Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.12.2016, 10:51:15
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Spunem aproape acelasi lucru, desigur ca Duhul Sfant continua lucrarea in Biserica, altfel ar fi o "biserica" moarta. Doar ca eu cred ca nu ai inteles ca eu am scris despre invatatura revelata, adevarurile de credinta. Adica cele ce stau la baza Crezului si catehismului. Nu s-a mai adaugat nimic fata de ceea ce a spus Iisus (si apoi Sfintii Apostoli).
Am înțeles, Cătălin, sigur că am înțeles din capul locului.
Atâta doar că dăm o accepțiune diferită termenului de "învățătură". Eu nu o reduc la formulările de credință, acestea fiind cel mult nucleul sau programul Învățăturii în măsura în care acesta poate fi formulat în cuvinte omenești.
Învățătura sau cunoașterea lui Dumnezeu depășește cu mult ceea ce a fost formulat în Crez.
Adeseori învățătura nu poate fi cuprinsă în cuvinte. Iar formulările dogmatice rămân doar un reper, spre a nu rătăci prea mult în viața de credință.

Frica lui Dumnezeu e cea mai bună învățătură, e busola care îl ține pe credincios cel mai aproape de Taina Iubirii dintre Dumnezeu și om. Cine are frica lui Dumnezeu nu mai rătăcește Calea, fie și neștiind formulările de credință.
Dacă toată învățătura revelată ar pieri, prin cine știe ce cataclism curios, sunt sigur că oamenii cu frica lui Dumnezeu ar reformula-o. Aceasta nu se dobândește prin învățătura revelată (sunt doctori în revelații dar care n-au pic de frică de Dumnezeu și nici strop de credință!), ci printr-o mișcare tainică a inimii sub mângâierea Harului.
Frica lui Dumnezeu, așadar, e cel mai bun învățător. Din ea odrăslesc toate celelalte bineplăcute Domnului, dacă omul voiește să se dăruiască Vieții și nu morții.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 22.12.2016, 22:51:58
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Am înțeles, Cătălin, sigur că am înțeles din capul locului.
Atâta doar că dăm o accepțiune diferită termenului de "învățătură". Eu nu o reduc la formulările de credință, acestea fiind cel mult nucleul sau programul Învățăturii în măsura în care acesta poate fi formulat în cuvinte omenești.
Învățătura sau cunoașterea lui Dumnezeu depășește cu mult ceea ce a fost formulat în Crez.
Adeseori învățătura nu poate fi cuprinsă în cuvinte. Iar formulările dogmatice rămân doar un reper, spre a nu rătăci prea mult în viața de credință.

Frica lui Dumnezeu e cea mai bună învățătură, e busola care îl ține pe credincios cel mai aproape de Taina Iubirii dintre Dumnezeu și om. Cine are frica lui Dumnezeu nu mai rătăcește Calea, fie și neștiind formulările de credință.
Dacă toată învățătura revelată ar pieri, prin cine știe ce cataclism curios, sunt sigur că oamenii cu frica lui Dumnezeu ar reformula-o. Aceasta nu se dobândește prin învățătura revelată (sunt doctori în revelații dar care n-au pic de frică de Dumnezeu și nici strop de credință!), ci printr-o mișcare tainică a inimii sub mângâierea Harului.
Frica lui Dumnezeu, așadar, e cel mai bun învățător. Din ea odrăslesc toate celelalte bineplăcute Domnului, dacă omul voiește să se dăruiască Vieții și nu morții.
Nu poate exista un crestinism adogmatic (si ma refer la ortodoxie, pentru ca pietismul din protestantism este traire fara dogma, a fost insusit si de ecumenism). Invataturile revelate sunt cele din Sfanta Scriptura, dogmatica le-a explicat apoi si dezvoltat. Fara Crez nu exista credinta, nimeni nu a fost primit in Biserica doar pentru ca are trairi intense. Atat de importanta este invatatura incat erezia a fost considerata cel mai mare pacat. Pentru o singura prepozitie s-a despartit Biserica Ortodoxa de catolici ("din" in opozitie cu "prin").
Am mai dat articolul IPS Andrei Andreicut despre pietism, in comparatie cu invatatura ortodoxa: http://www.crestinortodox.ro/religie...oxa-69434.html
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.12.2016, 00:19:39
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu poate exista un crestinism adogmatic (si ma refer la ortodoxie, pentru ca pietismul din protestantism este traire fara dogma, a fost insusit si de ecumenism). Invataturile revelate sunt cele din Sfanta Scriptura, dogmatica le-a explicat apoi si dezvoltat. Fara Crez nu exista credinta, nimeni nu a fost primit in Biserica doar pentru ca are trairi intense. Atat de importanta este invatatura incat erezia a fost considerata cel mai mare pacat. Pentru o singura prepozitie s-a despartit Biserica Ortodoxa de catolici ("din" in opozitie cu "prin").
Am mai dat articolul IPS Andrei Andreicut despre pietism, in comparatie cu invatatura ortodoxa: http://www.crestinortodox.ro/religie...oxa-69434.html
Vorbim despre lucruri complet diferite. Ca de obicei.
Problema e că, tot ca de obicei, nu pari să-ți dai seama de asta. Inocența ta e adorabilă!...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.12.2016, 03:17:50
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Inca o data o demonstratie superba cum orice chestiune poate fi redusa la protestantism, ecumenism, pietism, etc :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.12.2016, 15:45:10
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Vorbim despre lucruri complet diferite. Ca de obicei.
Problema e că, tot ca de obicei, nu pari să-ți dai seama de asta. Inocența ta e adorabilă!...
Era evident de la inceput ca vorbim lucruri diferite, dar eu am fost diplomat, ca de obicei, si am cautat o cale de intelegere. Eu spun ca invatatura revelata s-a implinit odata cu Iisus si Sfintii Apostoli, tu spui ca ea continua. Eu ti-am dat si un articol cu explicatii amanuntite, daca vrei poti sa spui ce adevaruri au fost adaugate dupa. Am zis ca poate te referi la altceva si intelegem diferit termenii. Nu e vorba de cunoasterea lui Dumnezeu de fiecare in parte. E posibil sa te gandesti la revelatia naturala, adica la ce se poate vedea in natura, in creatie. Aici e specificata si aceasta revelatie: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...sca-69113.html
Am spus tot ce era de spus inca din primul mesaj, eu nu am de gand sa ma convertesc la pareri personale, diferite de ceea ce spune ortodoxia. Revelatia continua este, de exemplu, invocata de catolici pentru a argumenta adoptarea unor dogme noi (de exemplu adoptarea dogmei neprihanitei zamisliri a fost precedata de o viziune avuta de o fecioara).
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.12.2016, 23:02:52
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
... eu nu am de gand sa ma convertesc la pareri personale, diferite de ceea ce spune ortodoxia.
Accepțiunea ortodoxă a termenului Revelație și Învățătură nu e doar aceea pe care o pomenești tu. Folosești doar accepțiunea îngustă, până la epuizare mecanicistă și formalistă.
Caută să îți dai seama de asta, dacă vrei.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 24.12.2016, 01:53:42
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Accepțiunea ortodoxă a termenului Revelație și Învățătură nu e doar aceea pe care o pomenești tu. Folosești doar accepțiunea îngustă, până la epuizare mecanicistă și formalistă.
Caută să îți dai seama de asta, dacă vrei.
Atunci cand cineva face o serie de afirmatii isi expune propria parere. Nu mai e parere personala doar daca citeaza din invatatura, sfinti, etc. Pana acum tu ti-ai expus doar parerea personala, in timp ce eu am dat citatele din ceea ce spune invatatura ortodoxa (al doilea articol este din catehismul ortodox). Asadar, unde regasim ceea ce spui tu? Iar daca spui ca nu esti de acord cu ceea ce am afirmai si argumentat, care sunt acele noi invataturi care au fost revelate dupa perioada apostolica. Eu am dat un exemplu din catolicism, din ortodoxie nu cunosc si citatele spun ca nici nu exista. Daca tu le cunosti le poti enumera.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 24.12.2016, 13:32:55
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Atunci cand cineva face o serie de afirmatii isi expune propria parere. Nu mai e parere personala doar daca citeaza din invatatura, sfinti, etc. Pana acum tu ti-ai expus doar parerea personala, in timp ce eu am dat citatele din ceea ce spune invatatura ortodoxa (al doilea articol este din catehismul ortodox). Asadar, unde regasim ceea ce spui tu? Iar daca spui ca nu esti de acord cu ceea ce am afirmai si argumentat, care sunt acele noi invataturi care au fost revelate dupa perioada apostolica. Eu am dat un exemplu din catolicism, din ortodoxie nu cunosc si citatele spun ca nici nu exista. Daca tu le cunosti le poti enumera.
Cătălin,
catehismul ortodox nu e unul, ci sunt mai multe! Uite, ca exemplu: eu am acasă trei (3) cărți numite (sau care constituie la propriu) "catehism ortodox". Una e românească și cred că pe aceea o ai și tu - o carte mare, cu copertă roșie, din carton gros. Alta e franțuzească (ortodoxă), alta e grecească. Ei bine, în ciuda unor înțelesuri comune, află că între cele 3 cărți de catehism sunt diferențe semnificative, pe alocuri. N-aș zice că se contrazic, neapărat, însă accentele și nuanțele din fiecare fac ca impactul asupra cititorului să aducă unele diferențe de înțelegere și trăire considerabile.
Verifică și tu și vei constata că așa este. Deci nu îmi mai vorbi de un catehism ortodox, că sunt multe. Mai multe de 3, cât am eu acum la îndemână...

*
E bine ca omul să facă afirmații personale, firește. Că doar omul nu e o cutie goală și bună de umplut cu afirmațiile altora. Și ce rost ar mai avea sufletul omului dacă s-ar purta ca o cutie în care să intre produsele altora?
Cât despre părerile personale... Ce altceva aștepți, câtă vreme nu sunt tocmai Dumnezeu. Care o fi avut și El niște păreri, prin istorie... Nu crezi?
Dacă nu crezi, (re)ascultă cum proclamau Părinții în/și Duhul Sfânt: "Părutu-s-a nouă și Duhului Sfânt".

Fără astfel de "păreri", Cătăline, nici nu am mai avea vreo credință vie, adică tainică....
Ci un cărțoi cu formule bune de hrănit mormintele și păianjenii. Un fel de manual kgbist de ideologie marxist-lenininistă bună de călcat la dungă creierele deja bine spălate.

*
Cătălin, eu nu am nimic cu catehismul tău. Mai exact, nu am nimic împotrivă. Că doară și eu citesc aceleași "învățături" ca și tine! Avem aceleași cărți acasă, citim aceleași surse ortodoxe pe net, auzim (citim) aceleași pericope la slujbe, zicem același Crez. Slavă Domnului!
Dar ce încerc eu de ani buni să îți semnalez (e drept că nici pe departe atât de bine ca Pelerinul, Mihailc, Delia etc.) este că învățătura catehismului nu se termină cu lectura, ci abia începe! Tu te oprești mereu acolo unde eu abia încep cu adevărat.... Firește, în acest caz, că nu ne înțelegem. De aici numeroase dispute și supărări reciproce, din păcate...

Se ridică deci, mereu, problema crucială: ce facem când citim o carte de catehism? Ori când citim Scriptura ori scrierile Sfinților Părinți care alcătuiesc, de pildă, Filocalia.

Din câte ne-ai arătat de-a lungul anilor, tu alegi să citești și să ...citezi. Atât.
Crezînd, poate, că prin asta te arăți smerit și iubitor al dreptei credințe. Fără a nega neapărat că ești, poate, smerit și iubitor eu însă îți atrag mereu atenția că faci prea puțin și intervii nepotrivit. Căci nu este nici îndeajuns nici folositor să pui sub ochii unui confrate ceea ce el însuși a citit în prealabil cel puțin la fel de bine și de mult ca tine. Te oprești astfel și îl oprești și pe el. Din ce? Din travaliul gândului, al cugetării, al meditației... Din zvâcul minții și al inimii care a vibrat la atingerea cuvântului Scripturii ori al textului catehetic.

Oare catehismul e dat pentru a vorbi noi permanent în citate din el? Așa vezi tu o viață de comuniune creștină? Eu spun un citat din catehism, tu spui alt citat, apoi amândoi, cu încântare zicem, în cor, pe un al treilea!...:)
Zău, asta nu e viață de credință și de împărtășire... Asta e cel mult un mugure amuzant, oarecum, al ei. Să mă ierți.
Reply With Quote
Răspunde