Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #391  
Vechi 16.03.2015, 09:47:12
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Capy, mai am o intrebare: cumva faci parte din BOSV?
Macar sa stim cu cine vorbim. Nu de alta dar astia ataca mereu BOR. Ne fac ecumenisti, eretici, apostati. Se iau de parintele Cleopa, de alti mari duhovnici. Iar acum se pare ca a venit si randul par Staniloae sa fie catalogat ca eretic, ecumenist etc.
Reply With Quote
  #392  
Vechi 16.03.2015, 09:51:52
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
...cand parintele spune ca Persoana Dumnezeiasca Fiului a devenit si persoana omeneasca, parintele NU vrea sa spuna ca a devenit un nou ipostas adaugat celui al Cuvantului, ci vrea sa spuna ca El a devenit persoana firii omenesti.
...........
Iar eu nu ti-am raspuns filozofic. Ti-am raspuns asa cum trebuia sa raspund fiindca tu nu intelegi ce spui, ci repeti automat niste vorbe de care habar nu ai.
Si sfintii parinti au folosit filosofia si logica. Sf Ioan Damaschin era un filosof si logician redutabil in traditia aristotelica. Si este considerat primul scolastic.
Dar se pare ca trebuie sa mai si intelegi ce spui, NU doar sa repeti mecanic vorbe.
Bune precizări.
Sper să fie și cu folos.

*
Multe subiecte, multe topice s-au pulverizat din pricina atitudinii interlocutorilor: noi nu am cultivat o împreună-reflecție asupra unor teme sau texte, ci dimpotrivă, am întreținut o reciprocă respingere adeseori infantil-gregară. Un joc al ostilităților, o ceartă cu ifose țățești. În ton cu moda vremii sau cine știe, în duh tradițional certăreț... Ori de-a dreptul pădureț (nealtoit).

Frumoasă însă îmi pare, și de mare folos, întâmplarea ca frații să se adune pentru a cerceta cu bună-voință nenumăratele nuanțe și implicații ale unui text, punînd laolaltă mai degrabă decât a susține exclusivist un mod sau altul de interpretare.
Competitivitatea dusă până la absurd ne toacă nervii, ne sleiește puterile - dăruite, parcă, pentru ceva mai bun... În toate sunt și limite, totuși!

Tehnic vorbind, cu trimitere la text în general, se pare că ne e greu să înțelegem că un text nu se epuizează prin el însuși ci, așa cum cunoaște orice lector care meditează la taina lecturii, textul se îmbogățește (și, cumva, renaște) în relația cu cititorul său. Un text în sine nu înseamnă nimic (sau înseamnă totuși ceva - simple scrijelituri) și începe să devină ceva doar în relația cu un om sau mai mulți. (și doar pomenesc acum, în treacăt, de relația cititorului cu Biserica, de relația cu Duhul Sfânt) Scriptura însăși e doar un obiect, o carte, care în sine e nimic. Nimic altceva decât un oarecare obiect, unul care șade în așteptare, pe care poți să îl folosești până una alta în loc de un scăunel, de pildă. Dar Biblia începe să devină ceva (sau altceva) atunci când un cititor în limba ei o deschide și începe să citească...
Iar această relație vie text-cititor, cunoaște infinite nuanțe așa încât cred că este întotdeauna unică și originală, prin bogăția ei în toate sensurile și cu toate implicațiile posibile. Încât e de mirare că noi oamenii rămânem fixați, anchilozați, pironiți de-a dreptul pe o interpretare/înțelegere/re-prezentare a textului, când mai degrabă s-ar cuveni să ne desfătăm (până la o limită) cu nesfârșitele oglindiri ale lecturii și să urmărim cu interes impactul acestor roade în viața noastră, a fiecăruia și a tuturor.

Cred că Duhul Sfânt nu a coborât în Sinoade ca să pironească taine în texte (iar faptul că Moise a coborât cu texte scrise pe piatră nu înseamnă că textul era de piatră...:)), ci dimpotrivă, să ajute la formularea lor pre limba duhului nostru așa încât noi să ne deschidem unui drum dincolo de text, iar nu să ne închidem în certitudini interpretative sterile, intelectualiste și individualiste. Nu cădere în literă voiește Duhul, ci deschidere a duhului în Duh (prin mijlocirea și a literei, de pildă).

Mulțumesc frumos, Bogdan, pentru consistentele tale intervenții. Iertare dacă am neînțeles ceva, cumva...

Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 16.03.2015 at 16:39:10.
Reply With Quote
  #393  
Vechi 16.03.2015, 09:54:13
oaie_cugetatoare oaie_cugetatoare is offline
Banned
 
Data înregistrării: 31.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.296
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Capy, mai am o intrebare: cumva faci parte din BOSV?
.
Cine este BOSV ?
Reply With Quote
  #394  
Vechi 16.03.2015, 10:07:28
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de oaie_cugetatoare Vezi mesajul
Cine este BOSV ?
Nu e cineva, ci ceva. O secta cu mimetism ortodox, care ridica calendarul liturgic la nivel de dogma. Eretici.
Reply With Quote
  #395  
Vechi 16.03.2015, 10:42:22
oaie_cugetatoare oaie_cugetatoare is offline
Banned
 
Data înregistrării: 31.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.296
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Nu e cineva, ci ceva. O secta cu mimetism ortodox, care ridica calendarul liturgic la nivel de dogma. Eretici.
Secta "ortodoxa" ? This is new.
Reply With Quote
  #396  
Vechi 16.03.2015, 10:46:45
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de oaie_cugetatoare Vezi mesajul
Secta "ortodoxa" ? This is new.
Not really. Sunt aia de stil vechi, stii tu...aia care au vazut u ozn cruciform in Atena prin anii '20 ai sec XX, si li s-a parut ca era deasupra unei biserici care tinea stilul vechi. Ei bine, Romania l-a avut pe Glicherie in acelasi timp. No, dintre tooti astia schismatici care tin calendarul vechi, doar cei din ROCOR-ul neunit cu Moscova mai au succesiune apostolica si deci Har lucrator. Restul sunt sereleuri si pefeauri pseudo-bisericesti.
Reply With Quote
  #397  
Vechi 16.03.2015, 10:48:36
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Ioan Cezar, ceea ce ai spus este de mare frumusete si profunzime.
Eu insumi poate am avut uneori un ton nepotrivit. Dar ma supara incercarea unora de a injosi un teolog ca parintele Staniloae. Sunt anumite persoane despre care ar trebui sa ai o anumita pietate cand vorbesti. Nu adulatie tampa, dar respect si pietate. Rusii de exemplu ar trebui sa aiba pietate fata de un Dostoievski sau un Serafim de Sarov (dau un exemplu).
La noi, parintele Staniloae e un asemenea exemplu. Pai ce ar insemna de plida, sa ne apucam noi acum sa-l criticam pe Sf Ioan gura de aur ca, vezi doamne, ar fi sustinut ca maica Domnului ar fi avut si pacate personale usoare ? Nu prea era ortodox. Ba daca stau sa ma gandesc mai bine, chiar si la Sf Chiril al Alexandriei gasim ceva exprimari dubioase, cel putin dubioase. Ba chiar si la Sf Grigore de Nyssa. Si la Vasile cel mare. Valeu, ce ne facem?
Si eu care credeam ca sunt sfinti ortodocsi. Am exagerat putin dar asta ca sa arat unde duce atitudinea asta certareata de care ai pomenit.
Reply With Quote
  #398  
Vechi 16.03.2015, 14:13:11
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Capy, mai am o intrebare: cumva faci parte din BOSV?
Macar sa stim cu cine vorbim.
În primul rând, nu fac și nici nu am făcut parte din BOSV și din nici o sectă sau grupare schismatică. Teologi ca Ioannis Zizioulas, Nikolaos Matsoukas sau Ierotheos Vlachos, pe care eu i-am citat în această discuție, nu au și nici nu au avut vreodată legătură cu BOSV. Nu mai tot încerca să aduci tot felul de insinuări ridicole. Iar Mitrop. Ioannis Zizioulas, în contextul de față, are dreptate, referitor la interpretările eronate ale Prof. Dumitru Stăniloae despre Persoanele Sfintei Treimi.

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Capy, trebuie sa inveti sa vezi putin si dincolo de o anumita exprimare, la ceea ce vrea sa spuna parintele Staniloae. Hai sa-ti dau un exemplu. Sf Chiril al Alexandriei are o exprimare care suna asa: "O singura fire intrupata a lui Dumnezeu Logosul".
Daca ne luam strict dupa litera, atunci Sf Chiril era monofizit. Dar cu siguranta Sf Chiril NU a vrut sa spuna ca Hristos avea o singura fire.
De fapt, nu știi pe ce planetă trăiești! Nu vezi că faci analogii total aiuristice? Ce legătură are Sf. Chiril al Alexandriei cu Prof. Dumitru Stăniloae? Sf. Chiril al Alexandriei a trăit înainte de Sinodul Ecumenic de la Calcedon, și în genere, înainte ca Sfintele Sinoade Ecumenice să se fi terminat, și înainte ca dogmele să fie formulate, pe când, Prof. Dumitru Stăniloae a trăit în sec. al XX-lea. Ar fi cazul să nu mai lansezi comparații total deplasate și ridicole!

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Sf Ioan Damaschin era un filosof si logician redutabil in traditia aristotelica.
Doar în visele tale. Sf. Ioan Damaschin este un teolog înrădăcinat în Sfânta Tradiție, ale cărui Scrieri păstrează cu fidelitate dogmele formulate de Sfintelor Sinoade Ecumenice. El însuși a combătut ereziile filozofiei eline. Iar Sf. Grigorie Teologul arată că Sfinții teologhisesc pescărește (ca Apostolii), ci nu aristotelic (ca filozofii).

Așadar, lasă bolboroseala și filozofeala aristotelică și nu o mai confunda cu teologia propovăduită de către Sfinții Părinții! Pune mâna pe o carte de dogmatică autentică, cum sunt cele ale teologului Nikolaos Matsoukas și învață să faci deosebirea între teologie și filozofeală. Nikolaos Matsoukas îți va explica limpede cum să faci deosebirea dintre teologie și filozofie, fiindcă era specializat atât pe teologie cât și pe filozofie!

Last edited by Capy; 16.03.2015 at 20:13:28.
Reply With Quote
  #399  
Vechi 16.03.2015, 16:36:32
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

„A spune că înțelegem dogmele e o prostie. Nimeni nu înțelege dogma Sfintei Treimi, pentru că dogma Sfintei Treimi nu‐i făcută ca să fie înțeleasă. Prin urmare, cine vrea să ne dea nouă impresia că înțelege dogma Sfintei Treimi nu‐i decât un șarlatan. Asta e cea mai mare impostură. Putem înțelege scopul dogmei, proveniența dogmei, istoria dogmei – dar este exclus să înțeleagă cineva însăși dogma, pentru că înțelegerea dogmei înseamnă înțelegerea tainei. De aceea, una este dogma, și alta este taina. Nu trebuie să le confundăm niciodată." (I.P.S. Hierotheos Vlachos)

http://www.pemptousia.ro/2014/12/dogma-si-taina/
Reply With Quote
  #400  
Vechi 16.03.2015, 16:42:29
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

"Atunci când vorbim despre teologie, nu înțelegem o cunoaștere intelectuală seacă, ci vorbim despre experiența harului lui Dumnezeu. Teologia este cunoașterea lui Dumnezeu, care se realizează prin pocăință, prin rugăciune, prin Tainele Bisericii, prin împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Hristos, prin vederea lui Dumnezeu." (I.P.S. Hierotheos Vlachos)

http://www.pemptousia.ro/2014/12/pas...tului-ierotei/
Reply With Quote
Răspunde