![]() |
![]() |
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
O parte a Școlii din Antiohia, poate radical diferențiată de cea din Alexandria, a insistat mai mult decât ar fi fost necesar asupra laturii morale a mântuirii, cu o importanță specială acordată întâietății acestui factor. Filozofia morală, într-un mod sau altul, pătrunde în erminia evenimentului întrupării, adică a modului unirii celor două firi în Hristos. În această parte sunt încadrate așa numitele trei capitole ale lui Theodor din Mopsuestia, Teodoret al Cirului și Ivas al Edessei, mari teologi ai Școlii Antiohiene. Însă dacă acești trei teologi au negat taina Întrupării, cercetarea asupra temei este împărțită în două. Totuși și în spațiul acelor opoziții dure și, în același timp personale și lumești, cei trei teologi au dat cel puțin motive pentru neînțelegerile care accentuau la extrem diferențierea dintre Școala din Antiohia și cea din Alexandria. Totuși, este mai mult ca sigur faptul că Nestorie promovează consecințele extreme ale acestei laturi și ajunge la o învățătură concretă despre cele două firi ale lui Hristos și despre modul unirii acestora. Nestorie nu poate accepta unirea reală și esențială a celor două firi ale lui Hristos; el insistă asupra tăioasei lor distincții. Nu neagă desâvârșirea și integritatea firii umane, care are trup și suflet rațional, dar o confruntă cu firea dumnezeiască astfel încât aceste două firi sau cele două ipostasuri sau cei doi fii (omul Iisus și Logosul) să fie lucuri total distincte și unite prin juxtapunere sau printr-o legătură morală și volitivă. Această juxtapunere și legătură morală au o analogie cu relația dintre conducător și vehicul, astfel încât să existe o unire, însă una pur exterioară. În final, cei doi fii care se unesc după Nestorie, precum conducătorul cu vehiculul, sunt considerați drept un ipostas unitar, din moment ce concordă volițional între ei. Nestorie introduce o dualitate pe care în final nu reușește să o depășească. Omul Iisus și Cuvântul, două ipostasuri diferite, cu toate că se unesc după o relație morală și volițională, constituie două lucruri separate și distincte. Această împărțire a fost considerată eretică și blasfemie 40. După Nestorie, Dumnezeu Cuvântul doar a trecut prin Maica Domnului ca să-l facă pe omul Iisus locuință, vehicul sau templu, purtător sau veșmânt. De aceea, Iisus nu a fost Dumnezeu, ci doar teofor (purtător de Dumnezeu). Simpla juxtapunere sau relație morală a celor două firi sau a celor două ipostasuri sau fii, a lui Iisus și a Logosului, se aseamănă cu două scânduri succesive. Totuși, răspunzând atacurilor violente, acceptă nu doar relația morală, dar și unitatea într-o închinare lui Iisus Hristos. În final, din cauza unei singure cinstiri față de cei doi fii, stabilește o singură închinare. Dar firile rămâneau deosebite 41. Această erezie hristologică a avut consecințe serioase asupra modului considerării persoanei Născătoarei de Dumnezeu în spațiul Bisericii, lucru ce însemna că s-a schimbat sau trebuia să se schimbe poziția credincioșilor în ceea ce privește acordarea cinstirii Maicii lui Hristos. Deci Nestorie, în acord cu premisele de mai sus, ajunge la concluzia firească și de la sine înțeleasă că Preasfânta a născut un om comun, înaintat să ajungă locuința sau vehiculul dumnezeirii. În acest om a venit și S-a sălășluit Logosul. Este vorba așadar în mod fundamental despre locuirea dumnezeirii în umanitate și nu despre unirea acestor două realități. A existat opinia că, după Nestorie, mai întâi S-a născut omul comun din Maria și apoi S-a sălășluit Logosul 42. Se pare totuși că Nestorie accepta această juxtapunere a celor două firi deja din pântecele Mariei. Dar în final a avut obiecții ireconciliante în ceea ce Îl privește pe Hristos dacă este Dumnezeu-Om (Theanthropos). De aceea îi îndemna pe teologi și pe toți creștinii să nu o numească pe Maria, pe Maica lui Hristos, Născătoare de Dumnezeu (Theotókos)43. Această negare, după cum, de altfel, era și firesc, a provocat simpatia comunității și tulburarea a început imediat în Constantinopol, la tronul lui Nestorie. Teologii și creștinii au înțeles că era ceva nelalocul lui în obsesia lui Nestorie de a o numi pe Născătoarea de Dumnezeu, Născătoare de Hristos (Hristotókos), pentru că ereziarhul dădea acestui cuvânt înțelesul cuvântului născătoare de om (Anthropotókos). Cu alte cuvinte, Nestorie a falsificat și a transformat sensul cuvântului Născătoare de Dumnezeu pentru că acest cuvânt exprimă dogma ortodoxă: Hristos este Cuvântul Întrupat și, prin urmare, Maria L-a născut pe Hristos, Dumnezeul Om și în mod corect este numită Născătoare de Dumnezeu și Născătoare de Hristos (Hristotókos). Falsificarea ce a atacat dogma hristologică și a denaturat experiența vieții bisericești, a provocat, după mărturia istoricilor, tulburări sângeroase 44. Se pare că tulburarea ajunsese la un punct incredibil, pentru că în final Nestorie, cel puțin aparent, și-a retras această teorie despre numele Maicii Domnului 45. Last edited by Capy; 04.04.2015 at 04:11:00. |
|