![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tu, bărbatul, îl auzi pe Pavel, care o povățuiește pe femeie să ți se supună ție, și-l lauzi și-l admiri. Auzi însă ce spune mai jos: „Bărbaților, iubiți pe femeile voastre așa cum și Hristos a iubit Biserica și pe Sine S-a dat pentru ea” (Efeseni 5, 25). Ai văzut mai înainte un model de supunere? Vezi acum și modelul de iubire.
Vrei ca femeia să ți se supună așa cum Biserica i se supune lui Hristos? Poartă-i și tu ei de grijă, așa cum Hristos îi poartă de grijă Bisericii. Și dacă trebuie să-ți jertfești viața pentru ea, să fii făcut bucăți de o mie de ori, să le suferi și să le rabzi pe toate, nu refuza s-o faci. Căci nici măcar așa nu vei face ceva egal cu ceea ce a făcut Hristos pentru Biserică, de vreme ce tu vei suferi acestea pentru cea cu care ești unit, iar Domnul a suferit pentru cea care s-a întors împotriva Lui și L-a nesocotit. Așadar pe când Hristos, nu cu amenințări, nu cu huliri, nu cu spaime, ci cu multă iubire și blândețe, cu grijă și jertfă a reușit să inspire încredere celei care atât de mult L-a necăjit, așa să faci și tu, așa să te porți cu femeia ta. Dacă nu-ți acordă atenție, dacă te înfruntă cu mândrie, dacă te nesocotește, vei putea s-o îndreptezi prin marea ta purtare de grijă, prin dragostea și bunătatea ta, nu prin mânie și înfricoșare. Doar pe un slujitor îl poți cuminți în felul acesta, sau poate că nici pe el, pentru că se va înfuria degrabă și va înceta să te mai slujească. Pe tovarășa ta de viață, pe mama copiilor tăi, pe temelia oricărei bucurii din familie, nu trebuie s-o îndreptezi cu sălbăticie și amenințări, ci cu iubire și bune maniere. ( Sfântul Ioan Gură de Aur, Problemele vieții , Editura Cartea Ortodoxă, p. 108)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
-Gheronda, grija departează totdeauna de Dumnezeu?
- Ascultă de la mine următorul lucru. Când un copil se joacă și este absorbit de jucării, nu-și mai dă seama dacă tatăl lui este alături și-l mângâie; dar dacă-și întrerupe puțin joaca, atunci își dă seama. Așa și când avem vreo grijă, nu putem pricepe dragostea lui Dumnezeu. Dumnezeu dă, iar noi nu simțim. Ia aminte să nu risipești puterile tale prețioase în griji de prisos și în lucruri deșarte, care într-o bună zi se vor face toate praf. Așa te obosești și trupește și mintea ți-o împrăștii fără rost, iar după aceea, Îi dai lui Dumnezeu oboseala și căscăturile în vremea rugăciunii, la fel cu jertfa pe care a făcut-o Cain. În mod firesc și starea ta lăuntrică va fi la fel ca starea lui Cain, cu neliniște și oftaturi pe care ți le va pricinui aghiuță, care va fi alături de tine. Să nu risipim fără rost rodul, miezul puterilor noastre, lăsând după aceea cojile pentru Dumnezeu. Grija trage toată măduva inimii și nu lasă nimic pentru Hristos. Dacă vezi că mintea ta fuge mereu și se duce la treburi etc., trebuie să înțelegi că nu mergi bine și să te neliniștesti, căci te-ai îndepărtat de Dumnezeu. Să înțelegi că ești mai aproape de lucruri decât de Dumnezeu, de zidire decât de Ziditor. De multe ori, din păcate, o satisfacție lumească înșala chiar și pe monah atunci când face o lucrare. Omul este zidit să facă binele în mod firesc, pentru că Ziditorul lui e Bun. Dar monahul se nevoiește ca să se facă din om înger. De aceea, lucrarea lui în cele materiale trebuie să se limiteze doar la cele absolut necesare, ca să lucreze în cele duhovnicești. Atunci și bucuria lui, ce va izvorî din roadele duhovnicești pe care le va produce, va fi duhovnicească, iar unul ca acesta se va hrăni și va hrăni cu îmbelșugare. Cu munca și grija multă se uită de Dumnezeu. Părintele Tihon spunea: ‘Faraon dădea multă muncă și mâncare multă israeliților, ca să uite de Dumnezeu‘. În vremea noastră, diavolul i-a absorbit pe oameni prin materie, în multe lucruri. Munca multă, mâncare multă, ca să uite de Dumnezeu (Ieșire 1, 13-14), și astfel să nu poată – sau mai bine zis, să nu vrea – să pună în valoare libertatea ce li se dă, ca să-și sfințească sufletul… Din Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești I – Cu durere și cu dragoste pentru omul contemporan.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Când ne căsătorim, nu luăm pur și simplu o persoană de alt gen cu caracterul ei, ci proiectăm asupra acesteia diferite imagini, care nu provin din sufletul ei, ci din sufletul nostru. Când un tânăr se căsătorește cu o tânără, de cele mai multe ori crede că este atras de aceasta și de grațiile ei, deși este posibil să se proiecteze asupra tinerei, ca pe un „ecran”, însușirile feminine latente care existau înlăuntrul tânărului, iar băiatul să nu fi înțeles deloc cine este tânăra, care în această situație joacă rolul „ecranului”.
Bărbatul are tendința să proiecteze asupra femeii ceva din însușirile mamei sale. Când descoperă că femeia este diferită de mama sa, cu alte cuvinte, este ceea ce este, tânărul poate să cadă în deznădejde. Când un tânăr consideră că se potrivește cu o fată, proiectează asupra acesteia, ca pe un „ecran”, tot ce știe despre mama lui, stări care devin trăiri lăuntrice . În imaginea lui, aproximativ așa „trebuie să fie o femeie”. Chiar și în cea mai reușită familie, bărbatul și femeia sunt unul pentru celălalt și puțin tată, și puțin mamă. Bărbatul este și puțin tată, la fel și femeia este și puțin mamă. Adică, în căsătorie cei doi nu își percep tovarășul de viață ca pe simplu tovarăș, ci bărbatul își simte soția ca pe o mamă și așteaptă uneori lucruri pe care le-ar fi așteptat de la mama sa: iubire, ocrotire, dragoste specială. În aceeași măsură, femeia îl poate percepe pe bărbatul ei ca pe un tată. ( Arhimandritul Simeon Kraiopoulos, Adolescență, feciorie, căsătorie, Editura Bizantină, București, 2019, p. 132)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Nici o făptură n-a iubit vreodată atât de mult pe Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ca Preasfânta lui Maică. Aceasta din două pricini: întâi fiindcă L-a născut fără de bărbat și al doilea pentru că a fost unicul și singurul ei Fiu. De aceea, dragostea ei a rămas neîmpărțită. Dacă acest Fiu al lui Dumnezeu și iubit Fiu al Fecioarei și-a dat toată viața și pe Sine tot, pentru trebuințele noastre, a celor păcătoși, iar pe Maica Sa a dat-o nouă Maică, sprijin și mijlocitoare pentru mântuirea noastră, cum și de ce să nu ne ajute și să nu influențeze voința Fiului ei, Cel atât de iubit.
De aceea aleargă iubite, în orice nevoie, aleargă la Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. Nădejdea și curajul ce arăți către dânsa sunt bogăție, fericire și scăpare temeinică. Ele totdeauna îți aduc daruri și îndurări. (Nicodim Aghioritul, Războiul nevăzut, Editura Egumenița, Galați, p. 151)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Oricum, familia este mult mai ușor de însănătoșit, problemele ei sunt mult mai ușor de rezolvat atunci când tensiunea este abia la început, când nu s-a ajuns la limită. Tocmai în acest scop există profilaxia. Ca atare, este necesar să vorbim nu doar despre conflictele familiale, ci și despre felul în care soții trebuie să-și construiască relația pentru a preveni situațiile conflictuale. Pentru aceasta, soțul și soția trebuie:
Să se străduie chiar de la început să construiască relații corecte în familie. Să ajungă la o unitate de vederi cu privire la problemele fundamentale ale vieții de familie – și, principalul, cu privire la scopurile și sarcinile căsniciei lor, fiindcă sarcina unirii conjugale este de a deveni un întreg: Și vor fi cei doi un singur trup (Facere 2, 24), un suflet și un trup. Soții trebuie să-și studieze și să-și cunoască particularitățile, „bubele” . Acestea există la orice om și în orice căsnicie, la fel cum omul care și-a studiat organismul știe care dintre organele lui e slab și îl menajează. Dacă are probleme cu gâtul, nu mănâncă înghețată, nu bea băuturi reci; dacă e bolnav de stomac, o să evite mâncarea grea și condimentată, și așa mai departe. Atunci când soții trăiesc împreună de multă vreme, de obicei își cunosc bine slăbiciunile, sensibilitățile, temele care trebuie evitate în convorbiri. Știind toate acestea, putem învăța să prevenim conflictele, ciocnirile, certurile, adică, potrivit proverbului, să ne „așternem moale” în locurile posibilelor căderi. Atunci vom reuși să reducem conflictele la minimum, iar idealul spre care trebuie să tindem este cel de a nu ne certa deloc, de a nu avea nici un conflict. ( Pr. Pavel Gumerov )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
"Mai bine este să fiți săraci și să aveți dragoste, decât să aveți bogății și să vă lipsească dragostea.
Dacă aveți dragoste, Îl aveți pe Dumnezeu, și, dacă Îl aveți pe Dumnezeu nu mai aveți nevoie de nimic altceva, aveți tot ceea ce vă trebuie." Arhimandritul Filótheos
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Zicea părintele Vichentie către o călugăriță din Agapia Veche, care voia să aducă pe oameni cu sila la pocăință:
----------------------------------------------------- — Maică Evsevie, pentru ce nu te ții de învățătura Sfintei Evanghelii, care spune așa: „Nimeni nu poate veni la Mine de nu-l va trage pe el Tatăl” (Ioan 6, 44)? Deci, pe fiecare om, dacă nu-l trage și nu-l mișcă Duhul Sfânt, el rămâne împietrit ca Faraon, căruia Dumnezeu anume i-a împietrit inima ca să facă minuni prin el, să se proslăvească prin împietrirea lui. Așa face Dumnezeu cu fiecare om. Nu-l cheamă când vrei tu, ci când vrea El. Degeaba te frămânți, căci gândurile lui Dumnezeu nu sunt ca ale noastre. --------------------------------------------- (Arhimandrit Ioanichie Bălan, Patericul românesc, Editura Mănăstirea Sihăstria, pp. 574-575)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|