa fie intarite de Domnul nostru Iisus Hristos. De aceea ne trezim, ne impotrivim, cu voia de sine stapanitoare si chemam pe " Doamne Iisuse ... " Acestea trei stau nedezlipite una de alta. Pentru ca daca nu chemam pe " Doamne Iisuse ... " , nu reusim sa ne despatimim in nici un fel cu mintea. Ca El ne-a spus in Evanghelie : Ramaneti intru Mine si Eu intru voi, ca fara de Mine nu puteti face nimic. Clar ! Cheama pe Domnul in ziua necazului si te va izbavi, cum spune Psalmistul. Sau : Auza-te Domnul in ziua necazului si celelalte. Daca-L chemam pe Dumnezeu, El ne ajuta. Asa si tu. Si trezvia noastra-i buna si vointa noastra care se impotriveste raului, daca este ajutata de darul si puterea lui Dumnezeu. Chemarea numelui Domnului sa nu inceteze, ca zice Apostolul : Tot cel ce va chema numele Domnului se va mantui. Acum mai este si a patra lucrare : Ne trebuie smerenie ! Sa ne trezim cu mintea, sa ne impotrivim pacatului cu mintea, sa chemam pe " Doamne Iisuse ... " si sa avem mare smerenie a inimii si cunostinta de sine, fiindca ne luptam cu demonii cei mandri. Da ! Ca indata ce se ridica din noi parerea de sine, sau ingamfarea, sau cinstea de sine, indata ne paraseste Domnul si ne lasa in propriile noastre puteri : " Ia sa vedem ce ai sa faci tu fara Mine ?" Ca i-a spus oarecand lui Israil : Sa nu iesi la razboi fara Mine ! Stii ce-a patit cand a iesit la razboi cu amoreii, fara sa cheme ajutorul lui Dumnezeu ! Aceasta indrazneala - sa zicem asa -, sau semetie de cuget, sau cutezanta de sine a omului de a se bizui pe trezvia lui si pe puterea lui de vointa, este izvorata din iubirea de sine. Egoismul ! Adica, dupa cum arata dumnezeiestii parinti, din mama tuturor pacatelor, care este iubirea de sine. Ca din iubirea de sine se naste si mandria si trufia si semetia si celelalte. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos | Nestiut | Generalitati | 4 | 10.04.2014 19:58:59 |
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos | mirelat | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 23 | 25.09.2013 03:44:16 |
Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 19:23:37 |
Despre trupurile inviate in patristica | Mihnea Dragomir | Sfinti Parinti (Patrologie) | 99 | 29.05.2012 14:09:59 |
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata | tatolivia | Intrebari utilizatori | 0 | 09.10.2011 15:10:56 |
|