![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Veți spune însă: „Ce om nu este slab? Cum poate el să se lupte cu demonii cei puternici?” – Da, vom recunoaște cu toții suntem slabi, și încă foarte slabi. Însă, puterea noastră este Hristos! Căci, câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați îmbrăcat (Gal. 3, 27). Iar a te îmbrăca în Hristos, înseamnă să primești armura lui Hristos și prin urmare să dobândești puteri. Asaltat de demoni un astfel de om nu va fi rănit. Căci demonii ies la luptă împotriva omului și văd înaintea lor pe neașteptate pe Hristos și armele Lui, dintre care mai puternice sunt credința și smerenia. Ei năvălesc cu nerușinare însă nu pot să facă nimic împotriva sufletului smerit și care crede în Dumnezeu. La astfel de suflete însuși Sfântul Duh ajută după cum este scris: …Duhul vine în ajutor slăbiciunii noastre (Rom. 8, 26). Astfel că nu noi ne luptăm și biruim pe demon, ci Însuși Dumnezeu Tatăl întru noi, Însuși Hristos, în Care ne-am îmbrăcat prin harul botezului, Însuși Duhul Sfânt, Care ne face de neînfrânt! Toate le pot întru Hristos, Cel care mă întărește (Filip. 4, 13).
Dar vai inimilor celor fricoase și mâinilor celor slabe și păcătosului care umblă pe două cărări! Vai inimii celei slabe! Că nu crede, pentru aceea nu va fi apărată (Isus Sirah 2, 12-13). Cele două cărări, pe care merge păcătosul, sunt îndoiala sufletului între credință și necredință, între dăruirea către Dumnezeu și înțelegerea cu diavolul. Credința în Dumnezeu și dăruirea către El sunt cele mai de seamă condiții ale victoriei. Dacă șovăiești în credința ta și în dăruire, nici un ajutor nu vei primi de sus. Grija de multe te va preda vrăjmașilor tăi. Bărbatul îndoielnic este nestatornic în toate căile sale (Iac. 1, 8); să nu gândească omul acela că va lua ceva de la Dumnezeu (Iac. 1, 7).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Grija de multe ne asaltează de obicei în urma unor nereușite. Însă nicăieri nu se spune, că încă de la prima înfruntare cu demonii noi îi vom înfrânge. Dimpotrivă, suntem preveniți, că prin lupte și prin multe necazuri se intră în împărăția lui Dumnezeu (vezi Fapte 14, 22). La vreme de luptă există căderi și ridicări. Regula este: dacă ai căzut, ridică-te! Dacă ți se întâmplă să nu izbutești, începe din nou! În legătură cu aceasta ca pildă ne slujesc albinele și furnicile. Despre albine se știe, că oricât li s-ar nărui fagurii ele nu contenesc niciodată să facă alții noi până ce în cele din urmă vor reuși să-și asigure celule în care cresc larvele și-și depozitează mierea. Un naturalist povestește despre comportamentul micuței furnici care purta o grea povară pe o suprafață înclinată. De cum se ridica pe locul cel mai înalt, povara cădea din nou. Aceasta s-a repetat nu doar odată. Însă ea, de fiecare dată se întorcea, o lua și începea din nou să o care la deal, până ce în cele din urmă a reușit să o ducă în mușuroi. Tot astfel și noi trebuie să ne întărim în lupta împotriva piedicilor de pe calea vieții duhovnicești. Pentru a ne asigura de victorie să dăm dovadă de cea mai hotărâtă credință în Dumnezeu, de nădejde tare în ajutorul Lui, și fără încetare să ne străduim să nu cădem în păcate de bună voie, ci să trăim virtuos. Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Noi nu avem alt mijloc de biruință asupra diavolului în afară de ajutorul lui Dumnezeu printr-o viață virtuoasă”. Cel mai aducător de biruință mijloc în viață este o comportare curată și virtuoasă.
Nu trebuie să deznădăjduim nici chiar atunci când lupta devine deosebit de grea, și mai cu seamă când intrăm într-o situație fără ieșire. Chiar dacă ni se pare că nu există nicio ieșire, trebuie să fim încredințați că Dumnezeu cunoaște ieșirea și cu siguranță ne va scoate din aceasta situație dacă dăm dovadă de răbdare până la sfârșit. Răbdarea este semnul adâncii credinței în Dumnezeu. Dumnezeu ne învață să ne întărim întru răbdare, încununându-ne pentru credincioșia în încercările răbdate de noi, ocrotindu-ne cu dreapta Sa. „Când Dumnezeu își arată Atotputernicia Sa – spune sfântul Ioan Gură de Aur,- adesea îngăduie mulțime de osteneli în faptele noastre, ca să ne conducă spre împlinirea scopurilor Sale, ca să ne descopere măreția Atotputerniciei Sale”. Același sfânt părinte povățuiește: „Nu există nimic mai puternic decât omul îngrădit cu ajutor ceresc, și nimic mai slab decât omul, care este lipsit de acest ajutor”. Cunoscând toate acestea trebuie să ne îmbărbătăm în luptă și să nu ne îngăduim nicio îngrijorare și cu atât mai puțin deznădejde. E de luat aminte, că si când descrie îngrozirile de dinaintea sfârșitului lumii Domnul Iisus Hristos nu dă dreptul credincioșilor săi urmași deși atunci ei vor fi cel mai mult prigoniți, să se arate fricoși și nehotărâți. Dimpotrivă, El afirmă cu tărie și îndrăzneală: Iar când vor începe să fie acestea, prindeți curaj și ridicați capetele voastre, pentru că răscumpărarea voastră se aproprie (Luca 21,28). Creștinul trebuie să fie îndrăzneț în toată vremea, dar mai cu seamă – în grelele prigoane și în ispitele cruciale. El trebuie să se deosebească radical de oamenii lumești care așează ca scop al vieții lor fericirea pământească. Pentru aceștia ispitele sunt moarte: ei se îngrijorează de cum văd piedici în viață pentru bogăția pământească. Pentru creștin însă trebuie să fie în vigoare un dreptar exact pe dos. Dacă este un adevărat urmaș al lui Hristos, tocmai în vremea ispitei el este cel mai plin de bărbăție, mai îndrăzneț, mai energic pentru că atunci se hotărăște locul veșniciei lui. Dacă arată în aceste momente hotărâtoare teamă față de viața sa, el poate să moară pentru vecie. Dacă însă își predă viața lui în mâinile lui Dumnezeu și este gata să moară pentru Dumnezeu va trăi veșnic cu El.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
În vremea cruntelor prigoane, când arienii s-au ridicat împotriva sfântului Atanasie cel Mare, el s-a ascuns printre monahii egipteni, cei de un cuget cu sine. Și în cele mai crunte împrejurări sfântul a mărturisit către aceștia următoarele: „Niciodată nu am fost așa de liniștit ca acum în vreme de prigoană!” Astfel, prin binecuvântata lui îndrăzneală, el a fost străin de orice îngrijorare și a biruit. Pravila este următoarea: dacă te afli în grele ispite, în loc să te îngrijorezi, roagă-te! Rugăciunea fierbinte te va uni cu Dumnezeu, iar de la El vei primi puteri care te vor întări. Vântul împrăștie ceața, iar rugăciunea îngrijorarea. Soarele pune pe fugă întunericul, iar harul Sfântului Duh îndepărtează deznădejdea. Acest har se dobândește însă cu smerenie și devine lucrător prin răbdare (vezi Luca 8, 15). El se înmulțește prin nevoință și prin luptă!
Îngrijorarea este rudă a lipsei de voință. Dacă avem hotărârea să fim ostași îndrăzneți ai lui Hristos, gata să-și jertfească viața lor pentru Dumnezeu, vom vedea cum Dumnezeu ne va umple o neobișnuită bărbăție și fericire. Atunci vom înțelege de ce sfinții mucenici cântau în mijlocul chinurilor lor. Atunci ne va deveni limpede că pentru aceia care se nevoiesc în viața duhovnicească există mângâiere, încă din timpul luptei. Și cât de mare va fi bucuria la biruința deplină și mai cu seamă în veșnicie – în împărăția cea cerească! Însă grija de multe se naște și din păcate. Păcatele care ne asaltează și nu sunt spovedite sunt o povară grea a sufletului sub care omul geme și fără de voie se descurajează. Sub influența acestei descurajări sufletul devine neputincios și în ciuda puterilor lui firești dăruite de Dumnezeu, într-atâta decade, că nu mai întreprinde nimic împotriva ispitei și se dedă la noi și noi ispitiri. O asemenea descurajare, rudă a păcatelor, naște noi păcate. Aceasta este starea celor păcătoși, care cred în Dumnezeu, însă nu au caută calea pocăinței.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Cei ce au păcătuit și nu cred nu încearcă o astfel de îngrijorare. Ei au aflat leacul împotriva ei în opiumul desfătărilor. Sub influența patimilor care îi stăpânesc, ei înăbușă orice manifestare a grijii de multe în sufletul lor, trecând de la o plăcere la alta. Ei se înșeală pe sine, că pot să fie fericiți și tot încearcă vreo satisfacție din petrecerile lor, chiar dacă destul de rapid văd spatele „fericirii” care se îndepărtează de la ei. Însă aceasta nu-i descurajează. Fără încetare se avântă în căutarea unei noi plăceri, așteptând de la ea o nouă „fericire”. Diavolul îi ajută în această direcție și le distrage atenția în înșelarea lor de sine. Desigur și nou aflata „fericire” trece rapid. Însă ce-i cu asta?! Mâine soarele va străluci din nou și îi va aduce noi posibilități pentru alte întâlniri și desfătări! Astfel întreaga viață se scurge în jocul înșelării de sine până ce vine moartea și răpește sufletele ce au rodit păcatul, ca să le târască în iad.
Pe cât este de nedrept omul în întreaga lui păcătoșenie să caute neîncetat plăceri ca și cum le-ar sluji! Drept ar fi fost ca păcătosul singur să caute pentru sine pedepse pentru a-și răscumpăra vina înaintea lui Dumnezeu și să afle întru el pacea. Adevărata fericire este aceea, care izvorăște din sufletul ce se află în pace cu Dumnezeu și cu propria lui conștiință, și nu aceea care o întâlnim ocazional ca să ne părăsească în următoarea clipă și din care noi furând puțin, să păcătuim încă și mai mult cu acest jaf. Sfinții niciodată nu au căutat plăceri. Dimpotrivă, ei au fugit de satisfacțiile vieții pedepsindu-se cu nevoințe aspre alese de ei de bună voie și în grele condiții de viață supunându-se la lipsuri de necrezut – foame, sete, ger, dogoare. Și suportând cu răbdare toate aceste strâmtorări care ar fi silit pe omul obișnuit să se dedea la cârtire și îngrijorare, tocmai astfel au biruit întru sine grija de multe și s-a arătat că în sufletele lor strălucea soarele împărăției lui Dumnezeu cu caracteristicile ei dreptate și pace și bucurie în Duhul Sfânt (Rom. 14, 7). Aflând pe Dumnezeu și fericirea în Dumnezeu ei nu căutau plăcerile cele vremelnice din afară. Și cum le păreau lor acestea?! La omul ajuns la vârsta înțelepciunii nu se mai e loc de jocul cu păpuși! Cele plăcute pentru copii sunt jignitoare pentru el. Cel ce gustă din veșnicele bunătăți, pe care doar Dumnezeu le dăruiește nu află nicio plăcere în înșelătoarele și mincinoasele plăceri pământești. Bine spune Pascal: „Dacă omul era fericit, fericirea lui ar fi fost cu atât mai deplină cu cât mai puține plăceri există, cum se întâmplă cu sfinții… Da, însă dacă plăcerea poate să ne dea bucurie, oare aceasta nu este o fericire? – Nu, pentru că vine de aiurea și din afară. Și atunci omul este dependent, prin urmare poate să se tulbure de miile de schimbări, care inevitabil îl mâhnesc”. Tragedia umană constă în îndepărtarea omului de Dumnezeu și în căutarea fericirii în afară de Dumnezeu. Și această rătăcire este fatală. În ciuda nenumăratelor dezamăgiri în încercarea de a atinge fericirea pe această cale, oamenii nu se înțelepțesc ușor. Ei își închipuie, că dacă pornesc pe o altă cărare, dacă își schimbă profesia, mediul, rudele ori soțiile, își vor afla liniștea dorită. Însă procedând așa, alte neplăceri îi năpădesc și izgonesc fericirea din inima lor. Plăcerile îi ajută în acest caz cel mai puțin. Ele sunt doar mijloace vremelnice pentru om de a fugi de sine însuși și de a nu-și da seama până la o anumită vreme cât este de nefericit atunci când rămâne doar el cu sine însuși. „Singurul lucru – spune Pascal – care ne mângâie în nefericire este plăcerea, dar în realitate aceasta este cea mai mare nefericire a noastră. Căci anume plăcerea ne împiedică să cugetăm la noi înșine și ne păgubește fără să ne dăm seama. Fără ea noi am fi căzut într-o descurajare de nesuportat și doar aceasta ne-ar fi împins ca să aflăm cel mai sigur mijloc de a trage un folos din ea. Însă plăcerea ne distrage și pe nesimțite ne conduce spre moarte”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ce trebuie să facă cei care au păcătuit și cred în Hristos, pentru a nu cădea în aceste rătăciri fatale pentru păcătoșii care nu cred? Ei trebuie să caute mântuirea din această îngrijorare nu în satisfacție ci dimpotrivă, prin această grijă de multe să se izbăvească de orice îngrijorare. Ce vrea să spună aceasta? Iată ce: dacă te descurajezi pentru păcate nu fugi de necazul care te apasă din pricina lor! Nu căuta plăceri, ci spune-ți: Iată până unde m-au condus păcatele mele! Vai mie! Dacă eu aici pe pământ mă bucur de atâtea îndurări dumnezeiești unde mă bucur de aer și de soare, unde admir stelele și florile – dacă aici cad într-o astfel de stare de iad, care aproape nu o pot suporta și prefer să mor, atunci prin păcătoșenia mea, care va fi starea mea în iad, unde nu va exista nici un fel de mângâiere! Nimic altceva nu-mi rămâne în afară de a mă pocăi și a striga asemenea lui David: „Miluiește-mă Dumnezeule, miluiește-mă!”
Cel care în grija lui de multe ajunge la pocăință, acela tocmai prin această îngrijorare se izbăvește de ea. Aici se cere înțelepciune care îi va ajuta omului să recunoască și în această descurajare glasul lui Dumnezeu care cheamă pe păcătos la pocăință. Această înțelepciune îl va învăța și la aceea – de a nu se îngrijora la orice prilej de scârbă, și să știe că grija poate să fie, pe cât de vătămătoare, pe atât de folositoare. Vătămătoare este aceasta, când ne îngrijorăm pe motivul neizbânzilor pământești, pentru pierderile materiale, pentru egoismul rănit ori în general pe motivul că ni s-a făcut vreun rău. Folositoare este însă grija de multe când ne-a fost dat să gustăm iadul înaintea iadului și prin aceasta ne îndeamnă către pocăință și împăcarea cu Dumnezeu. Căci întristarea cea după Dumnezeu aduce pocăință spre mântuire, fără părere de rău; iar întristarea lumii aduce moarte (2 Cor. 7, 10). Sfântul Ioan Gură de Aur cugetă în chip minunat: „Dumnezeu a așezat îngrijorarea în firea noastră, nu spre a ne preda ei în chip neînțelept și la vreme nepotrivită. Și nu pentru a ne păgubi prin ea, ci de a primi prin ea mare folos. Însă cum putem să primim prin aceasta folos? Dacă ne dăruim ei la vreme potrivită. Iar momentul potrivit pentru îngrijorare nu este când răbdă răul, ci când săvârșim răul. Însă noi am stricat rânduiala și am schimbat vremea. Când păcătuim mult și săvârșim răul, nu ne frângem inima nici măcar pentru puțină vreme; însă îndată ce vreun om ne face cel mai mic rău pierim cu duhul, ne îngrijorăm, ne pierdem rațiunea, și lipsiți de curaj dorim să terminăm cu viața noastră.” După sfântul Ioan Gură de Aur, o asemenea reacție, împotriva relelor venite din afară este întrutotul nelalocul ei. Căci leacul prescris este folositor doar atunci când este administrat într-o boală potrivită lui. Grija de multe este un leac mult prea puternic. Ea poate să roadă și să curețe viciile când conduce sufletul plin de păcate până la pocăință. Dacă însă păcătosul se lenevește pentru mântuirea lui, grija de multe poate să-l păgubească. Însă aceia care răspund că nu pot să nu se îngrijoreze când conștiința îi apasă pentru păcătoșenia lor și la suferințele pentru păcatele săvârșite, Sfântul Ioan Gură de Aur răspunde cu înțelepciune că, dacă vreun păcătos este pedepsit în această viață pentru păcatele lui, el tocmai pentru aceasta nu trebuie să se descurajeze, ci dimpotrivă – să mulțumească și să se facă mai blând, cunoscând, că încă din această lume se slobozește de păcatele lui prin pedeapsa pe care o rabdă și că nu va mai fi osândit împreună cu lumea (vezi 1 Cor. 11, 32). Întunericul descurajării (îngrijorării), după minunatul sfat al Sfântului Ioan Gură de Aur, trebuie să se risipească cu cererii și rugăciuni: astfel și fericitul David, acest mare și minunat bărbat, necontenit s-a folosit de aceste medicamente (rugăciuni) și prin ele s-a izbăvit din greutatea necazului. El spunea lui Dumnezeu: Necazurile inimii mele s-au înmulțit; din nevoile mele scoate-mă (Ps. 17, 18), ori din nou singur se îmbărbăta trezind întru sine gânduri cucernice: Pentru ce ești mâhnit, suflete al meu, și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește în Dumnezeu că-L voi lăuda pe El; mântuirea feței mele este Dumnezeu meu (Ps. 42, 6 – 7). Iată că prin pocăință, prin rugăciuni, prin lupta cu păcatele se izgonește descurajarea (grija de multe). La necaz, cei deznădăjduiți pentru nelegiuirile și răutățile săvârșite, pe care nu pot să le îndrepte, omul trebuie să-și amintească, că deznădejdea este mai înfiorătoare decât toate, chiar și decât păcatul neîndreptat. Pe cât de neîndreptat poate să fie la om, păcatul poate să fie iertat de Dumnezeu, ajunge numai să fie însoțit de o pocăință adâncă potrivită lui, care îndepărtează deznădejdea. „Cei ce păcătuiesc nu trebuie să deznădăjduiască – scrie Sfântul Marcu Ascetul. Pentru că noi vom fi osândiți nu din pricina multelor noastre răutăți, ci de faptul că nu dorim să ne pocăim.” Iar Sfântul Ioan Gură de Aur adaugă: „nu păcatul păgubește într-atâta cât deznădejdea”. Și pentru că deznădejdea este mai rea decât păcătuirea, și pe cât suntem mai păcătoși, niciodată nu trebuie să ne descurajăm până la deznădejde. Pentru păcat există leac – iar aceasta este pocăința. Iar „leacul”, care-l oferă deznădejdea este lipsit de orice putere. Iuda demonstrează aceasta. Iată de ce dacă cădem în grija de multe (descurajare) pentru păcatele noastre, să alergăm să le mărturisim, și ne vom lecui. Aici ajută și ocupațiile duhovnicești, către sunt ascultarea de cuvântul lui Dumnezeu citirea Vieților Sfinților, curatele, scurtele însă fierbințile rugăciuni, cântările duhovnicești și binefacerea. Osteneala trupească în asemenea cazuri este de asemenea foarte recomandată. Prin metode adecvate poate să se pună pe fugă grija de multe care a pătruns în sufletele noastre, și să să pătrundă acolo razele bucuriei și nădejdii”. (din: Arhim. Serafim Alexiev, Izbavirea de pacate. Talcuire la Rugaciunea Sfantului Efrem Sirul, Editura Sophia, Bucuresti, 2008, Traducere din limba bulgara de Gheorghita Ciocioi)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sf. Nicodim Aghioritul:
Leacul folosit de a nu ne supara de greselile si neputintele noastre “Daca vei cadea vreodata in vreo greseala iertata, in lucru, ori in cuvant, daca te vei tulbura de vreun lucru petrecut tie, vei face vreo prigoana, pornire de nerabdare, iscodire, banuiala, ori vei cadea in trandavie, nu trebuie sa te tulburi, nici sa te deznadajduiesti ori intristezi, gandind la ceea ce ai facut, ca nu mai poti iesi din astfel de neputinte si ca imperfectiunile tale sunt cauza acestora. Uneori, te tulburi la gandul ca nu umbli in adevar in Duhul si in calea Domnului. Atunci iti incarci sufletul cu mii de spaime. Ce urmeaza de aici? Te rusinezi a sta inaintea lui Dumnezeu, a indrazni, ca si cum n-ai fi pazit credinta ce esti dator a o tine si-ti pierzi timpul cugetand la aceste lucruri. Atunci examinezi: cat ai stat in fiecare greseala, daca ai cedat, daca le-ai voit ori nu, de ai lepadat acel gand si cele asemenea lor. Si cu cat gandesti, atat te intristezi mai mult. In aceeasi masura dezgustul, supararea si necazul de a te marturisi.Iar cand mergi la marturisire te marturisesti cu o frica impovaratoare si dupa ce vei petrece multa vreme cu marturisirea, tot nu poti avea pace in suflet, caci ti se pare a nu le fi spus pe toate. Astfel traiesti o viata amara si nelinistita, cu putin rod si-ti pierzi vremea. Aceasta ia nastere ca sa nu stim molesirea noastra din fire si sa nu cunoastem felul in care trebuie sa ne tocmim cu Dumnezeu. Adica, mai bine sa folosim o smerita pocainta si intoarcere la Dumnezeu, cand s-ar intampla sa cadem intr-unul din pacatele zise iertate, iar nu de moarte, decat sa luam o amaraciune si tulburare din cauza lor. Am zis, pacate iertate, caci mai obisnuit in ele cade sufletul ce traieste dupa felul descris aici, intelegand numai pe cei cu viata duhovniceasca, doritori de progres si-s fara pacate de moarte. Celor ce traiesc in mod ticalos, cu pacate de moarte, vatamand cate putin pe Dumnezeu, trebuie sa le dau alta invatatura. Lor nu le merge leacul amintit. Ei trebuie sa se supere si sa planga cu durere, totdeauna sa faca mari sfortari de a-si cerceta constiinta lor si a se marturisi pentru a nu pierde, din cauza si lenea lor, datoria si mantuirea necesara.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Deci, ca sa vorbim de linistea si pacea ce trebuie s-o aiba totdeauna slujitorul si robul lui Dumnezeu, adaugam: Aceasta intoarcere si pocainta sa fie toata asezata in nadejdea catre Dumnezeu, bineinteles nu numai pentru greselile usoare si zilnice, ci si pentru cele mari si mai grele din cele obisnuite, in care cateodata cade si servul lui Dumnezeu, dupa slobozire, din cauza celor facute nu numai din moliciune si neputinte ci uneori si din rea vointa.
Zdrobirea ce tulbura mintea celui duhovnicesc, nu aduce vreodata desavarsire in suflet daca nu se va uni cu nadejdea in mila lui Dumnezeu. Ea e necesara intai celor ce doresc a iesi din ticalosiile lor, ci si a dobandi o inalta treapta de virtuti, mare dragoste si unire cu Dumnezeu, pe care multi barbati duhovnicesti nevoind sa o inteleaga stau totdeauna cu o inima si cu o minte mai deznadajduita si nu vor sa inainteze ori sa primeasca mai mari daruri de la Dumnezeu, ce le sunt gatite din zi in zi. De multe ori traiesc o viata nemernica, nefolositoare si vrednica de plans. Ei nu vor sa urmeze decat inchipuirile lor. Nu vor sa imbogateasca adevarata si mantuitoarea invatatura, ce ii indrepteaza in calea imparateasca a bunelor virtuti crestine si la pacea lasata noua de Hristos, cand zice: ”Pace las voua; Pacea mea dau voua’‘ (Ioan. 14, 26). Apoi acestia sunt datori totdeauna, in vreo suparare din cauza unor indoieli ce urmeaza stiintei lor, sa asculte de parintele duhovnicesc ori de altcineva destul de in stare a da asemenea sfaturi. Aici sa se consacre si sa se odihneasca deplin. hristos-samarineanul-cel-milostiv.jpg
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|