Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #20  
Vechi 06.08.2015, 21:15:31
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Curioasă discuția aceasta despre corpuri moarte sau vii... Dar cred că foarte folositoare, într-un final.
Pentru că nici eu nu sunt deplin lămurit, vin și eu cu părerea, poate mă mai dumiresc cu ajutorul vostru.
Cum înțeleg eu?

În primul rând, din câte știu numim moarte despărțirea (temporară) a sufletului de corp. Când unitatea dintre corpul și sufletul unui om s-a destrămat, numim aceasta moartea acelui om. Am înțeles că sufletul merge la Domnul iar trupul se întoarce în țărînă. Sper că nu greșesc prea tare, rog să mă corectați dacă e cazul.
Ei bine, prin prisma acestei înțelegeri, îmi pare că trupul oricărui om, inclusiv al sfântului, este mort după desfacerea legăturii dintre el și suflet (duh).

În al doilea rând, toate organele (și aparatele și sistemele, respectiv celulele și țesuturile) unui om sunt parte dintr-un sistem mai cuprinzător - sistemul organismului. Corpul nostru e un sistem format din mai multe componente corelate între ele, care funcționează împreună prin numeroase legături reciproce și prin conducerea unor subsisteme de comandă și control (sistem nervos, endocrin ș.a.)
Dacă un organ a fost despărțit de organismul din care făcea parte el nu mai poate fi viu. A pierdut însușirea de componentă a sistemului viu și nu mai poate participa la legăturile vieții acelui organism. Ca urmare, o parte distinctă a unui organism (de pildă o mână sau un deget sau capul sau altă parte) nu mai poate fi vie. Implicația, relativ la discuția de aici, este că moaștele unui sfânt nu pot fi vii, în sensul precizat aici, de componente ale unui organism viu. Un deget al unui sfânt nu mai face parte din organismul viu al sfântului. Nu biologic. Este, deci, impropriu să spunem că moaștele sunt vii, dacă nu precizăm că ne referim la altceva decât la viața biologică a omului respectiv.

În al treilea rând, o condiție a vieții unui organism, organ, țesut sau celulă o reprezintă schimburile. Celula, de pildă, este vie cât timp au loc schimburi permanente între substanțele din jurul celulei, care alcătuiesc mediul intern al organismului, și substanțele din interiorul celulei. Trecerile acestea permanente ale substanțelor de o parte și de alta a membranei celulare, prin "porțile" sau canalele ionice etc., sunt absolut necesare pentru viață. Deîndată ce schimbul dintre interior și exterior a încetat, celula moare. Pompa de sodiu și potasiu, pompa ionilor de calciu sunt exemple banale pe care le cunosc și elevii din clasa a șaptea, astăzi, în vremile moderne...:)
Este exclus ca în celulele care alcătuiesc moaștele să mai fie această mișcare a substanțelor de o parte și de alta a membranelor.

În al patrulea rând, orice organism viu realizează câteva funcții: mișcare, hrănire, apărare, reproducere, creștere, dezvoltare etc. Nu cred că moaștele vreunui sfânt realizează astfel de funcții.... Le-a văzut careva crescînd, dezvoltîndu-se ș.a.m.d.?

Rezultă că moaștele nu pot fi considerate vii, în sens biologic. Sunt componete ale unui corp (organism) mort, biologic mort. Sunt materie moartă.

Rămâne, astfel, să căutăm alt sens pentru a susține că moaștele sunt vii. În orice caz, dacă susținem că moaștele sunt vii în sensul obișnuit al termenului, mă tem că afirmăm o bazaconie teribilă.
Deci, în ce sens putem afirma că moaștele sunt vii? Deși sunt materie moartă, pe de altă parte... Adică sunt în același timp și moarte și vii...:)
Reply With Quote