Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #171  
Vechi 08.03.2015, 19:29:25
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Avem urmatoarea propozitie afirmata de Capy

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Termenii persoană și ipostas sunt sinonime
Pana aici, ok. Si mai avem o propozitie afirmata de cristirg, cu care Capy e total de acord.

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-a deveni inseamna schimbare ori persoana/ipostasul dumnezeiesc Dumnezeu Fiul necreat mai inainte de toti vecii fiind,nu e schimbator,persoana Lui a ramas aceeasi, nu a devenit...nu S-a schimbat in ceva
Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Total de acord. Aceasta reiese limpede și din Screrile Sfinților Părinți

Doar ca acest acord al lui Capy e contrazis de Sf. Ioan Damaschinul cand vorbeste despre singurul ipostas (persoana) al Logosului care inainte de Intrupare era simplu (in sensul ca era doar divin) si care dupa Intrupare a devenit compus, din doua firi, nu din doua persoane.
Precizez si subliniez, mai mult din precautie, ca nimeni nu afirma in BO, ca ipostasul divin s-a schimbat in ipostas uman, intelegandu-se cumva din asta ca ceea ce era Persoana divina s-a transformat in persoana umana, fara sa mai fie divina. Asta e gresit si nu afirma nimeni, deci Capy, nu te obosi s-o corectezi.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Sf. Ioan Damaschinul Dogmatica, cap. VII Despre singura ipostasa compusa a Cuvantului lui Dumnezeu

"Pentru aceea insasi ipostasa Cuvantului lui Dumnezeu s-a facut ipostasa trupului, iar ipostasa Cuvantului, care era mai inainte simpla, a devenit compusa. Compusa din doua firi desavarsite, din Dumnezeire si omenire.
Imi cer scuze ca ma repet ca o moara stricata dar,..

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
In termeni dogmatici spus, problema lui Capy e neintelegerea ( ca sa nu zic negarea) ipostasului compus al Logosului.
Ipostas compus insemnand, compus din doua firi, nu din doua persoane. Deci, ceea ce inainte de Intrupare se numea Ipostas divin (simplu) al Logosului devine Ipostas divino-uman (compus). Un singur ipostas, nu doua!
Pt. Capy, asta nu e corect, dar inca nu stiu de ce.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Dupa Intrupare, nu ne mai putem referi la Cea de-a doua Persoana a Treimii ca ipostas simplu, ci ca ipostas compus, compus nu din doua persoane, ci din doua firi cu insusiri specifice atat firii dumnezeiesti cat si firii omenesti.
Daca pana acum, vreunul din cei ce au zis cate ceva pe acest topic (era sa zic parteneri de dialog, dar nu-i cazul) se referea la persoana divino-umana, fara sa precizeze clar, din precautie, numarul, adica O PERSOANA, UNA SINGURA, NU DOUA, Capy ii dadea intr-una cu citate, corectand o greseala pe care nici unul n-a comis-o. A terminat cu Lucian si acum a inceput cu Igor.
De raspuns, n-a raspuns concret nici la intrebarile lui Mihnea Dragomir, nici la cele ale lui Ioan Cezar, nici la ale altora. Ca sa intelegem si noi unde e eroarea cand zicem O Persoana divino-umana (una singura, nu doua!).

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Cand s-a zis de persoana dumnezeiasca si omeneasca, a fost clar vorba DOAR DE UNA SINGURA.
De Ipostasul simplu devenit compus prin Intrupare. Ipostas divin devenit ipostas divino-uman. Fara ca asta sa insemne doua ipostasuri (persoane).

Putem sa zicem O singura Persoana divino-umana? Sau Un singur Ipostas teandric?
Sau Ipostas simplu divin devenit prin Intrupare Ipostas compus divino-uman?
Deci, intrebati-l (ca mie n-a vrut sa-mi zica) daca expresia "Ipostas simplu divin devenit prin Intrupare Ipostas compus divino-uman" e in contradictie cu adevarul rostit de Sf. Ioan Damschinul referitor la ipostasul simplu devenit ipostas compus.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Sf. Ioan Damaschinul Dogmatica, cap. VII Despre singura ipostasa compusa a Cuvantului lui Dumnezeu
"Pentru aceea insasi ipostasa Cuvantului lui Dumnezeu s-a facut ipostasa trupului, iar ipostasa Cuvantului, care era mai inainte simpla, a devenit compusa. Compusa din doua firi desavarsite, din Dumnezeire si omenire.
Inca o data, imi cer scuze ca am tot repetat aceleasi lucruri pe care le-a tot evitat.
Daca exista cu adevarat o problema grava cu implicatii soteriologice pe acest topic, atunci aceea se afla in postarile Sophiei.
Reply With Quote
  #172  
Vechi 08.03.2015, 19:38:48
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Ai "sindromul drobului de sare" la greu.
Eu i-am zis ca are sindromul strecurarii tantarului dupa inghitirea in prealabil a camilei.


Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Nici o afirmatie de-a Sophiei n-are consecinte ontologice si soteriologice grave? Ai avea ceva de comentat, de adaugat, de schimbat la ce afirma ea?

Te intreb asta, fiindca situatia de aici imi aminteste de proverbul acela cu a strecura tantarul si a trece camila. Stii, probabil ca in mentalitatea iudaica, conform regulilor de dieta din Levitic, cea mai mica vietuitoare necurata era tantarul, iar cea mai mare era camila.
Iar fariseii, in obsesia lor pt. litera scrisa, isi strecurau licorile, si ce mai beau ei printr-o panza de tifon ca nu cumva, God forbid!, sa le intre vreo insecta necurata in gura ca se spurcau de numa'.
In schimb, insa, rigiditatea lor in litera i-a facut sa fie impermeabili la duhul care da viata si nuanteaza si lumineaza intelesurile, ajungand, metaforic vorbind, sa inghita ditamai dromaderul cu cocoasa din ulciorul cu lapte, incantati ca nu s-au spurcat cu vreun tantar.
Reply With Quote
  #173  
Vechi 08.03.2015, 20:05:31
Mosh-Neagu's Avatar
Mosh-Neagu Mosh-Neagu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.457
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Cu toate că subiectul era altul, am totuși, o veste bună și pentru tine. În maxim zece ani de zile, cele mai importante Facultăți de Teologie Ortodoxă din România se vor numi: "Acad. Pr. Prof. Univ. Dr. Dumitru Staniloae - Părintele "Teologiei românești".
Mulțumit?
OK, Nostradamus. Si? Care-i problema ta? Ti se pare ca esti dreptatea intruchipata? Ti se pare ca esti tu iluminatul care vede ceea ce ceilalti nu vad, iar asta te macina enorm? Pai daca te macina DOAR pe tine, inseamna ca ceva chiar nu-i in regula. Bine, sa admitem ca suntem chiar toti inselati si dusi cu pluta, dar fii tu drept cu tine si cerceteaza-ti gandurile. Vin ele de la Dumnezeu, sau nu? Daca vin de la Dumnezeu, de ce-ti lipseste harul, pentru ca de cand ai deschis acest thread, nimeni nu a vazut altceva la tine decat mandrie si aroganta.
Lasa pentru o clipa ratiunea deoparte si vezi suferinta Mantuitorului cu alti ochi. Daca n-ar fi fost Om ca toti oamenii, te asigur ca n-ar fi scos o lacrima de la nimeni. Ingerii n-au durere fizica. Ei sufera in duh pentru fiecare cadere a noastra, dar nu-si striga neputinta fata de propriile limite. Faptul ca treci peste raspunsurile pe care le primesti "fara sa le vezi", e un alt semn ca ramai fixat pe propria inselare.
Parintele Staniloaie cred ca si-a petrecut enorm de mult timp in genunchi in rugaciune curata, iar cand vorbesti tu, neica nimeni de el, sa te stergi la nasuc, ca habar n-ai cat de rau esti batjocorit de diavol.
Si mai e ceva: cand iti spune unu' ca esti beat, nu e neaparata nevoie sa-l crezi. Poate nici la al doilea nu e obligatoriu. Dar daca iti spun toti, iar tu sustii ca de fapt ceilalti s-au imbatat, sa stii ca ai o problema! In argumentarea spuselor tale, ne fluturi un text la care tu singur ii dai o anumita interpretare si NIMENI altcineva nu te sustine. Toti, in ochii tai sunt prosti si inselati, iar Sfantul Sinod habar n-are ce semneaza... Tu te auzi, oare?
OK, te-a "zguduit" ceva anume, dar de ce nu incerci sa te linistesti si sa cercetezi cu rabdare cateva saptamani sau luni, printre rugaciuni de inteleptire, acele scrieri care sa te lamureasca. Tu chiar crezi ca Dumnezeu nu iti va raspunde daca-I ceri? Dar tu te increzi mai mult in pareri de sine si de aici o intreaga sminteala pe tot parcursul Postului Mare. Tu esti cu adevarat ortodox, cum te pretinzi a fi, sau in fake ordinar ca orice sectar care flutura texte din biblie dupa propriile interpretari?
Omule, nu stiu cine esti si nu am nimic absolut cu tine ci numai cu samanta de dezbinare pe care indraznesti sa o semeni printre noi. Trezeste-te, pentru Dumnezeu, si roaga-te, chiar si pentru noi, pacatosii, sa vedem si noi ca suntem in greseala, daca tu esti asa de convins ca suntem. Dar nu ne indesa cu forta idei atat de tendentioase (vorbim totusi de Sfantul Sinod), prin tonalitati arogante si jenante pentru un ortodox. Atat timp cat nu ai pic de smerenie, chiar Adevarul de-L vei spune, n-o sa-L creada nimeni!!!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc)
Reply With Quote
  #174  
Vechi 08.03.2015, 20:16:33
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Capy, hai să vorbim mai calm, cu răbdare și iubire, vrei?

Mă iubești, frățior? Eu te iubesc tare mult. Ți se pare sectar, dar nu este. Chiar te iubesc mult de tot. Îți vreau binele, deși poate nu mă crezi. Nu pentru că e datoria mea de creștin, să te iubesc, ci pentru că îmi pasă de tine, mult mult de tot, mai mult decât crezi.

Nu vreau să te smeresc, că nici eu nu sunt smerit, nici nu vreau să te învăț, că nici eu nu știu multe, vreau doar să ne ajutăm unul pe altul, spre mântuire. Vrei și tu asta? Atunci putem construi împreună, dacă nu, ne va fi tare greu, la amândoi.

Ai dreptate, traducerea lui monofizit, a cea expusă de tine.
Traducerea cuvântului "monofizit", nu ți-am expuso ad-literam, din greacă, pentru că am plecat de la premisa că nu ai terminat teologia pastorală, ca să fi făcut greaca veche. Nici nu îmi dă voie scriptul forumului, să scriu altfel, decât în limba română, ca să-ți fi dat originalul grecesc. Iartă-mă că am desconsiderat cunoștiințele tale de greacă veche.
Nu trebuie să așa răutăcios și agitat și cu mult acid în cuvinte.

Dar hai acum să vorbim cu bucurie, pașnic. Vrei?

Uite, eu cred că "fire" și "persoană" sunt unul și același lucru, sunt simbiotice, sau în simbioză, sunt complementare.
Dar nu am să intru în detalii, până nu văd întâi, rugându-te să expui, de ce crezi tu că fire și persoană, nu sunt același lucru, ci sunt diferite.

Te rog să mă faci să înțeleg, să mă ajuți.

Aștept cu drag expunerea ta.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 08.03.2015 at 20:21:55.
Reply With Quote
  #175  
Vechi 08.03.2015, 20:44:22
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Uite, eu cred că "fire" și "persoană" sunt unul și același lucru
pe bune? sau e doar o strategie ca sa vezi cum combate Capy asta?
Reply With Quote
  #176  
Vechi 08.03.2015, 20:46:54
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Doar ca acest acord al lui Capy e contrazis de Sf. Ioan Damaschinul cand vorbeste despre singurul ipostas (persoana) al Logosului care inainte de Intrupare era simplu (in sensul ca era doar divin) si care dupa Intrupare a devenit compus, din doua firi, nu din doua persoane.
Precizez si subliniez, mai mult din precautie, ca nimeni nu afirma in BO, ca ipostasul divin s-a schimbat in ipostas uman, intelegandu-se cumva din asta ca ceea ce era Persoana divina s-a transformat in persoana umana, fara sa mai fie divina. Asta e gresit si nu afirma nimeni, deci Capy, nu te obosi s-o corectezi.
Chiar vrei să reluăm? Am mai discutat acest aspect însă văd că revii mereu asupra lui.

Am spus limpede și repet: Sf. Ioan Damaschin vorbește despre un ipostas compus din două firi, pe când, Lucian, confundă cele două firi cu două persoane, scriind limpede despre două persoane (ipostase): persoana (ipostasa) umană și persoana (ipostasa) divină, care sunt pentru el o singură persoană (deci două persoane care compun o singură persoană). Igor, de asemenea, confundă firile și vorbește explicit despre o persoană omenească și o persoană dumnezeiască, iar pe lângă asta, Igor îi atribuie pe nedrept Sfântului Maxim Mărturisitorul această rătăcire despre care Sfântul Maxim nu a scris nicăieri în operele sale.





Last edited by Capy; 26.12.2016 at 01:29:44.
Reply With Quote
  #177  
Vechi 08.03.2015, 21:13:20
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Chiar vrei să reluăm? Am mai discutat acest aspect însă văd că revii mereu asupra lui
Am spus limpede și repet: Sf. Ioan Damaschin vorbește despre un ipostas compus din două firi, pe când, Lucian, confundă cele două firi cu două persoane, scriind limpede despre două persoane (ipostase): persoana (ipostasa) umană și persoana (ipostasa) divină, care sunt pentru el o singură persoană (deci două persoane care compun o singură persoană). Igor, de asemenea, confundă firile și vorbește explicit despre o persoană omenească și o persoană dumnezeiască, iar pe lângă asta, Igor îi atribuie pe nedrept Sfântului Maxim Mărturisitorul această rătăcire despre care Sfântul Maxim nu a scris nicăieri în operele sale
Lasa-l pe Lucian, e chestie de interpretare, doar tu singur ai inteles contrariul a ceea ce a spus. Noi, restul, nu.

Tocmai, ca inainte sa-ti fi zis parerea mea ca nu intelegi ce inseamna ipostas compus, ai afirmat, laolalta cu cristirg ca ipostasul divin nu se schimba, ceea ce arata ca n-ai intels ce zice Sf Ioan Damaschin despre schimbarea ipostasului divin.

Nu vreau sa reiau discutia, din contra vreau sa se incheie, dar tot eviti sa spui daca exprimarea aceasta - Ipostas simplu divin devenit prin Intrupare Ipostas compus divino-uman - e in contradictie sau nu cu adevarul rostit de Sf. Ioan Damschinul referitor la ipostasul simplu devenit ipostas compus.

Tre sa precizez iar din precautie ca intelegem ca e doar unul singur, nu doua, ca prin compus nu intelegem nicidecum ca ar fi compus din doua ipostasuri, ci din doua firi?

Doar atat. Expresia ipostas (compus) divino-uman, e sau nu e in contradictie cu sensul dat de Sf. Ioan Damschin ?
Ce-i asa greu? Da sau ba?

Last edited by delia31; 08.03.2015 at 21:17:16.
Reply With Quote
  #178  
Vechi 08.03.2015, 21:16:04
Mosh-Neagu's Avatar
Mosh-Neagu Mosh-Neagu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.457
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Oricum s-a vazut ca unii scriu de pe mai multe conturi
Aceste acuzatii sunt cu mult mai grave decat subiectul in sine care poate fi luat drept o ratacire. Este a doua oara (din cate stiu eu) cand sustii acest lucru. Concret, la cine te referi si pe ce te bazezi cand sustii. Cum crezi ca cineva scrie de pe mai multe conturi sustinandu-si propria parere el insusi, fara ca nimeni inafara de tine sa vada asta? Daca este adevarat, sa stim si noi despre cine-i vorba, iar daca nu, nu faci decat sa dovedesti celorlalti cat esti de... "tulburat".
Concret, inainte de a face astfel de presupuneri, puncteaza CLAR la cine te referi, sa vedem cat de serios esti in gandire, nu arunca petarde, ca sa dezbini si mai mult. Si-asa ai tulburat pacea multora, care-ar fi putut sa-si foloseasca timpul mai cu folos, pentru care tu... vei da socoteala!
Ai dreptul sa nu raspunzi nici acestui mesaj, dar astfel nu faci decat sa confirmi "troll"-ul de care te suspecteaza unii! Probabil nu esti troll, dar nici bine-intentionat nu te mai poti numi, din moment ce sustii fara dovezi clare cum ca cineva posteaza de pe mai multe conturi. Vad ca ai un mare complex, dar asta tine de alta natura, nu de forumul acesta!!!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc)
Reply With Quote
  #179  
Vechi 08.03.2015, 21:16:57
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

-haideti sa mai citim odata ceea ce zice Sfantul Ioan Damaschin in dogmatica:

"Cuvântul lui Dumnezeu, cel care este în sânul lui Dumnezeu și al Tatălui, cel deoființă cu Tatăl si cu Sfântul Duh,s-a făcut fără schimbare trup din Duhul cel Sfânt și din Maria Sfânta Pururea Fecioară Născătoarea de Dumnezeu

-Insuși Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut ipostasă trupului.fără ca să se schimbe firea Dumnezeirii Lui în ființa trupului si fără ca să se schimbe ființa trupului în firea Dumnezeirii Lui

-Firea dumnezeiască nu s-a îndepărtat de simplitatea ei proprie, iar firea omenească nici nu s-a schimbat în firea Dumnezeirii, nici n -a devenit inexistentă și nici din cele două firi nu s-a făcut o singură fire compusă.

-Mărturisim că Hristos este din Dumnezeire si omenire, același este si se numește Dumnezeu desavârsit, si om desăvârșit, din două și în două firi. Cuvântul Hristos spunem că este numele ipostasei; acest cuvânt nu indică numai o singură natură, pe cea omenească sau pe cea dumnezeiască, ci arată că este din două naturi

-Este evident fiecăruia, însă, că Hristos înainte de unire are o singură fire.
Ceea ce face ca ereticii să rătăcească este faptul că ei identifică noțiunea de fire si ipostasă.

-unirea s-a făcut din două firi desavârsite, din cea omenească si cea dumnezeiască; ele nu s-au amestecat, nici nu s-au confundat, nici nu s-au combinat

-ci prin unire, adică după ipostasă, fără schimbare, fără confundare, fără prefacere, fără împărțire și fără depărtare. Mărturisim o singură ipostasă în două firi desavârsite a Fiului lui Dumnezeu întrupat. Afirm ăm că Dumnezeirea și omenirea au aceeași ipostasă și mărturisim că după unire se păstrează în el cele două firi. Nu așezăm pe fiecare din firi deosebit si separat, ci unite una cu alta într -o singură ipostasă compusă.

-cele două firi sunt unite una cu alta în chip real într-o singură ipostasă compusă a Fiului lui Dumnezeu si stabilim că se păstrează deosebirea lor substanțială. Ceea ce este creat a rămas creat, iar ceea ce este necreat a rămas necreat; ceea ce este muritor a rămas muritor, iar ceea ce este nemuritor a rămas nemuritor; ceea ce este circumscris a rămas circumscris, iar ceea ce este necircumscris a r ămas necircumscris; ceea ce este văzut a rămas văzut, iar ceea ce este nevăzut a rămas nevăzut. Unul strălucește prin minuni, iar celălalt s-a supus ocărilor.
Cuvântul își împropriază cele omenești — căci ale Lui sunt toate cele ale sfântului Lui trup — împărtășește corpului cele ale Lui proprii, potrivit modului comunicării însușirilor, din cauza întrepătrunderii reciproce a părților și a unirii după ipostasă și pentru că a fost unul și același cel care a lucrat atât pe cele dumnezeiești cât și pe cele omenești în fiecare din cele două forme cu tovărășia celeilalte. Pentru aceea se zice că s-a răstignit Domnul slavei, deși firea Lui dumnezeiască nu a pătimit.

-Unul și același a fost Domnul slavei, care a fost prin fire și cu adevărat Fiul omului, adică om. Cunoaștem că atât minunile cât si patimile sunt ale Lui, deși același cu altă natură făcea minunile si cu alta suferea patimile

-Așadar în ce privește modul prin care se deosebesc firile lui Hristos una de alta, adică cu privire la ființă, spunem că El se unește cu extremitățile: în virtutea Dumnezeirii Sale se unește cu Tatăl și cu Duhul; Dar cu privire la modul prin care sunt unite firile Lui, spunem că se deosebește de Tatăl și de Duhul, de Maica Sa si de ceilalți oameni. Firile se unesc în ipostasa Lui si au o ipostasă compusă, în virtutea căreia se deosebește de Tatăl si de Duhul, de Maica Sa si de noi.

-ipostasa arată individul (persoana) adică Tatăl, Fiul, Sf. Duh

-Cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos, pentru că știm că are două firi si o singură ipostasă compusă din cele două, când avem în vedere firile, le numim Dumnezeire si omenire; dar când avem în vedere ipostasa compusă din firi, îl numim când după amândoua firile: Hristos, Dumnezeu si om în același timp, Dumnezeu întrupat, când după una din părți: Dumnezeu numai, Fiu al lui Dumnezeu, om numai, Fiu al omului ,Căci unul este cel care este deopotrivă si acela și acesta; unul existând fără vreo pricină totdeauna din Tatăl,

-Când este, însă, vorba de ipostasă, fie că o numim după cele două firi, fie că o numim după una din părți, îi atribuim însușirile celor două firi. Căci Hristos — și acest nume cuprinde amândou a firile — se numește și Dumnezeu si om, si creat și necreat, și pasibil si impasibil.

Când este însă numit după una din părți, Fiul lui Dumnezeu si Dumnezeu, primește însușirile firii cu care s-a unit, adică ale trupului, si este numit Dumnezeu pasibil, Domnul slavei răstignit, nu în atât ca Dumnezeu, ci în atât că același este si om. Și când este numit om și Fiu al omului primește însușirile si măririle firii dumnezeiești: copil înainte de veci, om f ără de început, nu în atât ca om și copil, ci în atât ca Dumnezeu, care exist ă înainte de veci și care s-a făcut în vremurile din urmă copil. Acesta este modul comunicării însușirilor, anume că fiecare fire dă celeilalte propriile ei însușiri în virtutea identit ății ipostasei și întrepătrunderii reciproce. Potrivit acesteia putem spune despre Hristos: „Acesta este Dumnezeul nostru, care s-a arătat pe pamânt și cu oamenii a petrecut”, precum si: omul acesta este necreat, impasibil si necircumscris.

-CAPITOLUL VII
Despre singura ipostasa [persoana] compusă a Cuvântului lui Dumnezeu


Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată, necorporală, nevăzută, impalpabilă, necircumscrisă și are pe toate câte le are Tatăl, pentru că este deoființă cu El; se deosebește de ipostasa părintească prin modul nașterii și prin relație, este desavârsită și nu se desparte niciodată de ipostasa Tatălui, în vremurile din urmă, însă, Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, fără de sămânță și într-un chip incomprehensibil si si -a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară.

Cuvântul lui Dumnezeu era în toate si mai presus de toate, chiar când era în pântecele Sfintei Născătoare de Dumnezeu

-ipostasa Cuvântului, care era mai înainte s implă, a devenit compusă. Compusă din două firi desavârsite, din Dumnezeire și omenire

-Nu-l propovăduim numai Dumnezeu, lipsit de omenirea noastră, și nici numai om, lipsindu -l de Dumnezeire. Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași, și Dumnezeu și om în același timp, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit; în totul Dumnezeu și în totul om; același în totul Dumnezeu împreună cu trupul său și în totul om împreună cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia „Dumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia „în totul Dumnezeu si în totul om", arătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei.

-Unul este deci Hristos, o singură persoană si o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul.

-nu este necesar ca firile unite unele cu altele dup ă ipostasă să posede fiecare o ipostasă proprie. Aceasta pentru motivul c ă este cu putință ca să se împreune într-o singură ipostasă, fără ca să fie neipostatice si fără ca să aibă fiecare o ipostasă deosebită, ci amândoua să aibă una si aceeași ipostasă. Astfel aceeași ipostasă a Cuvântului este ipostasa celor două firi, fără ca să îngăduie ca una din ele să fie neipostatică, fără ca să permită să aibă una față de alta ipostase deosebite si fără ca să fie uneori a acesteia, iar alteori a celeilalte, ci este totdeauna ipostasa amândurora în chip neîmpărțit și nedespărțit.

-Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie [PERSOANA OMENEASCA], nici nu s-a făcut o altă ipostasă în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul, ci există în aceea, își are mai degrabă ipostasa sa în ipostasa Cuvântului, si nu are o ipostasă care să existe prin sine însăși [PERSOANA OMENEASCA]. Pentru aceea nici nu este neipostatic si nici nu introduce o alt ă ipostasă în Treime.

- S -a spus de asemenea, că Dumnezeu s-a făcut om și că omul s-a făcut Dumnezeu — căci Cuvântul fiind Dumnezeu s-a făcut fără schimbare om.


-Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în afară de timp, din Tatăl, care există fără de început si veșnic împreună cu Tatăl si cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră, s-a sălășluit în pântecele ei, s-a întrupat si s-a născut din ea fără să se schimbe.
Sfânta Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adev ărat.

-Căci însuși Cuvântul s-a făcut trup, a fost conceput din Fecioară, s-a născut Dumnezeu împreună cu natura pe care a luat-o si care a fost îndumnezeită de El în același timp în care a fost adusă la existență, în așa fel incât cele trei: luarea naturii noastre, existența și îndumnezeirea ei de Cuvânt s-au intâmplat simultan. Și în chipul acesta Sfânta Fecioară se înțelege si se numește Născătoare de Dumnezeu si nu numai din pricina firii Cuvântului, ci și din pricina îndumnezeirii firii omenești.

-Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa. Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui.

-
Reply With Quote
  #180  
Vechi 08.03.2015, 21:30:12
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Hristos a devenit o persoană omenească și rămâne așa în vecii vecilor



-ACUM SE VEDE CLAR CEEA CE ZICE SFANTUL IOAN DAMASCHIN ?
-DECI S-A GRESIT IN PASTORALA

-DECI O SINGURA PERSOANA DUMNEZEIASCA NU OMENEASCA



Reply With Quote
Răspunde