![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Biserica Ortodoxă îngăduie, cu pogorământ, trei căsătorii. Biserica face acest lucru pentru a nu lăsa pe cei care au divorțat și trăiesc împreună, să viețuiască în păcat, fără binecuvântarea lui Dumnezeu. Este de menționat faptul că doar prima cununie este Taină, a doua și a treia cununie sunt doar simple ierurgii. A patra căsătorie este oprită cu desăvârșire în Biserica Ortodoxă. A doua căsătorie se oficiază în cazul în care cei doi miri au mai fost căsătoriți. În cazul în care unul dintre miri nu a mai fost căsătorit, se tine seama de rânduiala primei căsătorii.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 30.12.2016 at 06:26:42. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Sa-l cautați pe Dumnezeu până ce se poate găsi”, zice Dumnezeiasca Scriptură (Isaia 58; Faptele Apostolilor 17, 27). Fiecare creștin care vrea să-și mântuiască sufletul său din munca veșnică și să se veselească cu îngerii și Sfinții în Împărăția Cerurilor, trebuie să caute pe Dumnezeu.
Toate, toate zidirile făcute de Dumnezeu, de la firicelul de iarbă până la stejarul, pluta și bradul се-și înalță vârfurile falnic către cer; de la grăuntele de nisip, până la munții cei mai uriași, ale căror frunți spintecă norii, înălțându-se către cer; de la viermii ce se târăsc în praf și muștele care abia se pot vedea cu ochiul liber și până la elefant, leu și vultur; soarele, luna și stelele ce aleargă cu o uimitoare iuțime în văzduh; toate, toate, îndeamnă pe om, coroana tuturor creaturilor, să caute pe Ziditorul lor, pe Dumnezeu. (Protosinghel Nicodim Măndiță)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lasa asta.Unde este molifta de divortz in molitfelnic ? Nu este.
De ce nu este molifta de divortz sau de "descununie" in molitfelnic ? zi bre |
|
#4
|
||||
|
||||
|
“ Constiinta este o simtire a duhului omenesc, subtire, luminoasa, care deosebeste binele de rau. Aceasta simtire deosebeste mai limpede binele de rau decat mintea.
Este mai greu sa amagesti constiinta decat mintea. Si cu mintea amagita, care e sprijinita de voia iubitoare de pacat, constiinta se razboieste indelung. Constiinta este legea fireasca. Constiinta l-a calauzit pe om pana la Legea scrisa . Omenirea cazuta si-a insusit treptat un fel nepotrivit de a gandi cu privire la Dumnezeu, cu privire la bine si rau: ratiunea cu nume mincinos a impartasit nedreptatea sa constiintei. Legea scrisa a devenit un lucru de neaparata trebuinta pentru calauzirea spre adevarata cunostinta de Dumnezeu si spre lucrarea bineplacuta Lui. Invatatura lui Hristos, pecetluita de Sfantul Botez, tamaduieste constiinta de viclenia cu care a molipsit pacatul (Evr. X, 22). Dupa ce ni s-a inapoiat, lucrarea cea dreapta a constiintei e sprijinita si inaltata de urmarea invataturii lui Hristos. Starea de sanatate a constiintei si lucrarea ei cea dreapta sunt cu putinta numai in sanul Bisericii Ortodoxe, fiindca orice gand nedrept primit de om are inraurire asupra constiintei, abatand-o de la lucrarea ei cea dreapta. Pacatele de buna voie intuneca, inabusa, adorm constiinta. Orice pacat necuratit prin pocainta lasa o intiparire vatamatoare in constiinta. Viata pacatoasa indelungata, aleasa in chip liber, omoara oarecum. A omori constiinta este, de fapt, cu neputinta . Ea il va insoti pe om pana la infricosatul judet al lui Hristos: acolo il va da in vileag pe cel ce nu a ascultat-o. Dupa talcuirea Sfintilor Parinti, [parasul] omului pomenit in Evanghelie (Mt. V, 25) este constiinta. Intocmai: ea este un vrajmas [ paras; martor al acuzarii, n.n.] fiindca se impotriveste oricarei intreprinderi potrivnice Legii lui Dumnezeu pe care o facem. Pastreaza pacea cu acest “paras” pe calea ta catre cer, in vremea vietii pamantesti, ca sa nu te parasca in vremea cand se va hotari soarta ta pentru vesnicie. Spune Scriptura: Mantuieste din rele sufletul martorul credincios (Pilde XIV, 26). Martorul credincios este constiinta nespurcata: ea izbaveste sufletul ce ia aminte la sfaturile ei, de gresale pana va veni moartea si de muncile vesnice dupa moarte. Precum taisul cutitului e ascutit de gresie, asa si constiinta e ascutita de Hristos: ea se lumineaza prin invatarea poruncilor evanghelice si se ascute prin plinirea lor. Constiinta luminata si ascutita de Evanghelie arata omului, cu de-amanuntul si deslusit, toate gresalele lui, pana si cele mai marunte. Nu fa silnicie [parasului] tau – constiinta: altminteri te vei lipsi de libertatea duhovniceasca; pacatul te va robi si te va lega. Se tanguie Proorocul, in numele Domnului, pentru cei ce isi calca in picioare constiinta, ce isi intind curse lorusi: Asuprit-a Efraim pe vrajmasul sau si a calcat judecata, ca a inceput a merge dupa desertaciuni (Osie V, 11). Taisul constiintei e foarte gingas: el trebuie pazit mereu. El e pazit atunci cand omul plineste toate cerintele constiintei si spala calcarea fie din neputinta, fie din nepasare, a oricarei dintre aceste cerinte prin lacrimi de pocainta. Sa nu socoti cu privire la nici un pacat ca e de mica insemnatate: orice pacat e o calcare a Legii lui Dumnezeu, impotrivire fata de voia lui Dumnezeu, calcare in picioare a constiintei. De la parutele fleacuri, de la pacate neinsemnate la aratare, trecem treptat la caderi mari. „Ce insemnatate are asta “. „Doar nu e un pacat mare! ” „Ce, asta e pacat!? ” „Asta nu e pacat! “. Astfel judeca cel nepasator fata de mantuirea sa atunci cand se hotaraste sa guste din roada pacatoasa oprita de Legea lui Dumnezeu . Intemeindu-se pe astfel de judecati neintemeiate, el nu conteneste a calca in picioare constiinta sa. Taisul acesteia se toceste, lumina ei se innegureaza; in suflet se revarsa intunericul si frigul nepasarii si nesimtirii. Nesimtirea devine in cele din urma starea obisnuita a sufletului. Sufletul este adesea multumit de ea; adesea o socoate stare placuta lui Dumnezeu, tihna a constiintei, in vreme ce ea este pierdere de catre suflet a simtirii pacatoseniei sale, pierdere a simtirii vietii harice, duhovnicesti, adormire si orbire a constiintei. Intr-o astfel de stare de intunecare si nesimtire infricosata, feluritele pacate intra slobod in suflet, tocmindu-si in el barlog. Pacatele, invechindu-se in suflet, se preschimba in obiceiuri la fel de puternice ca si firea iar cateodata si mai puternice decat ea. Obiceiurile pacatoase se numesc patimi . Omul nu baga de seama asta si este ferecat din toate partile, pe nesimtite, in lanturile pacatului, intrand in robia lui . Cel care, trecand in chip statornic cu vederea instiintarile constiintei, se lasa a cadea in robia pacatului, numai cu foarte mare osteneala, cu impreuna lucrarea unui ajutor deosebit al lui Dumnezeu, poate sa rupa lanturile acestei robii, sa biruie patimile care s-au prefacut, parca, in insusiri ale firii . Preaiubite frate! Cu toata luarea aminte si ravna de care esti in stare sa iti pazesti constiinta. Pazeste-ti constiinta fata de Dumnezeu: plineste toate poruncile dumnezeiesti, atat cele invederate tuturor, cat si cele nestiute de nimeni, vazute si stiute numai de Dumnezeu si de constiinta ta. Pazeste-ti constiinta fata de aproapele : nu te multumi doar cu o purtare parut buna fata de aproapele! Sa ceri de la tine insuti ca sa fie multumita si constiinta ta de aceasta purtare. Ea va fi multumita atunci cand nu doar faptele, ci si inima ta vor fi in privinta aproapelui asa cum porunceste Evanghelia. Pazeste-ti constiinta fata de lucruri, indepartandu-te de ceea ce este de prisos, de lux, de nepasare, amintindu-ti ca toate lucrurile de care te folosesti sunt zidiri ale lui Dumnezeu, daruri date de Dumnezeu omului. Pazeste-ti constiinta fata de tine insuti . Nu uita ca esti chipul si asemanarea lui Dumnezeu, ca esti dator sa infatisezi acest chip, intru curatie si sfintenie, lui Dumnezeu Insusi. Vai, vai! Vai si amar va fi daca Domnul nu va recunoaste chipul Sau, nu va gasi in el nici o asemanare cu Sine. El va rosti infricosata osanda: Nu va cunosc pe voi (Mt. XXV, 12). Chipul netrebnicit va fi aruncat in vapaia nestinsa a gheenei. Nesfarsita bucurie va cuprinde acel suflet la care cautand Domnul, va recunoaste in el asemanarea cu Sine, va vedea in el frumusetea pe care El, in nesfarsita Sa bunatate, a impropriat-o lui atunci cand l-a zidit, pe care a refacut-o si a inmultit-o atunci cand l-a rascumparat, pe care i-a poruncit sa o pazeasca intreaga intru neprihanire prin indepartarea de tot pacatul, prin pazirea tuturor poruncilor evanghelice. Netacutul, nepartinitorul paznic si aducator aminte al acestei indepartari si paziri e constiinta. Amin”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
A m spus unor medici cu care discutam despre anestezia pe care o fac la operații: „ Anestezia celui viclean are consecințe neplăcute asupra omului, în timp ce aceea pe care o faceți dumneavoastră ajută ”.
Anestezia diavolului este otrava pe care o aruncă șarpele peste păsări sau peste iepurași ca să-i paralizeze și să-i înghită fără a se putea împotrivi. Diavolul, atunci când vrea să lupte un om, trimite mai întâi un drăcușor „anestezist” ca să-l facă pe om nesimțit, după care merge el însuși și-l ciupește, adică face din el orice vrea... Dar înainte merge „anestezistul”. Ne face injecție cu nesimțire și astfel uităm de grija mântuirii. Iată, noi, monahii, am făgăduit să facem răbdare atunci când vom fi ocărâți, batjocoriți, dar în cele din urmă, de multe ori, ispita ne zăpăcește și facem cele potrivnice celor făgăduite. Altfel începem și altfel sfârșim. Pentru altceva am pornit să mergem, dar în altă parte mergem. Nu luăm aminte. ( Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești, Vol. II, Trezire duhovnicească, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 120)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Vorbiți-ne puțin despre ne-simțirea duhovnicească.
– Ne-simțirea duhovnicească poate să fie un răspuns la întrebarile: „ Ce este moartea?”, “De care moarte ne-a izbăvit Hristos? ” . Cadavrul este nesimțitor. Așa, și când duhul nostru este nesimțitor la cele ale harului, în măsura aia suntem morți. Și de această moarte ne-a izbăvit Hristos, că nu ținând preceptele legii putem învia dintru ne-simțire întru simțire, ci cum zice Sfântul Pavel, prin credința propovăduirii, auzind cuvântul propovăduirii, al bunei-vestiri a Împărăției. Dacă acel cuvânt este vrednic, sau, poate, chiar nevrednic fiind, dacă Dumnezeu binevoiește prin el să insufle vreun suflet sau mai multe, insuflarea pe care-o primim este un început de înviere . Întorcându-ne către Biserică, dacă începem să vedem lucrarea și puterea Tainelor, de multe ori, prin spovedanie, prin Împărtășanie – când trăiești pe viu, pe pielea ta, curățirea, învierea pe care o trăiești – începi din ce în ce mai mult – și asta ar fi cultura filocalică – să devii din ce în ce mai simțitor: astăzi simți câteva, mâine, în principiu, ar trebui să simți mai multe . Paradoxal, noi trecem, dupa o primă fază a învierii , printr-o a doua fază – pe care părintele Sofronie o numea a harului – dar această a doua perioadă este o perioadă în care trăim tocmai pierderea acestei simțiri, ne retrezim așa cum am fost la început, am pierdut insuflarea și înțelegerile pe care le-am avut , și perioada aceasta a doua a nevoinței noastre este cea mai lungă . Dar nici asta nu este o perioadă tragică – adică tragică [dramatica] este, dar nu este menită spre tragedie și nu este cazul să deznădăjduim, ci a doua perioadă , în care avem deja experiența vieții, adică a simțirii duhovnicești, în măsura în care, amintindu-ne de experiența harului, lucrăm pe acele linii , încercăm să trăim credincioși acelei experiențe, această a doua perioadă este o călătorie spre a însuși nu numai experiența pe care am primit-o cu acest prim har, dar mult mai mult și mult mai desăvârșit . Părintele Sofronie zicea că primul har este ca o “mamonă nedreaptă“. Ne-a dat Dumnezeu “pe nedrept” [nota noastra: fara sa meritam, in mod gratuit – cf. Luca 16, 1-12, Parabola iconomului nedrept ], El știe de ce și cum și cum s-a putut, ne-a dat o experiență a vieții pe care “pe nedrept” am primit-o, că nici n-am putut s-o păstrăm . Dar acum cultivăm ceea ce, în a treia fază, va fi același har, dar înmulțit, îmbogățit, iar de data aceasta însăși firea noastră, de neîndepărtat în vecii vecilor. Așa că ne-simțirea duhovnicească este acea moarte din care nu paza preceptelor legii ne-a înviat, ci Hristos prin lucrarea Lui și prin puterea pe care a dat-o cuvântului propovăduirii , mai ales după Învierea din mormânt – cum vedem în cazul lui Luca și Cleopa, că “ ardeau inimile lor” – și a desăvârșit-o cu șederea de-a dreapta Tatălui și, deci, acel început de înviere care, trecând prin toate fazele cele mai minunate și cele mai paradoxale, ne duce la învierea finală – care este harul dobândit de noi printr-o viață de multă trudă și răbdare, și rugăciune, când acest har va fi însăși firea noastră. Si – zicea părintele Sofronie – [ca aceasta este] firea noastră primă , deși o dobândim cronologic ca a doua. Însă, calitativ, prima noastră fire, de acum de nestrămutat în veci. – Vă rugăm să ne vorbiți despre cele cinci simțuri duhovnicești. – Nu știu unde, la care Părinți, am citit cândva că îndărătul acestor cinci simțuri trupești sunt cinci simțuri duhovnicești. Și mai ziceam pe undeva că, așa cum am înțeles că primul simț care se dezvoltă în prunc, înainte de naștere, este auzul și că, prin auz, fătul din pântecele maicii se obișnuiește să deslușească glasul tatălui, al mamei, al altora, și, când se naște, îi recunoaște după auz, așa și în cultura filocalică ascultarea este nu o disciplină, cum este în armată sau în orice instituție omenească, ci este cu precădere cultivarea acestui auz duhovnicesc . În ascultare noi căutăm voia lui Dumnezeu. Dacă vreți, căutăm glasul Bunului Păstor, ca să luăm capitolul 10 din Evanghelia Sfântului Ioan, unde spune Mântuitorul că Oile mele glasul Meu aud și-Mi urmează Mie. Deci învățăm să auzim glasul lui Dumnezeu , voia lui Dumnezeu prin toată lucrarea duhovniciei. Deci ascultarea trebuie să devină o Taină a Bisericii. Să nu reducem Tainele Bisericii la șapte, fie că cele șapte sunt de căpătâi. Dar și ascultarea și multe alte elemente, orice legătură între Dumnezeu și om sau, să zicem, între om și Dumnezeu, este o Taină . Și ascultarea trebuie să fie la nivel de Taină , unde omul urmează glasului Bunului Păstor, glasul care, la început, ne-a zis: Dar din pomul acela nu veți mânca, fiindcă, atunci când veți mânca, cu siguranță veți muri . Și să ascultăm glasul acela până când el ne va îngădui, dacă e cazul, să mâncăm din acel pom, fiindcă ni s-a copt înțelegerea, sau unde ne va duce. La fel și cu vederea. Avem multe pilde de părinți moderni acum, ca părintele Porfirie . Toate cărțile care s-au scris și s-au tradus în română vorbesc de vederea lui duhovnicească. Și el ne arată mai desăvârșit decât mulți alți sfinți moderni că vederea asta e o realitate. În ultima fază a vieții lui orbise din cauza cancerului, dar el, totuși, vedea și mult mai deslușit decât poți vedea prin ochiul și nervul optic și toate astea. Sfântul Siluan zice că harul se deslușește prin gust: simți gustul prezenței lui Dumnezeu și gustul vrăjmașului. Prin experiență, dacă ai avut experiența harului lui Dumnezeu și a înșelăciunii diabolice, acum deslușești prin gust . Iar gustul e foarte aproape de miros , există un miros al harului și un miros al vrăjmașului. Mai există și un pipăit, când simți prezența lui Dumnezeu. Ce înseamnă că simți? Oare nu ăsta este un pipăit duhovnicesc? Deci în câteva cuvinte putem vorbi despre cele cinci simțuri duhovnicești . Astea trebuie să se dezvolte cât mai mult înainte de experiența mormântului sau înainte de sfârșitul vieții noastre pe pământ, în orice fel va fi, ca, așa cum la naștere, ca prunc, am fost destul de desăvârșiți ca făt în pântecele maicii ca să supraviețuim aici, ba și să creștem, să ne dezvoltăm, așa și ceva se va întâmpla după moarte. Părintele Sofronie spunea: “Pocăința noastră nu se poate termina pe pământul ăsta ” , că pocăința, adaug eu, departe de a fi doar un moment foarte parțial de întoarcere morală, de la imoralitate la moralitate sau așa ceva , pocăința este dinamica vieții veșnice care lucrează în noi. Și, spune părintele Sofronie, sfârșitul pocăinței este când am ajuns la deplinătatea vieții dumnezeiești în noi, măsura bărbatului desăvârșit în noi, a lui Hristos în noi . Or asta, zice el, pe pământ nu se poate împlini, numai în veșnicie, deci și în veșnicie va fi o creștere , dacă avem destulă desăvârșire pruncească, ca să putem în primul rând supraviețui acolo cum am supraviețuit aici, ca să putem și acolo crește până la desăvârșire. Cum va fi aia, vedea-vom, da Domnul să vedem. – Cum putem afla care este voia lui Dumnezeu cu noi, atunci când ne aflăm la o cotitură în viață? – Se leagă de o întrebare de la ultima noastră cuvântare aici, împreună, când m-a întrebat cineva ce înseamnă ce-am zis eu cândva, că toate încep în nevăzut. Aveam în vedere rugăciunea. Deci, zic, iarăși începem cu „Doamne…”. Orișiunde ești, în orice clipă, la orice cotitură, începi cu „Doamne… ” și-L întrebi pe Dumnezeu și Domnul să călăuzească mai departe .
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
[…] De la cădere încoace, văd o sfâșiere: pot să voiesc ceva pătimaș, care nu face parte din voia lui Dumnezeu și, cum zice Hristos, cela ce nu adună cu Mine, risipește . Și ca să nu risc s-o iau razna, pe o voie care mi se pare bună, verific voința mea, să zicem cu duhovnicul, asta e una din căi, ca să văd dacă e în armonie cu voința lui Dumnezeu, adică dacă e Dumnezeu care voiește în mine sau dacă este o voință… Eu vreau drept, eu vreau să trăiesc, asta vrea și Dumnezeu, dar eu nu știu întotdeauna unde să aflu ceea ce voiesc eu și aici se poate întâmpla o dezbinare și atunci eu vreau să trăiesc, dar, Doamne, ce vreau eu mă va duce unde voi afla viața sau este o rătăcire? Și așa, știind că în păcatul în care trăim, putem să voim diferit de Dumnezeu – și de multe ori o facem – căutăm, dacă Dumnezeu binecuvântează ce vreau eu, adică dacă și El voiește.
Aici aș vrea să zic eu cuvânt despre tăierea voii. Se trăiește adesea foarte greșit lucrul acesta, ori la nivel disciplinar, ori la nivel sinucigaș. Nu voia mea trebuie s-o tai, că asta ar fi un fel de sinucidere, ci voia mea pătimașă trebuie s-o tai! Ce este patima? Așa cum buba cancerului face parte din trupul meu, dar nu este trupul meu, așa și patima, deși [pare ca] face parte integrantă din ființa mea, în realitatea dumnezeiască nu este. Pe aia trebuie s-o tăiem cu bisturiul. Acum întrebarea zice: cum putem ști…? Este imposibil să răspundem în amănunt, fiindcă de fiecare dată, în fiecare viață, în fiecare împrejurare, este o altă experiență. Dar sunt niște lucruri comune tuturor experiențelor. Să luăm momentul de după , când ai hotărât hotărârea cea dreaptă: dacă este de la Dumnezeu întotdeauna vine ca o lumină, ca o ușurare, poate ai trecut un prag greu de trecut, o frică, poate chiar o teroare oarecare, dar, trecând, cum zicea și părintele Sofronie, focul în care ai intrat, în loc să te ardă, te răcorește. Că asta e caracteristica focului mistuitor, care este Dumnezeu. Te răcorește. Și simți că ăsta este adevărul, simți că te-ai împlinit. Nu știu, sunt multe posibile mărturii ale alegerii drepte, care vin pe liniile alea, hai să luăm de la Galateni, că cele ale lui Dumnezeu sunt pace, dragoste, bucurie, îndelungă-răbdare… Multe dintre acestea sau lumea acestor lucruri începe să fie prezentă în tine. Problema, care cred că este de unde izvorăște întrebarea, este: cum să fac să ajung acolo, să găsesc calea cea bună, mai ales dacă mă angajez pe căi de unde n-o să fie întoarcere? Și aici zic așa: formulă nu există, dar ceva mult mai presus și mai prețios decât o formulă este, iarăși, acest “Doamne…” Și zic așa: roagă-te lui Dumnezeu în multe feluri și în multe împrejurări ale vieții tale, ori în singurătatea ta, ori în slujbele bisericești, profiți de rugăciunea celor care te înconjoară ca să îți iei avânt… Și când simți momentul – una dintre căi este asta, cea clasică – când simți că a venit momentul du-te la duhovnic, și du-te cu rugăciunea asta. Când te duci la duhovnic să afli voia lui Dumnezeu, să nu te desparți de legătura cu Dumnezeu ca să vorbești cu duhovnicul ca cu un om. Și ni se zice: atenție nouă, duhovnicilor, nici noi să nu dăm un cuvânt din înțelepciunea noastră sau înțelegerea sau educația noastră teologică sau nici măcar din experiența vieții noastre . La o adică, să facem tabula rasa de toate astea, adică să le dăm deoparte, ca să aflăm în rugăciune voia lui Dumnezeu pentru om. Asta e o mare cultură, iar, cum zice Sfântul Siluan, dacă nu începem să o facem – apropo, nu numai noi, duhovnicii, ci toți, ca să aflăm voia lui Dumnezeu – n-o să ajungem niciodată să o însușim. Deci noi, duhovnicii, nu trebuie să căutăm cuvânt de la mine, ci cuvântul dumnezeiesc pentru acest suflet, care, uneori, poate să ni se pară paradoxal la început și Domnul să ne dea să-l deslușim. Iar, tu, cel care asculți, și tu faci tabula rasa , mături total tot ce știi, ce-ai învățat, ce ești, și aici este tot un fel de tăiere a voii , ca să lași loc acelui glas . Amintiți-vă de Sfântul Prooroc Ilie, când s-a dus să se întâlnească cu Dumnezeu, întâi a fost un vânt mare, zicem noi uragan – nu uitați că vânt și duh se confundă în graiul ebraic și în greacă de multe ori, nu că se confundă, dar e același cuvânt – deci acel vânt era un oarecare duh care sfărâma stâncile, care zguduia munții, iar nu în vânt, nu în duhul ăla era Dumnezeu. După vânt, un cutremur; vai, ce impresionează pe om cutremurul, dar nu în cutremur era Dumnezeu. Și proorocul, prooroc fiind, nu s-a cutremurat de cutremur și nu s-a lăsat intimidat de acel duh și de toată urăgăneala lui. Și după cutremur, un foc, dar nici în foc nu era Dumnezeu. Iar după foc, adiere de glas subțire. Și în glasul ăla era Dumnezeu . Și atunci s-a cutremurat proorocul. Și atunci și-a acoperit fața ca heruvimii din cer și a ieșit la intrarea peșterii, ca să se întâlnească cu Dumnezeul Cel atotputernic, Care a grăit proorocului în adiere de glas subțire . Tăierea voii este să dăm la o parte uraganele, cutremurele și focurile voinței noastre pătimașe care bântuie, care urlă, care fac toată gălăgia asta, ca să putem auzi adiere de glas subțire, care este semnul Celui atotputernic . Adiere de glas subțire care vine cu căldură, cu duioșie, cu smerenie, cu tot ce însoțește dragostea lui Dumnezeu pentru făptura Lui iubită. Și atunci în legătură cu Dumnezeu, conștient sau chiar rugându-te la același Doamne, te duci la duhovnic când simți că a venit vremea și-i ceri lui Dumnezeu ca duhovnicul să nu vorbească cuvânt omenesc, ca om, ci Domnul să-ți vorbească prin el. Și atunci, dacă asta ceri lui Dumnezeu, pregătește-te să primești primul cuvânt al duhovnicului. Și această noțiune de prim cuvânt , ba chiar de prim gând, cum spunea Sfântul Serafim, că primea primul gând care-i venea ca de la Dumnezeu , asta este toată cultura filocalică: a prinde acel prim cuvânt . Deci tu, dacă vrei voia lui Dumnezeu, roagă-te și roagă-te. Continuând să te rogi lui „Doamne… ”, te duci la duhovnic și îi ceri, îi spui în câteva cuvinte problema, esențial , nu intra în amănunte și așteaptă cuvântul pe care-l ceri încă de la Dumnezeu . Așa cum la telefon nu vorbești cu aparatul pe care-l ții în mână, ci cu altcineva, de la capătul celălalt al firului. Și așteaptă de la Dumnezeu. Și când duhovnicul îți spune cuvântul – iar tu, duhovnicule, să te rogi, ca nu prin neștiința sau din nebăgarea ta de seamă să piară un suflet pentru care Hristos Și-a dat sângele pe cruce; deci să te rogi ; și fie ca Dumnezeu să ne audă cuvintele astea ca rugăciune și să lucreze în noi și tu, cel care ceri, fii cu cea mai mare luare aminte la primul cuvânt și să știi că Dumnezeu nu este o formulă sau un adevăr obiectiv, un obiect , ci este o Persoană Care Știe că dacă tu vei prinde primul cuvânt și-l vei ține, ți-l va da. Câteodată, această Taină o trăim ca pe un fel de “kamikazism” , fiindcă parcă ne aruncăm într-un hău. Nu te tulbura și Domnul să te întărească. Cultivă, adică pregătește-te să primești acel prim cuvânt și îți spun lucrul ăsta: nu-l discuta cu duhovnicul, nu te împotrivi, nu-l discuta. Că ăsta este cuvântul tău. Este un dialog tainic între tine și Dumnezeu . Și nu duhovnicul tău îl va înțelege în principiu. Tu îl vei înțelege, e numai pentru tine. Ia-l și zi-i duhovnicului: „Blagosloviți, părinte!” și du-te și încearcă să-l trăiești. Chit că vii a doua oară la duhovnic și-i zici că nu l-ai înțeles sau cine știe ce, dar important e ca primul lucru pe care-l faci este să încerci să îl trăiești sub o formă sau alta, fiindcă ăsta este cuvântul tău, și ori îl înțelegi într-o măsură, ori îl vei înțelege făcându-l, în principiu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Încă un chip al ascultării este [in pilda cu] cei zece leproși, care au primit un cuvânt care, în sine, nu avea niciun sens: Duceți-vă și vă arătați preotului ! Dar leproșii se arătau preotului dacă se însănătoșeau, ca preotul să-i pronunțe curați și să vină înapoi în societate. Dar, leproși fiind, ce puteau să caute la preot? Dar ei, primind fără să discute cuvântul, primul cuvânt al Acestui mare făcător de minuni și prooroc și cine era Acest Nazarinean sau ce-or fi știut ei despre Hristos, au primit cuvântul, s-au întors și s-au dus către preot. Făcând acest cuvânt, au intrat în razele energiilor dumnezeiești, care bineînțeles că imediat i-au vindecat.
Și asta este ceva din taina ascultării . Ascultarea ca Taină, nu ca disciplină , ascultarea ca închegare a unei legături între tine, personal, cu personal Dumnezeu, prin duhovnicul tău. Și așa că, dacă vrei negreșit să faci o alegere dreaptă într-o răscruce a vieții, încearcă pe calea aceasta și, dacă într-o altă modalitate decât ce am descris eu acum îți va răspunde Dumnezeu căutării tale, să știi că esențialul este de a primi voia lui Dumnezeu, pentru care uneori este important să dăm la o parte tot ce știm, pentru ca să-L lăsăm pe acest Doamne cu glasul Lui blând ca o adiere de vânt subțire să ne poată vorbi și noi să auzim nestingheriți de răcnetele patimilor care vuiesc.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|