Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.09.2017, 22:49:41
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Desigur, toti sunt ignoranti de sute de ani, ierarhi, preoti, sfinti si doar marele teolog parintele Pruteanu e intelept, luminatorul ortodoxiei.
Nu, sunt mulți alți părinți care merg pe această rânduială. Invitația mea în Sf. Munte rămâne valabilă.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu te-ai gandit ca poate parintele nu e infailibil si poate gresi, sau ii scapa ceva?
Bineînțeles că poate greși, dar invers nu este posibil? Nu-mi spune că Tradiția Bisericii s-a păstrat cel mai bine la noi în țară. Înțelege că nu este singurul, doar că el este unul dintre aceia care spune lucrurilor pe nume.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Tot parintele spune ca nu exista minunea Sfintei Lumini de la Ierusalim si ca de sute de ani ierarhii, preotii si credinciosii care merg acolo ii pacalesc pe ceilalti.
Cred că ai înțeles greșit. O sursă ai?

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Trebuie sa te uiti si cine e cel ce face niste afirmatii. In primul mileniu, din ce am vazut, nu se facea sfintire cu apa sfintita pentru nimic, probabil aceasta practica a fost introduse dupa aceea. Chiar Molitfelnicul este realizat in secolul IX, dupa Sinodul VII.
În 1649, Mitropolitul Petru Movilă al Kievului introduce, pentru prima oară, scurte rugăciuni de binecuvântare a icoanelor în Molitfelnic. Este prima sursă ortodoxă. Dacă te uiți la catolici aceste rugăciuni existau în perioada Sinodului VII. Ideea este că le-am importat și nu au nici o legătură cu Tradiția Bisericii.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.10.2017, 17:18:52
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Nu, sunt mulți alți părinți care merg pe această rânduială. Invitația mea în Sf. Munte rămâne valabilă.
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Bineînțeles că poate greși, dar invers nu este posibil? Nu-mi spune că Tradiția Bisericii s-a păstrat cel mai bine la noi în țară. Înțelege că nu este singurul, doar că el este unul dintre aceia care spune lucrurilor pe nume.
Evident ca nu e posibil sa se insele Biserica si sa aiba dreptate 2-3 "teologi". Nu e doar tara noastra, e in toate tarile ortodoxe. Si nu e ceva de cativa ani, e ceva de sute de ani. Acelasi parinte si alti astfel de "teologi" mai spus ceva si mai si, ca acum 1500-1600 de ani Biserica a adoptat niste practici gresite, cu privire la impartasanie. Nicio practica nu e gresita in Biserica azi, bineintele, cele ce tin de Biserica, nu de practici ale ale credinciosilor. Niciodata Biserica nu a constatat dupa cateva sute de ani ca a adoptat o practica gresita si a fost in eroare.
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Cred că ai înțeles greșit. O sursă ai?
Cum crezi orice spune parintele mi-e teama ca o sa te iei tot dupa domnia sa daca iti dau link-ul. Nu spune ca in mod sigur nu e o minune, doar ca se indoieste. Si se indoieste pentru ca atunci cand a fost s-a rugat si nu i s-au aprins lumanarile direct. Vezi si tu ca problema parintelui este mandria, n-am auzit pe nimeni sa se roage sa i se aprinda lumanarile. http://forum.teologie.net/viewtopic....46da3&start=80
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
În 1649, Mitropolitul Petru Movilă al Kievului introduce, pentru prima oară, scurte rugăciuni de binecuvântare a icoanelor în Molitfelnic. Este prima sursă ortodoxă. Dacă te uiți la catolici aceste rugăciuni existau în perioada Sinodului VII. Ideea este că le-am importat și nu au nici o legătură cu Tradiția Bisericii.
Uita-te ce scrie in ultimul link pe care l-ai dat, cu Molitfelnicul editat de curand. Ca au fost adaugate slujbe din scrieri mai vechi, inclusiv legate de vehicule.
Molitfelnicul a fost alcatuit prin adaugarea de rugaciuni de-a lungul timpului, incepand cu secolul IV. Molitfelnicul sfantului Petru Movila era cel mai bogat si complet din epoca, de aceea este citat. http://www.crestinortodox.ro/liturgi...ul-128430.html Abia in secolul XIII apare cartea separata cu rugaciunile din Molitfelnic. Nu spune ca la catolici erau aceste rugaciuni in sec. VII, daca e asa nici nu mai aveam ce discuta, catolicii erau in Biserica atunci.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 03.10.2017, 00:25:03
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu spune ca in mod sigur nu e o minune, doar ca se indoieste.
Da, se referă la aprinderea lumânărilor din mâinile pelerilor, el crede că este doar un mit. Are tot dreptul să nu creadă pentru că el nu a văzut, avem exemple la case și mai mari. Dar aprinderea lumânărilor la patriarh nu o contestă. Fii atent: "Și aprinderea lumânărilor la alte persoane decât la patriarh se pare că este un mit."

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Si se indoieste pentru ca atunci cand a fost s-a rugat si nu i s-au aprins lumanarile direct. Vezi si tu ca problema parintelui este mandria, n-am auzit pe nimeni sa se roage sa i se aprinda lumanarile. http://forum.teologie.net/viewtopic....46da3&start=80
Ce le mai răstălmăcești! E și el om și chiar și-a recunoscut neputința. În fine, eu văd altfel lucrurile, cred că încearcă să mai taie din elanul cautătorilor de minuni. Atitudinea lui mi se pare una cât se poate de așezată și care vrea să accentueze altceva, anume că " Orice biserică ortodoxă este Betleem, Tabor, Ierusalim, Golgota și Sf. Mormânt. Nimic nu-i lipsește!"

"Convingerea mea ortodoxă îmi spune că la Paști Hristos înnoiește luminile din toate Bisericile Ortodoxe și dacă 2000 de ani am putut sluji de Paști fără a aduce acea lumină de la Ierusalim, nu înțeleg de ce se face atât haz de necaz acum.

Eu nu exclud că acea lumină se aprinde în mod minunat, dar nici nu mă interesează dacă este așa sau nu. Alte minuni mă interesează: aducerea mea pe lume, botezul, călugăria, preoția mea și, mai ales, posibilitatea de a mă împărtăși cu Trupul și Sângele lui Hristos. Ce-mi mai trebuie?"
Reply With Quote
  #4  
Vechi 03.10.2017, 14:07:46
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Da, se referă la aprinderea lumânărilor din mâinile pelerilor, el crede că este doar un mit. Are tot dreptul să nu creadă pentru că el nu a văzut, avem exemple la case și mai mari. Dar aprinderea lumânărilor la patriarh nu o contestă. Fii atent: "Și aprinderea lumânărilor la alte persoane decât la patriarh se pare că este un mit."
Scrie minune intre ghilimele, spune ca nu s-a convertit nimeni (dupa aceea ii aminteste cineva ca e cunoscuta povestea convertirii unui turc), ca arde lumina inca din prima secunda (desi putem vedea pe net videouri care arata ca nu e asa), etc. Scrie ca doar Patriarhul are lumanarea aprinsa, dar nu pentru ca ar fi o minune, ci ca asa vine cu ele din Sfantul Mormant. Unii scriu ca ei cunosc relatari ca s-au aprins lumanarile. Eu vad ca nu prea stie in ce consta minunea, sau spune doar lucruri care sa argumenteze ceea ce sustine. Stii si tu, ca orice ortodox, ca minunea consta in aparitia unei Lumini, care se aseaza pe Sfantul Mormant. Nu consta doar in aprinderea lumanarilor participantilor, asta se intampla doar unora si poate nu intotdeauna. Mai spune ca nu se convertesc evreii si musulmanii de acolo, o conceptie gresita, nici iudeii nu s-au convertit toti, desi au vazut minunile lui Iisus. Sau romanii care vedeau minunile martirilor.
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Ce le mai răstălmăcești! E și el om și chiar și-a recunoscut neputința.
Eu de asta ziceam: "Așa am strigat și eu cu lacrimi, dar n-a venit. Sunt păcătos." Daca nu-ti dai seama e o ironie cand spune ca n-a venit ca e pacatos, pentru ca in continuare afirma ca n-a venit la nimeni si e sceptic in privinta asta. Eu nici macar nu inteleg cum sa te duci acolo si, in loc sa astepti sa vina cu lumanarea la tine, cum fac toti credinciosii, te rogi sa vina direct la tine, ca si cum tu esti mai deosebit decat ceilalti, un sfant. Asta mai poate fi inteleasa, dar apoi sa spui ca daca n-a venit la tine inseamna ca nu exista, mi se pare culmea mandriei.
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
În fine, eu văd altfel lucrurile, cred că încearcă să mai taie din elanul cautătorilor de minuni. Atitudinea lui mi se pare una cât se poate de așezată și care vrea să accentueze altceva, anume că " Orice biserică ortodoxă este Betleem, Tabor, Ierusalim, Golgota și Sf. Mormânt. Nimic nu-i lipsește!"
Doar sminteste oamenii, la fel ca si cu celelalte conceptii pe care le scrie, diferite de invatatura ortodoxa. Cred ca stii si de ceea ce mai sustine, faptul ca o casatorie e deja binecuvantata, fara slujba la biserica, ca multe din vietile sfintilor sunt povesti, ca nu e nevoie sa te spovedesti inainte de spovedanie, etc.
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
"Convingerea mea ortodoxă îmi spune că la Paști Hristos înnoiește luminile din toate Bisericile Ortodoxe și dacă 2000 de ani am putut sluji de Paști fără a aduce acea lumină de la Ierusalim, nu înțeleg de ce se face atât haz de necaz acum.
Eu nu exclud că acea lumină se aprinde în mod minunat, dar nici nu mă interesează dacă este așa sau nu. Alte minuni mă interesează: aducerea mea pe lume, botezul, călugăria, preoția mea și, mai ales, posibilitatea de a mă împărtăși cu Trupul și Sângele lui Hristos. Ce-mi mai trebuie?"
Asta e in ton cu ceea ce spune si despre icoanele facatoare de minuni. Ce legatura are faptul ca ne impartasim cu Trupul si Sangele lui Hristos, cu faptul ca sunt si alte minuni?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 03.10.2017, 21:07:27
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu vad ca nu prea stie in ce consta minunea, sau spune doar lucruri care sa argumenteze ceea ce sustine.
Știi doar tu. :))

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Doar sminteste oamenii,
Se smintesc cei smintiți, dacă nu-ți convine, nu mai citi (nu mă refer la tine).

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
la fel ca si cu celelalte conceptii pe care le scrie, diferite de invatatura ortodoxa.
Eu, din ce am citit la sfinția sa, nu am găsit "concepții" străine de ortodoxie.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Cred ca stii si de ceea ce mai sustine, faptul ca o casatorie e deja binecuvantata, fara slujba la biserica, ca multe din vietile sfintilor sunt povesti, ca nu e nevoie sa te spovedesti inainte de spovedanie, etc.
Da, am vazut ce ai înțeles din ceea ce vrea să transmită părintele Pruteanu, mai nimic. Legat de spovedanie și împărtășire cunosc preoți care dau binecuvântare de a te împărtăși de mai multe ori (2-4 împărtășiri) cu o singură spovedanie. Faptul că tu ai altă rânduială, asta nu înseamnă că nu se poate altfel. Am să caut un articol a unui părinte chiar de la Vatoped.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asta e in ton cu ceea ce spune si despre icoanele facatoare de minuni. Ce legatura are faptul ca ne impartasim cu Trupul si Sangele lui Hristos, cu faptul ca sunt si alte minuni?
Că nu există minune mai mare!

Last edited by simpllu; 03.10.2017 at 22:17:32.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 05.10.2017, 15:23:54
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Știi doar tu. :))
Stiu aproape toti ortodocsii, de aceea am zis ca e surprinzator ca spune acele lucruri.
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Eu, din ce am citit la sfinția sa, nu am găsit "concepții" străine de ortodoxie.
Pentru a stii care sunt diferite ar fi trebuit sa stii care sunt acele conceptii ortodoxe. Pentru ca tu nu le stii ai adoptat ce crede parintele. Am uitat sa spun data trecuta, crede ca Sfanta Maria Egipteanca nu a existat si e o poveste inventata, pentru ca nu se potriveste cu conceptia domniei sale cu impartasirea deasa. De aici a ajuns sa spuna ca multe vieti ale sfintilor sunt inventate si ar trebui sa fie scoase. Aceasta conceptie e luata de la catolici, ei fac acest lucru, revizuiesc vietile sfintilor despre care nu exista date istorice certe. Sau sa spui ca daca daca ai un singur partener nu e niciun pacat, chiar fara casatoria la Biserica.
Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Da, am vazut ce ai înțeles din ceea ce vrea să transmită părintele Pruteanu, mai nimic. Legat de spovedanie și împărtășire cunosc preoți care dau binecuvântare de a te împărtăși de mai multe ori (2-4 împărtășiri) cu o singură spovedanie. Faptul că tu ai altă rânduială, asta nu înseamnă că nu se poate altfel. Am să caut un articol a unui părinte chiar de la Vatoped.
Cum sa am eu alta randuiala? Aceasta randuiala e de vreo 1600 de ani in Biserica. Aceea e randuiala de la catolici. Practica impartasirii dese si fara spovedanie a fost propovaduita abia de parintii colivari, ca parte a disputei lor. Din cate stiu se impartaseau chiar in fiecare zi, ca in primele secole. Daca nu stii, Sfantul Nicodim, de care ai tot amintit, e contestat de unii din Grecia inca din perioada interbelica, pentru ca ar fi fost influentat de invataturi catolice. A scris doua carti inspirate de scrieri catolice, una din ele fiind despre meditatii de tip iezuit (fiind si scrisa dupa un astfel de autor). Cel mai apreciat teolog de unii de pe forum, Yannaras (si din cauza asta m-am contrazis cu unii forumisti, pentru ca eu nu-l apreciez) a mers si mai departe in privinta contestarii Sfantului. Eu nu-l contest pe sfant, chiar daca ar fi scris si ceva gresit. Dovada ca nu s-a luat in considerare ce au spus parintii colivari e ca nici macar in Grecia nu s-a aplicat aproape nimic din ce au contestat.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 05.10.2017, 21:13:06
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Cum sa am eu alta randuiala?
Am impresia că tu trăiești pe lună. Înțelege că sunt preoți care dau binecuvântare la mai multe împărtășiri (2-4) cu o singură spovedanie celor care au o așezare duhovnicească și care sunt nelipsiți de la biserică, mai ales când sunt sărbători mai multe într-o perioadă scurtă de timp.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Aceasta randuiala e de vreo 1600 de ani in Biserica.
Termină cu prostiile, sunt atâția părinți, chiar și în sinaxare, care se împărătășeau zilnic. Vezi Sf. Ioan de Kronstadt. Înțelege că nu e nimic greșit dacă sunt alții care au o altă rânduială decât cea pe care o știi. Citește și te luminează și lasă prostiile:

Pr. Macarie Simonopetritul - Despre Spovedanie: http://www.teologie.net/2016/10/01/i...nie/#more-5088

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Aceea e randuiala de la catolici.
Din contră, e tocmai invers!

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Practica impartasirii dese si fara spovedanie a fost propovaduita abia de parintii colivari, ca parte a disputei lor. Din cate stiu se impartaseau chiar in fiecare zi, ca in primele secole.
Văd că nu stai rău cu timpul, ai deviat discuția spre alte subiecte, dar la acele întrebări refuzi să răspunzi. Și lipsa unui răspuns poate fi un răspuns.

Sincer, chiar nu mă interesează părerea ta despre subiecte atât de sensibile. O gândire rigidă nu poate să înțeleagă că se poate și altfel.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 03.10.2017, 02:10:19
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu spune ca la catolici erau aceste rugaciuni in sec. VII, daca e asa nici nu mai aveam ce discuta, catolicii erau in Biserica atunci.
...:)) Corect, am greșit, cel mai probabil eram cu gândul în altă parte.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Uita-te ce scrie in ultimul link pe care l-ai dat, cu Molitfelnicul editat de curand. Ca au fost adaugate slujbe din scrieri mai vechi, inclusiv legate de vehicule.
Da, spre exemplu "Sfeștania pentru binecuvântarea unui vehicul", de unde a și pornit discuția, mă rog, era vorba de casă.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Molitfelnicul a fost alcatuit prin adaugarea de rugaciuni de-a lungul timpului, incepand cu secolul IV. Molitfelnicul sfantului Petru Movila era cel mai bogat si complet din epoca, de aceea este citat. http://www.crestinortodox.ro/liturgi...ul-128430.html Abia in secolul XIII apare cartea separata cu rugaciunile din Molitfelnic.
Iar în Pidalion avem așa:

"Sfintele Icoane nu trebuie a se unge cu Sfântul Mir, sau a se sfinți cu rugăciuni de preot:
Pentru că noi nu ne închinăm lor pentru că sunt miruite, sau pentru că sunt sfințite cu rugăciuni, ci îndată ce vedem chip Sfânt, fără a cerceta măcar despre Mir și rugăciune, ne închinăm lui, și pentru numele Sfântului, și pentru asemănarea ce are cu acela a căruia este chipul. Pentru aceasta în a 6-a praxă a sinodului acestuia, sinodul luptătorilor de Icoane cel din vremea lui Copronim au prihănit pe Sfintele Icoane zicând, că numirea Icoanelor nici sfințită rugăciune au, care să le sfințească; ca din aceasta către sfințenie să se mute din lucru obștesc, ci rămâne o obștească și necinstită, precum o a făcut zugravul. Iar către acestea sfântul al 7-lea sinod răspunzând prin Epifanie diaconul, nu a zise că s-a făcut rugăciune asupra Icoanelor, ci a zis că, precum multe sfințite lucruri, rugăciune sfințită nu primesc, ci de la însuși numele lor sunt pline de dar și de sfințenie... Asemeni dar se cuvine să aibă și pe cinstitele Icoane ca sfinte și cinstite și sfințite, deși nu au rugăciune."
Reply With Quote
  #9  
Vechi 03.10.2017, 02:19:53
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Notele de la subsol din Pidalion sunt comentariile Sf. Nicodim Aghioritul la Canoanele Sinoadelor și Sf. Părinți. Dar Sinoadele au emis și hotărâri dogmatice, numite "horos" și care nu se regăsesc în Pidalion. A se înțelege că Sf. Nicodim nu a visat peste noapte toate aceste cometarii.

Last edited by simpllu; 03.10.2017 at 02:39:27.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 03.10.2017, 14:32:26
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Notele de la subsol din Pidalion sunt comentariile Sf. Nicodim Aghioritul la Canoanele Sinoadelor și Sf. Părinți. Dar Sinoadele au emis și hotărâri dogmatice, numite "horos" și care nu se regăsesc în Pidalion. A se înțelege că Sf. Nicodim nu a visat peste noapte toate aceste cometarii.
Am pierdut timpul degeaba, cand nici macar parintele Pruteanu, pe care il tot citezi, nu spune ceea ce sustii tu, ca icoanele nu trebuie sfintite, ca ar fi o greseala sfintirea lor. Unii de pe forum au crezut chiar ca e un mare pacat, impotriva sinoadelor.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
casatorie