![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Apoi, pe parcurs l-o fi furat senilitatea senectutii, amnezia batranetii. Auzi ce zice mai tarziu, prin 2013: "Nu imi asum venirea minerilor, nu am de ce. A fost pur si simplu o iesire spontana. A aparut si personajul acesta cu ambitiile lui, Miron Cozma, pe care nu vreau sa-l mentionez. M-am dus tocmai ca sa-i conving sa paraseasca Capitala, prezenta lor aici era un factor perturbator, am apelat la simpatia de care ma bucuram ca sa-i conving sa plece. Era o chestie de autoritate personala pe care am folosit-o cat am putut ca sa atenuez porniri de acest fel".
Spontan venisera minerii si in ianuarie si februarie 1990, si mai tarziu in 1991 si 1999. Le placeau deplasarile cu trenul...
__________________
"Fiecare persoana este responsabila de desfasurarea intregului univers fizic si spiritual. Cel mai mic gest al nostru pune lumea in vibratie si ii modifica starea. (...) Deci niciodata actiunea noastra nu se infaptuieste intr-un cerc absolut inchis."(Pr. D. Staniloae) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Bun- eu am zis- a gresit Ion Iliescu si Petre Roman ca au chemat minierii in iunie 1990!
Dar v-am explicat contextul in care s-au produs acele evenimente! Insa in privinta mineriadelor din septembbrie 1991 si februarie 1999, situatia este cu totul diferita! -In august 1991, datorita conducerii dezastroase a Regiei autonome a huilei Petrosani, conditiile de munca si de viata a minierilor se inrautatisera semnificativ. Starea de nemultumire a minierilor din unitatile Regiei Autonome a Huilei Petrosani, au fost aduse la cunostiinta primului ministru Petre Roman si a guvernului de catre SRI . Insa primul ministru Petre Roman a actionat extrem de gresit si ezitant atunci, deoarece -Nu a sanctionat si nu a demis conducerea Regiei Autonome a Huilei -Nu s-a deplasat personal in Valea Jiului (asa cum a facut prim-ministru Ilie Verdet in 1977), pentru a discuta direct cu minierii si pentru a le analiza si rezolva nemultumirile. -Nu a dispus catre ministrul de interne (Doru Viorel Ursu) si cel al apararii nationale (generalul Nicolae Spiroiu) , de intarire si inarmare cu munitie de razboi a fortelor de ordine din zona Vaii jiului, si inclusiv de asigurare a protectie obiectivelor strategice din valea Jiului (gari, linii de cale ferata, poduri, tunele, etc), de forte inarmate cu munitie de razboi (si inclusiv cu tehnica de lupta- TAB-uri) a ministerului de interne si ministerului apararii nationale. Garile din Valea Jiului si personalul feroviar de acolo trebuiau protejate de fortele de politie si de armata, iar când minierii incercau sa ocupe gari si sa deturneze trenuri cu forta, politia si armata sa deschida focul. In aceasta privinta, mult mai bine au actionat fortele de ordine in 1977. In septembrie 1991, minierii au comis acte de vandalism, distrugere, au agresat si maltratat personalul CFR, punând grav in pericol siguranta circulatiei pe calea ferata! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
In ziua de 24 septembrie 1991, la ora 21.30, minerii condusi de Miron Cozma se deplaseaza la statia CFR Petrosani, solicitandu-i personalului CFR din statie sa le puna la dispozitie garnituri de tren, pentru deplasarea la Bucuresti.
Miron Cozma îi cere șefului de gară să-i pună la dispoziție cele 14 vagoane aflate acolo și îi dă termen să rezolve problema până la ora 22.00. Între timp, pentru ca printre ei să nu se infiltreze persoane străine, minerii organizează echipe de ordine cu banderole la mână și stabilesc parola de recunoaștere: „ortac". Șeful stației le aduce la cunoștință că nu se pot pune la dispoziție trenuri speciale. Pentru ca acest lucru să fi fost posibil, trebuia să se facă o cerere cu trei zile înainte și să se achite taxele de transport. Supărați, minerii trec la represalii: adjunctul șefului de stație, Pera Marin, este molestat de minerii conduși de Cozma Miron; grupurile de mineri care invadaseră încăperile stației Petroșani amenință personalul C.F.R. că „vor distruge prin incendiere și dinamitare clădirile stației", că „cei prezenți vor fi supuși torturilor și că vor fi omorâți". Bineînțeles că se răspândește și zvonul că Miron Cozma a fost arestat. Este invadat și distrus sediul poliției TF, iar polițiștii sunt loviți și înjurați. Adjunctul șefului de stație este luat ostatic, ca măsură suplimentară de convingere a șefului gării. Și pentru că tot se aflau acolo, minerii s-au jucat puțin și cu mijloacele de comunicare, punând în pericol circulația trenurilor de pe traseu. Personalul de manevra a incercat sa se opuna, dar a cedat dupa ce minierii l-au lovit in cap cu o coada de topor pe Iulian Geamanu. „Răpirea" unui tren Șeful gării acceptă cererea minerilor și o transmite, conform uzanțelor, Regionalei Timișoara, solicitând un număr de 29 de vagoane. Între timp, minerii care se îndreptau către gară „reușesc” să comită și un viol asupra unei muncitoare ce ieșea de la fabrică. La ora 23.10 sosește în stația Petroșani trenul accelerat 224, care circula pe ruta Deva-Petroșani-București. Trenul este reținut abuziv de mineri, care ocupă ultimele patru vagoane, obligând călătorii să se refugieze în celelalte. Se condiționează plecarea trenului de sosirea garniturii speciale. Pentru a se împiedica plecarea din stație, este tras semnalul de alarmă. De șase ori. La 23.50, Regionala Timișoara comunică faptul că nu aprobă nici un tren special. În mod „firesc" este devastată gara Petroșani. Șeful de tură dispune formarea garniturilor speciale, fără aprobări legale. Din cele trei trenuri, ultimul pleacă din stație acceleratul 244, cu o întârziere de 207 minute. În locomotive urcă mineri pentru a-i supraveghea pe mecanici și a asculta ce comunică aceștia prin radio cu personalul stațiilor aflate pe traseu. In aceste conditii, s-au format doua garnituri cu trenuri pentru minieri, ce pleaca spre Bucuresti. Locomotivele care au tractat aceste trenuri au fost: EC-110, EC-093 si DA-499, toate apartinand depoului Petrosani. Cinci kilometri „mai târziu", din ordinele date de la Timișoara și Craiova, trenurile sunt oprite, aproape de Livezeni. Urmarea - un grup masiv de mineri coboară din tren, merg pe jos până în gara Livezeni și se opresc direct la impiegatul de mișcare. Îl bat, îi rup hainele și îl amenință că îl vor omorî și vor distruge gara dacă trenurile nu pornesc. Mai sunt jefuite un bar, o discotecă și o consignație, așa că trenurile pornesc din nou. În halta Jupânești sunt oprite din nou, în urma unui ordin dat de Ministerul Transporturilor. Istoria se repetă. Inițial, este lăsat să treacă doar acceleratul 244, dar după alte bătăi și distrugeri, pornesc și celelalte două. În stația Gilort, unde trenurile au fost din nou oprite, s-au devastat clădirea gării și cea a șefului stației, iar personalul a fost bătut crunt. La Țânțăreni, primul tren este oprit cu ajutorul semnalului de alarmă pentru a fi ajuns de celelalte. Minerii pedepsesc personalul stației, care nu acceptase intrarea trenului în gară. Să nu uităm că ortacii din locomotive ascultau toate comunicațiile. Normal că nu s-a mai pus problema opririi și că garniturile au pornit atunci când minerii au dispus. Trenurile groazei se apropiau acum de , Craiova. Cele două trenuri suplimentare ajung în gara Craiova la primele ore ale dimineții, la o distanță de cinci minute unul de altul. Acceleratul 244 ajunsese cu două ore mai înainte în gară, dar nu și-a mai putut continua traseul, pentru că minerii trăgeau repetat semnalul de alarmă spre a fi ajunși de restul „comandoului". Din ordinul ministrului Apărării Naționale, generalul maior Marin Ilie, șeful Armatei a 3-a Craiova, a încercat să negocieze cu liderii minerilor din gară. O delegație a acestora a acceptat să se deplaseze în garnizoană, pentru a lua legătura, telefonic, cu membrii Guvernului și a negocia o eventuală discuție în Bănie. Ulterior, Miron Cozma s-a răzgândit și a hotărât să pornească spre Capitală. Din ordinul primului ministru Petre Roman, a sefilor politiei si a conducerii S.N.C.F.R., garniturile cu mineri sunt oprite in gara Craiova. Traian Basescu sustine ca ar fi solicitat interventia trupelor speciale a SRI, pentru eliberarea personalului de locomotiva. Din pacate, ministru de interne de atunci nu a dat curs cererii! A fost o decizie neinspirata, minerii devastand gara Craiova. Relevanta in acest sens este declaratia adjunctului sefului statiei Craiova, Marin Ghinea: „A fost o adevarata teroare, securi, topoare, bate, un vandalism cum n-am mai vazut in viata mea. Au intrat peste femeile de la casele de bilete, au spart geamurile si tot ce-au intalnit in cale.Era imposibil sa vorbesti cu ei, pentru ca multi erau beti. Nu stiu a cui mana este, pentru ca nu cred ca niste oameni obisnuiti pot face, din mintea lor, asa ceva.Traim sub teroare, mai rau ca pe vremea lui Ceausescu”. Un grup de minieri a devastat gara Craiova, iar impiegatul de miscare este doborat la pamant cu o lovitura de bata. Prabusit la pamant, este lovit in continuuare cu bate si furtunuri! Petre Roman declara ca aprobat venirea trenurilor cu mineri la Bucuresti, dupa ce a primit informatii de la Ministerul Transporturilor ca mecanicii de locomotiva si ceilalti ceferisti erau amenintati cu cutitele de mineri, existand pericolul ca sa fie maltratati. Roman a spus ca a luat aceasta decizie cand trenurile cu mineri ajunsesera deja in gara Craiova. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Vandalismul continuă
Circa 200 de mineri au hotărât să vandalizeze gara. Au fost distruse prin spargere geamurile, telefoanele, monitoarele color și instalațiile electrice de afișaj din stație, biroul de mișcare, biroul șefului de stație și alte încăperi adiacente, inclusiv cantina C.F.R. Au fost sparte geamurile de la tonetele particulare din zona stației, fiind sustrase sau distruse bunuri în valoare de peste un milion de lei. S-a aruncat cu pietre și alte obiecte în personalul de serviciu aflat în stație. În urma acestei acțiuni, se scoate din funcțiune și aparatura prin care personalul căilor ferate asigura circulația trenurilor în deplină siguranță. De asemenea, i-au agresat pe șeful coordonator al stației, pe prefectul județului Dolj, un general de armată, iar plutonierului major Stănescu Octavian din poliția militară i-au fracturat brațul drept, lovitura fiind destinată comandantului Armatei a 3-a. Majoritatea minerilor se aflau sub influența alcoolului. Au existat încercări ale unor grupuri violente de mineri de a se deplasa către sediul direcției de poliție T.F. și spațiile comerciale din spatele gării, dar, observând forțele de ordine aflate în dispozitiv, s-au retras spre vagoane. Minerii au oprit în stația Craiova o locomotivă diesel care urma să se retragă la depou, cerând personalului să-i transporte la București. Fiind refuzați, mecanicul a fost bătut, iar locomotivei i-au fost sparte geamurile cu pietre și răngi. În aceste condiții, minerii au fost lăsați să plece cu cele două trenuri. În locomotiva primului, Miron Cozma deschidea calea către București. Nici pe drum, oamenii ieșiți din minele de cărbuni nu s-au liniștit. Au aruncat, din tren, cu pietre și cu tot ce le-a căzut în mână, în impiegații gărilor prin care au trecut. În fine, la orele 13.20, respectiv 13.46, din cele două garnituri debarcau pe peronul gării București Băneasa în jur de 3.500 de mineri. Cei rămași „acasă" nu au vrut nici ei să rămână mai prejos. Astfel, la Petroșani, alte grupuri de mineri „rechiziționează" un tren personal. „Dacă în 15 minute nu pleci cu trenul, îți vom lua gâtul", povestea, mai târziu, mecanicul locomotivei modul în care au decurs relațiile sale cu ortacii. „Convins", acesta pornește garnitura și circulă fără oprire până la stația Coțofeni. In această stație, trenul se oprește la ora 21.23, ca urmare a întreruperii energiei electrice de „Renel". Văzând aceasta, minerii solicită prin radio să se asigure o locomotivă Diesel, dând un ultimatum de 15 minute, după care il amenință pe mecanicul de locomotiva Mircea Marin ca „i vor lua gatul, daca nu pune trenul in miscare” si ca vor arunca trenul în aer cu dinamită. În timpul staționării în gara Coțofeni, un grup de mineri înarmați cu topoare și bâte, mulți dintre ei aflați în stare de ebrietate, se deplasează în incinta Parcului 2 Brădești - secția compresare gaz sondă, de unde iau legătura telefonică cu colonelul Gheorghe Popa, de la Poliția T.F. În timpul convorbirii telefonice, transmit din nou ultimatumul lor și amenință cu aruncarea în aer a stației de compresoare și cu incendierea parcului de sonde. Un alt mecanic de locomotiva declara ca a fost la un pas de comiterea unui accident feroviar la intrarea in gara Lainici, cand tensiunea de alimentare a liniei de contact a fost oprita. Mecanicul a reusit sa opreasca garnitura cu putin timp inainte de Lainici, iar atunci cand a consultat registrul de dispozitii al sefului garii, in el figura un ordin al conducerii S.N.C.F.R. ca trenurile cu mineri sa fie oprite si parasite de ceferisti, in apropierea anumitor statii. Un alt grup s-a deplasat la stația C.F.R. Ișalnița, de unde minerii au amenințat de asemenea cu uciderea mecanicilor, incendierea gării și a garniturii de tren și aruncarea în aer a stației de compresoare. Între timp, minerii deplasați în gara Coțofeni au devastat biroul de mișcare, sustrăgând bani din casă, jefuind un bar și un restaurant. Impiegatul de mișcare a părăsit postul din ordin. În același timp, un alt grup de mineri se deplasează la șoseaua națională, aflată la circa 150 m de calea ferată, opresc circulația rutieră timp de 30 de minute, întorcându-se apoi la tren, cu mâncare și băutură luate de la șoferii mașinilor, opriți să circule pe șosea. Ca urmare a situației create, conducerea Regionalei Craiova, cu acordul Ministerului Transporturilor, trimite în stația Coțofeni o locomotivă Diesel, trenul fiind repus în circulație, până la București-Băneasa. Nu numai de la Petroșani se pornea către București. De la Lupeni se mai ia un tren cu japca și se merge la Petroșani, pentru regruparea forțelor. Se pornește la drum, fără să se țină cont că semnalul de ieșire din stație arăta „oprire". Un fost impiegat de mișcare dă o mână de ajutor și toate semnalele sunt puse pe „liber". În disperare de cauză, feroviarii opresc curentul. Urmarea este că minerii amenință că vor da drumul trenului la vale, către Târgu Jiu, fără control. La Tg. Jiu sosesc 300 de mineri, cu autobuzele. Au asupra lor topoare, lanțuri, furtune și bâte. Impiegatul de mișcare este amenințat că va fi aruncat pe geam, de la etajele superioare ale gării, iar apoi clădirea va fi aruncată în aer, cu dinamită. Reușesc și ei să ajungă la București. Direcția Mișcare-Comercial dispune ca ruta unui tren accelerat să fie modificată prin Filiași, pentru a nu mai trece prin gara Petroșani. Doar că și aici așteptau minerii, în număr de 130. Îl iau ostatic pe șeful stației, îl urcă în locomotivă și îl obligă să îndrepte garnitura către Petroșani. Pe drum, acesta reușește să sară din mers din locomotivă și să se întoarcă la post cu un alt tren. La Petroșani, „oamenii negri" opresc trei vagoane, mai adaugă unul din stație și pornesc și ei către București, unde ajung în ziua de 27 septembrie 1991, la ora 0.46. Era ultimul grup care venea „la luptă". La sosirea in Bucuresti, liderii minerilor i declara sefului statiei Bucuresti-Baneasa, Ilie Popa, ca „urmaresc schimbarea guvernului si a presedintelui tarii”. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Bun. Păi atunci, responsabilitatea pentru ce a urmat în urma chemării (ptiu!, era să zic a invocării...), cui îi aparține? P.S. Pe o scală de la 1 (o eroare oarecare, cu totul scuzabilă/acceptabilă) la 100 (o catastrofă cu urmări de necontrolat): cum evaluați "greșeala" celor care i-au chemat pe mineri? Și dacă evaluați pe undeva pe "sus", cam ce credeți că ar trebui făcut cu cei care au "greșit"? Mă rog, în afară de iertarea creștinească, pe care le-am acordat-o deja. Ce măsură găsiți că s-ar potrivi, în acord cu legile statului de drept, pentru acești oameni? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Florin, de dragul limbii române, e vorba despre mineri și nu despre minieri.
Termenul miner are rol de substantiv, în timp ce minier este un atribut sau un adjectiv. De exemplu, se spune exploatare minieră, pentru a arăta ce fel de exploatare este aceea, iar nu exploatare mineră. Deci vorbim despre oameni, nu despre însușiri ale oamenilor sau lucrurilor. Deși, lucru curios, atunci parcă au coborât printre noi anumite însușiri, iar nu oameni... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
...........:))))))))))
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Bun- dar poate nici Ion Iliescu nu si-a imaginat ce urmari va aveea chemarea minierilor la Bucuresti in iunie 1990! Cand ai o masa mare compacta de oameni uniti, este foarte greu sa-i poti controla sau dirija! Nimeni- nici macar Ion Iliescu- nu cred ca-I mai putea controla pe minieri, o data ajunsi in Bucuresti! Si sa va intreb ceva: ce interes ar fi avut Ion Iliescu sa insceneze ceva in iunie 1990, in conditiile cand el si FSN-ul castigasera detasat alegerile, mare parte din populatia Romaniei il sustinea (cred ca va amintiti acele mitinguri in care se scandal "Iliescu apare/Soarele rasare", iar premierul Petre Roman era intimpinat cu flori de muncitoarele de la APACA- din motive e adevarat subiective), in tara era liniste ? Ca sa ce ?! Ca sa-si creeze singur probleme sau ca sa-si taie craca de sub picioare ? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Zoe si cu Nicu si-au schimbat taticu. Ceausescu, nu fii trist, Iliescu-i comunist. Ceausescu scoala-te, sa vezi noul PCR. FSN, FSN, du-te in URSS. Jos Iliescu si Guvernul comunist. Cine este FSN-ist, este prost ori securist. Iliescu KGB, adevarul unde e. Iliescu pentru noi este Ceausescu II. Iliescu nu uita, tineretul nu te vrea. Tineti minte cinci cuvinte: e mai rau ca inainte. Faine si multe, nu? Ce interese avea Iliescu in iunie '90? De exemplu lichidarea opozitiei, a presei democratice si a societatii civile. Multi dintre cei care s-au aflat in strada in 1989 s-au prins ce hram poarta Iliescu si cum s-a incolonat dupa el sistemul comunist care l-a servit si pe Ceausescu. In tara nu era liniste, poporul se dezgheta...
__________________
"Fiecare persoana este responsabila de desfasurarea intregului univers fizic si spiritual. Cel mai mic gest al nostru pune lumea in vibratie si ii modifica starea. (...) Deci niciodata actiunea noastra nu se infaptuieste intr-un cerc absolut inchis."(Pr. D. Staniloae) |
|