![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
PF Kirill către membrii CROCEU: Noi, ca Biserica Ortodoxă cea Una, împărtășim viziuni comune și trebuie să ne reprezentăm interesele împreună !
Acestea au fost cuvintele adresate de Patriarhul Moscovei și al Întregii Rusii membrilor Comitetului Reprezentanților Bisericilor Ortodoxe pe lângă Uniunea Europeană (CROCEU) la întâlnirea din 8 octombrie 2017. Conform site-ului oficial al Bisericii Ortodoxe Ruse, Patriarhul Kirill s-a întâlnit cu membrii CROCEU duminică după oficierea Sfintei Liturghii în Marea Lavră ocrotită de Sfântul Cuvios Serghie de la Radonej. După cum a precizat Patriarhul Moscovei,Bisericile Ortodoxe locale au formulat în aceste zile poziția comună în dialogul cu instituțiile europene și pentru aceasta merită suport și apreciere. Știm că procesul formării acestei reprezentanțe ortodoxe nu a fost foarte ușor. Totuși, aflăm astăzi prin mila lui Dumnezeu, un nivel înalt de înțelegere al modului în care ar trebui să lucrăm împreună în interacțiunea cu instituțiile europene, a evidențiat Patriarhul rus.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Sinod al Patriarhiei Antiohiei s-a întrunit în perioada 3 – 5 octombrie 2017 la Mănăstirea Sfântul Ilie – Shouia din Liban în ședință ordinară. Întâlnirea a fost prezidată de PF Ioan al 10-lea Yazigi, Patriarhul Antiohiei și al Întregului Orient.
Patriarhia Antiohiei a emis ulterior un comunicat în care a făcut publice temele abordate și hotărâri adoptate. Pe cele mai importante le prezentăm în continuare: Ședința a început cu o rugăciune pentru ierarhii și credincioșii răpiți care aparțin de Patriarhia Antiohiei. Au fost amintiți în mod special mitropoliții de Alep – Pavel Yazigi și Ioan Ibrahim, răpiți acum mai bine de 4 ani. A urmat apoi o slujbă de pomenire pentru mitropoliții ce au trecut recent la Domnul: Antonie Shadrawi (Mexic), Pavel Saliba (Australia) și episcopul Antonie Al-Khouri din eparhia Americii de Nord. Din materialul media aflăm că în timpul acestei ședințe s-a stabilit ca Sfântul Sinod să aibă în componența sa noi ierarhi. Au fost aleși cei care vor ocupa scaunele vacante după trecerea la Domnul a celor doi mitropoliți: Părintele Arhimandrit Vasile Qudseia a fost ales Mitropolit de Australia, Noua Zeelandă și Filipine; Preasfințitul Părinte Ignatie Samaan a fost ales Mitropolit de Mexic, Venezuela, America Centrală și Caraibe. Totodată, au fost aleși și doi episcopi vicari patriarhali: Arhimandriții Ioan Batash și Teodor Al-Ghandur. În cadrul ședinței a fost prezentat apoi un sumar alvizitei recent încheiate a PF Ioan în Germania. S-a subliniat faptul că rolul Bisericii Antiohiei este acela de a oferi asistență religioasă tuturor fiilor duhovnicești indiferent de locul unde se află acum, dar mai ales rolul de încerca să întărească prezența creștinilor în Orient. Sunt aici, în inima Europei, să împărtășesc suspinurile poporului meu, a spus Patriarhul Antiohiei la Congresul pentru pace din Germania Mai departe, a fost convocată comisia pentru sfințenie și sfinți. Prin această comisie se dorește a fi aduse în atenția credincioșilor antiohieni cât mai multe exemple de sfinți ce au trăit în vremurile moderne și mai ales de sfinți ce au origini antiohiene spre a fi modele de sfințenie demne de urmat pentru credincioși. În acest sens, anul 2018 în Patriarhia Antiohiei va fiAnul Sfinților Iosif Damaschinul (prăznuit în 10 iulie canonizat în 1993 de Patriarhia Antiohiei) și Porfirie din Kavsokalivia. Totodată, comisia va analiza toate propunerile în vederea canonizării unor noi sfinți în Patriarhia Antiohiei. O altă temă discutată în timpul acestei întâlniri a fostTaina Cununiei și importanța ei în viața modernă. Cu privire la aceasta, s-au stabilit următoarele repere:Taina Căsătoriei se va oficia doar în biserică și după tipicul din cărțile de slujbă; se reamintesc perioadele când nu se oficiază Taina Căsătoriei în cursul anului bisericesc: zilele de post de peste an. De asemenea, s-au luat mai multe hotărâri cu privire la instanțele bisericești și modul în care tratează diferite probleme ce privesc atât clericii cât și laicatul. Totodată, au fost făcute câteva precizări în ce privește demisia episcopilor și procedurile ce vor fi urmate dacă unul din episcopi nu va mai putea să-și exercite funcția din cauză de boală sau bătrânețe. Sinodul a analizat și situația din Orient: în ceea ce privește Siria s-a atras atenția că este nevoie cât mai repede de o încheiere a războiului pe cale pașnică spre a se restabili o viață normală pentru cetățenii Siriei și au fost salutate eforturile ce se fac de armata siriană și de celelalte forțe implicate, pentru eradicarea terorismului;a fost salutat, de asemenea, faptul că în Liban după mai mulți ani s-a ajuns la o stabilitate politică; se arată totuși căeste nevoie de o implicare mai puternică a autorităților pentru a combate corupția și a oferi un trai decent tuturor cetățenilor;în ceea ce privește Irakul,Sfântul Sinodul salută lupta guvernului împotriva terorismului și atrage atenția că e nevoie de un stat puternic modern ce să asigure toate drepturile tuturor cetățenilor săi;Sinodul atrage atenția asupra abuzurilor ce se fac de autorități în ceea ce privește confiscarea terenurilor ce aparțin creștinilor palestinieni și semnalează nevoia de a le opri. Traducere efectuată de Pr. Gheorghe Costea Preotul comunității creștin-ortodoxe române din Siria
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Preafericitul Părinte Teofil, Patriarhul Ierusalimului, a fost primit miercuri la sediul Patriarhiei Ecumenice din cartierul Fanar al Constantinopolului.
Potrivit unui comunicat de presă al Patriarhiei Ecumenice transmisBasilica.ro, delegația care l-a însoțit pe patriarhul ierusalimitean a fost compusă din Arhiepiscopul Aristarh de Konstantini, secretarul general al Sfântului Sinod, Arhiepiscopul Nectarie de Anthidona, epitropul Sfântului Mormânt, și arhid. Marcu. La întâlnirea cu Sanctitatea Sa Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, din partea Patriarhiei Ecumenice au asistat Mitropoliții Ghenadie de Sassima și Atenagora de Kydonia.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
La sfârșitul săptămânii trecute a avut loc conferința Organizației de tineret a Mitropoliei Ortodoxe Române a celor două Americi (ROYA). Evenimentul s-a desfășurat la Centrul Pastoral de Educație Creștină Fair Havens de la Beaverton, Ontario, informează site-ul oficialal Mitropoliei.
În cadrul întrunirii, tinerii i-au avut alături pe Înaltpreasfințitul Părinte Nicolae, Mitropolitul Ortodox Român al celor două Americi, și pe Preasfințitul Ioan Casian, Episcopul Episcopiei Ortodoxe Române a Canadei. Tema întâlnirii a fostÎnțelegerea și depășirea provocărilor cu care se confruntă tineretul creștin în secolul al 21-lea. Printre activitățile notabile desfășurate în perioada 6-8 octombrie, s-au numărat conferințele susținute de: Virgiliu Gheorghe,Părintele Theodore Paraskevopoulos,Părintele protosinghel Siluan Șandor,Părintele Ieromonah Hrisostom de la Mănăstirea Putna. Întâlnirea a debutat vineri seara cu un moment de rugăciune la finalul căruia a vorbit PS Ioan Casian. Evenimentul a continuat sâmbătă dimineața cu mesajul de bun venit al IPS Mitropolit Nicolae și cu prelegerea domnului Virgiliu Gheorghe, biofizician și doctor în bioetică, vicepreședintele Institutului de Cercetări Psihosociale și Bioetică București. În cadrul conferinței susținută de domnia sa au fost prezentate mai multe aspecte de mare actualitate cu care se confruntă tineretul ortodox al secolului al 21-lea, precum: efectele televiziunii asupra minții umane, problema dependențelor din zilele noastre, conștiința de sine și mass-media, viziunea societății moderne asupra identității de gen și efectele pornografiei. Părintele Theodore Paraskevopoulos, profesor de teologie pastorală la Academia de Teologie Ortodoxă din Toronto și fost director al Consiliului pe problemele de Tineret al Mitropoliei Grecești din Toronto, a conferențiat pe tema mărturisirii credinței creștine și fenomenul secularizării în Biserică, școală și societate. În seara aceleiași zile, Părintele Siluan Șandor, Consilier în cadrul Sectorului cultural și de activități cu tineretul al Episcopiei Ortodoxe Române a Spaniei și Portugaliei, a prezentat organizarea asociației de tineret NEPSIS și câteva din reușitele și dificultățile avute în această calitate. Duminică dimineața, IPS Nicolae a prezidat Sfânta Liturghie, iar în cuvântul său ierarhul a evidențiat trei momente din Sfânta Evanghelie în care Mântuitorul a interacționat direct cu tinerii. Duminică seara, ieromonahului Hrisostom de la Mănăstirea Putna a conferențiat pe tema relațiilor umane, a darurilor duhovnicești și a iubirii de Dumnezeu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Creștinii ortodocși din America cu dificultăți de vedere au la dispoziție, începând cu luna octombrie 2017, mai multe volume ortodoxe în limbaj Braille. „Vorbind cu Dumnezeu”, o carte de rugăciuni și Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur au apărut prin efortul departamentului de Educație Religioasă al Arhiepiscopiei Americii (Patriarhia Ecumenică), la Editura National Braille Press. Se consideră că acestea sunt primele cărți ortodoxe în scriere Braille apărute pe continentul american.
Înaltpreasfințitul Părinte Dimitrie, Arhiepiscopul Americii, a vizitat la mijlocul lunii septembrie EdituraNational Braille Press unde i s-au oferit mai multe detalii despre alfabetul Braille și despre alte volume apărute în cadrul editurii. Înaltpreasfinției Sale i-au fost prezentate în premieră cele trei volume ortodoxe dedicate nevăzătorilor. Potrivit site-ului oficial al Arhiepiscopiei, Pr. Anton Vrame, Directorul Departamentului de Educație Religioasă, care a colaborat cu editura în acest proiect a spus că aceste trei volume au fost selectate deoarece pot ajuta pe credincioșii ortodocși nevăzători în demersul lor de a dobândi mântuirea. Astfel de proiecte dedicate persoanelor cu deficiențe de vedere au fost demarate de Biserica Ortodoxă Română de ceva vreme. În acest sens, în anul 2010 a fost înființat laDrobeta Turnu Severin, Centrul „Didim cel orb” pentru nevăzători, în cadrul căruia se tipăresc materiale în scrierea specială Braille. De asemenea, la Pitești au fost publicate în anul 2016 Paraclisele Maicii Domnului, o carte de rugăciuni și Acatistul Sfintei Filofteia pentru persoane cu deficiențe de vedere. Un alt proiect important demarat de Patriarhia Română în acest sens este cel intitulat Culori radiofonice în 1001 de voci. Acesta a fost dedicat copiilor nevăzători sau cu deficiențe de vedere, din România, realizat de Radio TRINITAS al Patriarhiei Române. Alfabetul Braille este un sistem de scriere folosit de cei cu deficiențe de vedere. Literele sunt compuse din puncte ieșite în relief care pot fi simțite cu ajutorul degetelor. Literele de la A la Z au fiecare semne corespunzătoare în Braille. Sistemul a fost creat de Louis Braille în 1825
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Preafericitul Părinte Neofit, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Bulgare, aniversează 72 ani în 15 octombrie 2017.
Patriarhul Neofit s-a născut în 15 octombrie 1945 în Sofia. La 3 august 1975 a intrat în monahism, iar pe 8 decembrie 1985 a fost hirotonit Episcop vicar de Sofia. În anul 1994 a fost ridicat la rangul de Mitropolit de Ruse. La momentul întronizării din 24 februarie 2013, ca Primat al Bisericii Ortodoxe Bulgare, Patriarhul Daniel i-a transmis un mesaj în care l-a felicitat și s-a rugat Mântuitorului Hristos pentru binecuvântarea misiunii sale la conducerea Bisericii Bulgariei. Dorim ca Hristos Domnul să lumineze lucrarea Preafericirii Voastre de Patriarh pentru a aduce roade bogate, spre slava Preasfintei Treimi, binele Bisericii pe care o păstoriți și al Ortodoxiei întregi, a spus Părintele Patriarh Daniel. Patriarhul Neofit este succesorul Patriarhului Maxim (1971-2012).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Inaugurat în iulie 2009 de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Centrul „Dumitru Stăniloae” din Paris are ca obiectiv activitatea de cercetare și studiul academic în domeniile teologie, religie și cultură. CDS Paris organizeză, în acest sens, cursuri de inițiere și perfecționare, seminarii, conferințe, colocvii, iar la final de an academic o sesiune de evaluare (infoaici).
Cursurile se desfășoară prin intermediul unei platforme online care oferă o foarte bună calitate a sunetului și imaginii, asigurând totodată instrumentele necesare facilitării unui nivel ridicat de interacțiune între profesor și studenți. În desfășurarea proiectelor sale, Centrul Dumitru Stăniloae se bucură de colaborarea generoasă a unora dintre cei mai renumiți profesori de teologie ortodoxă din România și de peste hotare. Părintele George Vâlcu, secretarul secțiunii în limba română a CDS Paris, a avut amabilitatea să ne ofere câteva informații despre activitatea Centrului. 1.Cum ați descrie activitatea CentruluiDumitru Stăniloae în patru cuvinte? Dinamică. Consecventă. Angajantă. Realistă. Pentru noi românii conceptul de cursuri de teologie online reprezintă o practică inedită. Cum a fost primită această inițiativă? Care sunt principalele avantaje ale unor astfel de cursuri? Chiar dacă, într-adevăr, în spațiul românesc, ideea de curs online este de dată mai recentă, în spațiul geografic în care ne desfășurăm noi activitatea – Europa Occidentală – acest concept are deja în spate o întreagă istorie. Multe universități de prestigiu din Vest au investit serios în prezența online, exploatând oportunitățile de tot felul pe care mediul digital le oferă pentru completarea și îmbunătățirea actului educațional. Așa că noi chiar nu ne putem considera inovatori în domeniu. Noi doar am observat că mediul online se pliază foarte bine pe necesitățile generate de condițiile aparte în care Biserica noastră își organizează lucrarea Sa aici, în diaspora. O mare problemă pentru noi o constituie distanțele maridintre parohii și centrul eparhial sau alt loc unde s-ar putea organiza cursuri în format clasic. Acesteia se adaugă și faptul că marea majoritate a clericilor noștri muncesc, în timpul săptămânii, în afara parohiei. Cam la fel stau lucrurile și printre cursanții noștrimireni – sunt oameni cu servicii, cu copii, cărora le-ar fi foarte dificil să se elibereze de celelalte sarcini pentru a fi prezenți pe o perioadă mai mult sau mai puțin îndelungată la cursuri. În aceste condiții, cursurile online sunt soluția cea mai potrivită pentru a asigura, pe de o parte, formarea continuă a clericilor din eparhiile noastre, iar pe de altă parte de a oferi mirenilor din parohii un program de catehizare la standarde foarte înalte, cu cursuri predate de unii dintre cei mai buni profesori de teologie din spațiul ortodox românesc. Practic, atât profesorul, cât și cursanții, participă la cursdin confortul propriei locuințe ori birou, eliminând astfel o mulțime de costuri, în timp și bani, pe care le-ar fi presupus organizarea unui curs clasic. Cursurile sunt programate, de obicei, seara, după încheierea programului de lucru obișnuit, permițând participarea unui număr mai mare de cursanți. Cum era de așteptat, programele noastre au fost primite inițial cu un pic de reticență, dar aceasta s-a risipit rapid, pe măsură ceoamenii au descoperit posibilitățile multiple pe care le pun la dispoziție platformele actuale de cursuri online. Studenții primesc prin e-mail invitația la curs, iar de acolo se conectează la o adevărată sală de curs virtuală, în care își întâlnesc profesorul și colegii, pot contribui la dezbatere, pot încărca fișiere relevante etc. În plus, pentru fiecare program de studiu creăm un grup de lucru pe Facebook, unde cursanții se prezintă colegilor și unde continuă adesea discuțiile pornite la curs. Puteți să ne vorbiți despre programele de studiu ale CDS? Care au fost criteriile potrivit cărora au fost alese aceste tematici? Cui se adresează? Programele de studiu organizate de Centrul nostru răspund punctual nevoilor celor mai presante pe care le resimțim în cursul lucrării pastorale, în parohii: nevoia generală de catehizare a credincioșilor și nevoia completării periodice – sau, mai bine spus, continue – a pregătirii clericilor noștri, încât să poată răspunde onorabil provocărilor foarte diverse pe care le presupune viața în Occident. Astfel, cel mai cunoscut și longeviv program de studiu al nostru este Introducere în teologia ortodoxă, o serie de peste 50 de prelegeri, care au loc seara, de două ori pe săptămână, din noiembrie până în iunie. Sunt cursuri de introducere în teologia biblică, în parcursul istoric al Bisericii, învățătura de credință și tradiția liturgică și canonică a Bisericii Ortodoxe. Către final, sunt abordate și câteva teme mai complexe, specifice viețuirii noastre în Occident, precum cele legate de dialogul inter-creștin și inter-religios, ori despre consolidarea conștiinței misionare a membrilor comunităților noastre. Un alt program ce s-a dovedit a fi foarte popular estePastorație și duhovnicie, o serie de prelegeri adresate cu precădere preoților duhovnici. Programul începe cu prezentarea unor perspective istorice, canonice, liturgice și dogmatice asupra Tainei Spovedaniei, axându-se apoi pe împărtășirea de experiență pastorală dinspre duhovnicii mai în vârstă și experimentați către cei mai tineri dintre slujitorii eparhiilor noastre. În anul academic 2017-2018, propunem două programe de studiu noi: Cum citim Sfânta Scriptură, care urmărește oferirea unei metode de angajare serioasă în citirea și înțelegerea corectă a Sfintei Scripturi, șiTeologi ortodocși ai sec. XX, care se va concentra asupra a 10 dintre cei mai mari gânditori ortodocși ai secolului trecut și a felului în care opera lor a influențat și poate, în continuare, ajuta la articularea unei perspective ortodoxe asupra lumii, care să fie bine întemeiată în tradiția teologică a Bisericii noastre. Procesul educațional promovat de CDS înseamnă doar acumulare de informații? Asupra cărui aspect se insistă mai mult? Cred că putem spune că dimensiunea cea mai evidentă a activității noastre este cea informativă, date fiind condițiile – virtuale – în care ne întâlnim. Aceasta este însă completată de o pronunțată dimensiuneformativă. Cum spuneam mai sus, obiectivul programelor noastre nu este de a transmite doar un set de noțiuni abstracte, ci adesea de a facilita contactul și partajarea de experiență între participanții la curs. În plus, fiecare an academic este încununat de o sesiune de examinare de două sau trei zile în cadrul cărei cursanții se întâlnesc față-către-față între ei și cu profesorii lor. Cu această ocazie sunt evaluați, dar în egală măsură iau parte la un intens program de comunicări, dezbateri și ateliere tematice, iar nu în ultimul rând la un program liturgic ce culminează cu întâlnirea reală, euharistică, cu Dumnezeul cel viu. Toate acestea au un impact deosebit asupra celor care participă la programele și sesiunile CDS Paris, care constituie deja o adevărată rețea informală de alumni, și care duc mai departe nu doar litera, ci și duhul de care se împărtășesc aici. Care sunt planurile de viitor pentru CDS Paris? Lucrăm permanent la îmbunătățirea și mai ales diversificarea programelor de studiu pe care le oferim, precum și la asistarea cursanților în uzitarea optimă a platformei de cursuri online. În egală măsură, facem demersuri pentru recunoașterea academică a diplomelor eliberate de către CDS Paris, în acest moment ele fiind recunoscute numai în cadrul celor două mitropolii ortodoxe române din Occident. Vă rugăm, dacă doriți să transmiteți un mesaj cititorilor Agenției de știri Basilica. Plecând de la premisa că cititorii dvs. sunt oameni real interesați de viața Bisericii, cred că mesajul cel mai potrivit ar fi un îndemn la implicare activă în lucrarea Bisericii, oriunde ne-am găsi – în țară sau peste hotare. Mi se pare că asistăm, în ultima vreme, la o regenerare a conștiinței ecleziale în rândul mirenilor și că realizăm treptat că, dacă e ca mărturia noastră creștină să fie credibilă în societate, ea trebuie să izvorască dintr-o cunoaștere autentică a lui Hristos Domnul, în Biserica Sa.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|