![]() |
![]() |
|
#851
|
|||
|
|||
![]()
Tocmai de aceea nu am dat citate pana acum de acolo. Dar spun doar cand greseste ceva. Cu femeia insarcinata e acelasi lucru, Sfanta Impartasanie ajunge si la prunc, din moment ce e in corpul celei ce se impartaseste. Daca se pune problema ca si cel ce primeste transfuzia ar primi sange cu particule de la imparasanie e simpla concluzia.
|
#852
|
||||
|
||||
![]()
Catalin, daca-mi permiti, eu inteleg ca avem aici doua aspecte:
1. Prezenta reala a Trupului si Sangelui lui Hristos in Euharistie, lucru pe care nu-l contesta niciun ortodox si 2. Metabolismul acestui Trup pnevmatizat al lui Hristos, care odata ingerat si asimilat in trupul nostru, nu trebuie cugetat trupeste. Fiindca n-are nimic de-a face cu metabolismul oricarei substante cunoscute pe care ar putea-o manca omul pe lumea asta. La acest al doilea aspect, as zice eu ca e de cugetat. Nu vorbim de metabolizarea painii facuta din faina, drojdie si apa si de circuitul substantelor nutritive prin sistemul circulator si digestiv, ci de metabolizarea unei Paini vii care s-a pogorat din cer, si care depaseste orice process bio-fizico-chimico-fiziologic. âEu sunt Pâinea vie, care s-a pogorât din cer. Dacă mănâncă cineva din pâinea aceasta, va trăi în veac; și pâinea, pe care o voi da Eu, este trupul Meu, pe care îl voi da pentru viața lumii.â (Ioan 6, 51) Nu cred ca are cineva pretentia ca poate descrie stiintific ce se intampla dpdv fiziologic/anatomic/biologic cu Trupul pnevmatizat dupa ce un credincios s-a impartasit cu acesta. Eu cred ca nu se poate vorbi de circuitul substantelor componente in sistemul digestiv. Si aici, n-ar strica, cred, sa ne reamintim rugaciunea rostita de preot in Altar: "Se sfarama si se imparte Mielul lui Dumnezeu, Cel ce se sfarama si nu se desparteâŠ" Ce am putea intelege de aici? Ca Trupul euharistic, pnevmatizat al lui Hristos, desi se frange si se imparte in mai multe parti pentru a fi oferit separat fiecarui credincios in parte, totusi ramane intreg, neimpartit si nedespartit, asa incat nu putem vorbi de vreun circuit bio-chimico-fiziologic al componentelor materiale. Fiindca nu e vorba de vreo materie cunoscuta, ci de materie impregnanta in fiecare molecula de Duhul Sfant si nu cade sub incidenta legilor lumii de aici. E Trupul Facatorului Legilor. Spre deosebire de orice materie care se descompune in elementele organice din care e alcatuita, pana la a se face una cu tarana, Trupul pnevmatizat al lui Hristos, nu doar ca nu se descompune organic, ci il face pe omul facut din lut una cu cerul. Asadar, procesul e invers. Nu Trupul Pnevmatizat al lui Hristos redevine materie divizibila in substantele materiale constitutive, ci din contra, fiinta noastra divizata si divizibila, atat material, cat si spiritual, incepe incet-incet sa se uneasca in alcatuirea ei cu Cel Indivizibil. De curiozitate, tu ce stii referitor la metabolismul hranei inainte de cadere? Sa nu fie vreo legatura cu faptul ca in Rai, inainte de cadere, fructele cu care se hraneau Adam si Eva, erau deopotriva si materiale dar si spirituale, avand o transparenta, asemanatoare cu cea a materiei transfigurate ce va sa fie dupa Parusie? Cum crezi ca digerau si metabolizau Adam si Eva acea hrana atat sensibila cat si inteligibila simultan? Sper ca nu crede cineva ca in acea ambianta de transparenta stravezie a harului, putea exista stricaciune, putrejune si descompunere, fenomene aparute in creatie doar dupa ce omul a dat-o peste cap, lipsind-o si pe ea si pe sine de har. Raspunzand la aspectul asta, cred eu ca se poate macar intuit, ca in cazul Euharistiei, nu avem de-a face cu procese bio-chimico-fiziologice cunoscute, ci de alta natura. Deci, Catalin, retine te rog! In aceasta discutie, nimeni dintre ortodocsi, nu contesta prezenta reala a lui Hristos in ceea ce se vede in Potir. Ci, doar faptul ca cugetam trupeste despre ceea ce este Trup pnevmatizat. Cu siguranta, se poate vorbi de o comuniune prin har a pruncului in pantecele mamei care se impartaseste, dar a pune la microscop taina Trupului pnevmatizat si a o analiza dupa legile de metabolizare a materiei stricacioase, mi se pare neadecvat. Cam atat. Cu scuze pentru interventie. N-o luati decat ca un punct de vedere. Ingust desigur, fiindca cine poate cuprinde cu mintea nedezlumita, inaltimea si adancimea si largimea tainei Euharistiei? Last edited by delia31; 11.08.2015 at 19:44:10. |
#853
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Primești Trup și Sânge ȘI te unești cu Hristos în duh." |
#854
|
||||
|
||||
![]()
E mult mai bine spus așa. Mulțumesc.
|
#855
|
|||
|
|||
![]() Citat:
P.S. M-aș bucura să te obișnuiești ca eu să îți scriu astfel de lucruri, așa cum cu bunătate m-ai învățat tu însăți. Iar tu să te reții de a mă mai felicita, soră dragă, pentru că nu se cuvine să laude învățătorul pe micuț pentru ceea ce însuși învățătorul a dăruit. Eventual ar putea să îl încurajaze să fie receptiv și să își folosească puterile așa cum se cuvine, pentru a crește, pentru a se lumina, câtă vreme a fost primit cu generozitate în preajma binefăcătorului său. |
#856
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In intelegerea "sfarmarii fara despartire" si integrarea noastra in "Cel Indivizibil" sta toata intelepciunea. Ca si cuvinte sunt frumoase, intuim adevarul lor, il simtim inlauntrul nostru - dar, din pacate, explicarea amanuntita a procesului lipseste (in cazul de fata avem exit prin afirmatia "nu cade sub incidenta legilor lumii de aici"; dogmatic prin etichetare "Taina" adica "inexplicabil" - sunt abordari similare). Evident, euharistia isi face efectul aici - sub incidenta "legilor care nu sunt din aceasta lume" - aceste legi opereaza in planul acestei lumi- deci sunt si ale lumii acesteia. Legile Lui Dumnezeu sunt legi si actioneaza peste tot. Explicatiile privind posibilitatea divizibilitatii Indivizibilului - tin de intelegerea spatiului apofatic - minunata caracteristica a inepuizabilului Dumnezeu. Fara patrunderea intelegatoare a dimensiunii apofatice este dificil sa avem revelatia ei, care totusi poate veni, insa in urma unor mari nevointe. Elucidarea dimensiunii apofatice, Taina Intagibilului, prin explicatii clare - netezeste cararea, o face comfortabila, luminata si usor de parcurs. Felicitari pentru diversificarea limbajului.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 11.08.2015 at 21:51:25. |
#857
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Crezi ca nu ma retin? Da' se intampla uneori, cand vin de pe alte topicuri aiuristico-bizaro-fantastice si cand dau de ceva cu totul altceva, nu pot sa ma abtin. Macar atata feed-back, ca de adaugat ceva, nu poate fi vorba. Dar te rog sa ma ierti daca te-am stanjenit in vreun fel! Citat:
|
#858
|
|||
|
|||
![]() Citat:
E foarte simplu, e ca la apa sfintita. Inainte era apa simpla, dupa aceea e tot apa, dar sfintita. Nu se transforma intr-un alt lichid. Si dupa transformare tot paine si vin mancam, dar acum sunt Trupul si Sangele Domnului. Sub forma de paine si vin. Fratilor, parca acum ati auzit de ortodoxie. Intrebati orice preot ortodox. |
#859
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dogma nu este etichetare. Este invitație la deschidere și ghid și măsură, brânci la libertate, zvâc la Viață. În vreme ce etichetarea este închidere, incapsulare în formulă, ruină și borâtură a unui egofilism care s-a spânzurat pe sine și zâmbește tâmp de sub ștreang. Abandon de la a fi și de la a deveni. Cu ironie drăcească în cioc. Dogma este iubire, smerită prin formularea în limbaj omenesc. Etichetarea? Mizerabilă și obraznică apucătură, de-a noastră, a mult-îngâmfaților și stupizilor. Dogma, girul Vieții. Etichetarea, garanția morții. Dogma, reflex sacralizat al comuniunii. Etichetarea, gest al respingerii, fruct al neantizării, despărțitură de topor în carnea vie a luceferilor dintr-o vară târzie... O, Florin, cum poți oare să confunzi asemenea realități depărtate cum Cerul de pământ? Abisuri sunt, de netrecut, între asemenea gânduri și simțăminte... Sunt lumi care se exclud reciproc, fără vreo posibilitate de tocmeală. Deși convive, dealtfel... Ca să vezi! * O, frate, Taina nu are ca însușire centrală inexplicabilul! Dealtfel, inexplicabilul nu are vreo legătură cu Taina, cu Dumnezeirea și cu Creația Ei. Decât, poate, prin ricoșeul căzut al omului tâmpit de propria minciună confortabilă. Fost-ai vreodată în Taină, Florin? Cum era? Îți mai amintești? Poate îți va fi de folos mărturisirea mea: Însușirea centrală a Tainei îmi pare că este disponibilitatea. Cel care trăiește în Taină se simte neîngrădit și participativ. Are simțământul că este și că este și că este. Și-n lărgime și-n înălțimeși-n timp. Totodată el cunoaște că această libertate absolută îi este oferită, pentru a se bucura de ea. Pur și simplu, ca fapt de neinterpretat în timpul cât este trăit. (Avem vreme de interpretare abia apoi. Deocamdată doar suntem.) Taina, așa cum o cunosc eu, de nu mă înșel foarte tare, este totodată cuprindere și nimicnicie. Cuprind deodată tot ce pot cuprinde și în același timp îmi dau seama, ori mi se dă să cunosc, că abia de acum urmează să descopăr, să zăresc, să presimt... Taina e situare concomitent în apogeul cunoașterii și în abia-începutul acesteia. Taina fructifică și totdată abia zămislește. În Taină sunt suspendat între deja și nu încă. * Taina adună pe om, cu pace. Simultan îl deschide spre necuprinsul încă și mai mare. Când ai pătruns în Taină rodești și înmugurești, deopotrivă. * Taina nu este un sfârșit al cunoașterii. Nici un început. Ea este un moment dintr-un continuum pe care noi, doar din pricina lepădărilor de Dumnezeu, îl mai putem percepe ca salt care ne bulversează ordinea precară și rigidă. Taina nu se opune cunoașterii. Ci, prin însăși natura Ei este cunoaștere, ființare deplină (întru deplinătate). Cunosc, și, dacă ating în elanul meu străjuit de dor (dorul de Dumnezeu) vreun liman, atunci mă simt și împlinit și neînceput. Alte și alte zări mă cheamă! A trăi Taina înseamnă a încheia un travaliu în timp ce te lași cuprins de un altul, care te înspăimântă fericit prin presimțirea că va fi nesfârșit și tandru. Taina e cuprindere și deschidere. Fericită întâlnire în/pentru sufletul atât de disponibil să o găzduiască, lăsîndu-se învăluit, ori cuprins! |
#860
|
|||
|
|||
![]()
Păi da. O nimica toată. Ne poate confirma orice preot ortodox (dacă îl întrebăm).
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sa ne impartasim saptamanal | Daniel777 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 433 | 23.05.2015 02:12:04 |
Cum sa ne impartasim? | Adriana-Simona | Impartasania (Taina Euharistiei) | 21 | 09.01.2014 14:17:16 |
|