Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.04.2015, 05:15:46
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.336
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Să vă fie de folos! Aveam nevoie și eu să aflu că nu mă ostenesc chiar degeaba să trec textele acestea în digital.
Si mie imi sunt de folos. Multumesc.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 27.04.2015, 18:24:10
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Si mie imi sunt de folos. Multumesc.
Sigur, astea sunt "desertul" din opera Sfântului Maxim, însă n-ar strica să pună cineva niște bucăți consistente din "felul principal", că pe alte topicuri iar s-au adunat babele pe prispă la o bârfă teologică în răcoarea serii și poate au nevoie de ceva materie primă proaspătă pentru o clevetire mai de calitate....
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 01.05.2015, 09:33:38
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Așteptăm cu drag "felul principal".

Chiar dacă sunt puțini sau mulți care citesc, Mihai, fi sigur, că folosul este prima dată al tău, apoi al nostru.
Dar sunt mulți care se folosesc de binecuvântările ce ni le dăruiești tu prin cuvintele Sfinților lui Dumnezeu. Nu te întrista.

Dumnezeu să-ți răsplătească.
(și ți-a și răsplătit deja)
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 01.05.2015 at 09:53:25.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.07.2015, 22:06:27
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit NICODIM AGHIORITUL - Patru capete foarte folositoare despre gânduri

1. Care e cauza naturală a gândurilor? Cauza naturală a tuturor gândurilor e aceasta. Omul e dublu, adică e compus din trup și suflet. Și așa cum sufletul are în chip natural cinci simțuri naturale trupești și exterioare: vederea, auzul, mirosul, gustul și pipăitul, tot așa și sufletul are în chip natural cinci simțuri spirituale [gândite cu mintea] și interioare, potrivit Marelui Vasile care tâlcuiește versetul "păzi-va Domnul toate oasele lor" din Psalmul 33; adică are: ochi spirituali, urechi spirituale, miros spiritual, gust spiritual și pipăit spiritual, de aceea și vede spiritual, aude spiritual, miroase spiritual, gustă spiritual și pipăie spiritual toate realitățile spirituale, adică fie cele dumnezeiești, fie cele îngerești, fie cele demonice, fie cele omenești și lumești.
Așa cum omul are în chip natural un cuvânt rostit, care e grăit cu glas tare cu gura și cu limba, tot așa are în chip natural și un cuvânt spiritual, care e grăit în chip tainic în inimă, cuvânt care se numește și interior. și așa cum cu cuvântul rostit omul rostește câte vrea, fie cele dumnezeiești, fie cele îngerești, fie cele demonicești, fie lucrurile omenesti și lumești, așa și prin cuvântul interior el grăiește și gândește în inima sa cîte vrea: fie lucrurile dumnezeiești, fie cele îngerești, fie cele demonicești, fie cele omenești și lumești.
2. Și fără să vrea omul grăiește înăuntrul inimii gânduri de hulă, de rușine și viclene
Deoarece cuvântul rostit și celelalte simțuri exterioare ale trupului sunt groase și cu anevoie de pus în mișcare, de aceea, numai dacă vrea, poate omul să grăiască cuvântul rostit sau să pună în mișcare cele cinci simțuri ale lui ca să simtă aceste lucruri simțite, căci din pricina grosimii pe care o au acestea sunt supuse și ascultă de voința omului. Dar, deoarece cuvântul interior al inimii și simțurile interioare și spirituale ale sufletului sunt subțiri, ușor de pus în mișcare și duhovnicești, de multe ori omul grăiește cu cuvântul interior și gândește în inima sa nu numai cele bune sau cele rele, pe care le vrea, ci și acelea pe care nu le vrea, fiindcă ele se supun și ascultă cu anevoie de voința lui din pricina subțirimii pe care o au. Și, mai ales, pentru că de multe ori fie Dumnezeu se folosește ca de un organ de cuvântul interior și grăiește prin el cele bune pe care le vrea, precum urmează în sfinții desăvârșiți și purtători de duh, fie îngerii folosindu-se ca de un organ de cuvântul interior grăiesc și ei cele bune călăuzind pe om spre mântuire, fie, la urmă dintre toți, demonii, prin aceea că sunt duhuri subțiri și după sfântul Botez se găsesc la suprafața inimii, cum zice Sfântul Diadoh, folosindu-se și ei ca de un organ de cuvântul interior, grăiesc în inimi fie gânduri rușinoase și trupești, fie gânduri viclene și ranchiunoase și răzbunătoare, fie gânduri hulitoare împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești. Căci dat fiind că trei sunt părțile sufletului: rațională, irascibilă și poftitoare, de aceea și gândurile se împart în general în trei: hulitoare, viclene și rușinoase. Gândurile hulitoare, adică acelea care sugerează sufletului necredințe, îndoieli, murmurări și hule împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești, acestea, zic, se nasc din partea rațională a sufletului; gândurile viclene, care sugerează în suflet răzbunări împotriva vrăjmașilor și a celor ce ne întristează, acestea, zic, se nasc din partea irascibilă; iar gândurile de rușine, câte sugerează în suflet desfrânări, adultere și celelalte necurății trupești, acestea se nasc din partea poftitoare, cum zice dumnezeiescul Grigorie Sinaitul.
Dar nu numai cuvântul interior, ci și cele cinci simțuri spirituale ale sufletului sunt folosite ca organe și de Dumnezeu și de îngeri și de demoni care fac sufletul să simtă spiritual cele bune și adevarate atât în somn cât și în stare de veghe; demonii însă fac sufletul să simtă, să vadă și să audă spiritual toate cele rele, mincinoase și rătăcite câte duc la pierzania lui, atât în somn cât și în stare de veghe.
3. Cauzele morale ale gândurilor de rușine și viclenie și, mai ales, de hulă sunt trei: nebăgarea de seamă, trufia și pizma demonilor
Fiindcă am spus mai sus care este cauza naturală a tuturor gândurilor și de ce omul gândește și cele pe care nu le vrea, acum să vorbim aici separat despre gândurile de hulă și care sunt cauzele lor morale mai apropiate. Prima lor cauză este nebăgarea de seamă a minții; căci atunci când mintea omului nu e atentă în întregime la inimă, nici nu are pază și strajă asupra cuvântului interior rostit în inimă și nu poartă de grijă ca acest cuvânt să tacă, atunci acesta grăiește ceea ce îi vine înăuntru și gândește gânduri de hulă și viclenie, sau mai degrabă prin el grăiesc aceste gânduri rele duhurile cele rele. De aceea zice Ioan Scărarul că omul trebuie să închidă nu numai poarta chiliei lui după trupul său și poarta din afară a limbii lui, ci trebuie să închidă și poarta interioară a inimii lui, adică să tacă cu gândul: "închide trupului ușa chiliei, cuvântului închide-i poarta limbii, iar duhurilor închide-le poarta dinăuntru" (Cuvântul 27 despre isihie).
A doua cauză a gândurilor de hulă este, potrivit dumnezeiescului Anastasie Sinaitul și altor Părinti, mândria; fiindcă atunci când omul se mândrește, inima lui se învârtoșează, și din pricina acestei învărtoșări nu suportă cu mulțumire atunci când îi vine o ispită, ci murmură și se tulbură. De aceea, de la acestea ajunge să și hulească înăuntru în inima sa, iar de multe ori și în afară cu gura lui.
Când omul se mândrește, atunci se aprinde și devine ușor irascibil, iar din irascibilitate cade în gânduri de hulă. Când omul se mândrește, atunci îi bârfește pe frații lui și-i disprețuiește ca pe niște lipsiți de minte; de aceea Dumnezeu îngăduie să vină peste el gânduri de hulă, ca din acestea să se smerească și să vină la pocăință.
Iar a treia cauză a gândurilor de hulă e, potrivit aceluiași Anastasie Sinaitul și celorlalți Părinți, pizma și răutatea diavolului; căci zice Sfântul Maxim că pe când un om începe să înainteze în iubirea lui Dumnezeu, atunci începe să-l ispiteasca demonul hulei; aceasta o face întinatul ca să-l împiedice pe omul iubitor de Dumnezeu de la calea virtuții și să-l aducă la disperare.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.07.2015, 22:07:18
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit NICODIM AGHIORITUL - Patru capete foarte folositoare despre gânduri ( continuare )

4. Trei sunt leacurile gândurilor de hulă: atenția și rugăciunea, smerenia și disprețuirea Așa cum trei sunt cauzele morale ale gândurilor de hulă: 1) nebăgarea de seamă, 2) mândria și 3) pizma demonilor, tot așa trei sunt și leacurile acestora în contrarea cauzelor acestora, adică: 1) atenția și rugăciunea, 2) smerenia și 3) disprețuirea. Deci cine vrea și iubește să fie liber de gândurile de hulă, acela trebuie mai întâi să-și adune întreaga minte în inima lui și să se roage cu multă atenție și mare vigilență, ca să nu lase cuvântul interior din inimă să grăiască, ci să-l facă să tacă supraveghindu-l cu un ochi serios și conducător. Dar nu e de ajuns numai aceasta, ci, după ce face cuvântul interior să tacă, trebuie să-i dea și să grăiască această scurtă rugăciune: ,,Doamne Iisuse Hristoase, Fiului lui Dumnezeu, miluiește-mă!" și numai aceasta să o grăiască, și nici un alt cuvânt. Dar să o zică ținându-și puțin și răsuflarea până ce zice o dată cuvintele rugăciunii acesteia și apoi să răsufle din nou, mintea rămânând fără formă și fără chip și privind prin puterea lui văzătoare [spirituală] numai locul inimii, iar auzul [spiritual al] minții să nu audă nimic altceva decât cuvintele rugăciunii acesteia. Deci rugăciunea aceasta rostită în acest mod va face să dispară toate gândurile, nu numai cele de hulă, ci și cele de rușine și trupești și cele de viclenie și de irascibilitate, fiindcă atunci când e rostit în inimă cu credință fierbinte și meditat necontenit, acest înfricoșător și sfânt Nume al lui Iisus Hristos arde ca o lumină și lovește și taie ca o sabie cu două tăișuri demonii care se găsesc, cum spuneam, la suprafața inimii și grăiesc prin cuvântul interior toate gândurile de hulă și rele.
De aceea zicea Ioan Scărarul: "Cu Numele lui Iisus lovește-i ca și cu un bici pe vrăjmași", iar sfântul Nil [= Evagrie Ponticul]: "Când e numit Dumnezeu, pune pe fugă pe demoni".
AI doilea leac al gândurilor de hulă e smerenia; de aceea, cine vrea să fie eliberat de ele trebuie să aibă inimă smerită, și înfrântă, și mai trebuie să aibă și cele câte nasc smerenia, adică faptul de a suporta cu mulțumire fiecare ispită și necaz care-i vin fie de la oameni, fie de la demoni, fie de la firea cea strâmtă, socotindu-se pe sine însuși din pricina păcatelor lui vrednic de orice pedeapsă; faptul de a nu se aprinde și înfuria, de a nu osândi și bârfi pe frații lui disprețuindu-i ca pe unii mai mici și lipsiți de minte; și faptul de a nu cerceta cu curiozitate lucrurile credinței peste puterea și înțelegerea minții lui, socotindu-se pe sine însuși lipsit de minte și nevrednic să cerceteze unele ca acestea și ținând credința simplă în inima lui. Toate acestea deci conlucrează la izgonirea gândurilor de hulă, precum ziceau Părinții.
Iar al treilea leac al gândurilor de hulă este disprețuirea, adică atunci când omul e atent la inima lui, cum spuneam mai sus, și zice rugăciunea ,,Doamne, Iisuse Hristoase, Fiului lui Dumnezeu, miluiește-mă!" ținându-și puțin și răsuflarea, atunci când are inima lui smerită și face toate celelalte câte îi sunt cu putință, după care îi urmează cu toate acestea gânduri de hulă, atunci trebuie să știe că, aceste gânduri sunt din pizma și răutatea demonilor, și de aceea nu trebuie să se întristeze pentru ele, nici să dispere, ci să le disprețuiască ca pe unele care nu se nasc din cuvântul lui, nici din voia lui, ci sunt semințele și odraslele relei semințe a diavolului care seamănă astfel de gânduri de hulă împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești nu cu alt scop decât ca să tulbure și întristeze sufletul omului și, mai ales, ca să-l împiedice de la calea virtuții și bine-plăcerii lui Dumnezeu.
Deci cunoscând răutatea și viclenia lor, trebuie să-i disprețuim și să nu socotim deloc că asemenea gânduri sunt un păcat, fiindcă pe cât socotim că sunt un păcat, pe atât mai mult ne tulbură; și așa cum atunci când cineva vrea să se ducă într-un loc, după care trecând pe un drum întâlnește câini care latră, dar el nu ia seama la lătratul lor, ci disprețuindu-i își continuă drumul netulburat și aleargă și ajunge la locul unde vrea să ajungă, tot așa trebuie să facă și creștinul când vin spre el gânduri de hulă și viclenie; trebuie adică să nu șadă să le răspundă, ci tăcând să nu le bage în seamă și să le dispretuiască ca pe niște lătrături ale diavolului și să alerge pe calea virtuții având credintă fierbinte și neșovăielnică în Dumnezeu și în lucrurile dumnezeiești și ținând în inima lui ca pe o ancoră neclintită mărturisirea credinței pe care a primit-o de Ia Sfânta Biserică. Căci credința e o pavăză și scutul cu care creștinul poate să respingă toate săgețile gândurilor de hulă pe care le aruncă diavolul, precum poruncește Pavel. În acest fel și diavolul este biruit și rușinat cu toate gândurile lui de hulă și omul se eliberează ușor de ele, cu harul lui Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 13.07.2015, 20:42:05
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Doamne, luminează-ne prin Duhul Tău Cel Sfânt - Cuviosul Siluan Athonitul

Doamne, luminează-ne prin Duhul Tău Cel Sfânt ca toți să înțelegem iubirea Ta.


Prin tâlharul de pe cruce și prin fiul cel risipitor Dom*nul ne-a arătat cum vine El cu iubire în întâmpinarea pă*cătosului care se căiește. Se spune că „Tatăl l-a văzut de departe și i s-a făcut milă și, alergând, a căzut pe grumazul lui și l-a sărutat” [Lc 15, 20], nu i-a făcut nici un reproș, ci a junghiat vițelul cel gras și a poruncit ca toți să se vese*lească. Așa este mila și iubirea lui Dumnezeu. Dar omului păcătos Domnul îi pare neînduplecat, pentru că nu este har în sufletul lui.
Un frate sub ascultare de la noi, de la Athos, din mă*năstirea rusească Sfântul Panteleimon, obișnuia să se roa*ge neîncetat lui Dumnezeu să-i dea iertarea păcatelor lui. A început să cugete la împărăția cerurilor și gândea:
„Dacă-L voi ruga pe Dumnezeu din inimă să-mi ierte păcatele, mă voi mântui poate, dar dacă în rai nu voi afla părinții și rudele mele, mă voi mâhni pentru ei, fiindcă îi iubesc. Ce fel de rai va fi însă pentru mine acesta, dacă acolo mă voi întrista pentru rudeniile mele ce se vor duce poate în iad?”
Acest frate păcătos gândea despre împărăția cerurilor:
„Așa cum pe pământ nici un praznic nu este vesel dacă nu sunt de față rudele și cei apropiați, tot așa și în rai voi fi întristat dacă nu voi vedea acolo rudeniile pe care le iu*besc”.
Așa a gândit el timp de aproape șase luni. Și într-o zi, în timpul vecerniei, fratele și-a ridicat privirea asupra icoanei Mântuitorului și a făcut această scurtă rugăciune de cinci cuvinte: „Doamne, Iisuse Hristoase, miluiește-mă pe mine păcătosul” — și vede icoana facându-se Mântuitorul viu, și sufletul și trupul fratelui s-au umplut de o dulceață negră*ită, și sufletul lui a cunoscut prin Duhul Sfânt pe Domnul nostru Iisus Hristos și a înțeles că Domnul e milostiv, fru*mos și negrăit de blând și sufletul a înțeles că iubirea lui Dumnezeu face ca omul să nu-și mai poată aduce aminte de nimeni, și din acea clipă sufletul lui arde de iubire pen*tru Domnul.
Slavă, Doamne, milostivirii Tale! Tu ai dat sufletului să cunoască cât de mult iubești zidirea Ta și sufletul cu*noaște pe Stăpânul și Făcătorul său.
Domnul a dat sufletului omului o cunoaștere îndeajunsă a Lui, și sufletul s-a îndrăgostit de Făcătorul lui și se bucură foarte. „Milostiv este Domnul nostru”. Și la acest cuvânt orice gând încetează.
Sufletul este copleșit de Stăpânul. El îi dă odihna și, prin Dumnezeu (rămânând în El), sufletul uită pământul și iubește numai pe Domnul și nu-și află odihna în nimic decât numai în Ziditorul lui, dar din când în când varsă lacrimi fierbinți: „De ce am întristat pe Dumnezeul Cel atât de milostiv?”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 17.07.2015, 21:54:36
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Cuviosul Paisie Aghioritul - Să ne pregătim pentru cealaltă viață

- Părinte, un tânăr a dispărut după ce a lăsat scris părinților lui că se va sinucide deoarece nu este frumos și că ei sunt vinovați pentru aceasta.

- Oamenii n-au înțeles sensul cel mai adânc al vieții. Nu cred în cealaltă viață. Tot chinul de aici por*nește. “Sunt nedreptățit”, îți spune, “ceilalți se bucură, eu nu mă bucur”. Nu sunt mulțumiți cu ceea ce au, intră și egoismul și se chinuiesc. Dumnezeu iubește întreaga lume. Fiecăruia i-a dat ceea ce îi este de folos, fie înfățișarea exterioară, fie agerimea, fie frumusețea etc, care îl va ajuta să se mântuiască dacă le va pune în valoare. Dar lumea se chinuiește. “De ce eu să fiu așa și celălalt altfel?”. Dar tu ai acestea, celălalt altele. Un monah român, nebun pentru Hristos, ce pustnicea în Sfântul Munte a spus unuia care avea astfel de gân*duri: “O broască a văzut un bivol și a spus: vreau să fiu și eu bivol. S-a umflat broasca, s-a umflat și în cele din urmă a crăpat. Dumnezeu pe aceasta a făcut-o broas*că, pe celălalt bivol. A vrut broasca să se facă bivol și a crăpat!”. Fiecare să se bucure de felul în care l-a făcut Creatorul său.

Când omul va fi ajutat să creadă în Dumnezeu și în viata viitoare, în cea veșnică – adică prinde sensul cel mai adânc al vieții – și se va pocăi și își va schimba viata, va veni îndată mângâierea dumnezeiască prin harul lui Dumnezeu care îl va schimba, alungându-i toate metehnele moștenite. Mulți oameni care s-au pocăit și s-au nevoit smerit și cu mărime de suflet s-au umplut de har, au devenit și sfinți cărora ne închinăm acum cu evlavie și le cerem mijlocirile, deși mai înainte au avut patimi și neputințe moștenite. Cuviosul Moise Etiopianul, de pildă, deși a fost tâlharul cel mai sângeros având o răutate moștenită, îndată ce a crezut în Dumnezeu s-a pocăit, s-a nevoit, a alungat toate patimile, l-a cercetat harul lui Dumnezeu și s-a învred*nicit să ia și harisma proorociei. A întrecut în sensibi*litate chiar și pe Marele Arsenie, care era din cea mai mare familie de nobili din Roma, cu virtuți moștenite și cu o mare cultură.

- Părinte, care este adică sensul exact al acestei vieți?

- Care este? Să ne pregătim pentru patria noastră, pentru cer, pentru rai. Totul este ca omul să prindă acest sens adânc al vieții, care este mântuirea sufletului. Când omul crede în Dumnezeu și în viata viitoare, atunci înțelege că cea de aici este deșartă și își pregă*tește pașaportul pentru cealaltă. Uităm că toți vom pleca. Nu vom prinde rădăcini aici. Viata aceasta nu este pentru ca să petrecem bine. Este ca să dăm examene, pentru a trece în cealaltă viată. De aceea scopul nostru trebuie să fie pregătirea noastră în așa fel încât să plecăm cu conștiința împăcată și să zburăm lângă Dumnezeu, atunci când El ne va chema. Când Hristos a binecuvântat cele cinci pâini și a săturat atâtea mii de oameni, lumea a spus un singur lucru: “Este exact ce trebuie pentru a fi împărat!”. Au mâncat cele cinci pâini și cei doi pești și s-au entuzi*asmat. Dar Hristos le-a spus să nu se îngrijească de această hrană, pentru că nu vom rămâne aici. In viata aceasta fiecare este încercat spre a se vedea dacă va corespunde la cele pe care le cere Dumnezeu.

- Părinte, ce trebuie să aibă cineva totdeauna în mintea sa, ca să facă voia lui Dumnezeu?

- Să-și aibă mintea sa la Dumnezeu. Să se gân*dească pentru ce am venit în viata aceasta. Aici n-am venit să le facem pe toate și să ne aranjăm bine. Am venit ca să ne pregătim pentru cealaltă viată. Așadar mintea noastră trebuie să fie permanent acolo și la orice ne ajută să mergem acolo. Prin înfruntarea cu bărbăție a situațiilor, prin nevointa smerită și cu mărime de suflet, omul înțelege sensul vietii duhov*nicești. Viața duhovnicească este bucurie, este petrecere duhovnicească. Știți ce înseamnă petrecere! Să prindeți sensul cel adânc al monahismului, noblețea duhovnicească, sensibilitatea patristică. Sensul cel adânc al vieții – nu al monahismului, ci al vieții – toti oamenii sunt obligați să îl prindă. Dacă ar fi făcut aceasta, nimeni nu ar fi avut deloc parte de lucruri jos*nice, de nemulțumiri etc. Fiindcă există răsplata dum*nezeiască să căutăm cum să scoatem vreo dobândă pentru acolo, iar nu cum să ne asigurăm aici demni*tatea noastră și cum să câștigăm cinstiri omenești.

Când omul se aranjează pe sine însuși în viata cea adevărată, se bucură de toate. Se bucură că trăiește, se bucură ca va muri. Nu pentru că s-a îngreuiat de viata sa, ci se bucură că va muri și va merge lângă Hristos.

- Părinte, se bucură pentru că nu se împotrivește la ceea ce îngăduie Dumnezeu?

- Se bucură pentru că vede că viata aceasta este vremelnică, în timp ce cealaltă este veșnică, nu s-a plictisit de viată, dar se gândește: “Ce vom face? Oare nu vom pleca?” – și se pregătește pentru acolo, pentru că înțelege că aceasta este destinația noastră, sensul vieții.

Iată, asistentele sociale au bunătate, aleargă săr*manele, se ostenesc pentru altii. Studiază psihologia, dar în felul în care merg să ajute în unele cazuri nu pot face nimic. Merge una, de pildă, să mângâie pe unul care are numai un picior și acela-i spune: “Tu îmi spui «Bună ziua» cu două picioare, iar eu am unul”. Ce să-i răspundă? Cum să-l ajute cu psihologia? Dacă acest om nu va fi ajutat să prindă sensul adânc al vieții, nu va putea fi ajutat cu nimic. Să înțeleagă că pentru această invaliditate ce-a îngăduit-o Dumnezeu, în viata cealaltă va lua plată cerească, care îi va fi depusă acolo și se va bucura. Chiar dacă ceilalți ar merge și cu patru picioare, el va spune: “Iti mulțumesc, Dumnezeul meu, că merg într-un picior”. Dar cele ce nu cunosc cum să procedeze duhovnicește se duc să mângâie pe bolnavi și nu au ce să le spună. Asistenta socială se duce, de pildă, să mângâie o femeie de 35 de ani cu cancer, care are și trei copilași. Ce să-i spună? Dacă această mamă nu va fi ajutată să înțeleagă sensul adânc al vieții, deznădajduiește, deoarece se gândește ce se va întâmpla cu copiii. Aceeași deznădejde ce-o are mama, o are și asistenta socială, dacă n-a înțeles ceva mai înalt, sensul duhovnicesc profund. Dacă nu există mai întâi o întocmire mai profundă în sinea ei, nu poate ajuta corect, astfel încât să vină mângâierea duhovnicească la celălalt. Astfel sărmanele se obosesc și trupește, dar se și mâhnesc, pentru că nu pot ajuta eficace. Adică se obosesc îndoit.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos Nestiut Generalitati 4 10.04.2014 19:58:59
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos mirelat Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 23 25.09.2013 03:44:16
Dogmatica Patristica Ortodoxa myself00 Generalitati 7 10.09.2012 19:23:37
Despre trupurile inviate in patristica Mihnea Dragomir Sfinti Parinti (Patrologie) 99 29.05.2012 14:09:59
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata tatolivia Intrebari utilizatori 0 09.10.2011 15:10:56