![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Creștinește, dar din dar
Un mesaj umanitar: Dharma, Karma și fenșuiul Ți-au învârtoșat cucuiul. Și de nu retragi ce spui O să-ți crească ... alt cucui! Iar oglinda o să-ți toarne Sub privire ... două coarne! Poți să crezi sau să nu crezi. N-ai vrea să te operezi? |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Cezar, indubutabil ai talent poetic. Felicitari! Personal, nu am nicio problema sa port doua coarne (de exemplu, mi-ar fi mai usor sa dau la o parte crengile copacilor cand ma duc la munte) - problema insa poate fi pentru ceilalti. Functionam pe baza de simboluri, insa nu stiu cat de multi realizeaza acest aspect. Este elementul cheie care poate face saltul catre urmatorul nivel cognitiv al homo sapiens - constientizarea faptului ca realitatea subiectiva este, de fapt, o realitate integral interpretata.
__________________
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Totuși, Florin, dă-mi voie să îți atrag atenția că, mai mult chiar decât procesarea în cod semantic (iar aici simbolul este un mijloc și un conținut principal), informația și energia minții omenești este imagistică - nu simbolică. În anii 70, un italian pe nume Paivio a scris câteva lucrări remarcabile în această privință. De la el a rămas în neuroștiințe și științele cognitive așanumitul "cod al lui Paivio" despre care, cred, ți-am mai povestit cândva. Lucru curios, se pare că fiecare informație din psihismul nostru este stocată sub forma unui dublet imagistic-semantic. Fiecărei imagini îi asociem deîndată un înțeles și invers, orice înțeles tinde să se asocieze în mintea noastră cu o imagine. Asta e ușor de constatat, chiar acum, dacă vrei să faci experimentul...:) Nu merită așadar să ne lăsăm atât de fascinați de cuvântul și realitatea asta numită simbol. E o chestie printre multe altele la fel de importante în și pentru om. Nu zic nici să o ignorăm, Doamne ferește, ci doar să acordăm locul potrivit fiecărui lucru în parte. 2. Ei, cu interpretarea asta e mult mai complicat. Iarăși, pericolul dintâi ar fi să credem că putem reduce ori cuprinde chestiunea subiectivă a interpretării într-un fel sau altul. Ar fi atâtea de avut în vedere, s-au scris milioane de pagini pe tema asta și deloc proaste. Ar fi apoi deosebit de naiv să credem că realitatea subiectivă constă, în miezul sau excelența ei, doar din interpretare. Eu aș aminti că interpretarea nu este nicidecum "spuma" cogniției (ăsta e reflexul unei gândiri tipic raționaliste) ci, lucru care poate părea curios, uneori este un efect de urmă al ei. Zarurile au fost demult aruncate, înainte să înceapă vreun proces propriuzis de interpretare. Acest fapt se poate constata mai ușor în procesele decizionale cruciale, care implică riscul vieții. Deși noi prețuim în mod deosebit interpretarea, ca fapt subiectiv prin excelență, unul foarte personal și complex (găsim aici componente din toată alcătuirea sufletului omenesc și în special procese cognitive), totuși s-a descoperit din vechime că interpretarea ascultă deja de forțe mult mai puternice și, uneori, mult mai primare/simple. Totuși, viața omului atârnă în mod semnificativ și de interpretare. Deși aceasta nu e, adeseori, decât un vârf de iceberg. Unul care atrage mereu atenția celor pasionați de mintea umană. Dacă vrei totuși să fiu în acord cu formularea ta - anume că realitatea subiectivă e una integral interpretată - ei bine, sunt, în felul următor: realitatea subiectivă este un proces mereu tainic, de neconștientizat atunci când se desfășoară și care, după ce se petrece, poate, dacă sunt motive și capacități mintale, să fie interpretată într-un fel sau altul. Natura fundamentală a realității subiective rămâne senzorial-afectivă. Poate nu întâmplător, Hristos ni se oferă ca Pâine și Vin, suntem îndemnați "Gustați...!" și "Bucurați-vă!" etc. Hristos este Lumină, este Iubire, lui Toma i-a cerut să Îl pipăie și să vadă, nouă să auzim de avem urechi de auzit ș.a.m.d. Iar în extaz mintea tace. Restul sunt toane și ifose ale veacului acestuia raționalist și steril, care codifică și resemnifică totul. Pentru a-și face mai apoi de lucru în el însuși. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Smerenia si dreapta cugetare sunt surori bune. Aroganta este rodul unei logici defectuoase, stricata la miez. Aroganta este rodul strambei cugetari. ----- Dreapta cugetare este maica tuturor virtutilor, inclusiv maica smereniei si dragostei - cele doua virtuti de capatai prin care ajungem sa-L cunoastem pe Dumnezeu. Fara dreapta cugetare cadem cu usurinta in exagerari si ratacim cararea. Dreapta cugetare este gandirea logica care cumpaneste, evalueaza corect relatiile de cauzalitate, pentru a directiona efectele actiunilor noastre catre Dumnezeu. Eu cred ca smerenia este nebunie doar pentru aroganta, nu pentru dreapta cugetare.
__________________
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Fiecare persoana traieste efectiv in propriul ei univers interpretat subiectiv. Interpretarea este un proces psihologic fundamental, care implica in mod necesar doi factori: fenomenul interpretat si intelesul asociat acestuia. De exemplu: o sonoritate interna (internalizata) - "Dumnezeu" cu intelesul de Dumnezeu. Un tandem de doua constientizari relationate. Modul in care interpretam realitatea se reflecta direct asupra calitatii existentei noastre. Interpretarea corecta reprezinta cheia catre libertatea autentica. Toma a pipait ca sa urce din simturi in Ratiunea dincolo simturi - din care izvorasc toate - originea Cuvantului. Natura ei transcende senzorial-afectivul. Aici suntem chemati sa ne intoarcem cu totii - Acasa.
__________________
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Tu înghesui, Florine, în cadrul limitat al psihologiei (prin limitat nu spun derizoriu sau de neglijat sau minor, ci exact ce spune termenul de limită: "de aici mai departe nu se cuvine!"), Necuprinsul. Dă-ți seama de eroarea cognitivă și atitudinală (pe scurt, de natura și specificul duhului): cuprinsul cuprinde (include, subsumează, explică, limitează) Necuprinsul.... Nu vezi că-i mândrie luciferică? Frate, caută să experiezi măcar o scintilație din Lumina Neînserată, mai întâi. Prin murire. Apoi mai vorbim. În primul rând despre psihologie (mi-ar plăcea mie), dacă despre Dumnezeu e inutil și păcătos s-o mai lungim. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Indiferent de natura lor, de sensul pe care il exprima, cuvintele nu sunt altceva decat pareri, reflexii, constructii din nimic. Nu este facila surprinderea aspectului lor relativ. Ne hranim cu drama pe care o creeaza prin antinomii, pentru ca genereaza un sens, o directie, o traire - dar si acestea nu sunt altceva decat simple pareri. Ne este sete de bine si fugim de rau - nebagand de seama ca inlauntru nu este nicio miscare, ca totul este perfect dintru inceputuri.
__________________
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
__________________
https://youtu.be/mvZARLkQmLk |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Citate preferate, cugetari, vorbe de duh | silverstar | Generalitati | 1175 | 03.08.2016 15:54:36 |
| Cugetari ORTODOXE ! | cristiboss56 | Pocainta | 80 | 02.07.2015 22:05:47 |
| Cugetari si Citate Ortodoxe | adorcrysti | Generalitati | 90 | 12.11.2014 22:55:18 |
| Cugetari despre Hristos | florin.oltean75 | Generalitati | 55 | 07.04.2012 11:13:01 |
| Cugetari de Craciun | florin.oltean75 | Generalitati | 5 | 25.12.2011 21:14:10 |
|
|