![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
APPENDIX IV
O scrisoare personală către un întrebător protestant În vreme ce cartea era pregătită pentru editare, am schimbat o serie de scrisori cu un protestant reformat care citise unele dintre mesajele mele dintr-un forum de pe Internet. Multe din întrebările sale aveau în vedere unele probleme eclesiologice. În încercarea de a-l ajuta să rezolve unele dintre aceste probleme, i-am trimis o copie a capitolelor șase și șapte. Ca răspuns, el a scris următoarele: În prima parte a capitolului șapte ați spus: â...a afirma că «în afara Bisericii nu este mântuire» nu este același lucru cu a spune «nimeni din afara Bisericii nu se poate mântui»â. Pentru mine, în înțelegerea mea, acesta poate fi un punct de oprire fundamental, deoarece în acesta nu pot vedea decât o problemă. Pare o contradicție izbitoare. Pentru mine arată de ca și cum ar spune cineva, âdoar pentru că el are numai o jumătate de duzină de ouă [adică șase ouă, n.tr.] nu înseamnă că el are numai șase ouăâ. Atâta cât înțeleg eu, lucrurile stau așa: ânuâ poate fi nici o mântuire în afara Bisericii, sau poate fi âo oarecareâ mântuire în afara Bisericii, dar este absurd să afirmi că ambele sunt adevărate. Pentru mine ar fi de ca și cum mi s-ar spune să cred în cercuri pătrate pentru a fi creștin. Cum să fac să cred într-o contradicție? Înțeleg că sunt taine ale credinței dincolo de slaba mea înțelegere, dar dacă autentica contradicție este parte a credinței, atunci nimic din tot ceea ce discutăm aici nu are cine știe ce importanță, deoarece Biserica Ortodoxă poate fi în același timp atât singura Biserică adevărată cât și o Biserică falsă. Cum aș putea să mă încred în făgăduința lui Dumnezeu dacă opusul ei poate fi tot atât de adevărat? Cred că aici întrebarea mea este următoarea: de ce ați scris că această afirmație se află încă în interiorul limitelor cu care ortodocșii n-ar avea probleme? Pentru mine aceasta implică fie o contradicție pură, fie o vorbire extrem de echivocă. Oricum ar fi, nu înțeleg cum ar putea fi de vreun folos în explicarea adevărului. Am crezut că e de folos să public răspunsul meu la scrisoarea lui, din care multe fragmente sunt redate aici.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Dragă X,
Îți mulțumesc pentru observații și întrebări. Desigur, premisa generală a cărții mele este aceea că nu este o contradicție să susținem axioma patristică extra ecclesiam nulla sallus, analizând în același timp posibilitatea persoanelor de a moșteni viața veșnică fără a fi fost în Biserica Ortodoxă. Al doilea principiu se inspiră din dogmele referitoare la Dumnezeu: că El este un Judecător drept, Care este îmbelșugat în milă și bogat în dragoste, care voiește ca toți oamenii să se mântuiască și să vină la cunoștința adevărului (cf. I Tim. 2: 4). Am demonstrat că juxtapunerea acestor principii are drept rezultat un răspuns ortodox la âîntrebarea arzătoareâ: menținerea unei aparente antinomii. Acest răspuns este unul care se bucură de susținere largă din partea Sfinților și Dascălilor Bisericii. Cu alte cuvinte, în cartea mea eu fac două lucruri. Primul, încerc să limpezesc și să întăresc înțelegerea eclesiologiei ortodoxe de către cititor într-o vreme când aceasta este sub asediu. Al doilea, critic diferitele declarații derivate de aici legate de dificultățile pe care le ridică implicațiile lor, susținând în cele din urmă o ânouă apoftegmăâ. E cu putință ca problema dumneavoastră cu aceste concepte să-și aibă rădăcina în ceva de care noi, cei din Apus, suferim: raționalismul - adică o înclinație spre dorința ca adevărul să fie exprimat într-un mod sistematic care leagă toate capetele desfăcute și unește toate punctele, într-un cuvânt, âsupra-logicaâ. Se pare că încerci să înfăptuiești o împăcare deplină între două axiome aparent contradictorii. Cu toate acestea, acesta nu este un mod creștin de a cugeta despre chestiunile teologice. Aceasta din pricină că o mare parte din teologia creștină e o aparentă antinomie. În teologia noastră cea adevărată, noi, ortodocșii, aplicăm principiul moderației, al obiectivității practice, dacă doriți. Caracterul apofatic al apropierii noastre de adevărurile despre și ale lui Dumnezeu se întemeiază pe juxtapunerea dintre poli opuși. Prin punerea în unitate a două principii opuse, noi ne apropiem adesea de aparenta enigmă a adevărului creștin. Dar aceasta nu este o lucrare a compromisului, ci un proces în care este făcută cunoscută adevărata forță a adevărului. Câteva exemple vor fi suficiente: Oros-ul [hotărârea, n.tr.] calcedonian în privința Persoanei lui Hristos (că El este atât Dumnezeu deplin și Om deplin, cu cele două firi âneamestecate, neîmpărțite, nedespărțite și neschimbateâ), dogma Sfintei Treimi (Dumnezeu ca Unul în Trei Persoane), și doctrina ortodoxă a sinergiei (rezumată atât de frumos în Filip. 2: 12b-13 și înfățișată cu acuratețe în a treisprezecea Convorbire a Sfântului Ioan Cassian, potrivit revelației dumnezeiești și limitelor rațiunii umane). Așa cum ne arată istoria creștină, de regulă erezia se ridică dintr-o accentuare excesivă a unui aspect al adevărului, ducând la neglijarea altuia fără de care nu se păstrează echilibrul. O trăsătură distinctivă a ereticilor era aceea că ei greșeau într-o extremă sau alta, tăgăduind fie Unimea, fie Treimea, fie disprețuind căsătoria, fie defăimând fecioria. âDar Biserica, prin contrast, înaintează cu un calm bine-chibzuit pe calea de mijloc, ferită de certurile din ambele părțiâ Pe scurt, cartea mea e o încercare de a âînainta pe calea de mijlocâ Trebuie să mai arăt că încercarea mea nu are valoare de dogmă. Eclesiologia ortodoxă este dogmă, iar nu teza cărții mele. Este foarte posibil ca cineva să poată scrie o carte prin care să arate că a doua axiomă privitoare la dragostea și mila lui Dumnezeu nu trebuie să ne facă să credem că oricine din cei ce n-au fost membri ai Bisericii în această viață se poate mântui. Totuși, aceasta nu-mi va face cartea âreaâ, iar a lor âbunăâ. Mai degrabă va arăta doar că chestiunea statutului veșnic al credincioșilor heterodocși nu este unul pentru care Biserica a formulat vreodată un răspuns dogmatic. În credința creștină avem multe taine de acest fel. Ai scris: âAșadar, până acum, singurele două poziții pe care le văd compatibile cu acest adevăr de bază sunt: 1. «în afara Bisericii nu există mântuire; iar comuniunea mea este Biserica; de aceea, o persoană nu poate primi mântuirea dacă ea nu a fost vreodată membră a comuniunii mele»; sau 2. «în afara Bisericii nu este mântuire; dar este cu putință ca și în afara comuniunii mele să se afle mântuire; pentru aceasta Biserica ar putea include mai multe comuniuni, precum a mea»â. Ca răspuns, zic că primul punct poate fi demonstrat prin Sfânta Tradiție; totuși cugetul Bisericii, așa cum este el noetic deslușit de Sfinții Părinți, nu pare să fi dat mărturie pentru aceasta ca pentru o afirmație exactă (nepunând la socoteală dogma) a Bisericii venită dintr-o poziție a Bisericii față de heterodocși. Punctul unu nu este în mod necesar âincorectâ, ci doar nu este destul de echilibrat de către alte adevăruri. Și cu siguranță că nu poate fi considerat creștin ortodox. Pe de altă parte, punctul doi este în întregime greșit. Reflectă o încercare de a împăca două principii aparent contradictorii într-un mod care duce la o concluzie eretică. Aceasta se înrudește cu modul prin care Nestorie a încercat să rezolve aparenta antinomie ale celor două firi ale lui Hristos într-o singură Persoană. Apoi ai scris: âMărimea ultimei scrisori pe care ți-am trimis-o explica de ce consider această poziție a fi problematică. O văd ca făcând extrem de dificil a ști unde să plasez limita care îngăduie cuiva să fie «mântuit» în afara Bisericiiâ. Deoarece socotesc că am demonstrat, nu mai găsesc aici nici o dificultate. Cineva ar putea afirma pur și simplu limitele așa cum sunt ele în mod clar și dogmatic exprimate în Sfânta Tradiție, și apoi să alăture marea milă și dragoste a lui Dumnezeu pentru a demonstra că aceasta se poate face un bun prilej pentru ca unei persoane să i se dea viața veșnică în împărăția lui Dumnezeu, și care - nu din propria vină sau din pricini pe care numai Dumnezeu le poate judeca - nu a murit ca creștin ortodox. Nu vreau să încerc să-mi afirm propria teorie - în interiorul limitelor Sfintei Tradiții - asupra modului în care aceste două principii ar putea fi reconciliate. (Aceasta este exact tot ceea ce Homiakov încerca să facă cu ale sale âlegături invizibileâ.) Consensul patristic, așa cum îl percep eu, este că tot ce trebuie să facă cineva este să păstreze aparenta antinomie și să o lase așa cum este. Cu toate acestea, ceea ce fac mulți ecumeniști este să zădărnicească primul principiu făcând apel la al doilea. Acest demers este neortodox și cu desăvârșire inutil. Cât despre afirmația părintelui X de pe forum legată de probabilitatea ca chiar membri ai Martorilor lui Iehova - âcreștiniâ care în mod fățiș și conștient atacă Sfânta Treime - să fie mântuiți: aceasta este doar părerea lui. Eu nu o împărtășesc neapărat. Doar mă abțin de la a face vreo declarație asupra modului cum Dumnezeu îi va judeca pe membrii sectei. Din fericire, nu mi se cere să rezolv aceasta pentru a fi creștin ortodox! Aceasta mă face să accentuez ceva ce am spus în alt capitol. Vreau să vă gândiți serios. Mă gândesc la răspunsul Sfântului Teofan Zăvorâtul către un âîntrebătorâ la întrebarea dacă heterodocșii se pot mântui. El a răspuns: âDe ce vă îngrijiți de ei? (...) Tu și cu mine nu trebuie să ne împovărăm cu o grijă de acest fel. Cercetează-te pe tine și păcatele taleâ. Este demnă de admirat dorința ta de a afla și îmbrățișa curăția Adevărului. Dar trebuie să nu uiți că sunt anumite lucruri pe care Dumnezeu le-a ales să nu ni le descopere. Unul din acestea este modul prin care El îi va judeca în final pe ceilalți în acea Zi. El a descoperit anumite aspecte ale Zilei aceleia a Judecății pentru ca noi să ne pocăim și să ne pregătim; dar El nu ne-a spus cum - în nețărmurita Lui cunoaștere a firii noastre celei necrezut de complexe și a rânduielii Lui providențiale - ne va cântări în cele din urmă în balanță. Căci gândurile Mele nu sunt ca gândurile voastre, și căile Mele ca ale voastre, zice Domnul. Și pe cât de departe sunt cerurile de la pământ, așa de departe sunt căile Mele de căile voastre și cugetele Mele de cugetele voastre (îs. 58: 8-9). Acestea fiind adevărate, n-ar trebuie să ne intereseze dacă Dumnezeu îi va mântui și pe alții și cum. Pentru noi este destul să știm unde și cum ne putem mântui. Noi afirmăm că aceasta se află numai înlăuntrul Bisericii Ortodoxe; dar putem aduce și argumente convingătoare, bazate pe Sfânta Tradiție, că nu se poate afirma că El nu va mântui o parte din cei care nu intră în Biserică în timpul vieții. Nădăjduiesc că acesta va ajuta. Harul lui Dumnezeu să te conducă întru tot adevărul! Al tău, sincer, Patrick
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 26.03.2015 at 11:51:24. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Atâta cât înțeleg eu, lucrurile stau așa: nu poate fi nici o mântuire în afara Bisericii, sau poate fi o oarecare mântuire în afara Bisericii, dar este absurd să afirmi că ambele sunt adevărate. " Raspunsul autorului este ca ortodocsii isi bazeaza invatatura pe astfel de contradictii, nu pe ratiune, ca cei din vest. Complet fals, e doar ratiunea lui, pentru ca el a inventat aceasta contradictie. Accepta faptul ca in afara Bisericii nu exista mantuire, dar spune ca Dumnezeu fiind drept si cu mila insemna ca ii mantuieste si pe ceilalti. Unde a citit el aceasta interpretare nu spune, pentru ca e una din ecumenism, nu din ortodoxie. Dar la sfarsit recunoaste ca nu e dogma cartea sa, e doar o parere si ca altcineva ar putea spune ca a doua axioma a lui (cea cu Dumnezeu milostiv rezulta mantuirea celorlalti) e gresita. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
E clar ca explicatia data te-a depasit.
Nu a inventat nimic, pur si simplu a armonizat invataturi aparent opuse si care tu preferi sa le ignori asa cum ai ignorat efectiv problemele ridicate de mine si de Mihai la logica ta, care e numai a ta si e defecta. Se pare ca in final tocmai tu esti victima unui rationalism care se dovedeste mai hidos decat ala scolastic care il tot condamni si chiar pan-eretic, pentru ca practic ajunge sa ignore atribute majore ale lui Dumnezeu, atat dreptatea cat si bunatatea.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Last edited by catalin2; 27.03.2015 at 03:09:45. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Nu o sa am timp sa scriu acum toate omisiunile din carte, doar cateva:
1. Autorul accepta faptul ca toti sfintii spun ca in afara Bisericii nu exista mantuire, dar nu explica exact de ce. Adica ceea ce scrie si in catehism, faptul ca in afara Bisericii nu este har si fara har nu se poate mantui cineva. 2. Scrie, citandu-l pe Sf. Serafim de Sarov, despre harul interior si exterior, spunand ca si in afara Bisercii poate exista harul exterior. Dar nu scrie ca acesta nu e mantuitor, iar harul acesta era dat profetilor si dreptilor, nu tuturor, oricum. 3. Il citeaza pe Sf. Serafim de Sarov, dar nu scrie partea cea mai importanta, care avea legatura cu subiectul. In prima parte Sf. Serafim spune ca faptele bune facute din dragoste de Hristos conteaza. Fapele bune ale celor ce nu sunt crestini, nu-i ajuta la mantuire, dar Domnul ii poate ajuta, al fel ca pe Sutasul Corneliu. Dar trebuie sa capete dreapta credinta pana la sfarsitul vietii, ca sa se mantuiasca. Partea asta a sarit-o autorul. 4. Spune ca si tainele eterodocsilor au ceva bun, nestiind ce spune Sf. Teodor Studitul, Sf. Ciprian si alti sfinti despre tainele din afara Bisericii. 5. Cel mai tare este la analizarea scrisorii sf. Ignatie, unde scrie la ce s-ar fi gandit sfantul, nu la toti ereticii, ci doar cei care lupta impotriva adevarului. De parca scrisoarea nu este despre mantuirea celor din afara Bisericii, inclusiv pagani si eretici. La pagani nu spune ca s-ar fi gandit sfantul la o impartire a lor. 6. Bineinteles ca nu mentioneaza pasajele din Sfanta Scriptura unde Hristos spune ca cine nu se boteaza si impartseste nu se mantuieste. 7. De fapt are o conceptie oarecum asemanatoare cu Homiakov. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
domnilor, sa nu uitam ca suntem in postul Sfintelor Pasti! Doamne ajuta!
__________________
Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Excelent punctat, Cătălin, ca de obicei. Mare va fi răsplata ta, pe pământ și în cer.
Dumnezeu să-ți ajute pe mai departe, cu har, înțelepciune, blândețe și curaj, în cununile iubirii.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
|
#9
|
||||||||
|
||||||||
|
Citat:
Si de ce ar fi nevoie neaparat de o explicatie? Citat:
E problema ta daca poti sau nu accepta ca exista drepti in afara Bisericii. Interesant, adica dupa tine, profetii si dreptii nu se mantuiesc? Citat:
Un link ceva? Citat:
Oricum as fi curios cum poti argumenta ca e gresit ca un chinez sa afle de Hristos de la un neoprotestant, daca nu poate afla altfel. Citat:
Citat:
Poti fi condamnat ca n-ai facut o alegere buna daca niciodata n-ai fost pus sa faci alegerea? Eu consider ca in conformitate cu dreptatea lui Dumnezeu, nu poti. Tu, vrei probabil sa sustii ca Dumnezeu nu trebuie sa fie neaparat si drept dar asta se bazeaza de fapt, pe o eroare de logica, de genul celei care o comit sectarii cand se apuca sa interpreteze dupa capul lor Sf. Scriptura. Pasajele in care se vorbeste despre cei care se mantuiesc prin credinta/botez/Sf. Impartasanie sau se pierd prin refuzul lor, vorbeste despre cei care au fost pusi in fatza acestei alegeri. Despre cei care n-au fost pusi in fata acestei alegeri, nu-i putem asimila acestor versete, zic eu din bun simt si logica elementara. Si iti mai pun o intrebare, la care ai putea sa raspunzi din Sf. Scriptura de exemplu. Pentru care oameni s-a rastignit Hristos? Pentru cativa, sau pentru toti? Citat:
Citat:
Tu se pare ca te indoiesti sau cel putin asta propovaduiesti.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
De exemplu si catolicii aveau aceasta invatatura, chiar au formulat-o ca dogma (am scris un topic pe tema asta), dar ei o intelegeau in sensul ca trebuie sa fii in comuniune cu Papa, vicarul lui Hristos. In intelegerea ortodoxa (si a tuturor sfintilor), in afara Bisericii nu exista mantuire pentru ca nu exista har mantuitor. Nu are importanta doar credinta, cum spun protestantii (cum crezi si tu). Hristos a venit sa aduca harul, pentru ca scrie in Sfanta Scriptura ca prin har ne mantuim. Si protestantii spun asta, dar ei inteleg harul ca pe o binecuvantare, nu ca noi. Harul a fost trimis la Cincizecime si este transmis prin hirotonire. Rolul principal al Bisericii este pastrarea si transmiterea harului. Cum spune si in catehism, harul nu se poate capata datorita firii cazute, oricate fapte buen ar face un om. Din aceatsa cauza nu s-au putut mantui nici dreptii din Vechiul Testament, decat la venirea lui Hristos, care e si Arhiereu. Unii sfinti si autori merg pana la a spune ca Iisus I-a botezat pe drepti in Iad. Cum spun si sfintii, harul se pierde la ruperea de Biserica, deci si pentru schismatici. Erezia conteaza doar pentru cei ce sunt in Biserica, pentru ca ceilalti oricum nu au har. Aceasta este intelegerea, doar invatatura "In afara Bisericii nu exista manturie" era interpretabila fara explicatie. |
|
|