![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Câtă vreme există război și există oștirile răului, câtă vreme începătoriile sunt netrupești, câtă vreme există stăpânitori ai lumii acesteia și duhurile răutății, spune-mi, cum poți să petreci bine, gustând din dulcețile vieții, nepăsător la toate acestea? De ce ești împrăștiat? Cum vom birui, dacă nu suntem înarmați?
Să-și spună fiecare sieși toate acestea, în fiece zi, ori de câte ori se mânie sau se lasă pradă dorințelor materiale și ori de câte ori va căuta viața deșartă, cea a desfătării trupului. Să asculte ce spune fericitul Pavel: „Căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor întunericului...” (Efeseni 6, 12). Războiul acesta nevăzut este mult mai greu decât cel obișnuit, lupta e mult mai încrâncenată. Gândește-te numai de câtă vreme luptă diavolul, pentru cine se luptă și păzește-te! Sfântul Ioan Gură de Aur
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
După săvârșirea cununiei, soții trebuie să înceapă străduința lor de a se adapta diferențelor care există între ei și de a dezvolta viața lor comună, descoperind zonele în care există interese comune, precum și zonele unde deosebirile îi pot îmbogăți și le pot da posibilitatea de a se cunoaște și de a se bucura de lucruri noi.
Vechiul Testament, recunoscând faptul că proaspeții căsătoriți trebuie să treacă printr-o perioadă de acomodare, enunță: „Dacă cineva și-a luat femeie de curând, să nu se ducă la război și să nu i se pună nicio sarcină. Lasă-l să rămănă slobod. La casa sa timp de un an, să veselească pe femeia sa pe care a luat-o” (Deuteronom 24, 5). Rigiditatea generează greutăți în căsătorie, în timp ce adaptabilitatea este o piatră de temelie sănătoasă a reușitei vieții conjugale. (...) Capacitatea aceasta și dorința de adaptare presupun, desigur, o maturitate și o dezvoltare duhovnicească semnificativă a soților. Doar persoanele care au reușit să-și limiteze narcisismul și egoismul și să-și dezvolte o sensibilitate față de nevoile celuilalt pot avea această capacitate a adaptării. (Pr. Filoteu Faros, Pr. Stavros Kofinas, Căsnicia: dificultăți și soluții, traducere din limba greacă de pr. Șerban Tica, Editura Sophia, București, 2012, pp. 108-109)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Orice discuție despre adolescență se lovește inevitabil de întrebarea dacă nu cumva ea constituie o stare patologică, o stare bolnăvicioasă. Mulți părinți sau educatori intră în dispute cu adolescenții, deoarece aceștia se manifestă cu multă intensitate și aciditate.
Dar, și adolescenții înșiși se problematizează, neputându-și explica toate aceste schimbări ciudate și dureroase prin care trec. Vârsta aceasta a devenit atât de nepopulară, încât cineva care lucrează mult cu adolescenții ne atrage atenția asupra stigmatizării ei. Se vede faptul că particularitățile acestei vârste s-au observat de mult timp, așa cum distingem și din textele antice care, asemenea celor de astăzi, deviau problema către o abordare morală. Spre exemplu, Hesiod scrie: „Tinerii noștri de astăzi par să iubească prea mult luxul. Au obiceiuri proaste și o mare desconsiderare sau sfidare față de lucrurile adevărate. Nu-i respectă pe cei mari și-și pierd timpul ici și colo în flecăreli, în bârfe... Sunt gata să se răzvrătească împotriva părinților, să acapareze discuția în orice grup, să mănânce lacom și să-i îngrozească pe învățătorii lor”. Mai târziu, Aristofan va observa că: „Tinerii se învârt prin piață și pe la băi, au obiceiuri proaste, nu se ridică în picioare când se apropie cei mai bătrâni, se poartă urât cu părinții lor, vizitează locuri rău famate, bârfesc și-i iau în râs pe părinți, datorită vârstei lor. Sunt lacomi, la masă se aruncă pe orice găsesc în fața lor, râd zgomotos, stau cu picioarele încrucișate...” Iar Socrate spune: „Nu văd nicio speranță pentru viitorul poporului nostru, dacă va depinde de tineretul superficial al vremii noastre, deoarece toți tinerii sunt nespus de nesăbuiți”. Ca să nu lungim vorba, s-a descoperit că înainte cu patru mii de ani, în orașul biblic Ur exista următoarea inscripție: „Civilizația noastră este condamnată, dacă permitem ca faptele de neimaginat ale tinerei generații să continue așa”! Spicuim puțin și din descrierile Sfântului Ioan Gură de Aur, care spune că: „Tineretul seamănă cu o mare furtunoasă, plină de valuri sălbatice și de vânturi periculoase” sau „seamănă cu un foc care se întinde repede și arde totul în jurul lui”. Un astfel de consens, ce se întinde pe mai multe veacuri și peste civilizații diferite evidențiază experiența comună a unei stări neobișnuite, dureroase dar, mai important, ne îndepărtează de caracterizarea adolescenței drept boală. Ar fi imposibil ca o stare patologică să prezinte asemenea stabilitate în decursul timpului, precum ar fi la fel de imposibil ca Dumnezeu să sădească o etapă bolnavă în dezvoltarea vieții omenești. Pr. Vasilios Thermos
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Adesea, femeile singure sunt sfătuite să-și umple viața cu îngrijirea copiilor la un orfelinat. Dar nu toate scapă de sentimentul singurătății prin această activitate. O cunoștință mi-a spus: „Mergeam la copii, le dăruiam căldură, dar și eu vroiam, în acel timp, atenție și căldură umană.”
Poate că ea nu mergea așa cum ar trebui la orfelinat. Poate că mergea pentru a se destinde sau fiindcă nu avea ce face altceva. Mergea pentru a primi acolo un medicament împotriva singurătății, dar inima nu i-a fost pătrunsă de apropierea acelor copii, care nu erau pentru ea decât interesanți. Și de aceea a plecat de acolo la fel cum venise. Știu, din proprie experiență, că, dacă oferi căldură sufletească altora, sufletul ți se umple, de asemenea, de căldură. Probabil că, prin vizitele sale, ea nu a reușit să dezghețe inimioarele copilașilor, lipsiți de mângâiere și căldură. Și aceasta, pentru că ea nu le-a deschis ușa inimii sale. Știu sigur că cei mici reușesc să mulțumească. Ei vor foarte mult să iubească și simt de la o poștă când cineva le dorește binele. Pentru aceasta, ei răsplătesc din plin. Nu poți uita ochii fericiți și încrezători ai unui copil pe care nu ai făcut decât să-l mângâi pe cap. Iar dacă i-ai mai dat ceva gustos sau o jucărie, atunci devii pentru el ca o rudă apropiată. Poate că această femeie ar trebui să își schimbe atitudinea față de copii. „Ce ai ascuns este pierdut; ce ai dat este al tău.” Dacă ea vrea însă să se redescopere și să simtă înțelegere, căldură și dragoste, atunci să nu se rușineze când dăruiește toate acestea altora. Tuturor celor care suferă de lipsă de căldură le sfătuiesc să iasă, ca puișorii, din oul egoismului cotidian și să încerce să slujească pe cineva. Dar să nu aștepte răsplată imediată, ci să slujească altora, din dragoste. (Dr. Dimitri Avdeev, Ioana Besedina, Femeia și problemele ei: perspectiva psihiatrului ortodox, traducere din limba rusă de Eugeniu Rigoti și Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2011, pp. 59-61)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nu cere de la tine mai mult decât poÈi face, ci arată mereu neputinÈa ta Domnului cerându-I ajutorul.
Pentru vârsta noastră duhovnicească, acceptarea neputinÈei Èi arătarea ei mereu Domnului este începutul smereniei necesare nouă acum. Felul în care te rogi, în care strigi la Domnul este bun Èi nu părăsi această rugăciune: âDoamne nu pot nimic fără Tine, de voieÈti curăÈeÈte-mă, nu mă lăsa să trăiesc fals în părere de sine, în înÈelare Èi mândrie, fă Èi din mine, omul Tăuâ. Èi mulÈumeÈte Domnului pentru toate. MulÈumeÈte pentru marele har de a te vedea pe tine în loc să proiectezi pe celălalt cum făceai în vremea copilăriei. MulÈumeÈte că citind cuvintele unui sfânt te oglindeÈti în ele Èi accepÈi că eÈti altfel decât îÈi cere el. Dar să nu te opreÈti aici, ci să ceri de la Domnul să-Èi dea ce nu ai când voieÈte Èi cum voieÈte El. Èi să ceri Èi rugăciunea Părintelui. Maica Siluana
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ispitele sunt îngăduite ca să ni se descopere patimile ascunse, ca să ne luptăm cu ele și să ne tămăduim sufletele. Sunt și ele un semn al milei dumnezeiești. Pentru aceasta, lasă-te cu încredere înmâinile Lui și cere ajutorul Lui, ca să te întărească în nevoința ta.
Nădejdea în Dumnezeu nu poate sfârși niciodată în deznădejde. Ispitele aduc smerita cugetare. Dumnezeu știe cât poate răbda fiecare dintre noi și îngăduie ispitele după puterea noastră. Însă trebuie ca și noi să fim cu luare-aminte, ca să nu intrăm singuri în ispită. Încredințați-vă lui Dumnezeu cel bun, cel tare, cel viu și El vă va povățui la odihnă. După încercări urmeazăbucuria duhovnicească. Domnul ia aminte la cei ce rabdă încercările și întristările pentru dragostea Sa. Așadar, nu vă împuținați cu sufletul și nu vă temeți! Sfântul Nectarie al Pentapolei
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nu trebuie să ne înșelăm, Dumnezeu nu săvârșește minuni prin săraci, nici prin bogați, ci prin drepți. El stă de partea celor care, pocăiți fiind, se smeresc înaintea Lui: „Când a văzut Domnul că ei s-au smerit, atunci a fost cuvântul Domnului din nou către Șemaia și a zis: S-au smerit; nu-i voi mai stârpi și în curând le voi da și izbăvire. Mânia Mea nu se va mai vărsa asupra Ierusalimului prin mâna lui Șișac” (II Paralipomena 12, 7), a spus Domnul conducătorului Ierusalimului, când i-a atacat conducătorul Șișac.
Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, ca și ei față de Acesta, în timp ce smeriților le dă har, deoarece au duhul smereniei. Dumnezeu a săvârșit și face minuni nenumărate, ca să-i smerească pe cei mândri și să-i înalțe pe cei smeriți. Sfântul Nicolae Velimirovici
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|