Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 27.12.2016, 14:03:15
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Preot Nicolae Tanase :

S-a născut Iisus Hristos pe pământ, Domnul, Dumnezeul și Mântuitorul nostru. Am serbat asta în 25 ale lunii decembrie. Am serbat apoi, ieri, pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, prin care ne-a venit o asemenea bucurie.
Iar astăzi facem începătură mucenicilor, a celor care și-au dat viața pentru El, pentru Iisus Hristos, primul dintre ei fiind Sfântul Mucenic și Arhidiacon Ștefan. (...). Arhidiacon înseamnă primul între diaconi. Diaconii erau șapte, aleși de Apostoli pentru că nu mai biruiau cu slujirea oamenilor, adică slujirea la mese și a nevoilor lor.
După Sfânta Liturghie, toți creștinii rămâneau la masă și Apostolilor le era foarte, foarte greu să se grijească și de predică și de slujbă și de împărțirea mâncării. Atunci, au ales șapte diaconi, între care și Sfântul Arhidiacon Ștefan. Ei aveau misiunea atunci să împartă mâncarea și ajutoarele care se strângeau și se împărțeau în mod egal creștinilor. Apoi ei îi ajutau pe Apostoli, pe preoți și pe episcopi la slujba de la Sfântul Altar.
Din păcate, după 2.000 de ani, în lume sunt foarte puțini diaconi, pentru că diaconul nu are putere deplină să facă cele sfinte. Atunci s-a preferat ca să existe mai mulți preoți. (...). Arhidiaconul Ștefan mărturisea pe Hristos și spunea: „El, Hristos, a venit, S-a născut, a murit, a înviat și a înlocuit Legea”. Care Lege? Legea Vechiului Testament. Când auzeau așa, evreii se tulburau foarte tare. A ținut și o cuvântare, ați auzit-o aici, la Apostol. La această cuvântare el a arătat că zadarnic ținem legea Vechiului Testament, dacă „trecut-a umbra Legii” și a venit Hristos.
În cele din urmă, l-au pus în mijloc, au luat pietroiul și l-au omorât. Omenirea, de atunci încoace, tot omoară, continuu. Avem cu milioanele mucenici care au spus: „Sunt creștin, mărturisesc pe Iisus Hristos, nu mă închin dumnezeului străin”. Și noi ar trebui să facem la fel: să nu ne închinăm la dumnezeii străini, ci la Dumnezeul adevărat, Iisus Hristos, Cel născut în iesle, Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat și Om adevărat. La acest Dumnezeu să ne închinăm; și dumneavoastră, care ați venit azi la biserică, la acest Dumnezeu vă
închinați.
Cei care n-au venit la biserică se închină la un cu totul alt dumnezeu, la altceva, la dumnezeu străin. Asta nu este bine și să fim cu luare aminte, pentru că ne cere socoteală Dumnezeu, de Sângele Fiului Său vărsat pentru noi.
Mai prăznuim astăzi încă doi sfinți: Sfântul Teofan Mărturisitorul și Teodor Scrisul. Erau frați și au apărat cinstirea și închinarea sfintelor icoane. Sfântul Teodor se numește Scrisul pentru că și pe el și pe fratele său, l-au însemnat pe frunte cu un fier înroșit, scriind un verset din Biblie, ca să se învețe minte și să nu mai apere sfintele icoane. Dar ei n-au cedat. Auziți? Auziți ce s-a întâmplat? Pe acela l-au omorât cu pietre, pe aceștia i-au scris pe frunte cu fier înroșit. Și lumea îi zicea și la unul și la altul Scrisul, adică cel care e scris pe frunte. Ce impresionant, ce putere, ce rezistență, ce dragoste către Dumnezeu, pentru Iisus Hristos, Cel născut în iesle!
Mâine prăznuim mai mulți mucenici. Au murit în vremea împăratului Dioclețian și Maximian. În ziua de Crăciun au năvălit ostașii, i-au înjunghiat într-o biserică imensă, în Nicomidia și apoi au dat foc bisericii, cu ei cu tot, 20.000. Auziți? 20.000. Auziți? În ziua de Crăciun veniseră 20.000. (...). Ce biserică o fi fost aia? Imensă, care a putut să cuprindă 20.000. Și toți au murit. Nici unul nu s-a lepădat. Cine vroia să se lepede putea să iasă. Cu preotul lor, cu episcopul lor, cu toții au murit acolo, 20.000, pentru Hristos.
Să facem și noi ceva pentru Hristos! Acum nu mai murim, nu mai e pericolul acesta. Dar să aducem și noi o jertfă, să sacrificăm și noi câteva ore, venind în biserica lui Hristos. (...).
Iar poimâine prăznuim pe cei 14.000 de prunci omorâți de Irod pentru ca doar, doar, între ei să fie și Hristos. Se temea că i-ar fi luat domnia. Așa spuseseră magii, care au văzut steaua. Iar el s-a îngrijorat și i-a omorât. Pruncul a scăpat, ca și Ioan Botezătorul. Dar Biserica îi prăznuiește ca pe niște mucenici pe cei 14.000 de copii. (...).
Dar ca să facem fapte bune pentru sufletul nostru nu trebuie să ni se întâmple ceva. Facem pentru că trebuie să facem, pentru că e bine să facem. Dacă vom face așa, Dumnezeu ne va feri de multe. Abia în lumea cealaltă vom afla de câte ne-a ferit Dumnezeu. Acum nu știm, pentru că nu recunoaștem întru totul pronia Dumnezeiască asupra noastră. Avem mai mult nădejde în noi. (...).
Așa să ne ajute Bunul Dumnezeu să înțelegem, cu rugăciunile Sfântului Arhidiacon întâiul Mucenic Ștefan. Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 01.01.2017, 02:27:55
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Părintele Cleopa Ilie :

Astăzi, la începutul Anului Nou, prăznuim pe Sfîntul Ierarh Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, unul dintre cei mai vestiți păstori ai Bisericii și propovăduitori ai Evangheliei lui Hristos.
Acest mare ierarh este un adevărat stîlp al dreptei credințe, numit de Sfîntul Grigorie Teologul "împăratul cuvintelor duhovnicești", "Ochiul Bisericii" și "Gura de foc a Duhului Sfînt". O adevărată icoană a păstorilor de suflete care a strălucit în lume, atît prin înțelepciunea cuvintelor, cît mai ales prin puterea faptelor, prin numărul minunilor sale și prin tăria Duhului Sfînt, care ardea în inima lui. Apoi cu trăirea sa cea mai presus de om, s-a făcut ca un fulger al luminii. Toate sinoadele Sfinților Părinți, atît ecumenice cît și locale, ce s-au ținut în diferite vremuri, au ținut cont de autoritatea canoanelor sale. Toți Sfinții Părinți l-au cinstit și toți binecredincioșii creștini de pretutindenea sărbătoresc cu mare evlavie pînă în ziua de azi numele lui. El a fost și este ochiul și dreptarul duhovnicesc al Bisericii lui Hristos și pildă vrednică de urmat pentru toți ierarhii ei.
Sfîntul Ierarh Vasile s-a născut în Cezareea Capadociei din Asia Mică. Părinții lui se numeau Vasile și Emilia și au avut zece copii, dintre care cinci au devenit sfinți împreună cu părinții lor și cu bunica lor Macrina. Prietenul său iubit, Sfîntul Grigorie Teologul, zice că familia lor a fost binecuvîntată de Dumnezeu cu marele Vasile, cu toate că și ceilalți frați ai lui nu au rămas cu mult mai prejos decît el. Toți cei patru frați și cinci fete din familia lor duceau viață în sfințenie, evlavie, în dumnezeiască iubire, în rugăciune, milostenie și bună așezare a sufletului. Familia Sfîntului Vasile a fost o familie de sfinți. Cînd s-a născut pe lume, era atît de mic și de slab, încît era gata să moară. Dar mama sa, Emilia, o femeie bună și tare în credință, s-a aruncat cu fața la pămînt înaintea icoanei Mîntuitorului și a zis: "Doamne, dăruiește-mi copilul acesta și ți-L voi da Ție, spre slujbă", și îndată copilul a început a se face sănătos și a crește în frică de Dumnezeu.
Frații Sfîntului Vasile au fost: Sfîntul Grigorie, episcop de Nîssa, cel mai mare dintre ei; după el a urmat Sfîntul Vasile, apoi Sfîntul Navgratie, mare pustnic și făcător de minuni în pustia Sinaiului și apoi Sfîntul Petru, episcopul Sevastiei. Deci, trei ierarhi sfinți și un pustnic.
Dintre fete, Sfînta Macrina, cea vrednică de laudă, a fost mai mare cu vîrsta decît toți. Ea a ajutat pe mama lor Emilia la creșterea tuturor copiilor, învățîndu-i pe toți dreapta credință în Iisus Hristos, din pruncie. Apoi, intrînd în nevoința monahală, a fost stareță la o mînăstire de călugărițe din Pont, unde s-a săvîrșit. Celelalte patru surori ale ei s-au căsătorit, au avut copii și au dus viață cu totul creștinească și sfîntă.
Primul dascăl care a contribuit la formarea duhovnicească a Sfîntului Vasile a fost mai întîi fericita sa mamă Emilia. Apoi au fost sora și bunica lui, care se numeau amîndouă Macrina. Iar în cunoașterea Sfintei Scripturi cel dintîi povățuitor i-a fost tatăl său Vasile, care era un dascăl creștin renumit în Pont.
La vîrsta cuvenită feciorul Vasile a fost dat să învețe carte la Cezareea Capadociei, un oraș de cultură vestit din centrul Asiei Mici. De aici a fost dus la studii mai înalte la Constantinopol, capitala Imperiului Romano-Bizantin, unde a deprins retorica și filosofia greacă, după obiceiul de atunci. Apoi a fost dus la Atena, capitala înțelepciunii grecești, pentru a studia filosofia antică. Aici se întîlnește cu iubitul său prieten și compatriot, Sfîntul Grigorie Teologul, prietenie care a durat toată viața. Amîndoi învățau, se rugau și mergeau împreună încît se poate spune că aveau o minte și un suflet înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor. Ei cunoșteau numai două drumuri în Atena: unul care ducea la școală și altul la biserică. Aici au învățat mai mulți ani, avînd un dascăl vestit, anume Eubul, pe care Sfîntul Vasile l-a convertit la credința în Hristos. Odată l-a întrebat dascălul său Eubul pe Sfîntul Vasile: "Care este adîncul filosofiei?" Iar el i-a răspuns: "Adîncul filosofiei este cugetarea neîncetată la moarte!" Acest răspuns i-a uimit pe toți, aflînd că cea mai înaltă înțelepciune sau filosofie este să ne aducem aminte întotdeauna de ceasul morții și al judecății, că aceasta ne păzește de păcat.
Din Atena, Sfîntul Vasile s-a întors în patrie unde a înființat o școală de retorică. În anul 357, însă, face o lungă călătorie pe la toate mînăstirile din Egipt, Palestina și Sinai, se închină la Mormîntul Domnului și primește botezul în rîul Iordan, după obiceiul primelor secole. De la Sfintele Locuri, Sfîntul Vasile se întoarce din nou în Cezareea Capadociei și este hirotonit preot de arhiepiscopul Ermoghen. Apoi, murind bătrînul păstor, a venit altul în locul lui care îl invidia pe Sfîntul Vasile pentru viața și înțelepciunea lui. El însă, fugind de invidie, împreună cu fericitul Grigorie Teologul, s-au retras la nevoință pustnicească în părțile Pontului.
Aici au întemeiat o vestită mînăstire, au adunat în jurul lor sute de monahi și au dus o fericită viață duhovnicească în desăvîrșită dragoste, bucurie și liniște. În această mînăstire a comentat Sfîntul Vasile cărțile Sfintei Scripturi și a scris vestita sa carte numită "Hexaimeron", precum și "Rînduielile vieții monahale". Nu departe a întemeiat și o mînăstire de călugărițe, unde era egumenă Sfînta Macrina, sora sa. Prin aceasta Sfîntul Vasile a dat o nouă regulă de viață monahală, în care se pune accentul mai ales pe viață de obște desăvîrșită, pe rugăciune, pe cugetare la cele duhovnicești și pe trăire în deplină dragoste și lepădare de sine.
După cîțiva ani de nevoință, cei doi sfinți și frați în Hristos au fost chemați de Duhul Sfînt să apere dreapta credință în lume că se înmulțiseră eresurile în Biserică și mulți fiind amăgiți părăseau credința ortodoxă și se făceau arieni. Apoi, nu se putea să stea lumina sub obroc. Nu se cuvenea ca asemenea mari luminători să stea la liniște în pustie, iar lumea să fie trasă la rătăcire și pierzare. Deci Sfîntul Grigorie s-a dus în Nazianz să ajute pe tatăl său, care era episcop, în apărarea dreptei credințe, iar Sfîntul Vasile a venit la Cezareea și amîndoi combăteau învățăturile ereticilor și întăreau credința ortodoxă în Biserică. Murind episcopul Evsevie, pe scaunul arhiepiscopiei din Cezareea a fost ales Sfîntul Vasile cel Mare, lauda Bisericii lui Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 01.01.2017, 02:30:48
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit 《 Continuare 》

Iubiți credincioși,
Ca păstor de suflete, Sfîntul Vasile îi uimea pe toți clericii și credincioșii cu viața sa îngerească. Nimeni din eparhia sa nu postea, nici se ruga mai mult ca Sfîntul Vasile. Nimeni nu era mai milostiv și mai iscusit în cunoașterea Sfintelor Scripturi ca el. Pentru nevoința sa atît de înaltă Sfîntul Vasile s-a învrednicit de la Dumnezeu de multă înțelepciune duhovnicească, de darul frumoasei vorbiri și de darul facerii de minuni, vindecînd mulți bolnavi și izgonind duhurile cele rele din oameni cu rugăciunea sa. El este considerat de Sfinții Părinți ca cel mai mare exorcist din Biserica Ortodoxă, adică izgonitor de duhuri rele din oameni. Tot el a compus acele rugăciuni de alungare a diavolilor, cunoscute sub numele de "exorcisme" sau "Molitfele mari ale Sfîntului Vasile".
Cele mai mari fapte de iubire și milostenie creștină pe care le-a făcut Sfîntul Vasile cel Mare, în Cezareea, au fost azilele de bătrîni, orfelinatele de copii, de săraci și, mai ales, spitalele pentru bolnavi de tot felul, numite după numele său "Vasiliade". Un cartier întreg al orașului Cezareea era destinat pentru această mare operă creștină filantropică de ajutorare a celor lipsiți și tratare gratuită a celor bolnavi, cu cheltuiala episcopiei care purta grijă de toate.
Pentru îngrijirea bolnavilor, a bătrînilor și a orfanilor, Sfîntul Vasile a adus în spitalele întemeiate de el călugări și mai ales călugărițe, care se numeau "surori de caritate". De la el a rămas pînă astăzi în spitalele din toată lumea tradiția "surorilor" și îngrijitoarelor de bolnavi, care pînă în secolul nostru erau călugărițe de mînăstire. El a întemeiat și școli pentru copii orfani, devenind prin aceasta cel mai mare fondator și ctitor de spitale întreținute de Biserică. Nimeni pînă la el nu mai făcuse așa ceva.
Sfîntul Vasile este, de asemenea, cel dintîi și cel mai mare organizator al monahismului ortodox cu viață de obște, după Cuviosul Pahomie cel Mare din Egipt. Mînăstirile întemeiate de el în Pont, transformarea călugărilor în preoți misionari pentru credincioși, în scriitori și apărători ai Ortodoxiei, în slujitori și predicatori devotați ai Bisericii lui Hristos, fac din Sfîntul Vasile cel Mare cel mai profund ctitor și înnoitor al monahismului creștin.
Ca apărător al vieții monahale în Biserică, Sfîntul Vasile a făcut și a lăsat Bisericii 91 de canoane care sînt valabile și astăzi. Canoanele lui întăresc credința ortodoxă în trăirea morală după Evanghelie, în familie, în cinul călugăresc, în cler și în rîndul credincioșilor. Ca nimeni altul el pedepsește cel mai greu pe cei ce se leapădă de credință și le dă Sfînta Împărtășanie, dacă se căiesc, numai înainte de moarte. La fel pedepsește greu păcatul desfrînării. Pe tineri, dacă păcătuiesc, îi oprește șapte ani de la Sfintele Taine. Pe cei căsătoriți îi oprește pînă la cincisprezece ani, iar pe cei care ucid și avortează cu voia lor douăzeci de ani.
Sfîntul Vasile este considerat cel mai mare și mai aspru canonist al Bisericii lui Hristos. Și aceasta pentru că mai întîi era foarte aspru cu sine; mînca o dată pe zi pîine, apă și puține legume. Avea pe el numai o haină și o mantie, iar pe sub ea purta o cămașă aspră de sac. Dormea cîteva ore pe un pat tare pînă la miezul nopții, apoi se ruga, citea Sfînta Scriptură, scria și medita la cele duhovnicești pînă dimineața. Rugăciunea lui cea mai iubită era cîntarea psalmilor cu bucurie și liniște. Apoi era foarte sărac de cele materiale, că nu avea nimic al său decît hainele de pe el și cărțile, căutînd întru toate să urmeze lui Hristos și marilor sfinți. Pentru viața sa așa de înaltă, unii dintre prietenii săi îl asemănau pe Sfîntul Vasile cu Ilie cel mult postitor și cu marii cuvioși ai Egiptului, precum Antonie și Pahomie. Toate aceste osteneli le făcea ca să-și poată înfrîna trupul și mintea de la toate patimile și cugetele cele rele.
Această aspră nevoință a dus-o Sfîntul Vasile atît la mînăstirea sa din Pont, unde s-a nevoit patru ani, cît și ca arhiepiscop al Cezareei. Că și aici nimeni nu postea mai mult ca el, nimeni nu priveghea în fiecare noapte și nu se ruga mai cu putere ca Marele Ierarh Vasile. Pentru toți era un model viu de bunătate, de răbdare, de smerenie, de rugăciune, de frumoasă vorbire și de profundă cunoaștere a Sfintei Scripturi. Cînd predica el, toți îl ascultau cu lacrimi în ochi și se umpleau de credință și evlavie, că le vorbea de la inimă, ca un adevărat părinte plin de puterea Duhului Sfînt, înaintevăzător și făcător de minuni. În viața lui se spune că predica zilnic, seara și dimineața, chiar și în zilele de lucru. Și aceasta, pentru că Biserica era amenințată de eretici și era însetată după învățăturile mîntuitoare ale Sfintei Scripturi.
Avînd darul facerii de minuni și al înaintevederii, Sfîntul Vasile cel Mare a făcut numeroase vindecări de boli, mai ales izgoniri de demoni din oameni, precum și alte fapte minunate pe care le amintim mai jos.
Într-o zi, cînd Sfîntul Vasile săvîrșea dumnezeiasca Liturghie, a intrat în biserică un iudeu. Cînd se sfințeau Sfintele Taine, iudeul a văzut că plăcutul lui Dumnezeu, Vasile, ținea în mîinile sale un prunc pe care îl sacrifică și-l așează în potir și din el îi împărtășea pe toți cei vrednici. Uimindu-se de această taină dumnezeiască, a zis: "Mare este puterea lui Hristos și taina credinței creștine!" Apoi, descoperind Sfîntului Vasile cele văzute, a dorit să se facă creștin și a fost botezat în numele Preasfintei Treimi.
Odată a venit o foamete mare peste provincia Capadociei, încît mureau oamenii de foame, iar cei bogați nu voiau să-și vîndă grîul pînă nu se ridica prețul. Atunci marele păstor alergă pe la cei avuți și cu multe rugăminți și scrisori abia i-a convins să împartă grîul la cei săraci. Ba chiar el însuși ajuta la împărțirea hranei, potolind foametea și salvînd oamenii de la moarte.
Într-o vară, împăratul Iulian Apostatul (cel lepădat de credință) mergea cu oaste împotriva perșilor și a poposit aproape de Cezareea. Atunci, Sfîntul Vasile împreună cu tot poporul, l-a întîmpinat cu cinstea cuvenită, oferindu-i, după obicei, pîine de orz. Dar împăratul s-a mîniat tare pe el și i-a spus că după ce se va întoarce de la război va distruge cetatea Cezareea, iar pe Vasile îl va exila. Marele bărbat nu s-a înfricoșat, ci, adunînd credincioșii le-a spus primejdia și se ruga în fiecare noapte la biserica Sfîntului Mucenic Mercurie. Cum stăteau în genunchi noaptea, deodată Sfîntul Mucenic Mercurie pictat pe icoană cu sulița în mînă, a ieșit din biserică în văzul tuturor. După puțin timp Mucenicul Mercurie s-a reîntors în biserică avînd sulița însîngerată. Atunci Sfîntul Vasile, înțelegînd că Dumnezeu l-a trimis pe marele mucenic să-l ucidă pe vrăjmașul lui Hristos, Iulian Apostatul, cu sulița, a zis către popor: "Bucurați-vă, fraților, și vă veseliți, că a auzit Domnul rugăciunea noastră, că împăratul cel rău și necredincios și-a luat cuvenita pedeapsă fiind ucis de Sfîntul Mercurie". Așa a scăpat cetatea Cezareea de mînia și răzbunarea împăratului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 01.01.2017, 02:36:05
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit 《 Ultima parte 》

Împăratul Valens, care a luat tronul după Iulian Apostatul, era arian și nu putea răbda pe Sfîntul Vasile pe scaunul Cezareei pentru că îl rușina cu viața și învățătura sa. De aceea căuta în tot felul să-l tragă de partea arienilor, dar nu a reușit să amăgească pe apărătorul și diamantul Bisericii lui Hristos. Atunci a trimis la el pe eparhul Modest să-l amenințe cu închisoarea, cu exil și cu confiscarea averilor lui. Iar Sfîntul Vasile i-a răspuns: "Averile mele vrei să le iei? Nici pe tine nu te vei îmbogăți, nici pe mine nu mă vei sărăci. Dar socotesc că aceste haine vechi ale mele și aceste puține cărți în care este toată bogăția mea, nu-ți trebuie. De izgonire nu mă tem, pentru că tot pămîntul este al lui Dumnezeu. De munci nu port grijă, că mă voi duce mai degrabă la doritul sfîrșit și cu aceasta îmi vei face bine că mă vei trimite mai degrabă la Dumnezeul meu!" Atunci a zis eparhul către el: "Nimeni nu mi-a vorbit cu așa îndrăzneală!" Iar Sfîntul Vasile i-a răspuns: "Pentru că pînă acum n-ai vorbit cu un episcop!"
Auzind de aceasta, împăratul a hotărît să-l scoată din scaun și să-l exileze. Dar cînd să semneze hotărîrea i s-a stricat condeiul. A luat al doilea și al treilea condei și la fel i s-au rupt, iar mîna a început să-i tremure. Atunci a cunoscut că este pedeapsa lui Dumnezeu asupra lui și, temîndu-se, a renunțat.
Același împărat eretic a făcut și altă nedreptate. Trecînd prin orașul Niceea, a luat biserica ortodocșilor și a dat-o în mîinile arienilor. Atunci, mîhnindu-se credincioșii, au cerut ajutorul Sfîntului Vasile, apărătorul dreptei credințe. Iar el a venit la împăratul Valens și i-a spus: "Cinstea împăratului iubește dreptatea. Pentru ce, împărate, ai făcut judecată nedreaptă, de ai luat biserica ortodocșilor și ai dat-o arienilor eretici?" Iar mai marele bucătarilor auzind cum vorbește sfîntul, l-a mustrat. Marele păstor însă i-a răspuns: "Lucrul tău este să te îngrijești de mîncări, iar nu să tulburi dogmele Bisericii!" La urmă împăratul l-a trimis pe Sfîntul Vasile la Niceea să facă el dreptate și i-a dat și scrisoare de întărire.
Sosind în Niceea, Sfîntul Vasile a adunat pe ortodocși și pe arieni, le-a citit scrisoarea împăratului și au hotărît ca împreună să încuie biserica, să-i sigileze ușile și să pună străji de ambele părți. Apoi să se roage arienii lui Dumnezeu trei zile și trei nopți și de li se va deschide biserica singură, în chip minunat, să fie a lor. La urmă să se roage ortodocșii o noapte și de li se va deschide lor biserica, să fie a ortodocșilor; iar dacă nici lor nu se va deschide biserica, să fie tot a arienilor. Și au făcut așa. Dar nu s-a deschis biserica arienilor. Atunci, Sfîntul Vasile a adunat pe toți ortodocșii la o biserică afară din oraș și s-au rugat acolo toată noaptea. Dimineață, au venit cu toții la biserica încuiată, în frunte cu Sfîntul Vasile îmbrăcat în veșminte, cîntînd: "Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi!" Cum au ajuns la ușa bisericii s-au rugat cîntînd: "Doamne miluiește".
Apoi Sfîntul Vasile a însemnat ușa încuiată cu Sfînta Cruce și a zis: "Binecuvîntat este Dumnezeul creștinilor, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor". Cînd a strigat tot poporul "Amin", îndată s-a făcut cutremur, s-au zdrobit zăvoarele, s-au rupt pecețile, s-au deschis ușile singure cu ajutorul lui Dumnezeu și au intrat în biserică ortodocșii cîntînd "Doamne miluiește". Apoi Sfîntul Vasile a săvîrșit Sfînta Liturghie și, văzînd minunea, toți arienii s-au făcut ortodocși.
Altădată a venit la Marele Vasile o femeie plîngînd și i-a spus că soțul ei a luat-o în căsnicie cu ajutorul vrăjmașului diavol, după ce mai întîi s-a lepădat de Hristos și i-a dat scrisoare aceluia că va face voia lui. Acum soțul ei se căia de ceea ce făcuse și nu știa cum să revină la Hristos. Auzind acestea, Sfîntul Vasile l-a chemat la sine pe tînăr, l-a mărturisit și l-a întrebat: "Voiești să te întorci din nou la Domnul nostru Iisus Hristos?" Iar el i-a răspuns: "Voiesc, dar nu pot, pentru că m-am dat în mîinile satanei cu scrisoare". "Dar crezi că Domnul te iartă și te primește?", l-a întrebat Sfîntul Vasile. "Cred, Doamne, ajută necredinței mele".
Atunci Sfîntul Vasile l-a închis într-o cameră pe tînărul acela și l-a învățat să se roage ziua și noaptea. Dar în primele zile a suferit grele ispite de la diavoli, că strigau către el: "Tu ai venit la noi, iar nu noi la tine". După multe zile de post și rugăciuni a venit Sfîntul Vasile la el și i-a zis: "Cum te afli, fiule?" "Acum sînt bine, sfinte părinte, că te-am văzut în vis cum l-ai biruit pe diavolul". Adunînd pe clerici și pe credincioși, Sfîntul Vasile a luat pe acel tînăr și l-a dus la biserică cîntînd: "Doamne miluiește".
Dar vrăjmașul diavol s-a pornit cu mînie asupra tînărului să-l răpească din mîinile sfîntului și striga: "Mă nedreptățești, Vasile, că nu eu am venit la dînsul, ci el a venit la mine să-mi ceară ajutor. Deci, al meu este, că s-a lepădat de Hristos!" Și a zis păstorul cel bun: "Binecuvîntat este Domnul Dumnezeul meu, că nu-și va lăsa poporul mîinile în jos de la rugăciune, pînă nu vei da, diavole, scrisoarea tînărului înapoi". Și în timp ce toți se rugau cu mîinile în sus și ziceau cu lacrimi "Doamne miluiește!", îndată hîrtia dată de tînăr vrăjmașului a căzut din văzduh în biserică. Așa se jertfea bunul păstor pentru mîntuirea fiilor săi sufletești.
Odată, s-a rugat lui Dumnezeu Cuviosul Efrem Sirul să-i arate cum este Sfîntul Vasile. Și noaptea a văzut un stîlp de foc care ajungea pînă la cer și i-a zis un glas de sus: "Efreme, Efreme, cum este acest stîlp de foc, așa este Vasile!" Apoi s-a dus Cuviosul Efrem la Marele Vasile în Cezareea Capadociei, și, cu toate că nu voia, a fost hirotonit preot de dînsul.
Așa era viața Sfîntului Vasile, ca o făclie aprinsă în mijlocul Bisericii, spre luminarea tuturor, încît și îngerii se minunau de sfințenia vieții lui, iar diavolii și necredincioșii se cutremurau și fugeau.
Simțindu-și aproape ceasul morții Sfîntul Vasile a chemat la el un doctor evreu, anume Iosif, să-l cerceteze și i-a spus că pînă seara va muri. Dar el a trăit pînă a doua zi, a săvîrșit Sfînta Liturghie, a botezat pe acel doctor, apoi binecuvîntînd pe toți și-a dat duhul în mîinile lui Iisus Hristos la 1 ianuarie anul 379, fiind în vîrstă de 51 de ani. Apoi adunîndu-se mulți arhierei, călugări și credincioși, au plîns mult pentru plecarea dintre ei a unui așa de mare luminător și dascăl al Bisericii și l-au îngropat cu cinste în biserica Sfîntului Mucenic Evpsihie din Cezareea.
Iubiți credincioși,
Astăzi, o dată cu Sfîntul Vasile cel Mare, prăznuim și Tăierea Împrejur a Domnului nostru Iisus Hristos. Este unul din cele douăsprezece praznice împărătești de peste an. Astăzi, la opt zile după naștere, Domnul este dus la templul din Ierusalim, unde primește botezul Legii Vechi, adică tăierea împrejur, cînd I S-a pus și numele de Iisus, căci numele copiilor dintotdeauna se pune la botez. Prin aceasta Mîntuitorul se arată împlinitor al Legii Vechi, iar nu călcător al ei. Ba mai mult, prin venirea Sa în lume, Fiul lui Dumnezeu desăvîrșește Legea, o înnoiește, o îndumnezeiește printr-o nouă Lege, care este Legea harului, adică Sfînta Evanghelie. Pe aceasta toți credincioșii sîntem datori s-o respectăm pentru a deveni și noi fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai Împărăției cerurilor.
Tot astăzi avem Anul Nou. A mai trecut un an din viața noastră, din viața lumii și astăzi am început altul, pe care îl dorim să fie pentru lume, pentru Biserica lui Hristos, pentru fiecare familie și om, un an de pace, de înțelegere între oameni, un an de întărire, de roade bogate atît pămîntești cît și cerești. Roadele pămîntului sînt: pîinea cea de toate zilele, sănătatea, pacea în lume, copiii, speranța și bucuria acestei vieți. Iar roadele cerești sînt credința în Dumnezeu, iubirea creștină, rugăciunea, milostenia și celelalte fapte bune. Pe toate aceste virtuți dorim să le sădească Dumnezeu în inimile noastre, să le adape prin rugăciune și să le facă să crească, să se desăvîrșească în noi prin harul Duhului Sfînt. Iată ce vă dorim astăzi, la început de an nou. Iată urarea Bisericii și a păstorilor ei către fiii ei sufletești, acum, de Anul Nou. Să sporim în credință și în fapte bune, frații mei. Să nu stăm pe loc, ci să creștem ca un copac, ca o floare, urcînd din treaptă în treaptă, din putere în putere, dintr-o faptă bună în alta și mai bună.
Să nu ne mulțumim cu ce am făcut pînă acum. Să nu ne odihnim, nici să stăm pe loc. Iată anii trec mereu și se înnoiesc; viața noastră trece și ea și noi trebuie să mergem la Dumnezeu, unde mai avem de trăit o viață. O viață veșnică, nouă, fără dureri, fără lacrimi și moarte, o viață care nu are sfîrșit. O viață împreună cu Hristos și cu Maica Domnului, la un loc cu îngerii și cu toți sfinții.
La început de an nou, Biserica Ortodoxă ne pune înainte un model vrednic de urmat, ne pune viața și faptele Sfîntului Vasile cel Mare. El este unul din cei trei dascăli și ierarhi ai lumii, împreună cu Sfîntul Grigorie Teologul și cu Sfîntul Ioan Gură de Aur.
Să urmăm și noi lui Hristos și sfinților Lui.

Să ne apărăm sufletul de patimi, trupul să-l păzim curat de necurăția păcatelor, iar credința noastră străbună, ortodoxă, s-o apărăm pînă la jertfă de eresuri, de indiferentism și necredință care bîntuie tot mai mult în prezent.
Să-L rugăm pe Dumnezeu să binecuvinteze cununa Anului Nou cu pace între popoare, cu sănătate și pîine. Iar pe noi, Biserica Sa, să ne binecuvinteze cu păstori buni, cu credință tare, cu fapte bune și mîntuire. Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.01.2017, 01:18:11
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit O predică rostită de Episcopul Augustin ( 7 Ianuarie )

Ieri, iubiții mei, s-a încheiat Dodekaimeronul, care ține de la Nașterea lui Hristos până la Bobotează, exceptând Ajunul Bobotezei. După Dodekaimeron, prima sărbătoare care urmează este Soborul Sfântului Ioan Botezătorul, astăzi.

Sfântul Ioan nu are nevoie de laude omenești. L-a lăudat Însuși Hristos când a spus că, între mulțimile oamenilor care s-au născut până atunci, el este mai presus de toți (vezi, Matei 11, 11). Este mai presus de Noe, de Avraam, de Iacov, de patriarhi, mai presus de toți marii bărbați.

***

2309S-a născut prin minune, din părinți Maica Domnului si Elisabeta purtand in pantecebătrâni, Zaharia și Elisabeta, care era stearpă. Pe cât e cu putință ca dintr-o piatră să răsară o floare, tot așa era cu putință ca din cele dinlăuntru ale Elisabetei să se nască prunc. Embrion încă, el a săltat în pântecele maicii lui, când ea a primit-o pe cea asemenea însărcinată, pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. De atunci era sfințit. Precum unii sunt Iude, copii ai blestemului, din pântecele maicii lor, așa alții sunt binecuvântați din scutecele lor.

Sfanta Elisabeta il lasa pe Sfantul Ioan copil in pustieCând a crescut, n-a rămas în lume; a ieșit afară, s-a dus în pustie la școala marilor bărbați. Acolo a trăit o viață de mustrare a actualei societăți consumiste, a cărei lozincă este: “să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri” (Isaia 22, 13, I Cor. 15, 32). O, voi, care trăiți aiurea, în rătăcire, veniți și vă oglindiți în această oglindă!

911Cum trăia Sfântul Ioan? Hrana lui erau lăcustele (Matei 3, 4), cunoscutele insecte ale din țarini, pe care până astăzi arabii simpli le usucă și le mănâncă. Băutura sa era apa din Iordan. Haina sa era o îmbrăcăminte din păr de cămilă. Patul lui era nisipul de lângă râul. Acoperișul său, stelele cerului. Tovarășii săi, fiarele pustiului, care stăteau înaintea lui ca niște mielușei. Sfințenia – vedeți? – toate le îmblânzește. Și dacă leii și tigrii îl respectau, o femeie l-a sfâșiat – Irodiada. Așadar, acolo trăia, în universitatea tăcerii, unde se edifică marile personalități.

La vârsta maturității a primit poruncă de sus să meargă pe malul Iordanului și acolo să își ridice amvonul. Predica lui termocauteră era o mustrare aspră. Tuna și fulgera. Îi chema pe toți la întoarcerea spre Dumnezeu. Și mii din toate păturile sociale alergau. Era un magnet care-i atrăgea pe toți. Îi sfătuia la pocăință și-i boteza în Iordan.

În mulțimea de oameni a venit și cineva mai deosebit. Oare purta coroană, avea spadă, îl aducea o caleașcă? Nu. Om simplu era. Dar numele lui era “mai presus de orice nume” (Filipeni 2,9). Toate numele se șterg, numele Lui va rămâne: Iisus Hristos! Putea să-și închipuie Ioan că sub chipul smerit al unui sărac nazarinean se ascunde măreția Dumnezeirii? Și totuși, L-a recunoscut. Îi zice Hristos: – Botează-Mă! – Nu se poate; eu sunt un zero înaintea Ta, nu sunt vrednic să Te botez. Hristos însă a insistat și, în sfârșit, a fost botezat. Nu pentru că avea păcate – este fără de păcat – ci pentru a se arăta taina Sfintei Treimi. Și S-a arătat. Prin aceasimg22ta noi ne diferențiem de celelalte religii, chiar monoteiste: acestea îl au pe Allah sau pe oarecare altul. Noi spunem: Un singur Dumnezeu, Trei Persoane: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh; Sfântă Treime, miluiește lumea Ta!

( continuă )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.01.2017, 01:20:27
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

***editat***
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)

Last edited by cristiboss56; 07.01.2017 at 01:23:13.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 07.01.2017, 01:26:28
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit ( continuare )

Așadar, Ioan L-a arătat pe Hristos lumii și a spus: “Iată, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii”. Iată, zice, “Acesta este Mielul lui Dumnezeu, Care ridică păcatele lumii” (Ioan 1, 29). Ca să înțelegem aceasta, trebuie să ne amintim că evreii, ca să simtă ușurare de păcate, luau un miel, îl duceau la templul lui Solomon și-l ofereau ca jertfă. În clipa în care preotul îl înjunghia, își întindeau mâinile deasupra lui pentru ca păcatele să-i părăsească și să treacă deasupra mielului. Aceasta era o prefigurare, o umbră a marei jertfe pe care avea să o aducă Hristos. Milioane de miei s-au înjunghiat, dar sângele animalelor nu are puterea de “a ierta păcatele” (Matei 9, 6). Doar sângele lui Hristos, a “Mielului lui Dumnezeu“, șterge păcatele. Iată de ce Hristos se numește “Miel”; deoarece, precum mielul nu face nici un rău, așa și Hristos; precum mielul este dus spre junghiere și nu se împotrivește, așa și Hristos; și precum la jertfe “încărcau” păcatele pe cel junghiat, așa și Hristos ridică păcatele noastre ale tuturor. Am simțit-o aceasta? Dacă n-am simțit-o, nu suntem creștini. Nu ne mântuiesc nici lumânările, nici făcliile, nici icoanele și locurile de închinare, nici metaniile și ascezele. Toate acestea nu iartă nici măcar un păcat. Păcatele le iartă doar “Mielul lui Dumnezeu”, precum a spus Ioan. Dacă nu vei crede că sângele lui Hristos, care s-a vărsat pe Golgota, izbăvește, nu te mântuiești.

Închei printr-o pildă. Un pictor vienez a pictat un om pe care l-au prins dușmanii săi și l-au încărcat cu o greutate. I-au pus-o după gât, atât de strâns, încât nu se putea elibera de ea. Era ca și Prometeu în Caucaz. Îi ruga pe alții ca să-l dezlege, dar nimeni nu putea. Atunci, unul i-a spus: Dacă vrei să te eliberezi, urcă pe muntele acela. Acolo vei vedea o cruce cu Cel răstignit. Dacă-L vei ruga cu credință, se va întâmpla minunea. Și, într-adevăr, așa s-a întâmplat; imediat, sarcina lui a căzut, s-a rostogolit în prăpastie, iar el L-a slăvit pe Hristos.

Fiecare dintre noi, frații mei, ridică o greutate mai mare decât Olimpul. Doar prin credința în Hristos ne vom izbăvi. Dacă vom crede în El. Nu există altceva în lume. V-o spun eu. De cincizeci de ani predic; dacă n-aș fi crezut, m-aș fi dus să fac orice altceva decât să-mi bat joc de oameni. Cred în Dumnezeu, cred în harul dumnezeiesc, cred în Taine, cred în Sfintele Tradiții. Poate să fie și soarele minciună, și astrele minciună, și noi minciună; Unul singur nu este minciună – Iisus Hristos, pe Care, copii ai elinilor, lăudați-L și preaînălțați-L întru toți vecii. Amin.

† Episcopul Augustin
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Predica despre iertare Ioana Amariucai Intrebari utilizatori 4 29.06.2012 11:08:05
o predica frumoasa marius.b. Generalitati 1 31.07.2011 23:18:41
Predica de pe Munte catalinabalhui Din Noul Testament 1 17.03.2009 16:58:46
Predica Hartford Despre Biserica Ortodoxa in general 3 06.02.2008 12:14:30