![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Ai spus ca toti ortodocsii ar trebui sa gandeasca asa, nu conteaza ce spun sfintii despre har si Biserica. In plus, cine nu gadeste asa are mandrie si e limitat.
Pe de alta parte, e posibil sa fi fost si o confuzie, in acel mesaj eu am scris despre cum trebuie sa gandeasca un ortodox si ced ca tu ai crezut ca spun despre Parintele Rafail. Eu chiar cred ca e foarte probabil ca Parintele Rafail sa nu cunoasca toate aceste detalii din invatatura, pentru ca nu statea sa caute aceste informatii. Deci nu era vorba de a fi aflat adevarul si a nu-l accepta. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cătălin, și oamenii de tipul Părintelui Rafail ar putea, dacă ar considera importante aspectele care te preocupă pe tine, să le caute, și le-ar găsi. Faptul că nu le caută înseamnă, după mine, că ei, de fapt, caută altceva. Sau, mai bine zis, pe Altcineva.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
In primul rand, din moment ce am scris ca il cita pe acel teolog din sec. XIX, inseamna ca a cautat o explicatie. In al doilea rand, nu exista traire fara dogma, pentur ca ar fi pietism. Intotdeauna invatatura este impreuna cu trairea.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Si nu e evident ca nepomenitorii, noii stilisti, sint pietisti?
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nu, la ei e opusul, ravna si exagerare, plus intelegerea gresita a invataturii.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Just! Boaitele nespalate sustin erezia eclesiologica ca...nu mai este Har in Tainele savirsite in BOR! Doamne iarta-ma, era sa scriu una din alea de-ale mele care m-au facut faimos pe forum. :D
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cu privire la acel întelept - după părerea mea - ''nu stiu'', versus al tău ''stiu'', cred că el face diferenta între iconomie si acrivie, pe care o întelegi în privinta botezului, dar nu si în privinta posibilitătii mânuirii eterodocsilor. Acrivia este ceea ce te caracterizează, de aici si rigiditatea care ti se reprosează. Din fericire, nu toti marii duhovnici sau/si teologi ortodocsi sunt asa. Părintele Iustin Pârvu povestea cu tristete cum, după ani grei de închisoare, venind la părintele Cleopa să se spovedească - din câte am înteles - acesta începuse să răsfoiască cărti grele de canoane. Părintele Arsenie Papacioc, iarăsi, spunea, cu privire la asprimea/acrivia părintelui Cleopa, că, spre deosebire de acesta, el preferă să vadă în sufletul omului o tâșnire către Hristos, punând mai putin accent pe nevointă (tot de iconomie e vorba). Când esti în afară si cauti calea către Hristos, esti cucerit dacă Îl întâlnesti, în Biserică, cu bratele deschise către toti, gata să primească pe oricine. Orice limitare a dragostei Sale, însă, te va pune pe gânduri si te va face să dai înapoi, cu teama că nu este Cel pe care-L căutai. De aceea, cei cu ajutorul cărora multi s-au întors în Biserică sunt tocmai duhovnici din categoria celor cu mare deschidere, ca părintele Sofronie, Rafail, Kallistos Ware, Stăniloae, Galeriu ș.a. Însă, cum fiecare problemă pe care o avem cu privire la credintă se spune că o regăsim în Evanghelie, despre cea privind ecumenismul e vorba mai ales în întâlnirea Mântuitorului cu femeia samarineancă. Aceasta făcând parte dintre ''eterodocsii'' vremii, ucenicii au fost surprinsi că Domnul stă de vorbă cu ea. ''Mântuirea din iudei este'', îi zice Domnul, care din acel neam Se născuse; dar îi dăruieste, în acelasi timp, Apa vie. Am putea noi să parafrazăm că mântuirea în Biserică o aflăm. Da, dar Domnul ne poate surprinde si pe noi, dacă vrea să stea de vorbă cu ''samarinenii''.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) Last edited by CristianR; 10.05.2017 at 06:07:58. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu stiu la cine te referi cand spui de intelept, daca te referi la Homiakov nu stiu cat de intelept era, era un mirean care a scris un eseu (probabil era si intelept). Acesta nu se refera la mantuirea in afara Bisericii, ci la o Biserica invizibila, in care si cei din afara Bisericii sunt legati nu se stiu cum de aceasta. Nu e vorba de acrivie sau iconomie (si cred ca nu ai inteles ce este iconomia, din ceea ce spui). Citat:
Citat:
Citat:
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
M-am referit la acel întelept ''nu stiu'' rostit de părintele Rafail si de multi alti ortodocsi, între care părintele Bartolomeu Anania si părintele Vasile Gavrilă.
Citat:
Stiu că părintii Iustin Pârvu si Arsenie Papacioc erau între „duri”, ca să zic asa. Cu toate astea, nu le era pe plac o anumită strictete cu privre la canoane, a căror multime, să-mi fie iertat, mă duce cu gândul la cuvântul Mântuitorului când le reprosa fariseilor că ''leagă sarcini grele si cu anevoie de purtat'' pe umerii oamenilor. Citat:
Citat:
P.S. Am avut o ''revelatie'': Suntem amândoi de acord că nu putem fi de acord (We agree to dezagree, cum spune romglezul), asa că discutiile noastre nu sunt productive, cel putin pentru noi. Ne-am făcut iulzia că ar putea fi pentru altii. Însă nu văd la ce bun să o tinem tot asa. Voi mai discuta cu tine, dacă vei dori, în alt registru, pe chestiuni care tin mai degrabă de viziunea asupra vietii, eventual de viată duhovnicească. Sau, si mai bine, în jurul Evangheliei; că eu asa am cunoscut Ortodoxia. Desi subiecte de genul ăsta au mai fost, dar nu prea te-au atras. Dar numai Dumnezeu stie ce va fi. Deocamdată, rămâi cu bine!
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) Last edited by CristianR; 10.05.2017 at 20:57:26. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Pai cum era transant Parintele Cleopa ? Hai sa ne aducem aminte despre ce spunea despre legile dupa care Dumnezeu va judeca oamenii. Intrebare : Ce se intampla cu paganii care au respectat legea asa cum a fost scrisa de Dumnezeu in inima lor ?
![]() |
|