Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.10.2016, 22:10:35
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

De fapt, cine suntem noi si cine sunt rudele noastre?

Verbul "a recunoaste" presupune discriminarea unor caracteristici particulare ale fenomenului "persoana".

Identitatea unui "suflet"/"persoane" este construita pe baza unor particularitati trupesti. Este conceputa printr-un numen - numele, o eticheta atribuita circumstantial (functie de preferintele unei anumite persoane).

Insa, particularitatile trupesti nu sunt permanente. Trupul se schimba pana ajunge pulbere. Ce secventa, instanta din continuumul trupului ar defini sufletul? Oare sufletul are "forma" asa cum are "trupul"?

Numele evident este neesential, nu confera o identitate in sine pentru ca poate fi schimbat in orice moment cu alt nume, cu alta eticheta.

De fapt, care este esenta neschimbatoare care confera identitate, unicitate unui anumit fenomen, sa spunem un fenomen "suflet"?

Aceasta este intrebarea fundamentala la care trebuie gasit un raspuns.

Restul este exclusiv domeniul supozitiilor.
__________________

Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.10.2016, 22:32:10
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Si polologhia asta este de domeniul supozitiilor.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.10.2016, 22:46:33
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Referitor la sintagma "suflet nemuritor" merita cugetat la urmatoarele aspecte generale fundamentale:

1. Ce fenomen este etern daca are un anumit inceput? Daca ontologic nu este etern? Un fenomen ontologic etern nu are nici inceput, nici sfarsit.

2. Ce fenomen este etern daca incepe sa existe prin agenti externi a caror identitate este separata de fenomenul produs?
__________________

Reply With Quote
  #4  
Vechi 27.10.2016, 14:11:47
gpalama's Avatar
gpalama gpalama is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.285
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Referitor la sintagma "suflet nemuritor" merita cugetat la urmatoarele aspecte generale fundamentale:

1. Ce fenomen este etern daca are un anumit inceput? Daca ontologic nu este etern? Un fenomen ontologic etern nu are nici inceput, nici sfarsit.

2. Ce fenomen este etern daca incepe sa existe prin agenti externi a caror identitate este separata de fenomenul produs?
Dumnezeu este in vesnicie.
Iar prin El toate se pot.
Si El a afirmat ca unele lucruri 'sunt vesnice'.

Pentru ca El este Creator El poate sa 'creeze' ceva vesnic din nimic.

Nu stiu daca trebuie sa ne raportam la 'creatie' cand facem astfel de afirmatii.
In materie poate lucrurile au nevoie de un inceput de un sfarsit, dar in lumea sufletelor sunt alte legi, ale creatiei.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 29.10.2016, 19:43:19
Dariana's Avatar
Dariana Dariana is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 12.10.2016
Mesaje: 2
Implicit

Încă o dată mulțumesc tuturor pentru efort și pentru timpul acordat pentru a răspunde concret.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 29.10.2016, 22:12:29
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de gpalama Vezi mesajul
Dumnezeu este in vesnicie.
Iar prin El toate se pot.
Si El a afirmat ca unele lucruri 'sunt vesnice'.

Pentru ca El este Creator El poate sa 'creeze' ceva vesnic din nimic.

Nu stiu daca trebuie sa ne raportam la 'creatie' cand facem astfel de afirmatii.
In materie poate lucrurile au nevoie de un inceput de un sfarsit, dar in lumea sufletelor sunt alte legi, ale creatiei.
Inceputul si sfarsitul sunt conventii suscitate de perceptia fragmentata a realitatii.

In mod fundamental nu exista nici inceput, nici sfarsit.

Inceputul si sfarsitul au sens doar atunci cand realitatea este privita la suprafata ei, la fragmente in procesul lor dinamic.

Daca privim la natura lor fundamentala miscarea/temporalitatea/diviziunea sunt transcense.

Daca Materia si Dumnezeu sunt ambele primordiale, fara inceput si sfarsit dar complet separate, atunci Materia are acelasi statut ontologic ca si Dumnezeu. Avem un raport de excluziune / disjunctie.


Daca "La Inceput" a fost doar Dumnezeu, pentru ca Materia sa fie separata de Fiinta, aceasta a fost creata din Nimic, din Vacuum.

Fiind creata din Vacuum, natura ei fundamentala este Vacuitatea.
__________________

Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.02.2019, 17:37:07
Arkadiusz Arkadiusz is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2019
Locație: Vrancea
Religia: Ortodox
Mesaje: 4
Implicit

Sa-mi explice si mie cineva, va rog, urmatoarea chestie: daca cineva ajunge in Rai si afla ca mama sa sau sora sau orice alta fiinta draga lui este in Iad, cum ar mai putea el experimenta ipotetica fericire absoluta in Rai, stiind ca cealalta persoana se perpeleste-n flacarile Iadului si ii indeasa Michiduță furca-n cur zi si noapte, pentru totdeauna?
Deci eu tind sa cred ca pe lumea cealalta nu vom mai avea amintirile celor intamplate pe Pamant, ceea ce contrazice ce sustineti multi dintre voi. As dori tare mult insa sa primesc o explicatie buna si cu fundament biblic.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 27.02.2019, 06:14:16
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Arkadiusz Vezi mesajul
Sa-mi explice si mie cineva, va rog, urmatoarea chestie: daca cineva ajunge in Rai si afla ca mama sa sau sora sau orice alta fiinta draga lui este in Iad, cum ar mai putea el experimenta ipotetica fericire absoluta in Rai, stiind ca cealalta persoana se perpeleste-n flacarile Iadului si ii indeasa Michiduță furca-n cur zi si noapte, pentru totdeauna?
Deci eu tind sa cred ca pe lumea cealalta nu vom mai avea amintirile celor intamplate pe Pamant, ceea ce contrazice ce sustineti multi dintre voi. As dori tare mult insa sa primesc o explicatie buna si cu fundament biblic.
Citat:
În prealabil postat de palama Vezi mesajul
Nu se vorbeste nicaieri despre o 'stergere a constiintei si inviere din constiinta lui Dumnezeu'. Daca asa ceva nu exista in Scriptura, cum pot sa vina sectele sa adauge invatatura asta la Scriptura?
4. Ieși-va duhul lor și se vor întoarce în pământ. În ziua aceea vor pieri toate gândurile lor.(Psalmi145,4)
Citat:
În prealabil postat de Arkadiusz Vezi mesajul
Sa-mi explice si mie cineva, va rog, urmatoarea chestie: daca cineva ajunge in Rai si afla ca mama sa sau sora sau orice alta fiinta draga lui este in Iad, cum ar mai putea el experimenta ipotetica fericire absoluta in Rai, stiind ca cealalta persoana se perpeleste-n flacarile Iadului si ii indeasa Michiduță furca-n cur zi si noapte, pentru totdeauna?
Deci eu tind sa cred ca pe lumea cealalta nu vom mai avea amintirile celor intamplate pe Pamant, ceea ce contrazice ce sustineti multi dintre voi. As dori tare mult insa sa primesc o explicatie buna si cu fundament biblic.
Acelasi (Ps145,4).

In ziua mortii dispar trupul, intelectul si amintirile, insa ultimele(pe timpul vietii) au rolul de a forma sentimente de iubire neconditionata, caci a acumula aceasta IUBIRE este scopul vietii omului pe Pamant.
Sentimentele se formeaza in inima si aici se acumuleaza fara limite ajungand sa debordeze si sa se raspandeasca in jur necontenit, demonstrand lui Dumnezeu ca locul acelei inimi este in Rai deoarece este permanent iubitoare.
In Rai acea inima se va bucura pentru toate si-I va multumi lui Dumnezeu ca pe ea a adus-o in Rai, spre deosebire de multi altii.
In Rai fericirea nu e ipotetica, dar absoluta e.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)

Last edited by Demetrius; 27.02.2019 at 06:29:01.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 28.02.2019, 16:44:10
Ali Baba Ali Baba is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.10.2017
Mesaje: 707
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Arkadiusz Vezi mesajul
Sa-mi explice si mie cineva, va rog, urmatoarea chestie: daca cineva ajunge in Rai si afla ca mama sa sau sora sau orice alta fiinta draga lui este in Iad, cum ar mai putea el experimenta ipotetica fericire absoluta in Rai, stiind ca cealalta persoana se perpeleste-n flacarile Iadului si ii indeasa Michiduță furca-n cur zi si noapte, pentru totdeauna?
Deci eu tind sa cred ca pe lumea cealalta nu vom mai avea amintirile celor intamplate pe Pamant, ceea ce contrazice ce sustineti multi dintre voi. As dori tare mult insa sa primesc o explicatie buna si cu fundament biblic.
stii ca adam a fost sanctificat si ca este cerebrat si de catolici si de ortodocsi?
din ce i s-a "intamplat" lui adam cred ca putem intelege destul de bine ce spune crestinismul despre rai si iad.

deci, adam este cel mai pacatos om care a existat si care va exista vreodata, datorita lui omul pierde tot. cu toate astea adam traieste vreo mie de ani fericiti pe pamant. moare si este inmormantat sub o stanca, sigur scrie si cum se numea stanca aia, dar am uitat. bun. si sta ala sub stanca pana cand dumnezeu se intrupeaza si vine pe pamant. stim ce face Iisus, nu insist, dar cand se inalta ce face? il ia si pe adam cu el! deci, cel mai mare si mai ticalos om care a trait si care va trai vreodata pe pamant este rasplatit de dumnezeu si mantuit, luat in rai/cer (?!?) langa el inainte de sfarsitul lumii!!!

ce inteleg eu de aici? rai si iad pot exista pentru omenire de-abia dupa judecata de apoi, ceea ce asteapta crestinismul de doua mii de ani, nota bene, chiar si Iisus era convins ca sfarsitul lumii era iminent. atunci, la judecata, se va face impartirea. la aceasta impartire va lua parte chiar si satana, care va putea fi mantuita sau nu. daca se pocaieste cu adevarat cei "drepti" vor fi alaturi de "michiduta" in alta parte, nu in iad. :))
__________________
Dar Duhul spune lămurit că, în vremurile din urmă, unii se vor lepăda de credință, ca să se alipească de duhuri înșelătoare și de învățăturile dracilor, abătuți de fățărnicia unor oameni care vorbesc minciuni, însemnați cu fierul roșu în însuși cugetul lor. Ei opresc căsătoria și întrebuințarea bucatelor pe care Dumnezeu le-a făcut ca să fie luate cu mulțumiri de către cei ce cred și cunosc adevărul.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 06.03.2019, 15:01:41
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Arkadiusz Vezi mesajul
Sa-mi explice si mie cineva, va rog, urmatoarea chestie: daca cineva ajunge in Rai si afla ca mama sa sau sora sau orice alta fiinta draga lui este in Iad, cum ar mai putea el experimenta ipotetica fericire absoluta in Rai, stiind ca cealalta persoana se perpeleste-n flacarile Iadului si ii indeasa Michiduță furca-n cur zi si noapte, pentru totdeauna?
Deci eu tind sa cred ca pe lumea cealalta nu vom mai avea amintirile celor intamplate pe Pamant, ceea ce contrazice ce sustineti multi dintre voi. As dori tare mult insa sa primesc o explicatie buna si cu fundament biblic.
Luca 14:26 :
Dacă vine cineva la Mine și nu urăște pe tatăl său și pe mamă și pe femeie și pe copii și pe frați și pe surori, chiar și sufletul său însuși, nu poate să fie ucenicul Meu.

Cauza neintelegerii este confuzia dintre dragostea lumeasca, naturala, si dragostea crestina, supranaturala. In terminologie latina, confuzia dintre amor si caritas . Caritatea nu este ceva de ordinul sentimentului, ci ceva de ordinul vointei. Vechiul Testament spune sa ne iubim aproapele, iar Isus insista asupra acestui lucru, facand din el criteriul fundamental de judecata in Ziua Aceea. Dar cum sa-l iubesti pe aproapele daca ar fi vorba de un sentiment, ca doar nu poti porunci inimii ? Explicatia aceasta este: iubirea de care vorbeste Cristos este exercitiu de vointa. Eu il iubesc pe aproapele nu fiindca mi-o fi cazut cu tronc si nici fiindca mi-e simpatic. Nu, nici pe departe nu-mi sunt simpatici toti oamenii cu care ma incrucisez in drumurile mele de la Ierusalim la Ierihon. Ci, il iubesc pe aproapele fiindca poarta imaginea lui Cristos. Fiindca stiu absolut sigur ca insusi Cristos il iubeste atat de mult incat a suferit si a murit pentru el. Dragostea crestina este, deci, o dragoste straluminata de Cristos, sursa luminii.


Dar, daca acest aproape al meu nu mai este in niciun fel icoana a lui Cristos ? Daca Domnul nu-l mai iubeste, oricare legatura dintre el si Dumnezeu fiind iremediabil rupta ?


Sa o luam altfel. Aveti o poza. A mamei, a sorei, a oricarei fiinte dragi. Desigur, poza aceea va este draga si e lucrul cel mai natural sa o purtati aproape de inima. Nu suportul, nu cartonul va este drag, ci imaginea pe care il poarta. Atat de draga va este fotografia, incat, chiar daca ar fi patata, chiar daca imaginea ar fi deformata, veti incerca sa o retusati. Uneori, din fericire, asemenea incercari reusesc si bucuria e mare, mai mare chiar decat cand am vazut fotografia in perfecta stare. Dar se poate intampla ca, din nenorocire, in ciuda incercarilor dv, fotografia sa se strice complet. Se schimoniseste, imaginea devine de nerecunoscut pana la punctul ca nu mai vedeti nimic pe ceea ce era, pana nu de mult, o fotografie de pret. Atunci, nu gasiti ca e lucrul cel mai normal sa puneti acel carton gol la gramada de gunoi ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde