![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Cuvios Alexie, omul lui Dumnezeu
Sfântul Alexie a trăit pe vremea împăratului Honorius (395-423), iar părinții săi se numeau Eufimian și Aglaida. Cu cât înainta în vârstă, cu atât creștea și în sufletul lui dorința nemuririi și a vieții veșnice, deci, se înfrâna, purtând în taină pe trupul său o haină aspră de păr. Imediat după căsătoria sa a fugit la Edesa, unde a viețuit în nevoințe 17 ani. Fiind iubit de Dumnezeu, s-a făcut descoperire despre el și un glas îl numea pe Alexie „omul lui Dumnezeu”. După aceasta, sfântul s-a hotărât să trăiască lângă casa părinților săi, ca un necunoscut. Și aici a viețuit în aspre nevoințe, batjocorit și umilit de slugile tatălui său, vreme de 17 ani. Cu voia lui Dumnezeu i s-a descoperit sfântului mai dinainte ziua morții sale și atunci el și-a scris toată viața, păstrând scrisoarea la sânul lui. Chiar în ziua sfârșitului său a trecut pe acolo împăratul Honorius, care a citit acea scrisoare. Și toți s-au minunat aflând viața înaltă a „omului lui Dumnezeu”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Chiril s-a născut la Ierusalim în jurul anului 315. A intrat de tânăr în monahism și s-a dedicat studiului profund al Sfintei Scripturi. În anul 335 a fost hirotonit diacon de episcopul Macarie al Ierusalimului, iar peste zece ani, episcopul Maxim l-a ridicat la treapta preoției. Nu peste mult timp (în 348), a primit cinstea de a fi ales episcop al Ierusalimului, iar în această calitate a rostit catehezele care i-au adus celebritatea. A urmat o perioadă mai sumbră în viața acestui sfânt, datorită conflictului pe care l-a avut cu Acachie, mitropolitul Cezareei. Acesta fusese declarat eretic arian de un sinod care s-a ținut la Sardica, iar Sfântul Chiril, apărător tare al dreptei credințe, nu dorea să i se supună. Datorită relațiilor pe care Acachie le avea cu împăratul Constanțiu, a reușit să obțină exilul Sfântului Chiril, sub pretextul că a vândut bunurile Bisericii pe care o păstorea, pentru a-i ajuta pe săraci într-o perioadă de foamete. Îndepărtat, Chiril a mers la Silvan, episcopul Antiohiei. În anul 360, la conducerea imperiului a venit Iulian Apostatul, care i-a adus din exil pe toți episcopii surghiuniți. Sfântul Chiril și-a reluat scaunul, fiind martorul minunilor care s-au petrecut în timpul încercării rezidirii Templului din Ierusalim. Mărturiile vremii arată că un cutremur foarte puternic a dărâmat noile temelii ale Templului. De asemenea, se spune că un foc din cer a ars toate uneltele folosite la zidire și că pe hainele celor care lucrau la construcție a apărut semnul Sfintei Cruci. Domnia lui Iulian a fost scurtă, dar succesorul său, împăratul Valens (care avea simpatii ariene), nu s-a arătat nici el mai îndurător cu Sfântul Chiril și l-a exilat din nou, datorită tăriei cu care condamna ereziile. În anul 379, când împărat a devenit Teodosie cel Mare, Chiril și-a primit cu cinste înapoi scaunul episcopal, păstorindu-și credincioșii încă opt ani, până la sfârșitul vieții. În perioada în care a fost episcop al Ierusalimului, Sfântul Chiril a ținut în fața poporului o serie de cateheze cu un impact deosebit asupra lumii creștine. Rostite în Biserica Sfântului Mormânt, în jurul anului 350, acestea reprezintă mărturii importante ale credinței și practicilor acelor timpuri. De asemenea, Sfântul Chiril a participat la Sinodul II Ecumenic (care s-a ținut la Constantinopol în anul 381) alături de Sfântul Grigorie de Nazianz, Sfântul Grigorie de Nyssa, Meletie al Antiohiei și alți mari Părinți ai Bisericii. El a avut un rol deosebit de important în combaterea ereticilor pnevmatomahi (care negau deplina dumnezeire a Sfântului Duh) și apolinariști (care negau existența sufletului rațional în Ipostasul Mântuitorului Hristos), dar și în formularea dogmei trinitare. La acest sinod s-a definitivat Simbolul de credință (Crezul) numit până astăzi niceo-constantinopolitan, după localitățile care au găzduit primele două sinoade ecumenice. Sfântul Chiril explică amănunțit acest Simbol în Catehezele sale.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfinții Cuvioși Părinți uciși în Mănăstirea Sfântul Sava cel Sfințit – Pătimirea acestor cuvioși părinți a avut loc în Mănăstirea Sfântului Sava din Palestina, în timpul împărătesei Irina și a fiului ei Constantin (780-797). Sarazinii erau de neam arab și jefuiau orașele din întreaga Palestină. Cuvioșii aceștia au fost omorâți de sarazini în Sâmbăta Floriilor, iar alții în Săptămâna Patimilor din anul 796. Jefuitorii au dat foc chiliilor și au ars întreg așezământul sfintei mănăstiri în afară de biserica din mijloc, care, după spusele Sfântului Ștefan Savaitul, a scăpat ca prin minune.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Nicon (†251) era din Neapole, bărbat frumos la chip și ostaș viteaz în războaie. Dorind să se boteze, a călătorit, la îndemnul mamei sale spre Constantinopol, iar la Hios, după 7 zile de nevoințe aspre, s-a întâlnit cu Episcopul Teo*do*sie, care l-a botezat în nu**mele Preasfintei Treimi. La scurt timp, Sfântul Nicon a îmbrățișat viața monahală, iar după 3 ani de ne*voințe în mănăstirea lui Teodo*- sie, unde mai viețuiau încă 190 de călugări, același episcop l-a hirotonit preot, apoi episcop, dându-i sarcina de îndrumător al celor 190 de monahi. După moartea Episcopului Teodosie, Sfântul Nicon a plecat cu cei 190 de ucenici în Mitilene, apoi în Italia, și după ce a îngropat-o pe maica sa, a plecat în Sicilia. Acolo, pe 9 dintre foștii lui os*tași i-a adus la credința creș*- tină, întemeind totodată și o mănăstire, unde ducea împre*ună cu cei 199 de călugări via*ță plăcută lui Dumnezeu. Aflând dregătorul Cvintilian de*spre Sfântul Nicon și despre ucenicii săi, i-a adus pe toți înain*tea sa și, nevrând aceștia să se lepede de Hristos, li s-au tăiat capetele, primind astfel cununile muce*niciei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Înainteprăznuirea Bunei Vestiri –
Pentru pregătirea sufletească a credincioșilor toate sărbătorile împărătești sunt precedate de un timp de pregătire, de anticipare sau introducere, numit „pre-serbare”, „înainte-serbare” sau „înainte-prăznuire”. Ele au, de asemenea, și o perioadă de continuare sau prelungire a serbării, numită „după-serbare” sau „după-prăznuire”. Prin aceste perioade de pregătire și de prelungire, sărbătorile mari sunt ca soarele care, înainte de a răsări el însuși, își trimite razele, iar după ce apune, lumina lui stăruie încă pe culmi. Ziua cea dintâi a înainte-serbării se numește „începutul sărbătoririi”, iar ziua ultimă a după-serbării se numește „odovania”, adică sfârșitul, dezlegarea sau încheierea sărbătorii. Biserica Ortodoxa sărbătorește mâine, 25 martie, Buna Vestire. Sărbătoarea marchează momentul în care Fecioara Maria primește vestea că Îl va naște pe Mesia Cel așteptat de veacuri. Buna Vestire sau Blagoveștenia este prima sărbătoare confirmată în documente dintre sărbătorile închinate Maicii Domnului 2. Preacuviosul Zaharia (sec. XI) – a fost fiul unui om bogat din orașul Kiev pe nume Ioan. În momentul în care Ioan s-a îmbolnăvit grav a chemat pe starețul Nicon († 1088) din mănăstirea Pecerska, rânduind ca după moartea lui o parte din avere să se împartă săracilor, iar restul să-i păstreze cel mai bun prieten al său, pe nume Serghie, până ce fiul său Zaharia va crește mare. După ce au trecut anii tânărul Zaharia și-a cerut banii de la Serghie. Acesta a refuzat să-i dea afirmând că nu îi este dator cu nici un ban pentru că tatăl lui a împărțit toată averea săracilor. După mai multe încercări Zaharia l-a chemat pe Serghie să jure în Biserica Sfintei Mănăstiri că nu a primit niciun ban de la tatăl său. Serghie a jurat! Însă când a vrut să sărute icoana Maicii Domnului pe care jurase, nu s-a putut apropia! Înfricoșându-se, a mărturisit adevărul și a dat aurul și argintul ce i se încredințase. Zaharia și-a sfârșit viața ca monah în Pecerska. Cu banii lui s-a zidit Biserica Sfântului Ioan Botezătorul din cuprinsul Mănăstirii. 3. Sfântul Artemon, Episcopul Seleuciei din Pisidia (Asia Mică; sec. I) – Artemon a fost unul din cei șaptezeci de apostoli și ucenic apropiat al Sfântului Apostol Pavel.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Arhanghel Gavriil este pentru oameni îngerul milostivirii și al bunăvoinței dumnezeiești. Ființă de foc și dăruită vederii slavei dumnezeiești, Arhanghelul Gavriil a fost desemnat de Domnul ca „duh slujitor, trimis ca să slujească pentru cei ce vor fi moștenitorii mântuirii“ (Evrei 1, 14). Potrivit Sfântului Proclu al Constantinopolului, numele lui înseamnă „Dumnezeu și om“ și a fost rânduit de Dumnezeu să vestească tainele legate de Întruparea Domnului nostru Iisus Hristos. Încununarea acestei misiuni a fost acel „Bucură-te!“ adresat Maicii Domnului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sf. Cuv. Maria Egipteanca; Sf. Mc. Gherontie (Pomenirea morților)
Cuvioasa Maria s-a născut în Egipt, la sfârșitul veacului al V-lea. Încă de la vârsta de 12 ani a plecat din casa părinților ei și a mers în Alexandria. Era tânără și frumoasă și a căzut într-o atât de mare robie a plăcerilor, încât s-a făcut ademenitoare multor suflete de bărbați tineri și bătrâni cu desfătările pierzătoare ale desfrânării. Însă, după ce a trăit 17 ani în cea mai adâncă viață păcătoasă, părându-i-se că acesta este singurul chip de a-și trăi viața, Dumnezeu i-a întins mână de ajutor, făcând din ea un dreptar de întoarcere la pocăință, o pildă de nevoință peste fire și de neasemuită sfințenie. Așadar, dorind ea să se închine lemnului Sfintei Cruci, a mers la Ierusalim, vânzându-și trupul corăbierilor, drept plată de călătorie. Dar, încercând să se apropie de lemnul Cinstitei Cruci, o putere nevăzută o respingea afară din biserică și n-o lăsa să intre. Iar după ce a încercat de mai multe ori și nu a izbutit, și-a dat seama de viața ei păcătoasă și de la această întâmplare au început plânsul și pocăința Mariei. Astfel, văzând ea icoana Maicii Domnului la intrarea în biserică, s-a rugat, zicând: Fecioară Stăpână, care ai născut trupește pe Dumnezeu Cuvântul, știu că, din pricina păcatelor mele, nu este cuviincios și binecuvântat lucru să văd sfântă icoana ta, care ești cu totul curată, cu trupul și cu sufletul. Drept este să fiu urâtă și disprețuită de tine care ești cu adevărat neîntinată. Dar de vreme ce, după cum am auzit, Dumnezeu pe Care L-ai născut, pentru aceasta S-a făcut Om ca să cheme pe păcătoși la pocăință, ajută-mă pe mine care nu am pe nimeni în ajutor. Poruncește să mi se îngăduie să intru în biserică. Să nu mă lipsești să văd lemnul pe care S-a răstignit Fiul tău și Dumnezeul nostru, Cel născut din tine și Care Și-a dat al Său sânge pentru mine. Poruncește, Stăpână, să-mi fie deschisă și mie ușa dumnezeieștii închinări a Sfintei Cruci. Lui Dumnezeu, Celui născut din tine te pun chezășuitoare că niciodată nu voi mai pângări acest trup prin păcate rușinoase, iar după ce voi vedea Sfânta Cruce, pe care S-a răstignit Fiul tău, mă voi lepăda numaidecât de lume și îndată voi pleca acolo unde tu, Chezașa mântuirii mele, mă vei povățui. Deci, luând chezașă pe Preacurata Născătoare de Dumnezeu, că, de o va lăsa să intre, își va schimba viața, a dobândit dorirea și a ținut făgăduința. Apoi, iarăși s-a rugat Maicii Domnului, zicând: Stăpână preabună, față de mine ți-ai arătat iubirea ta de oameni. Nu te-ai scârbit de nevrednicele mele rugăciuni. Am văzut slava pe care nu este drept să o vedem noi, cei păcătoși. Slavă lui Dumnezeu care primește prin tine pocăința păcătoșilor! Dar ce voi gândi sau ce voi spune mai mult eu, păcătoasa? Este timpul, Stăpână, să-mi îndeplinesc făgăduința de a mă opri cu totul de la păcat. Arată-mi ceea ce trebuie să fac. Fii învățătoarea mântuirii mele și povățuiește-mă pe calea care duce la adevărata pocăință. Stăpână, Stăpână, nu mă părăsi! Amin. Apoi a luat trei pâini uscate ca merinde, a trecut Iordanul și s-a dus în pustia cea mai adâncă. Nevoințele ei au fost multe și grele: lacrimile neostoite, postul, rugăciunea, goliciunea trupului în frig și în arșița soarelui. Și așa a trăit 47 de ani, aflând mântuirea în pocăință aspră, în încercări și ispite. Și s-a înălțat deasupra celor trecătoare atât de mult, încât trecea cu picioarele pe deasupra, apa Iordanului și, când stătea la rugăciune, se înălța ca de un cot de la pământ, neavând alt martor decât pe Dumnezeu, iar la sfârșitul vieții, pe dumnezeiescul ei duhovnic, Sfântul Zosima. Acesta, cutreierând pustia de dincolo de Iordan a întâlnit-o pe Cuvioasa, apoi a spovedit-o și a împărtășit-o cu Trupul și Sângele Domnului. Cu aceste nevoințe și prin harul lui Hristos biruind firea omenească și dobândind viețuire mai presus de om, încă din lumea aceasta, Sfânta Maria Egipteanca s-a mutat la Domnul. Biserica o prăznuiește la 1 aprilie și în Duminica a cincea a Postului Mare, dând-o ca pildă de pocăință și întoarcere la Dumnezeu a celor păcătoși. Tot astăzi, Biserica Ortodoxă sărbătorește și pe Sfântul Mucenic Gherontie.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Apostol și Evanghelist Marcu era iudeu din Ierusalim și a fost unul dintre cei 70 de ucenici ai Domnului și nepotul Apostolului Barnaba. La început, a fost ucenic al Sfântului Pavel și pentru o vreme a luat parte la prima călătorie de propovăduire a Evangheliei în Cipru și Asia Mică. Mai târziu, a fost fiu duhovnicesc și însoțitor al Sfântului Apostol Petru. Sfântul Evanghelist Marcu a suferit moarte mucenicească în Alexandria Egiptului în timpul lui Nero (54-68). Tot astăzi pomenim și pe Sfântul Cuvios Vasile de la Poiana Mărului. El s-a născut în anul 1692 în părțile Rusiei și a îmbrățișat viața monahală de tânăr. Făcându-se prigoană în țara sa împotriva creștinilor, a plecat în Țara Românească și s-a așezat la Mănăstirea Dălhăuți, unde s-a nevoit 20 de ani. Apoi, s-a retras cu 12 ucenici de-ai săi la Schitul Poiana Mărului, în Munții Buzăului. Sfântul Cuvios Vasile a fost duhovnicul Sfântului Paisie de la Neamț, pe care l-a și tuns în monahism în anul 1750, pe când se aflau în Muntele Athos. Sfântul Vasile a alcătuit și câteva scrieri folositoare pentru cei care doresc să citească și să înțeleagă corect scrierile Sfinților Părinți. S-a mutat în pace la Domnul, în anul 1767.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ierarh Atanasie Patelarie s-a născut la sfârșitul secolului al 16-lea în insula Creta. După moartea tatălui său s-a călugărit la metocul sinaitic din Iraclion, primind numele Atanasie. Prin 1626 a venit în Țara Românească, ca dascăl, unde va traduce Psaltirea în limba greacă populară. În 1631 este ales Mitropolit al Tesalonicului, iar în 1634 este așezat, pentru puțină vreme, în scaunul de Patriarh al Constantinopolului, în locul Patriarhului Chiril Lucaris. Necredincioșii îl vor sili să plece din scaun, așa că Sfântul Atanasie Patelarie a plecat în Moldova, unde a fost ajutat de domnitorul Vasile Lupu, care l-a trimis la Mănăstirea „Sfântul Ierarh Nicolae” din Galați. Ajungând bătrân și bolnav în Rusia, a primit multe daruri de la Patriarhul Nicon (1652-1666). Apoi, s-a așezat la Mănăstirea „Schimbarea la Față” din Magarsk, Ucraina, unde a și trecut la Domnul la 5 aprilie 1654 (a treia zi de Paști). La începutul secolului 20, sfintele sale moaște au fost duse la Harkov. În 2004, la 350 de ani de la moartea Sfântului Atanasie, a fost adusă de la Harkov la Galați o părticică din cinstitele sale moaște.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Irodion s-a născut în 1821 la București, primind la botez numele Ioan. Auzind de faima Mănăstirii Cernica, s-a dus acolo să-l întâlnească pe Sfântul stareț Calinic. La vârsta de 22 de ani a intrat în monahism la Mănăstirea Cernica, o adevărată școală isihastă. În 1846 a fost tuns în monahism, primind numele Irodion. În 1850, Sfântul Calinic, la stăruința voievodului Barbu Știrbei, a primit alegerea sa ca Episcop al Râmnicului. Printre părinții care l-au însoțit la Râmnic a fost și Cuviosul Irodion, pe care ierarhul l-a numit în 1851 eclesiarh la Schitul Lainici, an în care l-a făcut și protosinghel. La scurt timp după această dată, Sfântul Calinic l-a numit pe protosinghelul Irodion egumen al acestui schit. Chiar dacă a fost izgonit pentru o vreme de unii monahi răzvrătiți, când s-a întors Sfântul Irodion a îmbunătățit viața monahală din Schitul Lainici, încât acesta avea cea mai numeroasă obște din Oltenia. În 1877 a trimis 12 călugări pentru a sluji ca sanitari la îngrijirea răniților în Războiul de Independență. În 1900 și-a dat sufletul în mâinile Domnului. La 10 aprilie 2009 au fost aflate moaștele sale, care se păstrează spre închinare în Mănăstirea Lainici.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 21:26:36 |
Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 22:48:51 |
Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 09:22:30 |
Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 08:30:11 |
|