![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Poate gresesc, dar din ce stiu psihologul ofera doar uneltele si instrunctiunile, pacientul este cel care efectueaza operatia si ar fi ne-etic ca interventia sa devina mai personala de atat.
Daca gresesc, m-as bucura ca o eventuala contrazicere sa fie si argumentata.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Aceste însușiri sunt elementele cele mai eficiente pentru dinamica relației. Accentul pe unelte și instrucțiuni e pus de psihologii tehniciști, care cred că o tehnică bună garantează succesul. Și încă, psihologii care țin mult la poziția de expert au tendința să accentueze uneltele lor și instrucțiunile date de ei. Relația de consiliere/psihoterapie eficientă implică în mod necesar un lucru rar pe lume: intimitatea. Aceasta nu are nici o legătură cu accepțiunea erotică/sexuală care se folosește în mod obișnuit în limbajul comun. Intimitatea terapeutică, pe care unii o aseamănă cu relația dintre mamă și prunc sau dintre maestru și discipol, se referă la extraordinara comunicare dintre doi oameni, pe toate planurile vieții sufletești, dintre care unul solicită ajutor iar celălalt se străduiește să îl ofere. Este un caz particular al relației de iubire sublimă, iar nu fiziologică. Cel care, la început, îl "conține" pe interlocutor se străduiește să îl elibereze treptat astfel încât noua autonomie să nu mai fie (auto)sabotoare și (auto)distructivă. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Exista mai multe metode. M-am informat aici putin, Ioan poate sa ma corecteze. Exista terapia de analiza profunda, in care pacientul vorbeste. Terapeutul da doar anumite idei, lamuriri. Intervine foarte putin. Mi se pare mai putin reusita ideea. In orice caz, asa cum spunea si Ioan, este foarte importanta discutia. In fond, terapeutul inlocuieste o alta persoana apropiata cu care am putea/trebui sa discutam deschis: parinti, sot/sotie, frati/surori, prieteni. Cu terapeutul poti discuta deschis, orice problema profunda, ceea ce cu oamenii nu poti face. El este legat de secretul profesional care la medici de orice fel este foarte strict. Nu are voie sa divulge nimic si fata de nimeni. Daca este nevoie totusi, in situatii deosebite, trebuie sa primeasca in scris dezlegare din partea pacientului. Nu stiu cum este reglementat asta in tara. Simplul fapt de a discuta deschis ce ai pe suflet, este foarte important. Sunt oameni care nu au cu cine discuta, din lipsa de incredere. Ceea ce nu stiu/pricep eu este cat de mult poate interveni terapeutul. Ca discutia asta nu trebuie totusi sa ramana la stadiul de monolog. Si de dorit este sa nu pleci de la terapeut asa cum te-ai dus. Accentul eu l-as pune pe analiza: familie (primara si sot/sotie), evenimente, traume, frici, pana la vise/cosmaruri (daca sunt clare si se repeta, ele pot reflecta o suferinta (ramasa in subconstient). Mai este o terapie care mie mi se pare mai interesanta - terapie comportamentala. Acolo lucreaza pacientul impreuna cu terapeutul si are de facut si "tema pentru acasa". Am vazut ceva l atelevizor. De ex. cand ai o frica mare de ceva, sau o manie (am vazut de exemplu un pacient care avea mania spalatului, adica se tot spala pe maini, tot avea impresia ca e murdar, ca a luat microbi). Si se lucreaza pana la vindecare. Dar as vrea sa stiu daca mai este buna si in altfel de situatii/diagnostice. Nu stiu mai multe. Legat de situatia lui Ioan - da, un medic nu se poate trata singur. Nici trupeste si nici sufleteste. La fel cum cred ca nici un preot nu poate sa faca anumite lucruri pentru sine insusi. De exemplu sa oficieze funeraliile unei rude apropiate (mama, tata, sotie, copil, frate, sora). Si spovedania trebuie s-o faca si el cu altcineva.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 27.11.2016 at 16:32:37. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sufletește nu știu, da' trupește de ce n-ar putea să se trateze?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fii bun te rog și reformulează ca să înțeleg mai bine ce vrei să spui! La ce suferință trupească te referi, mai exact? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ne-am aștepta, probabil, în virtutea educației noastre și a experiențelor de viață pe care le-am trăit fiecare, să găsim ca "normală" nevoia de afecțiune (dragoste, simpatie, ocrotire, protecție, îngrijire etc.) a unui om. Normală și necesară pentru a fi oameni, întrucât considerăm că un om fără nevoi afective este o imposibilitate, teoretic și practic.
Iar în cazul când suntem ispitiți să credem că unii oameni nu mai au nevoie de afecțiune din partea semenilor (cum ar fi, după opinia unora, cazul sfinților, care se bucură doar de mângâierea Harului și a Persoanelor Cerești), suntem siliți să conchidem că nici ei nu trăiesc în afara iubirii. Dimpotrivă, înțelegem că ei au parte de o iubire mult mai înaltă și mai nobilă, anume de însăși Iubirea lui Dumnezeu, experiată direct în deplină lumină a conștiinței și în adâncul inimii lor, fără vreo urmă de îndoială. Pentru cei dintre noi care sunt și care se voiesc, încă mai autentic, oameni creștini - cu atât mai mult este firesc și mântuitor să înțelegem pe om primind și oferind afecțiune. "Dumnezeu este Iubire", ne descoperă Apostolul Ioan Evanghelistul, acesta fiind cunoscut tocmai ca "ucenicul cel iubit" al Domnului nostru. Și atunci, ce vrea oare să însemne "trebuința nevrotică de afecțiune"? De ce folosea Karen Horney, pe care o pomeneam într-o postare anterioară, această sintagmă? Oare vroia să spună că a iubi înseamnă a fi nevrotic? Sau poate că trebuința aceasta a omului este prin însăși natura ei una nefirească, patologică?... Ei bine, departe de a contesta firescul nevoii de iubire a oricărui om, psihanalista americană arată, în baza studiilor și cercetărilor multor oameni (psihologi, antropologi, sociologi, psihanaliști etc.), că uneori avem o trebuință crescută și modificată în tot felul de sensuri negative/nesănătoase a nevoii firești (înnăscute și definitorie pentru om) de afecțiune. Lucru care nu rămâne fără urmări în viața noastră, dimpotrivă! Mare parte din conduitele noastre subiective/interne și comportamentale/externe, nenumărate alegeri și practici, simțăminte și cugetări, vorbe și fapte - vor fi influențate în mod negativ de o astfel de trebuință și ne vor complica viața în mod nefericit. (Inclusiv viața de credință, aș adăuga eu, ori de-a dreptul în primul rând pe aceasta!) Iar pentru a întrezări ce înseamnă însușirea aceasta numită "nevrotică", să amintim deocamdată că factorul esențial (comun pentru toate nevrozele) este anxietatea și mecanismele de apărare împotriva acesteia. Oricât de complicată ar fi structura unei nevroze, susține K.H., anxietatea este motorul care pune în mișcare procesul nevrotic și care îl perpetuează. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Travaliul de doliu
Mi se pare asa de ciudata denumirea. Aici se numeste insotirea psihologica a persoanei in doliu. Se insoteste persoana pe perioada necesara. Ce mult mi-a lipsit si mie, de mai multe ori! In tara nu exista asa ceva si este foarte necesar. In general in tara nu exista preocuparea pentru sufletul omului. Nu este nici o traditie in acest sens. Romanii nu cunosc asa ceva. Este frica asta ca te considera nebun si te trimite la nebuni. Si nu mai scapi de acolo. Aici ai ajutor psihologic in anumite situatii, chiar in mod automat: in caz de deces (al unei persoane apropiate), trauma (accident de avion, sau de munca), evenimente speciale, de forta majora (atacuri teroriste, sau acte de violenta), in caz de boala grava ( sa nu pici psihic). Mai exista o situatie in care desi se cere si este util ajutorul psihologic, el se obtine mai greu - cuplurile, sau persoanele cu probleme de infertilitate, sau sarcini cu boli cromozomiale sau genetice ( cand sunt pusi in fata alegerii de avort). Si eu consider foarte important si as fi avut personal mare de nevoie de asa ceva - ajutor psihologic al apartinatilor persoanelor cu diagnostic grav, de netratat, letal. Ioan - poate tu stii de Elisabeth Kübler-Ross si cartile ei. Un preot roman drag mie mi le-a dat sa le citesc sa ma pot informa si ajuta. (vorbind de ajutor de la preot, nu numai prin rugaciune si slujba). Ea s-a ocupat fix de aceste situatii - cum sa procedezi cu oameni grav bolnavi, pe moarte, sau paralizati, cum sa vorbesti cu ei, cum sa le spui diagnosticul in primul rand, cum sa comunici cu ei (cand nu pot vorbi si nici scrie), cum sa-i ajuti, cum poti fi ajutat tu insuti ca insotitor. Este un domeniu foarte important. Cartile se adreseaza si personalului medical, si insotitorilor acelor pacienti si personalului de ingrijire. Dar si unei categorii care la noi in ortodoxie nu exista si nu stiu cum s-o denumesc - sunt sa spunem similari duhovnicului, dar mai mult. Apartin bisericii si au si o pregatire psihologica. Te ajuta in situatii din astea grele. Ajuta bolnavii in astfel de situatii, la pat. La alte confesiuni exista. In germana se numesc "Seelensorger" - tradus cuvant cu cuvant inseamna "ingrijitor de suflete". Si e mare nevoie de asemenea persoane/profesii. Esti pus in situatii grele - sa ingrijesti un parinte sau un copil cu diagnostic grav acut sau cronic si uneori ani de zile (paralizii, demente, handicapuri) si pici pana la urma si tu. Esti pus in fata unor decizii grele (coma, avort etc.).
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Pentru mine, postarea ta e foarte folositoare.
Mulțumesc, Sophia, pentru bunăvoința de a oferi unele detalii despre care nu aveam cunoștință. Doamne ajută! P.S. Încă mai ciudat ți-ar suna, poate, "munca doliului" - termenul franțuzesc, preferat de mine.....:) Sunt expresii foarte sugestive pentru ce vrea să fie doliul corect și sănătos parcurs. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Însoțirea psihologică evidențiază rolul terapeutului; este o expresie centrată pe ajutorul oferit de psiholog. Ne arată ce face el: însoțește/asistă pe cel aflat în suferință. Travaliul/munca de doliu indică, însă, procesul clientului; se centrează pe participarea îndoliatului la procesul asistat de psiholog. Ne arată ce face clientul, sub îndrumarea și cu sprijinul psihologului: muncește, lucrează cu sine. Împreună, cele două denumiri, cuprind ambele părți ale relației de întrajutorare, sugerînd cooperarea sau "împreună-lucrarea" dintre cele două persoane legate prin iubirea frățească, demnă de numele om. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Procesul terapeutic poate fi sintetizat astfel:
1. Ce este ceea ce simt? 2.De ce simt astfel? 3.Cum poate fi depasita trauma? Dialogul cu un terapeut acelereaza procesul de conceptualizare - defineste mai bine starea, cauza si metoda. De unul singur este mai dificil; in anumite situatii este imposibila parcurgerea celor trei etape. Reprimarea presupune evitarea primei etape si "agatarea" de alte componente psihice familiare care cadreaza cu normalitatea. Cand socul este puternic reprimarea se instaleaza automat. In principiu sunt doua metode terapeutice (ambele presupun recunoasterea si acceptarea starii de fapt): 1. mecanisme de compensare (ex. nadajduiesc in Inviere) 2. recunoasterea naturii non-inerente a evenimentelor, inclusiv cea a starii interioare/simtirii insasi. Ca si in cazul bolilor fiziologice preventia este de preferat. "Fericiti cei saraci in duh" / "Lasa totul si urmeaza-Ma"...
__________________
|
|