Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 07.08.2015, 13:38:27
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Citat:
În prealabil postat de GMihai Vezi mesajul
Bogdan, ai citit articolul ? Sau macar partea pe care am postat-o eu mai devreme ?
Am citit ce ai postat mai devreme, citatul cel scurt, bineinteles. Acolo insa sunt chestiuni generale. Voi citi si articolul mai pe larg de pe newadvent. In acest moment timpul nu-mi permite dar abia astept sa il citesc. As fi preferat totusi o discutie la obiect, clara si concisa, fiindca ne-ar fi salvat o parte din timp. Problema se pune, dupa mine, daca teologia catolica considera ca aceste "merite" si "supramerite" ale sfintilor se pot constitui intr-un fel de tezaur al Bisericii din care eventual papa sa acopere "datoriile" altora. Parca parintele Staniloae asa prezenta lucrurile undeva. In orice caz, ca sa extindem putin discutia, dar ramanand tot in acest perimetru, daca ne gandim la indulgente, acele plati banesti in schimbul gravitatii pacatului cu ajutorul carora papa putea sa scurteze timpul in purgatoriu, asta iarasi ar fi un exemplu de mentalitate juridica. La fel ca si invatatura lui Anselm referitoare la onoarea divina patata care cerea jertfa nepatata a lui Hristos, toate acestea sunt invataturi strabatute de gandire juridica. Sigur, sunt alte subiecte. Le putem discuta pe un alt topic. In special cea legata de indulgente m-ar interesa. Insa au legatura cu subiectul fiindca se inscriu in aceeasi paradigma.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 07.08.2015, 14:06:44
GMihai's Avatar
GMihai GMihai is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.02.2015
Religia: Catolic
Mesaje: 1.596
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Problema se pune, dupa mine, daca teologia catolica considera ca aceste "merite" si "supramerite" ale sfintilor se pot constitui intr-un fel de tezaur al Bisericii din care eventual papa sa acopere "datoriile" altora.
Foarte pe scurt, da.

Pe de altă parte, modul în care înțelegem și interpretăm termenii ne poate foarte usor duce în rătăcire.

Pentru a înțelege formula de mai sus, este imperios necesar să avem o corectă înțelegere a termenilor. De exemplu: ce înseamnă "merit", ori, după cum rezultă din citatul pe care eu l-am dat deja, merit nu înseamnă că noi prin faptele bune îl obligăm cu ceva pe Dumnezeu, ci că El, pentru că este bun, drept și credincios, alege, ca un dar nemeritat de creaturi, să se oblige pe sine; ce înseamnă datorii, pentru că nu se referă la iertarea păcatelor, ci la consecințele temporale ale păcatului; ce înseamnă "papa să", pentru că nu înseamnă că Papa alege să dea indulgențe după cum vrea mușchiul lui, ci în calitate de episcop al Bisericii, care este o comuniune a sfinților (vezi Crezul apostolic) si așa mai departe.

Ca să explic mai bine ce importanță capitală are justa înțelegere și interpretare a termenilor, astfel încât să nu cădem în păcatul de a judeca ceea ce nu înțelegem cu adevărat:

Se poate descrie (și s-a descris) isihasmul în următorii termeni: "Isihaștii sunt niște călugări care se roagă de mii de ori aceeași rugăciune, având grijă să-și sincronizeze cuvintele cu respirația, stând într-o anumită poziție, cu privirea ațintită spre buric, iar ca rezultat ei spun că ajung să vadă lumina divină, așa cum eu și tu vedem lumina lumânării, cu ochii noștrii fizici. Iar ei spun că ăsta este scopul contemplării"

Este ceva inerent incorect în descrierea de mai sus ? Nu. Și atunci de ce să ne mirăm că mulți latini, care nu s-au ostenit să înțeleagă ce înseamnă termenii acestei descrieri, ce semnificații au ei, ci i-au luat, cum spune englezul, la "face value", au tras concluzia că ortodocșii au început să venereze niște magicieni ?

Sau, un exemplu și mai simplu. Te întreabă un musulman: tu mănânci trupul lui Iisus duminica ? Da ! Ești un canibal.

În consecință: să nu ne grăbim la a trage concluzii.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 07.08.2015, 14:11:49
GMihai's Avatar
GMihai GMihai is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.02.2015
Religia: Catolic
Mesaje: 1.596
Implicit

Încă un exemplu, foarte scurt, că nu am timp: spunem "pentru rugăciunile Maicii Domnului, miluiește-ne pe noi, Hristoase" (citez din memorie).

Ce vedem aici ? Nu cerem să fim miluiți pentru ceva pe care l-am făcut noi, cerem să fim miluiți pentru ceva (ceva bun, rugăciunea) pe care îl face altcineva - Maica Domnului.

În esență, cam asta e ideea. După aceea, că o interpetăm în cheie juridică, în cheie "medicinală", în cheie antropologică, sunt chestiuni secundare.

Esența este că biserica se compune din oameni care se ajută între ei. Sfinții, cu atât mai mult, îi pot ajuta pe ceilalți.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.08.2015, 14:12:58
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Voi citi articolul de pe newadvent in totalitate imediat ce timpul imi va permite si eventual mai discutam dupa aceea. Eventual, cei care inteleg mai bine cum sta treaba cu meritele pot sa-mi explice si mie. Orice explicatie e binevenita.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.08.2015, 14:16:52
GMihai's Avatar
GMihai GMihai is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.02.2015
Religia: Catolic
Mesaje: 1.596
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Voi citi articolul de pe newadvent in totalitate imediat ce timpul imi va permite si eventual mai discutam dupa aceea. Eventual, cei care inteleg mai bine cum sta treaba cu meritele pot sa-mi explice si mie. Orice explicatie e binevenita.
Nu mai folosi termenul "merite". Folosește termenul "răsplată", semantic este cel mai apropiat de ceea ce se înțlege în engleză prin "merit".

Deci: a promis Dumnezeu că va da răsplată pentru faptele bune ?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.08.2015, 14:34:50
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Citat:
În prealabil postat de GMihai Vezi mesajul
Nu mai folosi termenul "merite". Folosește termenul "răsplată", semantic este cel mai apropiat de ceea ce se înțlege în engleză prin "merit".

Deci: a promis Dumnezeu că va da răsplată pentru faptele bune ?
Incerc sa duc discutia la un alt nivel. Fiindca nici termenul rasplata nu e deloc fericit. Ce vreau sa spun ? Sa spunem ca Dumnezeu daruieste harul, nemeritat, nu pentru ca faptele noastre bune l-ar indatora, ci fiindca asa a promis iar El isi tine promisiunea. Pana aici suntem cu totii de acord. Bun. Dar chiar daca admitem ca Dumnezeu acorda mantuirea in virtutea promisiunii Sale ca o rasplata, totusi aceste fapte bune nu se pot tezauriza. Fiindca abia aici intervine mentalitatea juridica dupa parerea mea, in credinta ca aceste fapte devin un tezaur, ceva care prisoseste. Si astfel ajugem iar la conceptul de merit.
Aici ma intereseaza pe mine acest aspect. Accept ca Dumnezeu poate acorda mantuirea nemeritata ca un fel de rasplata pentru faptele bune in virtutea promisiunii Sale. Dar atunci, daca e doar promisiunea Lui libera si mantuirea ramane totusi dar infinit superior faptelor noastre, atunci nu mai poate fi vorba de tezaur.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 07.08.2015, 14:42:49
GMihai's Avatar
GMihai GMihai is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.02.2015
Religia: Catolic
Mesaje: 1.596
Implicit

Bogdan, mergem atunci la doua alte concepte: comuniunea crestina si rugaciunile sfintilor.

Noi spunem: Sfinte X, roaga-te pentru noi. Sau: Pentru rugaciunile Sfantului X, ajuta-ne pe noi, Doamne.

Intrebare: De ce tocmai pentru rugaciunile sfintilor ? De ce tocmai de la ei asteptam ajutor ? De ce tocmai pe ei ne asteptam ca Dumnezeu sa-i asculte, in numele nostru ?
Reply With Quote
  #8  
Vechi 07.08.2015, 15:08:46
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Citat:
În prealabil postat de GMihai Vezi mesajul
Bogdan, mergem atunci la doua alte concepte: comuniunea crestina si rugaciunile sfintilor.

Noi spunem: Sfinte X, roaga-te pentru noi. Sau: Pentru rugaciunile Sfantului X, ajuta-ne pe noi, Doamne.

Intrebare: De ce tocmai pentru rugaciunile sfintilor ? De ce tocmai de la ei asteptam ajutor ? De ce tocmai pe ei ne asteptam ca Dumnezeu sa-i asculte, in numele nostru ?
Gandesc ca si atunci cand sfintii ne ajuta, puterea lor de a ne ajuta tot de la Dumnezeu vine si nu se constituie intr-un fel de tezaur sau depozit al lor personal. Sigur ca Dumnezeu ii iubeste pe sfinti, ne iubeste si pe noi si vrea ca noi sa ne iubim unii pe altii. Dar trebuie sa avem in vedere, cred eu, ca iubirea e ceva gratuit. Ea exclude conceptul de rasplata, merit ori supra-merit. Mai demult am citit ceva la un ganditor catolic francez, Gustave Thibon.
Spune el ca faptele noastre sunt un dar gratuit, ca raspuns la un alt dar gratuit care este infinit mai presus, harul Sau. Deci totul e dar. Conceptul de cantarire, de balanta, de supra-merit, e exclus prin insasi natura relatiei. Faptele nu se pot cantari. Cantarul implica o masura comuna. Or nu exista masura comuna intre faptele noastre si harul lui Dumnezeu. Ceea ce nu inseamna ca nu trebuie sa facem fapte bune. Am explicat inainte de ce. Sigur ca noi vedem pictate pe bisericile noastre, la Voronet sau in alta parte, cantare si balante care masoara. Dar aceasta e o metafora. Ea nu are mai multa realitate decat cazanele cu smoala si furcile diavolilor.
Reply With Quote
Răspunde