![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Postul tămăduitor pentru trup
„Toate se tămăduiesc de la sine, înlăturând pricina care le-a adus, curățind sângele prin post. Căci toate bolile sunt cu putință, dacă sângele este otrăvit. Vrei să te însănătoșești? Fă calea întoarsă. Deci luați aminte la ce mâncați. Căci uite așa pedepsește Dumnezeu nesocotirea postului, cu boala, și încă multe fără leac, cum de pildă e cancerul sau racul – care se face din mâncarea foarte deasă a creierului de dobitoace, de aceea este mai mult boala orășenilor și a măcelarilor de la sate. Paralizia sau slăbiciunea unei jumătăți de trup, tot din nesocotirea postului se trage” 《 va urma 》 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Postul reface sufletul :
„Iată cum vede Domnul nevoința postului: tot ca o împlinire cu lucrul, o trăire a iubirii de oameni. Dar lucru vrednic de luat aminte din cuvântul acesta sunt urmările unui atare post; urmări cu refacerea sufletului tău și urmări pentru o țară de oameni. De bună seamă că un atare post, ținut la o înălțime de vederi, e un egal al rugăciunii neîncetate, care, amândouă rețin pe Dumnezeu în zidire și scot afară pe draci” |
|
#3
|
||||
|
||||
|
„Și după ce a postit patruzeci de zile și patruzeci de nopți, la urmă a flămânzit.” (Mt. 4, 2)
„Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta” (Ps. 140, 2) „Cel ce faci pe îngerii Tăi duhuri și pe slugile Tale pară de foc!” (Ps. 103, 5) Sfântul Maxim Mărturisitorul ne învață că urcușul duhovnicesc pe scara nevoințelor desăvârșirii începe cu treapta făptuirii morale (sau a împlinirii poruncilor dumnezeiești) și continuă cu cea a contemplării naturale a tainelor zidirii revelatoare de sensuri. De odihna duhovnicească au parte doar acei aleși ai Lui Dumnezeu care au ajuns la apogeul strădaniilor sau pe culmea eforturilor săvârșite pentru Dumnezeu, dobândind astfel neîncetata și pururea-fericita sălășluire a minții în cer – precum spune Sfântul Simeon Noul Teolog în „Filocalia” (vol. 6). Cea mai înaltă și aspră măsură a înfrânării prin postire a împlinit-o Domnul Iisus Hristos Însuși – „nici mâncând, nici bând” (Mt. 11, 18) - , precum zice Scriptura: la urmă „El a flămânzit” (Mc. 11, 12). Pentru noi, creștinii, perioada de post este cea mai folositoare de suflet, după cum arată învățătura patristică: „Postul este maica sănătății trupești și sufletești” (Sfântul Ioan Gură-de-Aur); postind, mintea poate fi curățită și primește ascuțime prin lipsirea trupului de aburii mâncărurilor grase și prin împodobirea lui cu virtuțile înfrânării. Foarte mulți, însă, sunt cei care se întreabă cât și cum ar trebui să postim; altfel spus, cât ni s-ar cuveni să ne înfrânăm de la pofte pentru a fi ascultați de Dumnezeu. Dacă vom cerceta cu luare-aminte învățăturile sfinților asceți, vom descoperi că postul are trei trepte deosebite de urcuș duhovnicesc, legate direct atât una de alta, cât și toate la un loc de lucrarea rugăciunii- prin urmare de măsura sporirii duhovnicești. 《 va urma 》 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Cea dintâi dintre aceste trepte ale urcușului nevoințelor spre mântuire este treapta pe care pășim, de regulă, toți cei care ne putem numi „creștini practicanți”, și anume postul lacto-vegetarian, măsură împlinită prin înfrânarea de la mâncarea de carne (respectiv a oricăror produse obținute prin prepararea cărnii sacrificate) și prin consumarea doar a produselor de lactate și brânzeturi. În perioadele de post consacrate ca atare de rânduielile Sfintei Biserici, dezlegarea la aceste produse se acordă prin pogorământ persoanelor afectate de boli cronice sau incurabile, precum și bătrânilor și pruncilor; duhovnicul fiecăruia în parte are puterea de a iconomisi și chivernisi cu discernământul necesar această dezlegare, în funcție de situație. Pentru a ne limpezi în această privință, Sfinții Părinți nevoitori din pustie ne învață că „postul este armă, nu virtute” („Patericul egiptean”) iar Sfântul Ierarh Vasile cel Mare precizează că „trup de trup se deosebește precum vreascurile de fier”. Pe de altă parte, Sfânta Scriptură însăși ne arată că strălucirea harică a fiecărui nevoitor în parte se raportează la puterea spirituală și sufletească pe care o depune ca efort personal pe calea mântuirii; de aceea și răsplătirea în împărăția Lui Dumnezeu se face pe măsură: „stea de stea se deosebește în strălucire” (I Cor 15, 41) și „în casa Tatălui Meu multe locașuri sunt” (In. 14, 2); „alta este strălucirea soarelui și alta strălucirea lunii și alta strălucirea stelelor” (I Cor. 15, 41). Ca idee general acceptată în viața ascetică, se știe că postul lacto-vegetarian nu duce mintea rugătorului pe înălțimile contemplației duhovnicești și nici nu poate pretinde o desăvârșită curățire de patimi; în orice moment nevoitorul poate fi pe neașteptate ispitit de duhurile rele: „Când trupul nu este supus unei nevoințe aspre, patimile se ascund în chip viclean”, scrie Sfântul Nicodim Aghioritul în lucrarea „Războiul nevăzut”.
《 va urma 》 |
|
#5
|
||||
|
||||
|
A doua treaptă de măsură a postirii este cea a vegetarienilor (persoane care nu folosesc niciodată în alimentație lactate sau brânzeturi). La unii ca aceștia putem mai ușor să descoperim un spor duhovnicesc, pentru că pe această treaptă de nevoință începe o curățire mai profundă a minții, printr-o stare sufletească de dispoziție accentuată spre lucrarea rugăciunii (desigur, nu-i putem numi „vegetarieni” pe cei care se hrănesc cu vegetale doar pe perioada posturilor bisericești; vegetarian convins este numai cel care întrebuințează permanent, pe tot parcursul anului , exclusiv produse vegetale). Hrana ca atare se poate înfățișa sub diferite chipuri: legume (fie crude, fie fierte), rădăcini (de asemeni crude sau fierte) și semințe; în general hrana vegetarienilor este totuși mâncarea gătită (aici avem în vedere nu informațiile nutriționale despre calorii și celelalte, și nici gradul de vitaminizare, ci faptul că hrana pregătită special a celor din categoria „vegetarienilor” se deosebește de alimentația mai aspră a „fructiferilor” și „cerealierilor”, care sunt consumatori doar de boabe și de semințe crude sau înmuiate). Acești nevoitori se curățesc mult mai ușor de patimi, au atenție sporită la rugăciune și sporesc repede întru trezvie deoarece, lipsite fiind de suportul îmbuibării pântecelui, patimile slăbesc în intensitate iar trupul dobândește o vitalitate spirituală deosebită iar sufletul o înclinație aparte spre rugăciunea minții – și de aceea vegetarienii fac degrabă trecerea de la rugăciunea rostită sau citită la rugăciunea minții prin curățirea văzduhului inimii de cugetele gândurilor și de nălucirile imaginației sau închipuirii.
《 va urma 》 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
A treia treaptă este a celor care folosesc hrană uscată – pesmeți (care pot fi consumați fie uscați, fie înmuiați ori în apă ușor sărată, ori în apă cu puțin oțet) – așa consideră acești asceți că li se cuvine să se înfrâneze pentru Dumnezeu. Pe această treaptă , nevoitorul dobândește mult spor duhovnicesc, crește în rugăciune și trezvie – precum vedem în cazul faimoșilor pustnici egipteni din Tebaida, Nitria sau Skete , ajunși la măsuri excepționale de desăvârșire întru curăția vieții. Aici se ajunge foarte greu, după străduințe, osteneli și încercări mai presus de fire, precum zice Psalmistul: „genunchii mei au slăbit de post și trupul meu s-a istovit de lipsa untdelemnului” (Ps. 108, 23) (desigur, pentru a fi considerat un astfel de ascet, nu ajunge să ții această nevoință doar în perioada posturilor, ea trebuie să fie o stare permanentă de viețuire). În inima unui astfel de nevoitor, de multe ori rugăciunea „se toarce” de la sine; unii dobândesc o aemenea curăție a minții și a inimii încât primesc darul rugăciunii neîncetate și desăvârșit curate în lăuntrul sufletului; numai că unii ca aceștia se vor confrunta cu primejdia înșelării prin ispitiri demonice – vedenii și năluciri, voci și sunete de glasuri, semne false și întunecări ale minții prin gânduri rele – căci puterile întunericului îi atacă prin „tunelul imaginației”, căutând să pervertească rațiunile lucrărilor duhovnicești ale minții pentru a o abate de la rugăciunea curată la false „teologhisiri” și „teologumene” („Patericul” abundă de asemenea cazuri în care bravii ostași duhovnicești s-au luptat cu duhurile rele, unii biruind, iar alții fiind biruiți din cauza greșelilor săvârșite). În această privință, atât Sfântul Prooroc David, Regele lui Israel, exclamă: „mulți sunt cei ce se luptă cu mine, din înălțime” (Ps. 55, 2), cât și Sfântul Apostol Pavel, Dascălul neamurilor, avertizează: „lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății, care sunt în văzduh.” (Ef. 6, 12).
《 va urma 》 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
O categorie aparte din rândul acestor asceți „de vârf” o reprezintă „fructiferii” (cei care se hrănesc numai cu fructe – proaspete sau uscate) și „cerealierii” (cei care se hrănesc numai cu grâu înmuiat, porumb, mei, linte, bob și mazăre). Acești nevoitori își stăpânesc cu o deosebită ușurință atât trupul cât și gândurile, și sporesc cel mai ușor pe calea sfințitei rugăciuni. Sunt foarte rari (pentru că nevoința este foarte aspră) dar bine-plăcuți Domnului, și de aceea harul Lui Dumnezeu lucrează mult mai intens pentru a le întări atât voința cât și trupul. De altfel, să nu uităm însă cuvintele Marelui Vasile: „Nu a tuturor căsătoria, nu a tuturor călugăria; nu a tuturor obștea, nu a tuturor pustia”. Spun Sfinții Părinți că doar pe aceste trepte de postire putem întâlni cu adevărat revărsarea harismelor Duhului Sfânt în belșugul felurit și excepțional al lor: darul rugăciunii neîncetate, darul lacrimilor, jertfirea pentru aproapele, dragostea de semeni, abisul smereniei, înainte-vederea (sau cunoașterea lucrurilor încă neîntâmplate, prin descoperire sau pre-vestire de la Dumnezeu). Regula de aur a celor ajunși pe aceste trepte în urcușul lor duhovnicesc este (după cuvântul Sfântului Teofan Zăvorâtul) împotrivirea la lăcomie sau fuga de îmbuibarea pântecelui (hrana fiind dată pentru supraviețuire, nefiind un scop în sine, precum zice vorba din bătrâni: „Nu trăim ca să mâncăm, ci mâncăm ca să trăim”). Iar ceea ce constituie grija lor de căpetenie este lepădarea clevetirii sau osândirii aproapelui, și în general a oricărui cuvânt deșert aducător de răspândire a minții de la rugăciune. Aceasta pentru că nevoitorii simt de îndată părăsirea lor de harul Duhului Sfânt. Și de aceea au fost numiți „armata de geniu a Bisericii”, călăuziți fiind pururea de cuvintele de foc ale puterii Psalmilor: „Pune Doamne, strajă gurii mele și ușă de îngrădire, împrejurul buzelor mele” (Ps. 140, 3), „pururea lauda Lui în gura mea” (Ps. 33, 1), „Doamne, Dumnezeul mântuirii mele, ziua am strigat și noaptea înaintea Ta” (Ps. 87, 1), și urmând întru totul îndemnului apostolic: „Rugați-vă neîncetat!” (I Tes. 5, 17). Într-o astfel de luptă îndârjită și necruțătoare, gândurile rele sunt stârpite „din fașă” iar mintea păstrează pururea doar prezența Atotputernicului Dumnezeu. Chiar și dintre aceștia – spune Sfântul Isaac Sirul – doar unul din generație în generație, „unul din zece mii care se silesc”, izbândește să urce pe treapta cea mai înaltă – hrănirea doar cu Trupul și Sângele Domnului – „Mana Dumnezeiască” precum i s-a spus. Aici nici nu mai poate fi vorba de luptă, de ispitire la păcate grosolane; trupul este supus, cugetul desăvârșit smerit, totul devine prezență atotcuprinzătoare a Duhului Sfânt și rodire de harisme. Spre pildă stă cazul Sfântului Ioan, Pustnicul din Carpați, fost Episcop-vicar la Mitropolia din Kiev, care se întreba cu inocență în auzul tânărului frate Constantin Ilie (viitorul Arhimandrit Cleopa) de la Mânăstirea Sihăstria: „Cu ce am greșit eu oare astăzi, Doamne, de m-ai arătat oamenilor?” Pe această treaptă, cea mai înaltă, rugăciunea nu se mai face cu limba sau cu gura, nici măcar cu mintea sau cu inima; ea devine „răpire”, „uimire”, „extaz” – când omul aude „cuvinte de nespus, pe care nu se cuvine omului să le grăiască” (II Cor. 12, 4). Sufletul este în cer , cu Dumnezeu: „nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine” (Gal. 2, 20). De altfel tot Sfântul Pavel a mărturisit: „Cunosc un om în Hristos, – fie în trup, nu știu; fie în afară de trup, nu știu, Dumnezeu știe – a fost răpit unul ca acesta până la al treilea cer” (II Cor. 12, 2-3). Aceasta este de fapt mărturia adevăratei înainte-vederi.
《 va urma 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|