![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Nu sufera niciodata o fire, ci sufera O Persoana in acea fire. Deci Fiul lui Dumnezeu a suferit in firea sa omeneasca. Dumnezeirea insa, fiind impasibila, NU a suferit pe cruce.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nestorienii spuneau ca sunt doua firi, dar despartite, de aceea ar fi Doua Persoane distincte.
Monofizitii spuneau ca e o singura fire, amestecata, de aceea e o singura Persoana (divina). Ortodocsii spun ca sunt doua firi unite in mod nedespartit, neamestecat, neimpartit si neschimbat, Hristos fiind Dumnezeu si Om, in acelasi timp. Adica este Persoana divino-umana, Persoana divina si umana, in acelasi timp. Diferenta fata de nestorieni este ca ei spun ca e o Persoana divina si Persoana umana (Doua Persoane), fata de Persoana divina si umana (o Persoana). |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Diferența este că ortodocșii nu vorbesc despre două persoane. Ortodocșii spun că Hristos este o singură Persoană în două firi. De aceea Hristos este Dumnezeu și Om deopotrivă. De asemenea ortodocșii spun că cele două firi s-au unit într-o singură Persoană în chip neamestecat, neschimbat, neîmpărțit și nedespărțit! Citat:
Termenul de "monofizism" care provine din greacă "mono-physis" înseamnă o fire (gr. mono-physis = o fire). Miafiziții (severienii sau monofiziții moderați) spun că după unirea celor două firii în Persoana lui Hristos, a rezultat o singură fire compusă cu o singură voință (monotelism) și cu o singură energie-lucrare (monoenergism). Sinodul Ecumenic de la Calcedon, printre altele, a hotărât că Hristos este o singură Persoană/Ipostas în două firi. Iar unirea celor două firi în Persoana lui Hristos s-a realizat în chip neamestecat, neschimbat, neîmpărțit și nedespărțit! Last edited by Capy; 04.04.2015 at 17:46:00. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ortodocsii spun ca e o singura Persoana, dar e si Om si Dumnezeu, in acelasi timp, nu separat. Adica e si Persoana divina si Persoana umana, dar in acelasi timp, nu separat. Ceea ce nu intelegi tu e ca Om este acelasi lucru cu Persoana umana. La fel cum Fiul lui Dumnezeu este o Persoana divina. De aceea spunem ca Hristos a suferit, dar firea sa umana, cu trupul tot uman. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Daca cei care intreaba ar lasa sa se inteleaga ca cel care s-a nascut din Sfanta Nascatoare de Dumnezeu este din doua firi, spunem: da, sunt doua firi, caci acelasi este Dumnezeu si om." (Sf. Ioan Damaschin) Ramane deci sa spunem ca a fi intrupat inseamna a fi unit cu trupul, iar a se face Cuvantul trup iinseamna ca insasi postasa Cuvantului a devenit in chip neschimbat ipostasa trupului. (Sf. Ioan Damaschin) Așadar, Ipostasa-Persoana Cuvântului prin întruparea Sa nu își denaturează caracterul Său neschimbat, ci enipostaziază firea/natura umană, motiv pentru care devine o Persoană în două firi / naturi, iar nu o Persoană în două Persoane. Last edited by Capy; 09.04.2015 at 15:14:44. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Catalin nu vrea sa spuna ca Persoana lui Hristos ar fi compusa din 2 persoane. Ci vrea sa spuna ca Una si Aceeasi Persoana a Fiului exista ca Dumnezeu si om deopotriva.
Haideti sa lamurim un lucru. Nu intelegem prea bine ce anume e firea si ce anume e persoana si care este exact natura distinctiei dintre ele, fiindca mintea umana e limitata, dar daca este sa aproximam putin, aceasta pereche conceptuala "fire-persoana", aduce intrucatva cu distinctia esenta-existenta. Persoana este ceea ce exista. Firea este cum anume exista. De exemplu, eu, Capy, Catalin, desi suntem persoane ireductibile la firea noastra, existam totusi ca oameni fiindca avem fire umana. Fiul lui Dumnezeu, dupa Intrupare (mai corect spus - inomenire), exista, lucreaza, se manifesta in 2 firi, firea dumnezeiasca si cea omeneasca. Acest lucru NU transforma Persoana lui Hristos in 2 persoane, ci indica modul in care Persoana Sa Unica exista dupa intrupare, ca Dumnezeu si om deopotriva. De altfel, parintii NU au folosit nici expresia "persoana divina",nici "divino-umana", ci "Fiul lui Dumnezeu" sau "Dumnezeu Cuvantul", ceea ce este altceva. Cand folosim insa expresia "persoana divino-umana" (expresia folosita NU doar de Staniloae, ci si de Iustin Popovici sau de Nicolae Velimirovici - 2 sfinti ), avem in vedere cele 2 firi unite in Unica Persoana a Mantuitorului. De aceea, ori folosim expresia "Fiul lui Dumnezeu" sau "Dumnezeu Cuvantul", ceea ce este perfect corect si legitim, ori, daca este sa alegem intre "persoana divina" si "persoana divino-umana", cea de-a doua mi se pare mai corecta, fiindca daca spunem doar divina s-ar putea intelege ca Hristos are doar fire divina, ceea ce este gresit. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ratiunea nepatimitoare nu cunoaste alergie in fata logicii, dar cand este acoperita de instinctul de conservare duce la opacificarea cristalinului, amortirea lobului frontal, turuiala obsesiva si spume in coltul gurii, care imbratiseaza starea de nevroza obsesiv-compulsiva. Dar hei, daca ajuta sa scrii 50 de pagini spor la treaba!
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fiul lui Dumnezeu a existat dintotdeauna si este existenta insasi ,insa Iisus Hristos s-a nascut acum 2000 de ani . Daca admitem ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu ,atunci admitem si nasterea sa la un moment dat de timp,dupa firea umana ,si existenta sa din veac,dupa firea dumnezeiasca. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asta este un paradox. De ce spun asta, pentru ca daca spui Cuvantul a suferit, si in acelasi timp spui firea dumnezeiasca este impasibila(nepatimitoare), creezi o contradictie de proportii. De ce? Cuvantul este Dumnezeu. Firea dumnezeiasca este Dumnezeu. Deci in mod logic Dumnezeu nu poate sa sufere si sa fie impasibil in acelasi timp. Dar vei spune, persoana sufera. Ei bine aici e buba. Persoana reprezinta cel mult comunicarea insusirilor. Ce este comunicarea insusirilor? Ei bine o sa explic ca la gradinita, pentru ca am observat ca multi nu inteleg si au impresia ca fac misto, sau sunt un troll... Omul ii comunica Dumnezeului ca ii este foame. Dumnezeu intelege ca ii este foame dar El nu poate sa simta foamea. Omul ii comunica Dumnezeului ca ii este sete. Dumnezeu intelege ca ii este sete dar El nu poate sa simta setea. Si viceversa... Dumnezeu ii comunica Omului ca este omniprezent. Omul intelege ca este omniprezent, dar el nu poate sa traiasca in omniprezenta. Etc. Si de aceea Dumitru Staniloae nu greseste cand spune persoana omeneasca si persoana dumnezeiasca. Pentru ca asta a fost Iisus :Om si Dumnezeu. Dar in momentul in care vrei sa adaugi comunicarea insusirilor spui o persoana cu doua firi. Asta e diferenta la nestorieni, ei nu au acceptat comunicare insusirilor. Dar in ceea ce priveste suferinta lui Dumnezeu au avut dreptate. Concluzia este ca aceste polemici despre firi si persoane in Yeshua nu duc decat la denigrarea lui Dumnezeu. Eu nu sunt cu dogmele, nu sunt cu aglutinare(mai ales ca sunt celiac) vorba lui Barca, eu sunt solo... |
|