Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Biserica Ortodoxa si Massmedia
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #29  
Vechi 07.01.2016, 21:18:24
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Puterea harică a apei sfințite - Protos. Dr. Iustin Popovici

În Biserica lui Hristos, omul se pregătește pentru viața de apoi prin Sfintele Taine, cu ajutorul cărora dobândește de sus dar și har. Afară de Sfintele Taine, tot ca un mijloc de câștigare a harului divin, mai sunt diferite forme de cult, care de asemenea tind la întărirea și înălțarea spirituală a omului spre cele înalte, ca sfințirea apei, sfințirea bisericii și sfințirea altor lucruri necesare cultului divin. Sfințirea apei s-a practicat de la început, din prima zi a exis*tenței Bisericii, cură*țindu-i de toate păcatele, atunci când s-au botezat, pe un mare număr de creștini (Fapte, 2, 41; 4, 4). În textul de față voi face câteva referiri la slujba numită Sfințirea cea mare a apei” care se săvârșește de două ori pe an, iar nu o singură dată, după cum se știe în popor: mai întâi, ea este săvârșită în ajunul Bobotezei, cu această Agheasmă Mare stropindu-se casele credincioșilor, iar mai apoi, în ziua de Bobotează, aceasta din urmă fiind luată de credincioși acasă pentru nevoile de peste an. Sfințirea cea mare a apei, săvârșită de preoți în ziua în care Mântuitorul Iisus Hristos a sfințit firea apelor, botezându-Se în râul Iordan, este oficiată numai în biserică sau lângă o apă curgătoare curată. În cadrul acestei slujbe, spre deosebire de cea în care se sfințește Agheasma mică, apa este sfințită printr-o dublă invocare a Duhului Sfânt. Astfel, Agheasma Mare are o putere sfințitoare deosebit de mare, ea purtând în sine darurile minunate ale Duhului Sfânt cu mult mai mult decât Agheasma cea mică.
Apa, mijloc de curățire și de împăcare în Vechiul Testament

Apa este socotită un simbol al cultului creștin, folosindu-se și întrebuințându-se la cele mai multe acte liturgice. Temeiurile pentru întrebuințarea apei în cult sunt de natură biblică, patristică, istorică și simbolică. La început, Duhul lui Dumnezeu se purta deasupra apei, care era plină de sfințenie și curățenie; iar din rădăcina pomului vieții din mijlocul raiului curgea izvorul ce se ramifica în patru râuri ce adăpau pământul și-l făceau să rodească. După căderea în păcat a celei dintâi perechi de oameni, apa își păstrează caracterul sfințeniei și curățeniei de la început, în sensul larg al cuvântului – deoarece atunci când urmașii lui Cain și Set deveniseră atât de răi, încât în cugetele lor concepeau numai rău și răutate, prin apa potopului s-au spălat tot păcatul și necurăția. În Vechiul Testament, apa era socotită ca mijloc de curățire și de împăcare. A fost întrebuințată la săvârșirea cultului divin, la aducerea jertfelor, la sfințirea preoților și la curățirea leprei. De aceea, Psalmistul David scrie: Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește...”, Stropi-mă-vei cu isop și mă voi curăți, spăla-mă-vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi...” (Ps. 50, 3 și 8). De asemenea, Domnul zice prin gura profetului Isaia: Cei ce sunteți însetați mergeți la apă, și cei care nu aveți argint mergeți de cumpărați și mâncați, mergeți și cumpărați fără de argint și fără preț vin și grăsime” (Isaia 55, 1). Dumnezeu a făcut nenumărate minuni cu apă și prin Moise, sluga Sa, a trecut Marea Roșie, a izvorât apă din stâncă, a îndulcit apa cea amară, a izbăvit pe Israil de la idolatrie cu apă și foc.
Firea apelor s-a sfințit prin pogorârea Duhului Sfânt

În Noul Testament, la malurile Iordanului apare tânărul proroc și ascet Ioan Botezătorul, care spunea: ,,Eu vă botez cu apă, dar vine Cel ce este mai tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintelor. El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc” (Lc. 3, 16). Sfântul Evanghelist Matei ne relatează că Iisus a venit din Galileea la Iordan, unde era Ioan botezând, cerând să fie botezat (cf. Matei 3, 13). „Iar botezându-Se Iisus, când ieșea din apă, îndată cerurile s-au deschis și Duhul lui Dumnezeu s-a văzut pogorându-Se ca un porumbel și venind peste El” (Matei 3, 16), iar glasul Tatălui din ceruri s-a auzit zicând: ,,Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit” (Mt. 3, 17). Astfel, firea apelor s-a sfințit, iar prin pogorârea Duhului Sfânt la Botezul Domnului, apa sfințită a primit putere harică. De asemenea, pe vremea Mântuitorului, la marginea orașului Ierusalim, lângă Poarta Oilor, era o scăldătoare, care pe evreiește se numește Vitezda, numită și Scăldătoarea oilor. În această scăldătoare, la anumite intervale ,,se cobora îngerul Domnului și tulbura apa și cine intra întâi după tulburarea apei se făcea sănătos de orice boală era ținut” (Ioan 5, 4). Adică, după sfințire prin venirea îngerului, apa dobândea puterea de vindecare și iertare de păcate. Prin conlucrarea Fiului lui Dumnezeu, orbul din naștere primește vederea numai după spălarea în Lacul Siloamului. Fiul lui Dumnezeu avea puterea de a-l vindeca și fără să-l fi trimis pe orb la Lacul Siloam, însă a vrut să arate puterea harică a apei, unde se cere și conlucrează ajutorul Său, chiar nefiind de față, adică numai prin prezența Sa nevăzută. Hristos trimite pe Duhul Său cel Sfânt să reverse izvoarele darului divin asupra celor ce îi imploră ajutor. Tot astfel, prin rugăciunile de invocare a slujitorilor Sfintelor Altare, apa primește dar de sfințenie, sănătate, curățire și binecuvântare.
Mărturii în Constituțiile Apostolice

Sfințirea apei își are originea din cele mai îndepărtate timpuri ale creștinismului. În Constituțiile Apostolice, printre altele se regăsește și o rugăciune care poartă numele de „Rânduială despre apă și untdelemn a Apostolului Matei”. Putem fi ferm convinși că rugăciunea nu îi aparține Apostolului Matei, dar ea cuprinde o serie de elemente asemănătoare cu rugăciuni similare din perioada respectivă, cum ar fi cele din „Evhologhionul” („Molitfelnicul”) Sfântului Serapion de Thmuis sau cea cuprinsă în manuscrisul rămas anonim al operei „Testamentum Domini”. Așadar, Sfințirea apei sau Agheasma este atribuită Sfântului Apostol Matei: „Despre apă și untdelemn hotărăsc eu, Mateiu, ca să binecuvânteze, adică să sfințească apa și untul de lemn episcopul, iară dacă lipsește episcopul, atunci să o binecuvânteze preotul împreună cu diaconul”. În Constituțiile Apostolice se află și o rânduială deosebită pentru sfințirea apei. Efectele ce le produce apa sfințită, de asemenea, sunt cuprinse în Constituțiile Apostolice: „Prin stropirea apei sfințite se câștigă întărirea sănătății, vindecarea boalelor, depărtarea spiritelor și a atacurilor rele” (Cartea VII, 29).
„Izvor de nestricăciune și dar de sfințenie”

„Pravila bisericească” ne învață următoarele: „Agheasma, apa sfințită prin slujba bisericească, se face când preotul cheamă asupra ei puterea Duhului Sfânt, pentru ca ea să aibă puterea de a sfinți viața oamenilor și a naturii înconjurătoare, pentru ca ele să capete binecuvântarea Domnului”. Apa este simbolul curățirii sufletești, al promovării și al sfințirii vieții.
Punctul culminant din actul sfințirii apei și cel mai important îl formează invocarea so*lem*nă a Duhului Sfânt, prin cuvin*tele: „Tu Însuți, dar, Iubitorule de oameni Împărate, vino și acum, prin pogorârea Sfântului Tău Duh, Care sfințește toate, și sfințește apa aceasta. Și-i dă ei harul izbăvirii și binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe dânsa izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare pu*teri*lor celor potrivnice, plină de pu*tere îngerească. Ca toți cei ce se vor stropi și vor gusta dintr-însa să o aibă spre curățirea su*fle*telor și a trupurilor, spre vin*de*carea patimilor, spre sfințirea caselor și spre tot folosul de trebuință... Dă tuturor celor ce se vor atinge de dânsa și se vor stropi și o vor gusta: sfințire, sănătate, curățire și binecuvântare” (Rugăciunea din Molitfelnic). Din cele expuse s-au putut constata în mod temeinic impor*tan*ța și necesitatea apei sfințite ca mijloc de curățire trupească și sufletească a creștinului. „Pen*tru că orice făptură a lui Dum*nezeu este bună și nimic nu este de lepădat, dacă se ia cu mulțumire; Căci se sfințește prin cuvântul lui Dumnezeu și prin rugăciune” (I Tim. 4, 4-5). Așa*dar, „să scoatem apă cu veselie din izvoarele mântuirii” – apă sfințită – după cum a zis Isaia prorocul, căci apa aceasta, având într-însa darul și puterea dum*nezeiască a Sfântului Duh, a făcut adesea multe minuni, însănătoșind bolnavi, tămăduind răni, apărând de rele, de necazuri și de primejdii și să dobândim sfințenie, sănătate, curățenie și binecuvântare.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
O hotararea noua publicata pe www.basilica.ro mihailt Generalitati 6 14.01.2011 22:11:54
Activitatile saptamanii la Centrul de Formare si Consiliere fragmente Stiri, actualitati, anunturi 0 13.09.2010 09:25:35
Centrul Academic International Eminescu ( 121 de ani in eternitate ) cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 0 14.06.2010 17:59:31
Am noutati: cred ca stiu cine e NOI mq Generalitati 19 02.09.2009 13:54:01
Noutati uimitoare la Altermedia!Tesla a fost roman!Parol! mihailt Generalitati 3 21.05.2009 21:43:39