![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
După judecata noastră, nu există om fără păcat și păcatul poartă în el alienarea din adevăr. Dumnezeu, la Judecată, nu comunică cu straturile superficiale ale naturii umane deteriorate prin cădere, ci cu stratul ultim, cu constitutivul uman. Cineva mă întreba cum va fi judecat unul care a murit, săracul, nebun. Dumnezeu comunică cu el la alt nivel decât cel conceput de noi. Revenind, trebuie să subliniem că omul trăiește într-o lume constituită, încât nimeni nu se poate sustrage responsabilității. Fiecare cu fiecare ne întâlnim și sunt metodele pedagogiei divine prin care Dumnezeu trimite fiecăruia solii Lui ca să-l trezească. Nu există om, chiar dacă, așa, pare ca o fire superficială, căruia să nu-i fi «ciocănit» harul la ușă. Și dacă îmi spune cineva că de la natură acest om s-a născut închis în acest univers, voi spune că minte!
Părintele Constantin Galeriu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Dragostea adevărată e atunci când iubim nu „pentru că”, ci „cu toate că” !
(Mitropolitul Antonie de Suroj ) Dragostea este tocmai extrema suferință, durere pentru că omul e nedesăvârșit, și totodată minunarea că el este atât de uluitor, irepetabil de frumos. Și iată: dacă privești măcar o dată la om în felul acesta, poți să-l îndrăgești în pofida a tot ce le sare în ochi altora. Știm cu toții ce se întâmplă uneori cu picturile marilor maeștri, sau cu icoanele, sau cu orice operă de artă, cu orice formă de frumusețe: orice frumusețe poate fi mutilată ‒ indiferența, împrejurările, răutatea pot mutila chiar și cel mai frumos obiect. Însă atunci când în fața noastră se află opera unui maestru mare, atunci într-un tablou mutilat, pângărit în parte, putem vedea fie stricăciunea, fie frumusețea ce s-a păstrat. Dacă privim la acel tablou, sau la orice operă de artă, cu ochii iubirii ce se minunează, vedem frumosul, iar pentru restul ne putem întrista, putem plânge, și ne putem hotărî, uneori, să ne închinăm toată viața refacerii a tot ce e vătămat în acel chip, în acel tablou, în acea operă de artă. Asta ține de dragoste: a privi la om și a vedea în el o frumusețe de nerăpit, iar totodată a te îngrozi de ceea ce viața a făcut din el, a săvârșit asupra lui. Dragostea este tocmai extrema suferință, durere pentru că omul e nedesăvârșit, și totodată minunarea că el este atât de uluitor, irepetabil de frumos. Și iată: dacă privești măcar o dată la om în felul acesta, poți să-l îndrăgești în pofida a tot ce le sare în ochi altora.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Nunta este un prilej de bucurie; cu toate acestea creștinii nu trebuie să uite demnitatea la care sunt chemați, neîntinând Taina cu obiceiuri și petreceri păgâne. Nunta nu este nici prilej de fală, nici de beție și îmbuibare, nici de cântece și vorbe de rușine, și nici de dansuri și ațâțare a poftelor spre desfrânare, toate acestea făcând de rușine pe mire, pe mireasă și pe toți nuntașii. Sfântul Ioan Gură de Aur critică aspru astfel de petreceri, care erau în măsură să scandalizeze până și pe păgâni. El nu este împotriva distracțiilor, permițând la asemenea ocazii a avea mese încărcate, haine frumoase, invitarea unor bărbați și femei venerate, dar să nu lipsească de la nuntă nici buna cuviință, prudența, demnitatea și cumpătarea, și să predomine tăcerea, buna podoabă, rușinea și modestia.
Invitatul de frunte să fie Hristos, apoi rudele, vecinii, prietenii și toți cei blânzi. La petrecerile de nuntă ale creștinilor, bucuria firească momentului trebuie să se exteriorizeze prin imnuri, rugăciuni, cântarea psalmilor și a altor cântări duhovnicești, milostenie față de săraci, bună rânduială și prudență. În felul acesta și Hristos va fi de față și va binecuvânta ospățul, iar locul petrecerii se va transforma în biserică, căci acolo se preaslăvește Stăpânul a toate. Pr. Dr. Constantin Mihoc
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Căsătoria este năzuința spre o relație sufletească reciprocă. Este ca și cum unul dintre soți îl împlinește pe celălalt. Căsătoria este o căldură emoțională, care încălzește sufletele oamenilor. Doar credința creștinească și viața bisericească pot reanima, pot renaște sufletul omenesc, pot insufla în el dragoste. Când omul va înțelege că are nevoie de căldură omenească, pe care nu o înlocuiește nici un confort și nici o mașină, atunci va căuta în celălalt nu un partener, ci un prieten pentru viață; atunci familia va deveni, pentru toți membrii săi, un izvor de bucurie, o școală a dragostei și o flacără aprinsă în lumea aceasta rece.
Arhimandrit Rafail Karelin
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
(L-aș fi înțeles, poate, mai ușor dacă lipsea din el acel năucitor "doar" de la început. Adică, dacă mesajul creștin nu se oprea înainte chiar de a începe. Nu era, oare, suficient și cu totul adevărat să spunem că viața bisericească și credința creștinească pot, au această putere dumnezeiască, de a reanima sufletul omenesc aprinzînd în el flacăra dragostei? A dragostei lui Dumnezeu și a oamenilor, a dragostei întregii zidirea, ba chiar și a dușmanilor.) Iată că sunt locuri grele și anevoie de priceput nu doar în Scriptură, ci și în tipăriturile care i-au urmat... Last edited by Ioan_Cezar; 16.08.2015 at 01:24:06. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Maica Domnului este vistierie și administratoarea bogăției dumnezeirii în veacul de acum și în veșnicie
"Deci așa cum numai prin Ea a venit la noi Acesta, a fost văzut pe pământ și a petrecut împreună cu oamenii , întrucât înainte de Ea era nevăzut pentru toți, tot așa și în veacul nesfârșit care urmează orice emanare a unei arătări a luminii dumnezeiești, orice descoperire a unor taine dumnezeiești și orice formă de harisme dumnezeiești sunt de necuprins într-un loc fără Ea. Ea prima primind plinătatea Celui ce plinește/umple toate și care vine prin toate, o face cu putință de cuprins într-un loc [achoretos] pentru toți, distribuind fiecăruia proporțional și după mãsura curăției fiecăruia, ca ea să fie și visterie și administratoare a bogăției dumnezeirii. Dat fiind că în ceruri există această lege: ca cele mai mici să participe la Cel așezat dincolo de ființă prin cele mai mari, iar Fecioara Mamă e incomparabil mai mare decât toate, de aici urmează că prin Ea vor participa toți la Dumnezeu, pe Ea o vor cunoaște loc de cuprindere a Celui neîncăput câți Îl cunosc pe Dumnezeu și pe Ea o vor lăuda în imne după Dumnezeu cei care-L laudă în imne pe Dumnezeu. Ea este și cauză a celor dinaintea ei, și patroană a celor de după ea, și procurătoare a celor veșnice. Ea este tema profeților, obârșia apostolilor, temelia martirilor, postamentul dascălilor. Ea este slava celor de pe pământ, desfătarea celor din cer, podoaba întregi creații. Ea este început, izvor și rădăcină a bunătăților negrăite. Ea este pisc și desăvârșire a tot ce-i sfânt." Sfântul Grigorie Palama
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
"lar dacă răsplătirile sunt pe măsura iubirii de Dumnezeu și cine iubește pe Fiul este iubit de El și de Tatăl Lui și devine un sălaș al Amândurora, Care locuiesc și umblă în el în chip tainic potrivit fãgăduințelor Lor , cine L-ar putea iubi pe Acesta mai mult decât Mama Lui, care L-a născut nu numai ca Unul-Născut, dar L-a născut singură fără însoțire cu cineva, ca astfel afecțiunea ei să fie dublă, neîmpărtășită cu un părtaș?
Și cine ar putea fi iubit mai mult decât mama Lui de Unul-Născut Care a ieșit numai din Ea în chip negrăit în veacurile de pe urmă, așa cum a ieșit înainte de veacuri numai din Tatăl? Cum nu vor fi înmulțite dincolo de dispoziția cuvenită cele ale cinstirii datorate ei potrivit Legii de către Cel ce a venit să împlinească Legea [Mt 5, l7]?" Sfântul Grigorie Palama
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|