Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #81  
Vechi 05.02.2016, 20:55:47
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.392
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
O.K. Nu se inghesuie nimeni... Fireste, subiectul e incomod, desi dialogul dintre Plesu si Liiceanu ar avea, poate, darul sa ne dea ghes la o palavra... Mi-a placut discutia lor!

*
O sa incep eu, cu o precizare si cu o amintire.
Precizarea e ca subiectul asta m-a interesat, de-a lungul vietii, mai mult, poate, decat oricare altul. Mai intai pentru ca l-am auzit pomenit frecvent (oamenii au des in vedere prostia, indeosebi a celorlalti), apoi pentru ca l-am trait pe pielea mea mai mereu.

Prima carte despre prostie am citit-o in adolescenta, era discursul lui Erasmus spre lauda prostiei. Pe atunci ma interesa elogiul nebuniei si am fost surprins ca Erasmus a tratat-o la pachet cu prostia...
Dar nu asta e amintirea de care ziceam. Ci urmatoarea:
Spre deosebire de multe alte cuvinte, pe acesta tin minte cand l-am descoperit. Anume, intr-o discutie cu tata, la pescuit. Aveam 3-4 ani, era o duminica insorita si tata tocmai insirase unditele si o lanseta pretioasa pe iarba, la doi pasi de lac. Eu, atras brusc de un fluture frumos colorat care zbura pe deasupra noastra, am dat sa-l prind. Si nu doar ca nu l-am prins, dar am calcat si pe undite si apoi am alunecat in apa. Era destul de adinca sub malul acela. Nu stiam sa innot. Tata m-a prins, insa, de mana, cu un reflex uluitor (avea acest dar nemaivazut de mine la altii, de a reactiona corect si prompt in majoritatea situatiilor de viata - o spontaneitate a miscarilor, nu doar trupesti, care ma complexa mereu...) si ma trase din apa. Ajuns pe mal, cu totul buimac si aproape buind in plans, ma trezesc cu intrebarea tatei: "fiul meu, tu esti, oare, prost?"...
Ii vad si azi privirea scormonitoare, albastrul acela care devenise, din nesfarsit in bogatia lui, teribil de sfredelitor... Asa m-a mai privit tata doar pe patul de moarte.
Parca tata voia atunci sa imi ghiceasca viata intreaga si, cum deja simteam, avea o anumita incordare tematoare in privire, ca si cum ar fi detectat acolo un destin pe care nu si l-ar fi dorit niciodata pentru mine... Stia in ce lume m-am nascut, cunostea multime de nuante ale universului prostiei...
Imi amintesc foarte bine ca m-a surprins cuvantul acela. Nu-l mai auzisem sau, poate, nu-i mai dadusem importanta. Acum insa constientizam clar, simteam cu putere ca tata imi vorbise despre ceva rau, foarte periculos, cu totul de nedorit. Era, intr-un fel, ca si cum imi vorbea despre moarte. Despre care deja intelesesem cate ceva, cu o anumita anxietate si neincredere.
Aici insa intelegeam ca nu e de gluma. Parea ceva mai rau chiar decat moartea. Ingrijorarea tatei era atat de evidenta, atat de mare, cu mult mai mare decat atunci cand mi-a vorbit pentru prima oara despre moarte. Atunci fusese senin, imi vorbise cu impacare, ma linistise parca mai degraba decat sa ma tulbure...
Am ramas asadar cu un amestec de teama si repulsie fata de prostie. Cu vremea, aveam sa o cunosc mai bine. Din faptele mele, mai intai.
Dupa cum am descoperit si deliciul inexprimabil de a o invinge in mine, uneori. Sau impresia reconfortanta si amagitoare ca as face-o. Tot mai rar, insa, de-o vreme...

Sa fi fost, de fapt, blestemul fluturelui?
Citind ce ai narat aici imi aduci in minte parfumul slavic al lui maxim gorki.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #82  
Vechi 05.02.2016, 20:58:17
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

{Inteligenta} = capacitatea de a intelege sensuri si de a stabili corect relatii de cauzalitate

{Prostie / ignoranta} = lipsa capacitatii de intelegere a sensurilor, a relatiilor de cauzalitate

{Intelepciune} = capacitatea de a intelege sensuri si de a stabili corect relatii de cauzalitate la nivel ontologic
__________________

Reply With Quote
  #83  
Vechi 05.02.2016, 21:34:11
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Asta nu stiu.
Si poate tocmai de aceea, pentru ca nu exista o definitie universal acceptata, se discuta la nesfarsit despre: Dumnezeu (e in afara oricarei definitii), frumos, dreptate, adevar, bine etc. etc.
Ba Dumnezeu este foarte bine definit. Din punct de vedere crestin ortodox cel putin.

Citat:
Precum si despre: femeie, suflet, minte, fotbal tc.
Sa fim seriosi.
Nu cred ca se vor gasi doi oameni care sa se contrazica asupra a ceea ce este fotbalul.
Sau femeia. Ma rog, daca te abonezi la perspectiva "extinsa" asupra sexualitatii e drept, s-ar putea sa intervina niste neclaritati..
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #84  
Vechi 05.02.2016, 21:36:00
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
{Inteligenta} = capacitatea de a intelege sensuri si de a stabili corect relatii de cauzalitate

{Prostie / ignoranta} = lipsa capacitatii de intelegere a sensurilor, a relatiilor de cauzalitate

{Intelepciune} = capacitatea de a intelege sensuri si de a stabili corect relatii de cauzalitate la nivel ontologic
Ce e cu definitiile astea? Nu este inteligenta apofatica, ca intreaga realitate..?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 05.02.2016 at 21:41:59.
Reply With Quote
  #85  
Vechi 05.02.2016, 21:43:10
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.283
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Ba Dumnezeu este foarte bine definit. Din punct de vedere crestin ortodox cel putin.
Poate fi definit ceea ce nu este finit?
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
Reply With Quote
  #86  
Vechi 05.02.2016, 21:45:51
Copacel Copacel is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.08.2015
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.139
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Poate fi definit ceea ce nu este finit?
1.Vezi ca insusi Dumnezeu se defineste pe sine in Biblie
2.Si da, dpdv matematic se poate defini ceva infinit.
Reply With Quote
  #87  
Vechi 05.02.2016, 21:50:49
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Prostia este starea de intunecime si ingustime a mintii de a nu mai discerne binele de rau, si implicit consecintele actiunilor pe care omul le intreprinde, atat pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung. Cauzele afundarii omului in prostie se trag atat de la paraginirea sufletului cu indiferenta, parere de sine, ura si mandrie, cat si de la paraginirea trupului prin desfranare, betie, inbuibare si toate celelalte patimi trupesti.
Astfel, indobitocit de patimi, omul ajunge sa nu mai faca distinctia fireasca intre bine si rau, si ajunge sa numeasca cu cea mai mare seninatate virtutea drept rusine, iar pacatul drept virtute. Din pacate aici, exemplele de prostie curg cu nemiluita: oameni care se lauda despre cat de tare s-au imbatat sau au desfranat, despre cate avorturi au facut sau cat de tare au batjocorit pe cineva. Si toata aceasta lauda a rautatii savarsite, nu este decat elogiul nebuniei pe care il face mintea prostita de patimi. Nu degeaba spune proverbul "prostul nu e prost destul pana nu e si fudul" . Asa se face ca toate gandurile despre sine si despre lume, oricat de indreptatite, de marete si complexe ar parea, dar care nu sunt conforme cu realitatea in care traim si suntem, reprezinta defapt groapa de prostie in care ne tintem mintea incatusata.
Insa nu putem numi prost pe cineva lipsit de cunoastere sau de cultura, ca pricina a imprejurarilor nefaste ce limiteaza cunoasterea si cultivarea. Putem numi o astfel de persoana cel mult neinformata, dar in niciun caz o persoana care sufera de prostie. De aceea sa nu se inteleaga ingust ca prost ar putea fi si omul simplu in gandire, omul sarac cu duhul (cum se mai spune).
In schimb, prost este cel care are multe talente (talanti) dar le foloseste prost (irational), cheltuindu-si darurile mintii fara a rodi ceva de un real folos, siesi sau celor de langa el.
Ca sa intelegem mai bine cum stau lucrurile, omul simplu in gandire dar nepatimas, se aseamana celui care are putini bani, dar ii cheltuie cu multa chibzuinta, pe cand omul destept dar patimas, este asemenea bogatului care cheltuie banii cu necumpatare pe afaceri proaste sau pe lucruri fara utilitate reala, crezand ca bogatia sa nu are sfarsit. Iata deci, ca primul este un om intelept pentru ca se foloseste in mod constructiv de putinele posibilitati pe care le are la indemana, pe cand cel de-al doilea este un prost, pentru ca desi are atat de multe posibilitati la dispozitie, totusi le foloseste intr-un mod distructiv, irosindu-si bagatia spre paguba sa. Tot asa stau lucrurile si in ceea ce priveste darurile (aptitudinile) mintii fiecarui om in parte.
Opusul prostiei nu este desteptaciunea (cum s-ar crede) ci intelepciunea, sau mai bine zis dreapta-socoteala. Poti fi destept la calcule, poti avea o memorie de exceptie, poti fi creativ si plin de idei, dar toate acestea nu inseamna intelepciune. Aceasta se vede usor dintr-aceea ca si cele mai mari genii ale lumii au avut esecuri peste esecuri, pe care nu le-au avut insa oamenii mult mai putini dotati intelectual, dar inteleptiti de harul lui Dumnezeu. Einstein, este doar unul din multele exemple. Desi avea o minte sclipitoare in ceea ce priveste fizica si matematica, totusi nu s-a descurcat atat de bine si in viata de familie, ajungand la divort, regrete si suferinta. De ce? I-a lipsit la tinerete intelepciunea de a asculta de Dumnezeu, placandu-i mai mult patima (adulterul). Iar intelepciunea nu este altceva, decat a trai viata dupa aceeasi parere cu Dumnezeu, singura viata care te scuteste mai tarziu de regrete.
Omul intelept este prin excelenta omul smereniei caci el invata de la toti si de la toate: invata de la cei buni virtutea dar invata si de la cei rai despre consecinta rautatii pentru a se feri de rautate. Omul intelept, nu se da inlaturi de la a primi lectii de intelepciune nici de la un copil, nici de la cel socotit drept imoral dar in care a stralucit o scanteie de adevar, nu se de in laturi nici de la cel la care s-ar fi asteptat mai putin pe lumea aceasta. Omul smerit si virtuos este deschis mereu spre intelepciune, pe cand omul patimas cade mereu in fapte de prostie si rusine.
Un om smerit se cunoaste pe sine, isi cunoaste limitele, neputintele si stie mai ales faptul ca este pururea atarnator de Dumnezeu. De aceea Dumnezeu il ridica pe omul smerit din betia si intunecimea (prostia) patimilor, inteleptindu-l pentru a se feri de pacat si plata pacatului.
Dar sa nu intelegem prostia si intelepciunea ca pe doua stari aproape statice, ci ca pe o haina care se poate dobandi sau pierde. Ca de la intelepciune la prostie nu este decat un singur pas ce poarta masura neascultarii de Dumnezeu, iar de la prostie la intelepciune nu este decat reversul aceluias pas, adica ascultarea de Dumnezeu. Asa au stat lucrurile si cu inteleptul Solomon care si-a pierdut intelepciunea ce o avea din tinerete, tocmai la batranete cu pofta desfranarii, pe cand Sf. Ioan de Kronstadt care copil fiind, si lipsit de vreun talant al mintii, smerindu-se atat de mult si rugandu-se cu staruinta, ajunge din la cel mai slab elev de clasa, unul din cei mai mari luminatori ai Rusiei si stalp al intregii Biserici.
Gandurile la placerea trupului si la lume aduc adesea pofta de patimi care este doar o pofta irationala si care se termina in nemasurata prostie, insa gandul la Dumnezeu si la moarte aduce pofta duhovniceasca, singura pofta desavarsit buna care nu intarzie sa aduca si roada intelepciunii. Asa ca de cand e lumea si pamantul, prost ajunge cel care nu asculta de Dumnezeu, ci de sfatul lumii, sfantul dracilor si sfatul poftei trupului, iar intelept ajunge cel care se leapada de sine si asculta de Dumnezeu. Astfel nu degeaba ne-au invatat sfintii ca "Frica de Dumnezeu este începutul înțelepciunii"
"În orice om, chiar dacă el este înțelept, se află și multă prostie - uneori prostie respingătoare. Totdeauna păzește-te, omule, de tine însuți, de propria ta prostie: această neasemuit de mare prostie este păcatul, de la care vine toată vătămarea și pierzarea." (Sf. Ioan de Kronstadt)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #88  
Vechi 05.02.2016, 21:53:54
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Ce e cu definitiile astea? Nu este inteligenta apofatica, ca intreaga realitate..?
Inteligenta "apofatica" este de fapt o intelepciune pentru ca functioneaza la nivel ontologic - sesizeaza natura ultima, abisala, a tuturor fenomenelor.

Sesizeaza corect, pe baza de rationament, inexistenta unei esente identificabile, palpabile pentru orice fenomen, fara exceptie.

"Apofatic" (aphofasis = negatie / limba greaca) - pentru ca neaga o esenta tangibila in orice aspect al realitatii, inclusiv Dumnezeu.
__________________

Reply With Quote
  #89  
Vechi 05.02.2016, 22:01:58
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.283
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Copacel Vezi mesajul
1.Vezi ca insusi Dumnezeu se defineste pe sine in Biblie.
Din păcate (sau din prostie) nu cunosc definiția lui Dumnezeu și nu mi-ar strica o mână de ajutor. Știu că în Biblie Dumnezeu spune despre Sine „Eu sunt Cel ce este”, dar nu știu dacă asta e ceea ce numești definiția Lui.

A defini pentru mine înseamnă a cuprinde ceva cu mintea. Dar cum să cuprinzi ceea ce te cuprinde?
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
Reply With Quote
  #90  
Vechi 05.02.2016, 22:07:50
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Eu știam că în Biblie Dumnezeu spune despre Sine "Eu sunt Cel ce sunt".
Reply With Quote
Răspunde