Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.12.2016, 00:03:34
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit ( 5 )

Trezirea păcătosului din somnul păcatului

Trezirea păcătosului este acel fapt săvârșit de harul dumnezeiesc în inima lui prin care, asemeni cuiva trezit din somn, el își vede păcătoșenia, simte primejdia care îl paște, începe să se teamă și să se îngrijească de izbăvirea din acea nenorocire și de mântuirea sa. Mai înainte era ca un orb, nepăsându-i și nepurtând grijă de mântuire; acum vede, simte și îi pasă.

Cu toate acestea, schimbarea încă nu s-a produs. E numai prilejul de schimbare și chemarea către ea. Acum, harul doar îi spune păcătosului: „Vezi în ce te afli, așa că ai grijă, fă ce trebuie pentru mântuire”, îl scoate din lanțurile sale obișnuite și îl așază dincolo de ele, dându-i astfel șansa de a alege o viață cu totul nouă, în care să-și găsească locul potrivit. Dacă folosește această șansă, va fi spre binele lui; dacă nu, va cădea iarăși în același somn și în aceeași prăpastie a pierzării.

Acest har dumnezeiesc se dobândește prin simțirea și vădirea în cunoștință a lipsei de însemnătate și a caracterului rușinos de care dau dovadă toate acele lucruri atât de prețuite și râvnite de omul păcătos. Așa cum cuvântul lui Dumnezeu pătrunde “până la despărțitura sufletului și duhului, dintre încheieturi și măduvă” (Evrei 4, 12), așa pătrunde harul până la încheietura inimii cu păcatul și rupe acea legătură și însoțire nelegiuită. Am văzut cum cade păcătosul cu toată ființa lui într-un tărâm în care învățăturile, ideile, părerile, rânduielile, obiceiurile, plăcerile și cărările sunt cu desăvârșire potrivnice adevăratei vieți duhovnicești la care omul a fost menit.

Căzut în această lume, el nu rămâne departe sau neatins de ea. Nu, ci e pătruns de toate, se amestecă cu toate. Este cu desăvârșire scufundat în ea. Așa că e firesc să nu știe sau să nu se gândească la nepotrivirea ei cu viața duhovnicească și să nu aibă nici o înțelegere față de aceasta din urmă. Lumea duhovnicească este închisă pentru el. Se vădește astfel faptul că ușa întoarcerii se poate deschide numai dacă viața duhovnicească se va descoperi conștiinței păcătosului în toată strălucirea ei și nu numai dacă i se va descoperi, ci și dacă îi va mișca și inima; dacă viața păcătoasă va fi rușinată, respinsă și nimicită. Și aceasta se petrece în prezența conștiinței și simțirii. Abia apoi se va putea ridica grija de a lepăda vechile căi și a păși pe cele noi. Toate acestea se săvârșesc prin simplul fapt al trezirii păcătosului de către har.

În lucrarea sa, dumnezeiescul har al trezirii are în vedere tot timpul nu numai legăturile de care este ținut păcătosul, ci și starea lui generală, în această din urmă privință, trebuie avută în minte mai presus de orice deosebirea dintre felul în care se ivește harul asupra celor care nu au mai fost niciodată treziți și felul în care lucrează asupra celor care au mai trăit și înainte o asemenea trezire. Celui care nu a mai încercat până atunci trezirea duhovnicească i se dăruiește din plin, ca un fel de har atotcuprinzător pregătitor sau provocator. Nu i se cere nimic în prealabil omului, căci el are o cu totul altă mișcare.

Cu toate acestea, harul nu i se mai dă gratuit celui care a mai trăit deja trezirea duhovnicească, celui care știe și simte ce este viața în Hristos și care a căzut iarăși în păcat. Acum trebuie să dea el ceva mai întâi. Trebuie să se roage și să se învrednicească. Nu ajunge numai să vrea; trebuie să lucreze asupră-și pentru a pricinui trezirea duhovnicească prin har. Un astfel de om, amintindu-și vechea sa umblare în calea virtuților creștine, adesea o dorește iar, dar nu mai are nici o putere asupra luiși. Ar vrea să întoarcă foaia, dar nu e în stare să își recapete stăpânirea de sine și să se biruiască. S-a dat pe sine pradă unei amarnice deznădejdi pentru că mai înainte a lepădat darul și a ocărât și „a călcat în picioare pe Fiul lui Dumnezeu… și a batjocorit duhul harului” (Evrei 10, 29). Acum este lăsat să priceapă că această putere a harului este atât de mare încât nu i se va mai dărui prea curând. Caută și te ostenește și învață să iei aminte cât de greu este să o dobândești.

Un astfel de om se află într-un fel de agonie: însetează, dar nu i se dă să bea, flămânzește, dar nu e hrănit, caută, dar nu află, se silește pe sine, dar nu primește. Uneori, este lăsat în această stare vreme îndelungată, până când simte certarea dumnezeiască, ca și cum Dumnezeu l-ar fi uitat, S-ar fi întors de la el și-ar fi lepădat făgăduința Sa. Se simte ca „țarina care absoarbe ploaia ce se coboară adeseori asupra ei… dar… aduce spini și ciulini” (Evrei 6, 7-8). Numai că această atingere înceată a harului de inima celui ce-l caută nu e decât o încercare. El trece acum prin vremea ispitirii și mulțumită ostenelilor și chinuitoarei sale căutări, duhul trezirii pogoară iar asupra lui, așa cum coboară asupra altora în dar. Acest fel de a lucra al harului mântuitor ne arată două lucruri: mai întâi, mișcările deosebite ale harului dumnezeiesc pe care le săvârșește în trezirea păcătosului; apoi, calea obișnuită de dobândire a harului trezirii”.

(Sfantul Teofan Zavoratul, Calea spre Mantuire )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 29.12.2016, 19:35:52
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfântul Ioan Iacob de la Neamț

Boldul invierii sufletesti si boldul mortii. Intristarea

In Patericul Sfintilor Parinti scrie despre un frate care mult se intrista si plangea mereu pentru pacatele sale. Intr-o zi I s-a aratat lui Domnul, zicandu-i: “Ce plangi, omule, ce te intristezi asa?” si a raspuns fratele: “Nu voiesti , Doamne, sa plang si sa ma mahnesc, caci cu atatea Te-am scarbit?” Atunci Domnul, intinzandu-si mana, a pus-o pe capul lui, zicand:

“De acum nu te mai scarbi, de vreme ce tu Te-ai scarbit pentru Mine, Eu nu Ma voi scarbi asupra ta, caci daca sangele Meu l-am dat pentru tine, cu mult mai vartos iti voi da iertare si tie si la tot sufletul care se pocaieste curat!“

Dupa aceasta, venindu-si in sine, fratele s-a aflat cu inima plina de toata bucuria si s-a incredintat ca Domnul a facut mila cu dansul. Deci, toata viata lui a petrecut-o cu multa smerenie, multumind lui Dumnezeu totdeauna. Din aceasta pilda se vede cat de mare este folosul pe care-l dobandim din intristarea cea dupa Dumnezeu si cat de mult pretuieste Dumnezeu aceasta intristare a noastra.

Intristarea este de doua feluri si anume: este intristare care omoara sufletul si este intristare care sfinteste sufletul. Intristarea care este amestecata cu deznadejde este boala otravitoare pentru suflet, pentru aceasta zice si Sfantul Apostol Pavel: “Sa nu va intristati ca cei ce n-au nadejde“. Iar intristarea cea pentru pacate, care este insotita cu nadejdea mantuirii vine din lucrarea Duhului Sfant, care ne vorbeste prin glasul constiintei. Mustrarea aceasta a constiintei, care nu se desparte de nadejde este calauza cea sfanta care ne duce spre mantuire.

In cartea cea pentru Marturisire scrisa de Sf. Nicodim Aghioritul (in greceste) aflam urmatoarele cuvinte despre boala intristarii celei fara de nadejde, care se mai cheama si deznadajduire: “Deznadajduirea este rautatea cea mai mare si cea mai vatamatoare din toate rautatile“. Desi toate pacatele sunt potrivnice lui Dumnezeu, sunt numai pe de-o parte dimpotriva, pe cand deznadejdea este pe de-a-ntregul impotriva lui Dumnezeu, in toate directiile si in toate privintele, caci ea combate pe Dumnezeu si-L scoate afara din suflet, socotind rautatea drept Dumnezeu si pe diavol pricinuitor al rautatii. Omul cel cuprins de boala deznadejdii socoteste ca rautatea este mai puternica decat bunatatea lui Dumnezeu si mai nemarginita decat insasi nemarginirea lui Dumnezeu. De vreme ce el nu mai crede ca Dumnezeu poate sa-l mantuiasca, prin aceasta omul socoteste ca rautatea este mai presus decat Dumnezeu. Dar oare poate sa fie o necinstire si o nechibzuinta mai mare ca aceasta? Adica a socoti cineva ca neputinciosul pacat este mai tare decat Cel Atotputernic sau ca cel scurt intrece pe Cel nemarginit si cel fara fiinta ar fi mai presus decat Cel pururea fiitor? Pentru aceasta scrie la “Marturisirea Ortodoxa” ca deznadajduirea este un pacat impotriva Duhului Sfant.

Sfantul Vasile cel Mare zice ca daca s-ar putea masura adancul milostivirii lui Dumnezeu, atunci ar fi iertat, adica s-ar ingadui si deznadajduirea, socotind multimea pacatelor noastre. Dar cata vreme pacatele noastre se pot numara si se pot masura, pe cand mila si indurarea lui Dumnezeu este cu totul nemasurata, deci pentru asta nu se cade sa fie deznadajduirea, ci sa cunoasca omul mila lui Dumnezeu si sa-si arate la duhovnic pacatele sale.

Deznadajduirea este impotriva judecatii celei drepte caci ea nu are loc intre cele omenesti si iata pentru ce anume: cata vreme cel care a pacatuit mai traieste inca, acesta este semn ca Dumnezeu il primeste si nu l-a parasit. Nu l-a pierdut, asa cum se cuvenea atunci cand a pacatuit, ci l-a lasat sa traiasca, anume ca sa se pocaiasca. Despre asta ne incredinteaza Sf.Grigorie Palama. Deznadajduirea este semanata de catre diavol, dupa cuvantul Sf. Efrem Sirul, caci inainte de a savarsi omul pacatul, ii sopteste ca nimic nu este pacatul, iar dupa cadere ii zice ca pacatul este atat de mare, incat nu mai este iertare pentru el.

In sfarsit, sa fim incredintati ca deznadajduirea este impotriva Sfintelor Scripturi din Legea Veche si din Legea Noua. Caci in Sfanta Scriptura se infatiseaza de mii de ori mila cea negraita a lui Dumnezeu, prin care primeste totdeauna pe cei pacatosi.

Atatea si atatea pilde arata potrivnicia deznadajduirii. Atatia pacatosi, impovarati cu nenumarate pacate arata ca s-au mantuit de la inceputul lumii numai pentru ca nu si-au pierdut nadejdea, cum au fost: Lameh, Manase, Nabucodonosor, David imparatul, apoi femeia cea desfranata, vamesul cel smerit, Fiul cel pierdut, talharul cel credincios, Pavel cel habotnic si Petru verhovnicul, precum si toti ceilalti care s-au mantuit. Pacatul deznadejdii este si impotriva cuvintelor Sfintilor Parinti care invata pe cei pacatosi sa nadajduiasca la mila lui Dumnezeu si sa arunce deznadejdea, dovedind ca nu este niciun pacat care sa biruiasca iubirea de oameni a lui Dumnezeu. “Fericit este omul care nadajduieste spre Domnul” – zice Sf.Proroc David – “Ca prin nadejdea aceasta ne-am mantuit” striga Sf.Ap.Pavel”.

(din: Sfantul Ioan Iacob Romanul, “Hrana duhovniceasca“, Editura Lumina din Lumina, 2006)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.12.2016, 02:02:19
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfântul Nicolae Velimirovici ( 1 )

Necunoașterea, grija și deznădejdea stau ca un bici întreit deasupra capului oricui Îl uită și-l leapădă pe Dumnezeu, Ziditorul său. Căci cu cât adună mai multe cunoștințe mărunte, cu atât simte că știe mai puțin; cu cât grămădește mai multă bogăție, cu atât se simte mai sărac; cu cât caută mai multă fericire, cu atât se cufundă mai adânc în întunericul deznădejdii.

Știți, oare, cine sânt cei mai mari neștiutori? Sânt oamenii care nu-l cunosc pe Dumnezeu, nici puterea lui Dumnezeu. Aceasta a mărturisit-o însuși Domnul Iisus, când a spus saducheilor, ispititorii Săi: Vă rătăciți, neștiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu. /Mat. 22:29/ Iar saducheii erau Evrei atotștiutori, dar fără credință în Dumnezeu și înviere. Le știau pe toate, numai de Dumnezeu și de puterea lui Dumnezeu nu știau. Iar cunoașterea lui Dumnezeu este ca o sare ce sărează toată cunoașterea, îi dă gust și o ferește de reaua întrebuințare. Saducheii vremurilor noastre sânt Europenii iudaizați, botezați cândva în numele Domnului Iisus Hristos, dar care și-au disprețuit botezul și s’au rușinat de numele lui Iisus. De aceea, toată cunoașterea lor e mai rea decât neștiința țăranului, căci e lipsită de gust și întrebuințată spre rău. În zadar se laudă cu cunoașterea lor lumească, în zadar au luat cunoștințele fizice mărunte drept măsură a vredniciei și măririi omului. Iar ce este înălțat la oameni, urâciune este înaintea lui Dumnezeu, /Lc. 16:15/ a spus însuși Domnul Dumnezeu.

Al doilea rău care apasă asupra oamenilor vremii noastre sânt grijile.

Griji, griji și numai griji. Priviți la oameni, și de-ndată vă va fi limpede de unde vin atâtea griji. Oamenii cu credință au griji mici, însă cei fără credință au griji mari; căci oamenii care simt prezența lui Dumnezeu în viața lor au nădejde în Dumnezeu, se roagă lui Dumnezeu și trec toate greutățile și grijile lor Celui Atotputenic. Aruncă spre Domnul grija ta, și el te va hrăni, /Ps. 54:25/ spune psallmistul.

Dar Domnul Mântuitorul nostru a vrut să-i slobozească pe cei ce urmează Lui mai ales de grijile de prisos. De aceea i-a și învățat:

Nu vă grijiți cu sufletul vostru ce veți mânca și ce veți bea, nici cu trupul vostru ce veți îmbrăca. (…) Priviți la pasările cerului, că nici samănă, nici seceră, nici adună în jitnițe, și Tatăl vostru cel ceresc hrănește pre dânsele. (…) Socotiți crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici torc; (…) că știe Tatăl vostru cel ceresc că trebuință aveți de acestea toate; ci căutați mai întâiu împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui, și toate acestea se vor adăuga vouă. /Mat. 6:25-33/

Priviți, frații mei, și vedeți: singurii oameni care se bucură cu adevărat de viață sânt cei ce au primit această poruncă a lui Hristos și trăiesc potrivit ei.

Însă acei oameni care se căznesc să facă toate lucrurile, să-și asigure toate mijloacele, să ajungă pe toate căile, să-și împlinească toate planurile lor și să-și împlinească toate dorințele fără ajutorul lui Dumnezeu sânt roși de griji.

Zidesc, dar o mână nevăzută năruie.

Adună, dar un vânt nevăzut risipește.

Aleargă, dar un făcător de minuni le lungește tot mai mult drumul și înlătură ținta și țelul lor.

Din această pricină se consumă cei fără credință; îmbătrânesc înainte de vreme, slăbesc, obosesc, își pierd nervii, își tocesc inima, își istovesc mintea, își slăbesc voia. Dacă-i întrebați de ce sânt așa, veți primi un răspuns cu totul contemporan: „De la griji, grijile m’au distrus!” Și cum altfel, când sărmanul om s’a împovărat pe sine cu grijile lui Dumnezeu? Dar grijile lui Dumnezeu nu pot fi luate fără puterea lui Dumnezeu, nici lucrările lui Dumnezeu nu pot fi făcute fără înțelepciunea lui Dumnezeu. Grijile uriașului nu sânt pentru pitic, nici cele ale lui Dumnezeu pentru om.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.12.2016, 15:53:49
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit ( 2 )

Al treilea rău care apasă asupra oamenilor vremii noastre este deznădejdea.

Omenirea fără bucurie este omenirea albă de astăzi, care a lepădat prietenia cu Hristos și a găsit alți prieteni. Deznădejde la cei mai învățați și cei mai bogați. Deznădejde la femei, deznădejde chiar și la copii. Iar pecetea deznădejdii este sinuciderea. De unde atâta deznădejde și atâția deznădăjduiți în veacul nostru? De la goliciunea minții și de la pustiirea inimii. Mintea nu mai cugetă la Dumnezeu și inima nu-l mai iubește pe Dumnezeu. De aici. Întreaga lume nu poate umple mintea omenească; numai Dumnezeu poate aceasta. Fără Dumnezeu, mintea e întotdeauna goală, iar toată cunoașterea care intră în ea cade în gol, ca niște pietre aruncate în prăpastie. Iubirea întregii lumi nu poate umple inima omului, căci inima simte nestatornicia iubirii lumești, care e când în creștere, când în descreștere, când seacă.

Frații mei, și mintea și inima noastră sânt afierosite lui Dumnezeu, și numai Dumnezeu le poate aduce împlinire, cu plinătatea Sa, cu plinătatea înțelepciunii bucuroase și cu plinătatea iubirii credincioase.

Fără Dumnezeu, totul este necunoaștere, numai necunoaștere.

Fără Dumnezeu, totul e grijă, numai grijă.

Fără Dumnezeu, totul e deznădejde, numai deznădejde.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.01.2017, 01:11:04
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit ( 3 )

Zis-a Domnul ucenicilor Săi: Cel ce este mai mic întru voi toți, acela va fi mare. /Lc. 9:48/

Cel mai mic în cunoașterea celor lumești e cel mai mic și în mândrie; cel mai mic în grijile de prisos este mare întru bucuria vieții; cel mai mic în deznădejde este mare în toate cele plăcute lui Dumnezeu. Cu adevărat, mare este acesta înaintea lui Dumnezeu. Așa era și poporul Sârb în urmă cu trei sau patru generații. Poporul Sârb avea atunci cea mai de seamă cunoaștere, cunoașterea cunoașterilor, sarea tuturor cunoașterilor, adică cunoașterea lui Hristos, Mântuitorul cel arătat.

Din această pricină, Sârbii nu au pătimit din pricina necunoașterii de care pătimește Europa industrializată și artificială. Nu a pătimit nici de multe griji, căci a avut nădejde în Domnul Dumnezeu cel Viu și în Sfinții lui Dumnezeu. Nu a pătimit de deznădejde, căci a știut să cârmuiască corabia lui Dumnezeu și să călătorească, după voia Domului, de la o lume a lui Dumnezeu la altă lume a lui Dumnezeu.

Mult ne-am poticnit. Mult am pierdut din greutatea înaintașilor noștri. Dar în noi încă este o putere uriașă de a ne ridica, cu binecuvântarea lui Dumnezeu. Să ne sculăm astăzi, să ne ridicăm, să ne curățim și să ne bucurăm, căci Dumnezeu ne privește și ne călăuzește. Amin”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.01.2017, 20:28:46
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Cum vom înțelege cuvântul Evangheliei că „nu este mai mare decât Ioan între cei născuți din femeie, dar cel mai mic din Împărăția cerurilor este mai mare decât el”?

Oricine se va smeri pe sine mai mult decât Ioan - căci aceasta înseamnă mai mic - acela este mai mare decât Ioan. Sau altfel: Întrucât se crede că Ioan a cuprins prin contemplare cunoștința [lui Hristos] care era accesibilă aici, cunoașterea cea mai mică și mai de pe urmă ce se va arăta în starea viitoare este mai mare decât cea de aici. Sau încă, cel mai înalt teolog dintre oameni este mai mic decât cel din urmă dintre îngeri. Sau cel ce are locul cel mai de pe urmă în petrecerea Evangheliei este mai mare decât cel mai mare râvnitor după dreptatea din Lege.

(Sfântul Maxim Mărturisitorul, Întrebări și nedumeriri, Editura Doxologia, Iași, 2012, p. 103)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 08.01.2017, 01:52:30
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Unul din voi spune: „Nu trebuie împărtășiți, fiindcă există credința că bolnavul va muri dacă se împărtășește”. Celălalt spune: „Ba trebuie, fiindcă este păcat să plece creștinul neîmpărtășit din această lume”.

Eu țin partea celui de-al doilea, fiindcă Biserica poruncește lucrul acesta. Mulți pustnici, care au trăit departe de biserici și preoți, se temeau să nu moară neîmpărtășiți, și se rugau fierbinte lui Dumnezeu să le trimită înainte de moarte un preot cu Sfânta Împărtășanie. Pronia bună a lui Dumnezeu împlinea cererea acestor bine-plăcuți ai Săi și le trimitea un slujitor al altarului pentru a-i împărtăși cu Sfintele Taine. Odată împărtășiți, ei se luminau de bucurie și se despărțeau de această lume mulțumiți și liniștiți. Erau cazuri când bolnavul însuși a dorit să se împărtășească, dar a murit mai înainte de a ajunge preotul, iar apoi s-a întors, a primit împărtășania și a murit din nou. Un asemenea caz s-a întâmplat nu demult în apropiere de Kralievo. Asemenea cazuri arată limpede care este voia lui Dumnezeu.

Este o prostie credința că bolnavul trebuie să moară dacă se împărtășește. Multe exemple vii arată că se întâmplă tocmai pe dos. Eu însumi am fost de față la împărtășirea câtorva oameni grav bolnavi, despre care se credea că vor muri sigur. Ei bine, sunt vii și azi.

Dacă bolnavii mor de la împărtășire, ar fi logic să credem că și sănătoșii se îmbolnăvesc de la ea - iar asta este o prostie și o hulă. Dacă s-a întâmplat ca vreun bolnav să moară după împărtășire, n-a murit de la împărtășire, ci de la boală. Așa i-a fost soarta de la Dumnezeu - dar a murit cu sufletul curățit și iertat, împăcat cu Dumnezeu și oamenii.

Omul întreg la minte se gândește la moarte când este sănătos și cu atât mai mult când este bolnav. În această împărăție a muririi, nimic nu este mai credibil decât moartea. Dumnezeu i-a zis bogătașului sănătos, care își făcea planuri cu bătaie lungă în privința averii sale: „nebunule, în noaptea asta vor lua de la tine sufletul tău - iar cele pe care le-ai strâns, ale cui vor fi?”

Când bolnavul moare, cel ce l-a lipsit de împărtășire se căiește amar. Într-un oraș s-a îmbolnăvit un om. Faptul a ajuns la urechile preotului, care a venit și i-a propus să se spovedească și împărtășească. Soția i-a tăiat vorba, zicând: „Nu e pe moarte, părinte, nu e pe moarte!”. Preotul a plecat. În noaptea aceea, bolnavul a murit. Atunci, femeia a început să se tânguiască: „Vai de mine, de ce nu l-am lăsat să se împărtășească!”

Or, nu știți, fraților, că Împărtășania prețuiește pentru om cât toate pomenile?

(Episcop Nicolae Velimirovici, Răspunsuri la întrebări ale lumii de astăzi- scrisori misionare, traducere Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sofia, București, 2002, pp. 35-36)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Daca pot primi niste raspunsuri andrei23 Generalitati 28 19.06.2011 18:13:32
Caut niste raspunsuri NeInocentiu Secte si culte 108 18.04.2011 13:43:12