Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.03.2015, 20:56:43
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Dupa Losski, pana si termenul de cauza a Fiului si a Duhului, aplicat Tatalui e un termen fals, "a carui inadecvare numai folosirea purificatoare a apofatismului ne da posibilitatea sa o masuram." Termenul de "cauza", explica Losski e un termen analogic si inadecvat, fiindca cauza ar presupune anterioritate si superioritate fata de efect. Dar in Treime, unde NU exista anterioritate si nici "efectul " NU este inferior "cauzei", folosirea termenului are doar un temei analogic.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.03.2015, 21:01:47
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Barsaumas, nu cred ca reiese din textul parintelui Staniloae vreo aluzie la ce spuneai.
Cred ca parintele incerca sa vorbeasca despre perihoreza persoanelor Treimii. Eu asa inteleg.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.03.2015, 21:06:42
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Ce vreau sa spun eu aici este exact ce spuneai tu Barsaumas, anume ca Sfanta Treime si Domnul Hristos trebuie sa fie obiect de adoratie, inchinare si slavire, si nu obiect de disectii analitice care oricum nu duc nicaieri, fiindca logica se impotmoleste singura.
Ba duc undeva: la ateism.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.03.2015, 21:11:49
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Ce vreau sa spun eu aici este exact ce spuneai tu Barsaumas, anume ca Sfanta Treime si Domnul Hristos trebuie sa fie obiect de adoratie, inchinare si slavire, si nu obiect de disectii analitice care oricum nu duc nicaieri, fiindca logica se impotmoleste singura.
Ba duc undeva: la ateism
.
Exact! Ai spus-o perfect de concis si la obiect. "Studierea" lui Dumnezeu (pana si suna oribil, nu?) Il coboara in randul creaturilor...pentru cine se gandeste lumeste la dogme. Sa nu ne fie noua una ca aceasta!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.03.2015, 21:22:02
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Barsaumas, nu cred ca reiese din textul parintelui Staniloae vreo aluzie la ce spuneai.
Cred ca parintele incerca sa vorbeasca despre perihoreza persoanelor Treimii. Eu asa inteleg.
"...perfect interioare una alteia". Asa e citatul dat de tine din parintele, referitor la sfanta perihoreza. Hmmmmm....
Mie imi miroase a subordinationism.
Nu trebuie sa vedem pe vreun parinte ca norma, nici Vladica Hierotheus, nici parintele profesor Staniloaie.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.03.2015, 22:05:43
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Adica fiecare persoana le contine intr-un fel si pe celelalte,asta cred ca vrea sa zica "perfect interioare". Ma rog, cum spuneam, termeni aproximativi. Cine poate intelege ce se intampla in sanul Treimii ?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 31.03.2015, 01:45:50
bin000 bin000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.06.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 508
Arrow

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
"...perfect interioare una alteia". Asa e citatul dat de tine din parintele, referitor la sfanta perihoreza. Hmmmmm....
Mie imi miroase a subordinationism.
Nu trebuie sa vedem pe vreun parinte ca norma, nici Vladica Hierotheus, nici parintele profesor Staniloaie.
Barsaumas,ai citit vreo carte de~a parintelui Staniloaie sau macar vre~un articol din vreo revista teologica?Eu zic sa te axezi pe ce stii,teologia nu face parte din punctele tale forte,chiar daca stii definitia...subordinationismului.Nu cumva tu esti Capy?
Reply With Quote
  #8  
Vechi 31.03.2015, 02:49:16
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bin000 Vezi mesajul
Eu zic sa te axezi pe ce stii, teologia nu face parte din punctele tale forte, chiar daca stii definitia...subordinationismului. Nu cumva tu esti Capy?
Chiar nu ai altceva de făcut? Cum nu cade cineva de acord cu unele interpretări ale prof. Stăniloae, cum îl și bănuiești că ar fi Capy. Am înțeles că ai o obsesie pentru scrierile pr. prof Stăniloae, însă ai grijă să nu dai în paranoia.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 16.02.2017, 12:11:23
iulius_ iulius_ is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 16.02.2017
Mesaje: 8
Implicit

Buna ziua si bun gasit tuturor!

Am citit articolul "ENIPOSTAZIEREA" de pe site si la un moment dat se spune:
.................................................. ..................
In Hristos nu se poate vorbi de doua persoane, persoana dumnezeiasca a Fiului lui Dumnezeu luand in sine doar firea umana, intreaga si neciuntita, si fara un ipostas propriu al ei. Unitatea dintre cele doua firi in Hristos a avut loc in asa fel incat firea umana nici nu a mai avut nevoie de un alt ipostas decat cel al Fiului. "Firea omeneasca a lui Hristos il are pe Dumnezeu Cuvantul ca ipostas intr-un mod atat de intim, ca ea nu mai are un ipostas propriu, ca in ceilalti oameni."
.................................................. ...................

iar ceva mai jos:
.................................................. ...................
Daca Hristos nu a fost si persoana umana deplina, este fals sa spunem ca a luat firea umana, caci "natura exista (cu adevarat) numai ca ipostas personal".
Eroarea credintei ca in Hristos a putut fi prezenta doar natura umana, fara o persoana (un ipostas) reala a acesteia, este demonstrata de Parintele Staniloae astfel: "In fiecare om exista ipostasul si natura, sau si calitatea de subiect si cea de fond si de instrument, fara ca ipostasul sa fie un adaos din afara, ci forma necesara a naturii indata ce ea exista in mod real."
.................................................. ...................

In "TEOLOGIA DOGMATICĂ ORTODOXĂ Vol II" a Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae (APOLOGETICUM 2006 - editie electronica) la pag. 19 apare urmatoarea formulare:

.................................................. ...................
Acum știm sigur că Dumnezeu Cuvântul e Persoană, sau o existență asemănătoare existenței noastre personale, prin faptul că Se face și Persoana firii omenești, fără să înceteze a fi Persoana firii dumnezeiești. Prin aceasta garantează valoarea maximă a persoanelor omenești și eternitatea lor. Dar aceasta arată în același timp că firea omenească a fost creată capabilă sa primească pe Dumnezeu Cuvântul ca ipostas.
.................................................. ...................

Va rog sa aratati daca exista vreo contradictie in citatele de mai sus.
Reply With Quote
Răspunde