![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Atunci când postul este însoțit de rugăciune, citire, priveghere, mers la biserică, spovedanie, Sfânta împărtășire, de fapte bune și mai ales de milostenie, atunci se face o pregătire foarte bună pentru Săptămâna Patimilor. Atunci vom simți Sfintele Patimi. În toată această perioadă inima se va schimba, iar sufletul se va înmuia și va simți Patima lui Hristos cu mai multă putere. Va cunoaște cât de mare este dragostea lui Hristos pentru om. Va vedea că Hristos Dumnezeu a petrecut o viață mucenicească pe pământ, ca să ne ajute pe noi, nepăsătorii, să ne nevoim. Dacă Hristos a suferit, noi, ucenicii Săi, vom alege altă cale?
Numai prin smerenie putem spori. Postul, dragostea, milostenia sunt bune. Însă ce este deasupra tuturor? Trebuie să ne smerim. Și deasupra smereniei ce este? Discernământul. Dacă lipsește discernământul în lucrarea virtuților, greșim. Și virtuțile au nevoie de cârmuire. Binele, dacă nu se face în chip bun, nu este bine. Dacă nu se săvârșește cum se cuvine din punct de vedere al modului, al metodei, al timpului și al cantității, nu aduce folos, ci pagubă. Postul este bun, însă este mijloc, nu este scop. Mijloacele au un scop, iar aceasta este smerenia, si apoi discernământul. Dacă îl osândim pe fratele nostru, nu ne este de folos postul. Dacă postim, dar nu luăm aminte la gânduri și la cuvinte și nu păzim inima, nu avem folos. Postul adu*ce folos atunci când este însoțit de dragoste către aproapele. Când ne umbrește puterea lui Hristos suntem foarte puternici. Postul îi nimicește pe demoni. Cu post și rugăciune, a spus Domnul, iese neamul de*monilor. În pântecele plin Duhul Sfânt nu intră; nu umbrește Duhul Sfânt. Cel ce vrea să trăiască creștinește, trebuie să pună ca temelie postul, rugăciunea și privegherea și atunci va ajunge la o mare măsură a virtuții. Boala este un post fără voie. Cel bolnav, prin răbdare și mulțumire, înlocuiește postul pe care nu poate să-l țină din pricina bolii. Pentru aceasta trebuie să ne rânduim toate ale noastre potrivit discernământului duhovnicului. Duhovnicul îți va spune cât să postești, când să te împărtășești, cum să gândești, cum să-l lovești pe vrăjmaș, ce trebuie să faci într-o anumită situație și astfel, prin discernământul duhovnicului, care este luminat de Duhul Sfânt, se pune rânduială în lăuntrul tău. Așadar postul este sfânt, dar este un mijloc. Îl vom rândui după cum ne învață duhovnicul, potrivit puterilor noastre sufletești și trupești. Și nu facem mai mult decât se cuvine, mai mult decât putem, ci să avem măsură în toate, pentru că dacă nu avem măsură, nici folos nu vom aveaâ.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Nu te apuca să cercetezi faptele oamenilor, nu judeca și nu spune: de ce este așa, pentru ce este altfel? Mai bine spune-ți: „Ce treabă am eu cu ei?
Principalul care se cere fiecărui om este să nu osândească pe nimeni. Pare simplu, dar începe să împlinești acest lucru și vei vedea că este greu. Vrăjmașul îl atacă puternic pe om și îi insuflă gânduri de osândă. Domnul îi spune: „Iartă", iar vrăjmașul îi insuflă: „Răzbună-te pe asupritor". Dacă el te ponegrește, ponegrește-l și tu pe el. Nu trebuie să-l ascultăm pe vrăjmașul, trebuie să luptăm cu el. Nu te apuca să cercetezi faptele oamenilor, nu judeca și nu spune: de ce este așa, pentru ce este altfel? Mai bine spune-ți: „Ce treabă am eu cu ei? Nu eu va trebui să dau pentru ei răspuns la înfricoșata judecată a lui Dumnezeu". Abate-ți prin toate mijloacele gândul de la judecarea faptelor oamenilor și roagă-te cu râvnă către Domnul ca El să te ajute să faci aceasta, pentru că fără ajutorul lui Dumnezeu nimic bun nu putem face, precum și Domnul însuși a spus: Fără Mine nu puteți face nimic (Ioan 15: 5). Unii săvârșesc păcatul osândirii din obicei, alții din amintirea răului, alții din invidie și ură, iar cea mai mare parte săvârșim acest păcat din îngâmfare și mândrie. Neluând seama la marea noastră păcătoșenie, ni se pare că suntem mai buni decât mulți oameni. Dacă dorim să ne îndreptăm și să lepădăm păcatul osândirii, trebuie cu tot dinadinsul să ne silim să ne smerim înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor și să cerem pentru aceasta ajutorul lui Dumnezeu. (Ne vorbesc Stareții de la Optina, traducere de Cristea Florentina, Editura Egumenița, 2007, pp. 122-123)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Cheia vieții duhovnicești este lupta cu propriile patimi. Unde există luptă, acolo există viață. Cel ce nu se luptă, de pildă cu patima sa de osândire a aproapelui pentru neputințele lui morale nu poate să afirme că duce o viață duhovnicească. Iar cel ce nu duce o viață duhovnicească, acela arată că nu are frică de Dumnezeu, care este rădăcina acestei vieți. Lipsa fricii de Dumnezeu conduce pe oameni să osândească fără înfricoșare pe semenii lor și să-și pregătească veșnica lor osândă.Avva Isaia a spus plin de înțelepciune: „Neosândirea aproapelui slujește ca o îngrădire pentru cei ce se luptă cu propriile patimi sub conducerea rațiunii duhovnicești. Acela care mustră pe aproapele, cu nebunie nimicește această îngrădire”.
Cum să se deprindă omul să nu osândească, când osândirea a devenit un obicei general și când în societatea contemporană există atât de multe motive pentru osândire? Întrucât osândirea, fie tâșnește din noi înșine, fie se naște din afară, vom examina întâi cinci mijloace de luptă cu ea pentru siuația când izvorul osândirii este în noi, iar apoi alte cinci mijloace de luptă când osândirea este aprinsă în noi din afară. 1. Primul mijloc este să conștientizăm și să căpătăm simțământul că osândirea semenilor pentru slăbiciunile lor morale este păcat, și încă un mare păcat. Trebuie să luăm aminte la ce-i așteaptă pe toți ce ce-și iau de la sine autoritatea de falși judecători și pe toți acei oameni grăitori de rău, urâtori de Dumnezeu, … ocărâtori, semeți, trufași, lăudăroși, născocitori de rele, … călcători de cuvânt, fără dragoste, fără milă. Dacă omul își dă seama că osândind săvârșește un mare păcat, el lesne se va simți rușinat înaintea conștiinței sale. Acest simțământ va naște în inima lui pocăința, iar pocăința îl va conduce la mărturisire și la dorința sinceră de a suporta epitimia pentru care a osândit. 2. Pentru lupta cu osândirea este necesară în cel mai înalt grad luarea-aminte asupra noastră. Cine este cel care care veghează asupra sa? – Acela care este atent să nu păcătuiască cu nimic înaintea lui Dumnezeu și care își dă osteneală să-și aducă aminte în toate împrejurările, întotdeauna, porunca lui Dumnezeu: „Nu osândi!” 3. Ca al treilea mijloc de luptă cu păcatul osândirii vom indica osândirea de sine. Sfinții Părinți recomandă să ne aducem aminte permanent propria noastră stare de păcat și să ne osândim pe noi înșine. Dacă omul este cinstit înaintea sa și înaintea lui Dumnezeu, nu poate să nu vadă că el însuși este plin de patimi și de fapte rele. 4. Un foarte puternic mijloc de luptă este smerenia. Cel mândru osândește în stânga și în dreapta. Cel smerit însă, ajuns până la pătrunderea harică a stării lui de păcat, se consideră mai rău decât alții. Îi pare sincer rău de nefericita lui stare morală, plânge înaintea lui Dumnezeu pentru greșelile sale și însetează doar pentru un singur lucru – după milă. El se simte vrednic de osândă. Când vede pe fratele său că greșește, nu-i socotește păcatul mai greu decât al său. Căci gustă pe viu greutatea propriilor lui păcate. 5. Dragostea este unul dintre cele mai eficace mijloace pentru a dezrădăcina osândirea. Fie-ți milă de cel păcătos, iubește-l, și vei înceta să-l ponegrești! Dragostea acoperă toate cusururile(Pilde 10, 12), dar osândirea le descoperă! Poate oare cel ce iubește pe aproapele său să-l ponegrească în lipsa lui și să-l vădească înaintea altora? Prin urmare, învață să iubești și te vei dezobișnui să osândești! 6. Cum să procedăm în cazurile în care la noi ajung zvonuri că alții ne osândesc? Trebuie să tăcem, să ne înfrângem iubirea de sine rănită și să ne străduim să înghițim medicamentul amar, lăsând toate pe seama lui Dumnezeu, după înalta pildă a Mântuitorului Hristos (vezi I Petru 2, 23). O astfel de purtare este plăcută lui Dumnezeu și încununează sufletul răbdător cu cunună cerească. Desigur, nu este nicicum ușor să fii osândit, iar tu să taci și să nu te aperi. Acest lucru este o foarte mare nevoință. Dacă creștinul înțelept care este osândit constată că cei care ce-l ponegresc au spus ceva adevărat, îndată ia notă și se îndreaptă. Dacă vede însă că osânditorii răspândesc clevetiri și minciuni la adresa lui, el Îi mulțumește lui Dumnezeu că s-a învrednicit să sufere nevinovat fiind și ia seama să nu se dea mâniei. Căci aceasta este plăcut lui Dumnezeu, să sufere cineva întristări pe nedrept, cu gândul la El (I Petru 2, 19). 7. Adeseori nu avem dorința de a osândi, însă iată că cei cu care vorbim încep să ponegrească, predispunându-ne și pe noi către săvârșirea acelui păcat. Ce să facem în asemenea cazuri? Dacă ne nimerim printre oameni care osândesc pe semeni, noi trebuie cu tactică să abatem discuția și pe nebăgate de seamă să trecem la o altă temă. În unele cazuri este mult mai folositor să vorbim ceva bun despre cel osândit, care să destindă atmosfera. Dar dacă nu putem să facem nici una, nici alta, atunci, după sfatul lui Teofan Zăvorâtul, trebuie să nu participăm la osândire, ci să tăcem și să ne rugăm atât pentru noi înșine, cât și pentru cei ce osândesc, și pentru cei osândiți. Aici trebuie să subliniem cu multă tărie că, neparticipând la osândire nu trebuie în niciun caz să osândim în inima noastră pe cei ce osândesc. 8. Deoarece osândirea pare foarte captivantă și distractivă, pentru a ne izbăvi de acest păcat este nevoie să ne îndepărtăm de acei cunoscuți ai noștri care au slăbiciunea osândirii, și, nicicând să nu mergem în companiile în care se spun bârfe. Căci tovărășiile rele strică obiceiurile bune (I Cor. 15, 33). 9. Chibzuința duhovnicească este un moment extraordinar de important în lupta împotriva osândirii. Deoarece osândirea ni se prezintă în chip foarte iscusit ca fiind o virtute, este nevoie de mare înțelepciune duhovnicească pentru a vâna înșelăciunea diavolească ascunsă aici, astfel încât să fim demascați înaintea noastră, ca unii cărora ne place să osândim. Întrucât la această înșelare acționează patimile proprii, ea pătrunde foarte ușor în inimile noastre și cu ajutorul nostru ne rătăcește, încredințându-ne că nu săvârșim nimic rău atunci când osândim. Sfântul Apostol Iacov ne dă un minunat sfat despre cum să dobândim discernământ duhovnicesc: Și de este cineva din voi lipsit de înțelepciune, să o ceară de la Dumnezeu… și i se va da. Să ceară însă cu credință, fără să aibă nicio îndoială(Iac. 1, 5-6). 10. Aici este locul să spunem că, înfrânâdu-ne de la osândirea altora, noi înșine trebuie să priveghem asupră-ne cu multă luare aminte, ca să nu dăm motiv ca ei să ne osândească pentru diferitele păcate vădite. Căci după cum este păcat să osândești, de asemenea este păcat să povoci pe alții să te osândească. Deci să nu ne mai judecăm unii pe alții, ci mai degrabă judecați aceasta: Să nu dați fratelui prilej de poticnire sau de sminteală! (Rom. 14, 13). Extras din Arhimandrit Serafim Alexiev, Vederea păcatelor noastre, Tâlcuire la Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, Editura Sophia București -2008, p.117-156
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Crescut la început ca frate, în obștea unor călugări descinși din stăreția Optinei, monahul Tadei avea să scrie peste ani:
"Dar iată, oamenii prețuiesc mai mult răul decât binele. Firea căzută!... Cugetă mai lesne răul decât binele. Dar când omul cugetă răul nu are pace, nici liniște - din pricina acestor gânduri. Cât de mare este căderea noastră! Un dezastru. Înfricoșător! Nu ne putem veni în fire, nici nu putem face nimic de la noi înșine. Noi, îndeobște, nu înțelegem cum ne chinuie gândurile căzute. Credem că sunt gândurile noastre. Ne chinuie pizma, ura, răutatea. Ea este tiranie peste tiranii. Sufletul nu vrea dar nu se poate izbăvi. De mic se deprinde cu ea, și aceasta prinde rădăcină puternică și adâncă. Acum trebuie să o smulgem din noi. Trebuie să te preschimbi în dragoste! Să fii cu desăvârșire liniștit și împăcat. Nu este ușor, vedeți ce cădere înspăimântătoare este căderea omului?" * "Domnul a descoperit Cuviosului Antonie cel Mare raza de acțiune a gândurilor care ne înconjoară. Și când a văzut, Cuviosul a suspinat: "Doamne, cine poate să treacă de acestea? Și a auzit un glas: "Numai cei smeriți și blânzi." De ei, nici nu se vor atinge acestea. Sunt alipiți numai de pace, de liniște, de razele lucrării dumnezeiești, semn al puterii desăvârșite a lui Dumnezeu. Nu se lipesc de cele rele." ("Cum îți sunt gândurile așa îți este și viața" - Starețul Tadei de la Mânăstirea Vitovnița, pag. 109-110) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Să nu judeci pe nimeni, tată. Tare-i păcat să judeci. Vezi pe cineva că a greșit, să-ți fie milă de el: „Doamne, săracul, uite ce i-a făcut diavolul...” - și să nu judeci pe nimeni. Și să-i vezi pe toți deopotrivă, să nu zici că unul e mai bun și altul mai puțin bun. Să nu osândești pe nimeni. Să-i ai pe toți mai buni decât tine. Și nu mai purta grijă de ce fac alții; ia seama la ce faci frăția ta.
Părintele Paisie Olaru
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Odată Cuv. Paisie Aghiorâtul a fost intrebat: "Gheronda, atunci când văd la cineva o patimă, ce să fac? Să încerc să o văd cu un gând bun ca pe o virtute, ca să nu judec?", iar el a răspuns:" Nu, ci să spui că omul cutare este așa și așa, dar să-i dai circumstanțe atenuante. Să spui că eu sunt mai rău decât acesta, deoarece acesta nu a fost ajutat. Căci dacă ar fi fost ajutat, ar fi făcut minuni.
Osândirea este plină de nedreptate - Gheronda, judec și osândesc cu ușurință. - Puterea de a judeca pe care o ai este un dar pe care ți l-a dat Dumnezeu, dar îl exploatează și aghiuță ca să te facă să judeci și să păcătuiești. De aceea, până nu ți se curăță judecata și până nu vine dumnezeiasca luminare, să nu te încrezi în ea. Atunci când cineva se ocupă de ceilalți și îi judecă, fără a-și fi curățat propria judecată, cade neîncetat în osândire. - Și cum mi se va curăți judecata? - Trebuie să o purifici. Poate că înlăuntrul tău ai intenție bună și o anumită putere de a judeca, și crezi că judeci întotdeauna corect. însă judecata ta este omenească, lumească. Străduiește-te să te eliberezi de ceea ce este omenesc, să devii dezinteresată, ca să vină dumnezeiasca luminare și judecata ta să devină duhovnicească, dumnezeiască. Atunci judecata ta va fi după dreptatea lui Dumnezeu și nu după dreptatea omenească, după dragostea și milostivirea lui Dumnezeu și nu după logica omenească. Numai Dumnezeu judecă drept, fiindcă numai El cunoaște inimile oamenilor. Noi, deoarece nu cunoaștem judecata dreaptă a lui Dumnezeu, judecăm „după înfățișare", din afară, și de aceea greșim în judecata noastră și-1 nedreptățim pe celălalt. Judecata noastră omenească este o mare nedreptate. Ai văzut ce a spus Hristos? „Nu judecați după înfățișare, ci judecați judecată dreaptă"( Ioan 7, 24.) Este nevoie de multă atenție, fiindcă niciodată nu putem ști exact cum stau lucrurile. Cu mulți ani în urmă, la o mănăstire din Sfântul Munte era un diacon foarte evlavios. Odată însă s-a îmbrăcat cu haine mirenești și s-a întors în ținutul său. Atunci mulți părinți au spus diferite lucruri împotriva lui. Dar ce se întâmplase? Cineva îi scrisese că surorile lui rămăseseră încă necăpătuite și, fiindcă s-a temut ca ele să nu o apuce pe o cale rea, a mers ca să le ajute. A găsit de lucru la o fabrică și trăia mai călugărește decât înainte. De îndată ce și-a căpătuit surorile, și-a lăsat lucrul și s-a dus să rămână în mănăstire. Egumenul, când a văzut că le știe pe toate, tipic, ascultări etc., l-a întrebat unde le-a învățat, iar acela și-a deschis inima și i-a destăinuit totul. Atunci egumenul l-a înștiințat pe episcop, iar acesta 1-a hirotonit îndată preot. Apoi s-a dus la o mănăstire îndepărtată și ducea acolo o viață foarte duhovnicească, cu multă nevoință. A ajuns la măsura sfințeniei și a ajutat duhovnicește mulți oameni. Unii, care nu știu ce s-a întâmplat cu el, poate că-1 osândesc și acum. Cât de mult trebuie să luăm aminte la osândire! Cât de mult îl nedreptățim pe aproapele nostru atunci când îl osândim! De fapt, prin osândire ne nedreptățim pe noi înșine, iar nu pe ceilalți, deoarece Dumnezeu își întoarce fața de la noi. De nimic altceva nu Se scârbește atât de mult Dumnezeu ca de osândire, fiindcă Dumnezeu este drept, iar osândirea este plină de nedreptate. Cum ajungem la osândire - Gheronda, de ce cad adeseori în osândire? - Pentru că te preocupi mai mult de ceilalți. Le urmărești pe maici și ești curioasă să afli ce face una sau alta. în felul acesta îi aduni lui aghiuță material de lucru ca să te arunce în osândire. - De ce, Gheronda, în timp ce la început nu vedeam neajunsurile celorlalți, acum le văd și îi osândesc? - Acum vezi neajunsurile celorlalți, fiindcă nu le vezi pe ale tale. - De unde provin, Gheronda, gândurile de osândire? - Din părerea înaltă pe care o avem despre noi înșine, adică din mândrie, și din tendința de a ne îndreptăți. - Gheronda, osândirea provine din lipsa dragostei? - Păi din ce altceva? Din lipsa dragostei și a rușinii. Dacă nu ai dragoste, nu vezi greșelile celorlalți cu îngăduință. Și așa îi umilești în sinea ta și îi osândești. După aceea merge aghiuță și îi pune să facă și altă greșeală, iar tu o vezi, îi osândești din nou, după care te porți fără rușine. - Uneori, Gheronda, maica cu care lucrez mă supără și o osândesc. - De unde știi tu cu câți demoni se războiește maica în momentul acela? Se poate să o fi războit cincizeci de demoni, ca să o doboare, iar pe tine să te facă să spui: „Aha, asta-mi erai!". Apoi, când văd că ai osândit-o, vor veni cinci sute de demoni ca să o doboare iarăși în fața ta și astfel să o osândești și mai mult. Se poate, de pildă, să-i spui: „Soră, nu pune lucrul acesta acolo! Aici este locul lui!". A doua zi va face aghiuță să uite ce i-ai spus și să îl pună iarăși în același loc. Va face și vreo altă neorânduială, iar tu vei spune în sinea ta: „Bine, dar ieri i-am spus să fie atentă, iar astăzi 1-a pus iarăși acolo! A mai făcut o neorânduială!". Și astfel o osândești și nu te poți abține să nu-i vorbești urât: „Nu ți-am spus, soră, să nu-l pui acolo? Aceasta este lipsă de rânduială. M-a smintit purtarea ta!". Aceasta a fost! Diavolul și-a făcut treaba lui. Te-a pus să o osândești, dar și să te răcești față de ea. Iar aceea, deoarece nu știe că tu ai fost pricina neatenției ei, va avea mustrări de conștiință pentru faptul că te-a smintit și va cădea în întristare. Vedeți cu ce viclenie lucrează aghiuță, iar noi ascultăm de el? De aceea străduiți-vă să nu judecați pe nimeni, ci numai pe demoni care, deși au fost îngeri, au ajuns diavoli și în loc să se pocăiască, devin tot mai vicleni și mai răi, pornindu-se cu mânie să distrugă făpturile lui Dumnezeu. Adică cel viclean îi îndeamnă pe oameni să facă ciudățenii și neorânduieli și tot el aduce altor oameni gânduri de judecată și de osândire. în felul acesta el îi biruiește și pe unii, și pe alții. Dar cei care sunt biruiți și fac neorânduieli, își simt apoi vinovăția și se pocăiesc, pe când ceilalți, cei ce osândesc, se îndreptățesc pe ei înșiși, se trufesc și ajung să cadă în păcatul în care a căzut și cel viclean, în mândrie. Osândirea alungă Harul lui Dumnezeu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
<<continuare>>
- Gheronda, ori de câte ori îmi vine un gând împotriva cuiva, aceasta înseamnă întotdeauna că osândesc? - Nu îți dai seama în acel moment? - Uneori nu-mi dau seama imediat. - Caută să-ți dai seama cât mai repede de căderea ta și să-ți ceri iertare atât de la maica pe care ai osândit-o, cât și de la Dumnezeu, căci aceasta se face piedică la rugăciune. Osândirea alungă îndată Harul lui Dumnezeu și aduce răceală în comunicarea ta cu Dumnezeu. Pe urmă cum să te mai rogi? Inima se face gheață, marmură. Osândirea și clevetirea sunt cele mai mari păcate care îndepărtează Harul lui Dumnezeu mai mult decât orice alt păcat. „Așa cum apa stinge focul, spune Sfântul Ioan Scărarul, tot astfel și osândirea stinge Harul lui Dumnezeu" - Gheronda, tare mai moțăiesc la slujba de dimineață. - Nu cumva ai osândit vreo maică? Tu vezi lucrurile după aspectul exterior și osândești, de aceea moțăiești apoi în timpul slujbei. Adică din clipa în care cineva osândește și nu înfruntă lucrurile duhovnicește, începe a se răci duhovnicește și îi slăbesc puterile. Și atunci fie moțăiește, fie are insomnie. - Gheronda, cad adeseori și în lăcomia pântecelui. - Ascultă, lucrul la care trebuie să iei bine aminte acum este osândirea. Dacă nu vei tăia osândirea, nu te vei putea izbăvi nici de lăcomia pântecelui. Omul care osândește, deoarece alungă Harul lui Dumnezeu, rămâne neajutorat și nu poate să-și corecteze defectele. Iar dacă nu-și dă seama de greșeala lui, pentru a se smeri, va avea mereu căderi. Dacă însă înțelege și cere ajutorul lui Dumnezeu, atunci va veni din nou Harul lui Dumnezeu. Cel care îi osândește pe ceilalți cade în aceleași greșeli - Gheronda, cum se face că, atunci când judec o maică pentru o oarecare greșeală de-a ei, peste puțin timp fac și eu aceeași greșeală? - Dacă cineva osândește pe un altul pentru o greșeală pe care o face și nu își dă seama de căderea sa, ca să se pocăiască, de obicei cade în aceeași greșeală, ca să-și înțeleagă greșeala. Adică Dumnezeu, din dragoste, îngăduie ca el să ajungă în starea celui pe care 1-a osândit. Dacă spui, de pildă, că cineva este avar și nu-ți dai seama că ai osândit, Dumnezeu își retrage Harul Său și îngăduie să cazi și tu în avariție; și atunci te pui și tu pe adunat. Până îți vei da seama de căderea ta și vei cere iertare de la Dumnezeu, vor acționa legile duhovnicești. Ca să te ajut, îți voi spune ceva despre mine. Când eram la Sfânta Mănăstire Stomiu, am aflat despre o colegă de-a mea din școala primară că apucase pe o cale greșită și făcea multe suflete să păcătuiască în Konița. Am început așadar să mă rog să o lumineze Dumnezeu și să-i dea în gând să urce la mănăstire, ca să-i vorbesc. Am pregătit și câteva pasaje despre pocăință din Sfânta Scriptură și din scrierile Părinților. într-o zi a venit împreună cu alte două femei. I-am vorbit, și părea că a înțeles. A continuat apoi să vină adeseori împreună cu copilul ei și aducea lumânări, untdelemn, tămâie pentru biserică. Odată niște cunoscuți de-ai mei, închinători din Konița, mi-au spus: „Părinte, femeia asta se preface. Aici aduce lumânări și tămâie, iar acolo jos continuă să păcătuiască cu ofițerii". Când aceea a venit din nou, am găsit-o în biserică sărutând icoanele. Atunci am început să strig la ea: „Pleacă de aici! i-am spus. Ai pângărit tot ținutul!...". Ea, sărmana, a plecat plângând. Nu a trecut mult timp și am început să simt un mare război trupesc. „Ce este asta? mi-am spus. Niciodată nu am avut o astfel de ispită. Ce se întâmplă?". Nu puteam să găsesc pricina. Am făcut rugăciune. Nimic. Atunci am luat-o la deal spre Cămila(Așa se numește un vârf de munte din munții Pindului, care are forma asemănătoare unei cămile.). „Mai bine să mă mănânce urșii", mi-am spus. Și am înaintat destul în munte, dar războiul nu mă slăbea. Am scos o secure mică pe care o aveam agățată la brâu și mi-am lovit de trei ori piciorul, crezând că prin durere va fugi ispita. Pantoful s-a umplut de sânge, dar nimic! Deodată mi-a venit în minte acea femeie și cuvintele pe care i le spusesem. „Dumnezeul meu, am spus atunci, eu am trăit acest iad numai pentru puțin și nu-1 pot îndura, dar această femeie, sărmana, trăiește continuu acest iad... Iartă-mă că am osândit-o!". Și îndată am simțit o răcorire dumnezeiască și războiul trupesc a dispărut. Vezi ce face osândirea? Dacă trecem cu vederea greșelile celorlalți, atunci și Dumnezeu le va trece cu vederea pe ale noastre - Gheronda, astăzi, la alesul măslinelor, judecam pe unele maici, deoarece vedeam că nu-și făceau treaba cu atenție. - Caută să lași deoparte judecările și osândirile, căci apoi te va judeca și pe tine Dumnezeu. Tu nu pui la un loc cu cele bune nici măcar o măslină puțin stricată? - Nu, Gheronda, sunt atentă ca să nu pun. - Dacă și Hristos ne va alege astfel la Judecată, suntem pierduți! Dar dacă trecem acum cu vederea greșelile celorlalți și nu îi osândim, îi vom putea spune lui Hristos: „Hristoase al meu, pune-mă și pe mine într-un colț de Rai!". Vă amintiți ce scrie în Pateric despre acel monah nepăsător care s-a mântuit pentru că nu osândea pe nimeni? Când a sosit ceasul morții, era foarte bucuros și împăcat. Atunci Starețul său, ca să se folosească părinții ce se adunaseră de la chiliile de primprejur, 1-a întrebat: „Frate, cum de nu te temi de moarte, de vreme ce ai trăit în nepăsare?". Iar fratele i-a răspuns: „Este adevărat că am trăit în nepăsare, însă de atunci de când am devenit monah, m-am străduit să nu osândesc pe nimeni. De aceea îi voi spune acum lui Hristos: «Hristoase al meu, sunt un ticălos, dar cel puțin am păzit porunca Ta «Nu judecați, ca să nu fiți judecați!»". „Fericit ești, frate, i-a spus atunci Starețul, căci te-ai mântuit fără osteneală!"(Vezi Patericul cel Mare, voi. I, cap. 3, pf. 51, Ed. Sihăstriei „Nașterea Maicii Domnului", Panorama - Tesalonic, 1994, p. 344.).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
<<continuare>>
- Gheronda, unii oameni duhovnicești, atunci când văd pe cineva trăind în păcat, spun: „A, acesta, după cum merge, este pentru iad!". - Ah, dacă oamenii lumești vor merge în iad din pricina vieții lor neînfrânate, oamenii duhovnicești din pricina osândirii... Nu putem spune despre nimeni că va merge în iad. Nu știm cum lucrează Dumnezeu. Adâncuri de neajuns sunt judecățile lui Dumnezeu. Să nu osândim pe nimeni, căci altfel luăm judecata din mâinile lui Dumnezeu și ne facem pe noi înșine dumnezei. Dacă ne întreabă Hristos în Ziua Judecății, atunci să ne spunem părerea... Lupta împotriva osândirii Dacă ne vom întoarce către noi înșine, nu vom mai osândi pe ceilalți -Gheronda, atunci când văd o oarecare neorânduială la ascultare, osândesc în sinea mea. - Tu să cauți la buna ta rânduială, iar nu la neo-rânduielile celorlalți. Să fii aspră cu tine însăți și nu cu ceilalți. Ce treabă ai făcut astăzi? - Am șters praful. - Ai șters praful de pe ceilalți sau de pe tine însăți? - Din păcate, l-am șters de pe ceilalți. - Ascultă, vei începe să faci treabă în tine însăți când vei înceta să te preocupi de ceea ce fac cei din jurul tău. Dacă te ocupi de tine însăți și încetezi să te ocupi de ceilalți, vei vedea numai greșelile tale, iar la ceilalți nu vei vedea nici o greșeală. Atunci te vei deznădăjdui, în sensul cel bun, de tine însăți și te vei osândi numai pe tine însăți. îți vei simți păcătoșenia și te vei nevoi să te izbăvești de propriile slăbiciuni. Apoi, când vei vedea la ceilalți vreo slăbiciune, vei spune în sinea ta: „Oare eu mi-am biruit slăbiciunile? Așadar, cum să am o asemenea pretenție de la ceilalți? De aceea să te cercetezi și să veghezi pururea asupra ta ca să te izbăvești de mândria ascunsă, dar să ai și prihănire de sine cu discernământ, ca să nu îi osândești în sinea ta pe ceilalți. în felul acesta te vei îndrepta. - Gheronda, Sfântul Isaac Șirul scrie: „Dacă iubești curăția, intră și lucrează în via inimii tale, dezrădăcinează din sufletul tău patimile, străduiește-te să nu cunoști răutatea omului". Ce vrea să spună? - Vrea să spună că trebuie să te întorci către sine și să lucrezi asupra propriei persoane. Cum s-au sfințit Sfinții? S-au întors către ei înșiși și își vedeau numai patimile lor. Prin prihănirea de sine pe care o aveau, au făcut să cadă solzii de pe ochii sufletului lor și au ajuns să vadă limpede și adânc. Se vedeau pe ei înșiși mai prejos decât toți oamenii și îi considerau pe toți mai buni decât ei. Greșelile lor le vedeau mari, iar ale celorlalți foarte mici, deoarece vedeau cu ochii sufletului, iar nu cu ochii pământești. Așa se explică faptul că spuneau: „Eu sunt mai rău decât toți oamenii". își curățiseră ochii sufletului, care deveniseră telescoa-pe; de aceea își vedeau micile greșeli - paiele - ca pe niște bârne. Noi însă, nu vedem greșelile noastre, deși sunt bârne sau le vedem ca pe niște paie(Vezi Matei 7,3). îi privim pe ceilalți cu microscopul și vedem păcatele lor ca fiind mari, pe când pe ale noastre nu le vedem, fiindcă ochii sufletului nostru nu s-au curățit. Totul este să se curățească ochii sufletului. Când Hristos 1-a întrebat pe orb: „Cum îi vezi pe oameni?", acela I-a răspuns: „Ca pe niște copaci", fiindcă nu-și dobândise încă cu desăvârșire lumina ochilor. A putut să vadă limpede abia când și-a căpătat cu desăvârșire vederea. Vreau să spun că omul, atunci când ajunge într-o stare duhovnicească bună, pe toate le vede curate, iar greșelile celorlalți le îndreptățește, în sensul cel bun, fiindcă le vede cu ochi dumnezeiesc, și nu cu ochi omenesc. Dacă îi vom îndreptăți pe ceilalți, nu-i vom mai osândi - Gheronda, când îmi vin gânduri de mândrie și de osândire, încerc să-i îndreptățesc pe ceilalți. Aceasta înseamnă cădere sau luptă? - E luptă. Dacă cineva stă și cască gura și intră o muscă în ea, o va scuipa. Dar mai bine este să fie atent să nu-i intre musca în gură. - Adeseori însă îi osândesc pe ceilalți văzând ce fac. - Nu poți să nu vezi ce se întâmplă în jurul tău. Trebuie însă să dobândești discernământ, astfel încât să le acorzi celorlalți circumstanțe atenuante și să-i îndreptățești. Atunci îi vei vedea într-o lumină bună.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|