![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Așa e...
![]() Să începem cu ceea ce se vede. Sfinții Grigorie și Teosevia apar rareori împreună în icoane. Am găsit doar două versiuni pe internet cu amândoi și acelea redactări recente. ![]() ![]() Mai sunt zugrăviți uneori în soborul sfinților familiei lui Vasile del Mare. ![]() Teosevia este prima din rândul doi, iar Grigorie ultimul din rândul de jos. (de la stânga la dreapta).
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
În primele două icoane sfânta apare cu un ulcior în mână. Ce reprezintă ?
Care este proveniența celei de-a treia icoane ? Last edited by GMihai; 11.06.2015 at 21:33:29. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De ce are Teosevia un vas cu Sfântul Mir în mâini? În primul rând pentru că a fost diaconiță, printre funcțiunile cinului său fiind și mirungerea baptismală a femeilor proaspăt încreștinate. În al doilea rând, fiincă era ea însăși "amforă a darurilor Sfântului Duh" (cum este numită într-o stihiră) al căror mediator sacramental este Sfântul și Marele Mir. A doua icoană este o frescă zugrăvită într-un paraclis din Atena după ce la 4 septembrie 1998 Sfântul Sinod al Bisericii Greciei a hotărât să dedice o duminică specială prăznuirii solemne a familiei Sfântului Vasile cel Mare ca exemplu pentru sfințenia și unitatea familiei creștine.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Multumesc, Mihailc.
Am întrebat despre a treia icoană pentru că mi se pare deosebit modul de reprezentare a fizionomiei; respectă pe de o parte erminia bizantină, și în același timp duce foarte mult spre realism (e corect cuvântul realism în acest context?). A se vedea în special primul sfânt din stânga jos. Pare aproape copiat după o fotografie. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Desigur, nu putem vorbi de naturalism fiindcă persoanele reprezentate se uită la noi din cosmosul transfigurat al Împărăției. Însă există o expresivitate reținută a chipului, trăsătură stilistică specifică lui Panselinos. Dacă vă uitați cu atenție, soborul are o unitate fizionomică formidabilă care pune în lumină comuniunea dintre ei și a tuturora cu Hristos și Maica Domnului. Este o lucrare cuminte, fără pretenții prea mari, dar corespunzătoare evenimentului pentru care a fost zugrăvită.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Și povestea?
Ca de obicei.... Nu-i bai. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Poate era mai nimerit un preambul despre (ne)răbdare. N-am prevăzut că declanșez o stare de așteptare atât de frenetică.
Povestea întreagă cu introducere, cuprins și epilog, o vom savura când e gata cartea. Până atunci ne mulțumim cu pregustări, atâta cât ne dă bucătarul. Lucrarea are la bază o argumentație multidisciplinară foarte solidă din punct de vedere științific, nu este o ficțiune romanțată construită din indicii vagi. De pildă, aflăm multe lucruri interesante despre ethosul epocii, fundalul mentalitar general, cadrele culturale ale căsătoriei și iubirii, istoria unei prietenii între niște oameni care vor influența decisiv identitatea dogmatică a Bisericii etc. Cu siguranță aș fi nespus de fericit să pot conversa toată ziua (și noaptea) despre lucruri de-astea frumoase și odihnitoare, dar, ca orice sclav al capitalismului postmodern demn de acest nume, am de executat propriul slalom printre nimicurile vieții cotidiene.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 12.06.2015 at 13:52:46. |
|