![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Cristian, sper ca "Plansurile" Sfantului Efrem Sirul nu ti se par manifestari ale unei depresii!
Ma gandesc ca ar putea sa ti se para asa, dupa postarea de mai sus care urmeaza fragmentului din Plansul... Sau poate ai vrut sa previi, profilactic, o asemenea confuzie la unii dintre cititorii care s-ar putea lasa furati de asa cugetare...:) * Daca tot veni vorba despre o comparatie ca asta, as introduce cateva distinctii (simpla opinie personala): 1) Plansul Sfantului este un act luminos; porneste din Duh care da omului harul cercetarii de sine cu cainta; continua cu lucrarea de autocunoastere a omului care, prin identificarea starii sale dovedeste recunostinta - se foloseste de har, pentru a constientuza micimea lui si totodata dependenta absoluta de Dumnezeu, iar prin asta Iubirea purtatoare de grija a Domnului; 2) Plansul este un act reparator: omul isi reface pozitia justa inaintea vietii omenesti si a Domnului - constientizeaza si da concretete nimicniciei vietii omenesti; prin asta isi reface increderea/devotiunea fata de Creatorul si Proniatorul nostru. 3) Plansul, prin linia lui curatitoare, lasa loc nadejdii refacute a ocrotirii; omul isi recapata increderea ca e ocrotit si se simte intr-un anumit proces de recuperare a sentimentului de siguranta (Dumnezeu stie de el, il iubeste si il ocroteste pe pacatos) Din pacate, in multe din formele depresiei aceste caracteristici lipsesc ori sunt vazute ca vane, superflue, fara consistenta. In depresie omul pare ca pedaleaza/cliveaza pe langa marile sentimente ale vietii omenesti: sentimentul nimicniciei concomitent cu ocrotirea, constientizarea faradelegilor simultana cu nadejdea iertarii, uimirea ca Domnul Care este atotputernic iubeste atat de mult pe faptura atat de vulnerabila si de trecatoare care este omul.... In omul aflat sub puterea depresiei (care a fost asemanata de unii terapeuti cu "vraja" unui riu ce te atrage, pas cu pas, la adinc) aceste elemente de unificare a conditiei duale a omului se estompeaza treptat. De aici neliniste, durere, simtamantul zadarniciei fara vreo compensare, pierderea sensului lucrurilor si al vietii. Cat de inaltatoare sunt "Plansurile" si cat de nesuferite miasmele starilor depresive. Miasme, deoarece depresia imi pare ca este, de la un punct, o forma de exprimare a nerecunostintei, a mandriei, a slavei desarte etc. P.S. Imi reinnoiesc rezerva pentru compilarea unor texte duhovnicesti si a celor din psihologie/psihiatrie. Astfel de paralele si analogii cred ca trebuie facute, dupa parerea mea, cu maxima prudenta. Atrag respectuos atentia asupra naturii diferite a mecanismelor sufletesti evocate in stiintele psi, respectiv in scrierile duhovnicesti. A le pune pe acelasi palier, a le confunda pe unele cu altele inseamna reductionism pagubos, de ambele parti. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Nu , nu , in nici un caz plânsul amintit de tine nu este patologic ci curatitor, caci despre plâns am discutat pe un thread acum câțiva ani si am vazut acolo câte feluri sunt . ( poate gasesc acel thread si am sa-ti dau linkul )
Mulțumesc frumos pentru intervenția ta binevenită :)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ma bucur ca ne-am intalnit "in largul aceluiasi gand" (vorba lui Mihailc)...:)
Doamne ajuta! |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Doctorul Wilkinson m-a învățat o lecție importantă despre cum să mă port cu o femeie. M-a convins că soțul trebuie întotdeauna să-i împărtășească soției toate probleme sale la timp, și în totalitate. Am mers într-o seară împreună la o doamnă care ne sunase disperată pe amândoi ‒ pe doctorul și pe preotul ei! Spunea că în curând va părăsi această „vale a plângerii” (acestea au fost exact cuvintele ei!). Eu eram tânăr pe-atunci, abia ieșit din facultate. Doctorul a trecut cu mașina să mă ia, așa cum a făcut de multe ori după aceea, întrucât am devenit prieteni foarte buni.
Mi-ar fi plăcut să îl cunoști. Iubea oamenii și avea darul de a-i citi ca pe niște cărți deschise. A fost și unul dintre cei mai buni profesori de psihologie pe care i-am cunoscut vreodată. Parcă îmi citea gândurile în acea seară. Aveam emoții ca un debutant pe scenă, în bătaia reflectorului. „Stai liniștit!”, îmi spuse el tărăgănat, „nu o să moară în seara asta. O s-o ajutăm noi, amândoi. Nu zic că nu are probleme. Din contră, chiar unele foarte serioase. Dar sunt toate în imaginația ei”. Apoi mi-a spus pe scurt povestea acelei doamne. Soțul ei murise cu un an înainte și îmi aduc aminte că doctorul mi l-a descris așa: „Știu că nu e bine să vorbim de rău pe cei morți, dar omul acela a distrus-o!”. Aparent, era un om bun, dar își proteja soția, ceva nemaivăzut. Odată, o boală i-a omorât toate animalele de la fermă, dar ea nu a aflat asta niciodată. Dacă pierdea bani, nici atunci nu afla. Nici atunci când a ars hambarul de la fermă nu ar fi aflat, dacă nu s-ar fi întâmplat să fie chiar acolo. „E o mare greșeală să ascunzi totul unei femei, în felul acesta”, îmi spunea doctorul. „Mai devreme sau mai târziu, va ajunge să își imagineze alergii și dureri de cap, numai ca să dea minții ceva de făcut. Femeile au nevoie să simtă că trec prin probleme, iar dacă nu trec prin cele adevărate, și le vor crea pe ale lor.” În anii care au trecut din seara aceea mi s-a confirmat în repetate rânduri ce mi-a spus. Am întâlnit cazuri de femei care își imaginau singure probleme, căutând confirmarea faptului că viețile lor contează. Întotdeauna, în astfel de cazuri, îmi aduceam aminte de ce îmi spunea Wilkinson și de fiecare dată găseam lângă persoana respectivă un bărbat obsedat de a-și proteja soția. Motivul pentru care am vrut să îți povestesc asta este că am auzit prea mulți bărbați zicând „Dar eu nu vreau să o mai încarc și cu problemele mele, doar are și ea destule ale ei!” (De cele mai multe ori, bărbații o spun crezând că merită o statuie pentru asta.) Dacă te surprinzi vreodată gândind așa, sper că ai să-ți aduci aminte de scrisoarea aceasta și ai să îți revizuiești atitudinea. În ziua nunții voastre ați jurat să fiți împreună „la bine și la rău”. Soțul care uită asta poate face mai mult rău în viitor, decât crede el că ar face astăzi dacă se deschide și îi împărtășește soției toate problemele sale. Bineînțeles, sunt moduri și momente mai puțin potrivite în care să îi comunici aceste lucruri, iar câteodată e bine să amâni, depinzând de situație. Dar regula trebuie să rămână că problemele trebuie împărtășite între soți și îi faci un rău lui Marilyn, dacă nu înțelegi acest lucru. În primul rând, îi distrugi acea atmosferă de parteneriat, care este unul dintre elementele (și motivele) de bază ale căsniciei. „Împreună” este unul dintre cele mai frumoase cuvinte inventate vreodată și el capătă o frumusețe și mai specială, atunci când el semnifică o femeie și un bărbat care se apropie unul de altul trăgând la jugul vieții, umăr la umăr. În afară de asta, îi jignești inteligența, dacă îi dai de înțeles că nu te poate ajuta să găsești soluția oricărei probleme. Iar la cât de inteligentă este Marilyn, întotdeauna va simți când te apasă ceva. Dacă de fiecare dată va trebui să te descoasă, ca să afle ce se întâmplă, mai devreme sau mai târziu firea ei femeiască o va face să-și pună întrebări. „Oare e ceva în neregulă cu mine? De ce nu are încredere în mine?”, „Oare crede că nu sunt suficient de deșteaptă ca să îl ajut cumva?”, „Nu cumva discută problemele astea cu altcineva, în care are încredere mai mare?”... și așa mai departe.. Am cunoscut cupluri în care el era foarte deștept, iar ea era, ca să folosesc o frază de-a ta, „de pe altă planetă”. Dar a găsit întotdeauna un ajutor în a gândi cu voce tare orice problemă, iar ea a apreciat asta de fiecare dată. Dacă îți folosești inteligența în locurile în care are ea nevoie, va fi încântată de încrederea pe care i-o arăți. Și, mai important decât asta, va depozita aceste amintiri într-un colț al minții și le va folosi ca să întâmpine acele întrebări de care vorbeam mai devreme. Mai există un rău, pe care i-l faci dacă nu te deschizi în fața ei la momentul potrivit și în felul potrivit. Dacă îi ascunzi problema și o rezolvi singur, îi răpești bucuria de a fi participat la acest succes, care îți aparține acum numai ție. Bineînțeles că te bucuri atunci când cineva reușește să facă ceva, bravo lor! Dar este cu totul altceva atunci când ai participat și tu, câtuși de puțin, la acel succes. Dacă pui totul cap la cap, ai să ajungi tot la ce a spus doctorul atunci: „E o mare greșeală să te porți așa cu o femeie”. Oricât de ciudat ar suna, un mod de a o menține fericită este a duce împreună cu ea toate nefericirile tale. (Charlie W. Sheed, Scrisori către Filip - sfaturi unui tânăr căsătorit, Editura Bizantină, 2011, p. 108-112)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Telul nostru este să adorăm pe Dumnezeu și să iubim pe semenii noștri. Fericirea constă în împlinirea poruncilor Lui.
Cea mai importantă filantropie este să vorbești de bine pe ceilalți. Și să vreau, nu pot să mă supăr. Când ne supărăm e ca și cum am spune lui Dumnezeu: Nu sunt de acord. Nu le faci bine. După care este nemulțumirea. În fața și înlăuntrul Frumuseții, predica este inutilă. Aceasta turbură armonia. Prin chemarea Numelui lui Hristos, ne țintuim eul. Candela sufletului nostru este aceea care trebuie să fie totdeauna aprinsă. Neadormită. Dând bucurie altora, tu o înțelegi întâi. Mai bine să faci Rugăciune cu gura, decât să nu faci deloc. Dumnezeu să se interpună între tine și scopul tău. Nu scopul tău între tine și al lui Dumnezeu. Agonia morții este încercarea pe care o face sufletul de a se elibera și de a alerga să dea răspuns Domnului. Corespondența este singurul mod de a fi singur, dar în același timp și împreună cu ceilalți. Minunea este cursul normal al lucrurilor, așa cum o vrea Dumnezeu. Ceea ce noi numim minune, pentru Dumnezeu este firesc. (Maica Gavrilia Papaiannis)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Intreaga lume se află parcă sub influența unei puteri, a unei forțe, care stăpânește mintea, voința și toate puterile sufletești ale omului. O aristocrată mi-a povestit că avea un fiu. Era evlavios, neprihănit... S-a luat cu prietenii și a devenit necredincios, destrăbălat, ca și cum cineva îl stăpânea și îl obliga să facă toate acestea. Evident că aceasta este o forță străină, o forță a răului. Izvorul ei este diavolul, iar oamenii sunt doar arme. Acesta este Antihristul care vine în lume... Omul rămâne parcă fără apărare, cu cât este stăpânit de această forță a răului și nu este conștient de ceea ce face... Îl inspiră și gândul sinuciderii... Dar cum se petrec acestea? Toate acestea se întâmplă pentru că oamenii nu își iau cu sine armele, nu au cu sine rugaciunea lui Iisus și semnul Sfintei Cruci. Nimeni nu se învoiește să facă rugăciunea lui Iisus și semnul Crucii: sunt lucruri învechite, antichități arheologice care și-au trăit veacul.
(Sfântul Varsanufie de la Optina )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|