![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Cred că de multe ori ne-a frământat mintea următoarea întrebare: De ce atunci când ne cerem iertare de la cineva, el ne închide ușa sufletului său, nevrând să o primească? Aș răspunde tot cu o pildă foarte ilustrativă din același Pateric, unde scrie că un frate oarecare avea scârbă asupra altui frate. Iar acel frate, înțelegând cum că un frate are scârbă asupra lui, a mers la dânsul, vrând să i se smerească, să-și ceară iertare și să se împace cu dânsul. Bătând el la ușa fratelui, acela n-a vrut să-i deschidă și să-l primească. Acesta, dacă a văzut că nu deschide, s-a scârbit și el. Și mergând la un bătrân, i-a spus, jeluindu-se cum că are scârbă asupra unui frate. Și a mers la dânsul să-și ceară iertare și să se împace cu dânsul și nu l-a primit, nici nu i-a deschis ușa. Bătrânul i-a zis: caută, fiule, și-ți ia seama, că poate ai vreun gând în inima ta, cum că tu nu ești cu nimic vinovat, nici nu i-ai făcut lui nici un rău, ci el a făcut rău și el este vinovat! Astfel, pe tine însuți te îndreptezi, iar pe el îl învinovățești. Pentru aceea nu-i dă Dumnezeu lui îndemnare să-ți deschidă și să te primească, pentru că nu cu adevărată pocăință mergi la dânsul, ci cu fățărnicie. Mergi și pune în inima ta, cum că tu ai greșit și tu ești vinovat, iar pe dânsul să-l îndreptezi. Și așa Dumnezeu îi va da lui îndemnare și umilință să se smerească și să se împace cu tine.
《 VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Adesea, înclinarea noastră de a ne acoperi greșelile și a ne dezvinovăți - pe care cineva a numit-o unealtă a diavolului - nu ne lasă să ne luăm asupră-ne vinovăția, cum ne este porunca evanghelică, ci ne îndeamnă să o punem în sarcina fratelui nostru, iar pe noi să ne socotim nevinovați, ceea ce vădit este o minciună. Fratele este vinovat că m-a supărat, iar eu am păcătuit că nu am răbdat.
„Și cel ce este iertat trebuie să-și lucreze și să-și sporească trezvia ca să nu mai greșească” De unde să începem când vrem să iertăm pe cineva? Referitor la această temă a iertării fratelui, pe lângă cele scrise mai sus, Mântuitorul ne mai învață: „Să nu stați împotriva celui rău, ci celui ce te va lovi peste obrazul drept întoarce-i și pe celălalt; și celui ce vrea să se judece cu tine ca să-ți ia haina, lasă-i și cămașa; și celui ce te silește să mergi cu el un stadiu, mergi cu el două” (Matei 5, 39-41). Sfântul Maxim Mărturisitorul, comentând aceste cuvinte, scrie: „De ce poruncește astfel? Ca pe tine să te păzească nemânios, netulburat și neîntristat, iar pe acela să-l îndrepte prin răbdarea ta, și pe amândoi să vă aducă ca un Bun, sub jugul dragostei” ( Capete despre dragoste , suta întâi, cap. 62) . Știm că Bunul Mântuitor, i-a iertat pe chinuitorii ce L-au pironit pe Cruce, apoi exemplul Său a fost urmat de Sfântul Arhidiacon Ștefan și de numărul mare de martiri care s-au jertfit rugându-se, binecuvântându-i și iertându-i pe acei care-i ucideau. Ne amintim și de Sfântul Apostol Pavel, care știa că duhurile rele au pus la cale ocărârea, hulirea și prigonirea lui, ca să-l miște împotriva acelora care-l ocărăsc, hulesc și prigonesc, ca să-i urască și să calce porunca iubirii. Dar el cunoscând gândurile lor, răbda, mângâia și binecuvânta pe cei ce-l prigoneau, ca să biruiască pe demoni și să se unească cu Dumnezeu, biruind răul prin bine, după asemănarea lui Dumnezeu. În același gând, Sfântul Maxim Mărturisitorul lansează exortația: „Te-a blestemat cineva? Nu-l urî pe el, ci pe diavolul care a pus la cale blestemul ”. Noi nu trebuie să luptăm unul contra altuia, ci unul împreună cu altul, în comuniune de iubire, împotriva adevăratului vrăjmaș al vieții: diavolul, care caută să-i dezbine pe oameni, să-i despartă, semănând ură între ei. Să iubești pe oameni (ne mai îndeamnă Sfântul Maxim) și să suferi pentru ei când greșesc, dar să lupți neîncetat împotriva dracilor vicleni prin iubire. ( Cuvânt ascetic , cap. 17) . Aș aminti aici și de acel citat - celebru de altfel - al Fericitului Augustin: „Să nu urăști pe om pentru păcat, nici să iubești păcatul pentru om, ci să urăști păcatul și să-l iubești pe om”. Adică să urăști păcatul și să-l iubești pe păcătos. La rândul său, Sfântul Isaac Sirul ne învață că, adevărații sfinți, „de-ar fi dați de zeci de ori pe zi arderii din pricina oamenilor, a-i iubi pe oameni nu se satură”. 《VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Fiecare om când iartă, imită pe Dumnezeu, scopul Providenței dumnezeiești fiind acela de a uni pe cei pe care i-a dezbinat răutatea în tot felul, prin dreaptă credință și dragoste duhovnicească. Căci pentru aceasta a pătimit Mântuitorul, ca pe copiii lui Dumnezeu cei împrăștiați să-i adune spre a fi una (I Ioan 11, 52). Prin urmare, „cel ce nu rabdă lucrurile supărătoare, nu suferă pe cele întristătoare și nu le îndură pe cele dureroase, umblă în afară de dragostea dumnezeiască și de scopul providenței” (Sfântul Maxim, Capete despre dragoste ).
„Trebuie să iertăm pe cel ce ne greșește, așa cum am vrea să ne ierte și pe noi Dumnezeu” Folosim adesea cuvintele „Dumnezeu să te ierte!" Cine iartă de fapt: Dumnezeu sau omul? Să ne rugăm pentru cel ce ne-a greșit, ca să-l ierte și Dumnezeu pe dânsul, pentru că el a greșit și față de Dumnezeu. De pildă, Mântuitorul când era pe cruce, i-a iertat pe cei ce-L chinuiau, dar nu le-a zis: Vă iert , ci s-a rugat ca Tatăl să-i ierte, ca să ne învețe și pe noi să facem la fel. Poporul nostru a înțeles foarte bine acest lucru când a spus vorba înțeleptă: Dumnezeu să te ierte! sau Dumnezeu să-l ierte! Care trebuie să fie relația dintre iertare, rugăciune și pocăință? Trebuie să iertăm pe cel ce ne greșește, așa cum am vrea să ne ierte și pe noi Dumnezeu, adică desăvârșit, din toată inima. Să iertăm cum iartă Dumnezeu și putem ajunge la măsură dumnezeiască prin aceasta. Pe cel ce ne-a greșit trebuie să-l privim după ce l-am iertat, ca și cum nu ne-ar fi greșit. Sfinții Părinți ne arată că atunci dovedim că iubim nefățarnic, când iertăm nedreptățile. Nu e suficientă doar răbdarea ofenselor venite de la alții, căci uneori poate nu răspundem la ele, dar în inima noastră le adunăm și le păstrăm. Cât ne costă un zâmbet, o vorbă bună, o privire caldă de iertare? Dacă nu iertăm și răspundem cu aceeași monedă, simțim o clipă satisfacția egoistă, pătimașă, dar dacă iertăm, simțim o bucurie și o fericire întreaga viață, acestea prelungindu-se mult mai intens și după moarte. Dacă nu iertăm pe aproapele, înseamnă că nici n-am început o lucrare duhovnicească. Atât vom fi iertați, cât am iertat și noi altora. Ce frumos ne îndeamnă Sfântul Isaac Sirul: „Lasă-te prigonit și nu prigoni. Lasă-te răstignit și nu răstigni. Lasă-te nedreptățit și nu nedreptăți. Lasă-te bârfit și nu bârfi. Fii blând și nu zelos în rău” ( Cuvinte despre sfintele nevoințe). Sfinții Părinți ne mai îndeamnă să ne rugăm lui Dumnezeu să ne dea putere să-l iertăm și să-l iubim pe cel ce ne-a greșit, căci dragostea e din rugăciune, aceasta din urmă fiind un izvor de iubire curată. Iertarea este un vlăstar care odrăslește din rădăcina iubirii, fiind deci o roadă a dragostei de Dumnezeu și de semeni. Oare nu-l iubim noi pe cel ce ne-a iertat cu generozitate? Să facem și noi așa, căci Dumnezeu se bucură în cel ce suferă cu bărbăție răul altora și nu se mânie pe ei. Și semnul nefățarnic al iubirii este iertarea greșelilor. 《VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
În Patericul românesc, vrednicul de pomenire părintele Arhimandrit Ioanichie Bălan ne readuce în atenție canonul pe care trebuia să-l împlinească acel monah din obștea Cuviosului Paisie de la Neamț († 1794) care, din lucrarea vrăjmașului, nu voia să-l ierte pe fratele său până seara: starețul Paisie îl îndepărta din sobor, îl oprea să zică Tatăl nostru și nu-l lăsa nici pe pragul bisericii să pășească, până nu se smerea și-și cerea iertare.
Aș mai semnala un fapt și anume acela că și cel ce este iertat trebuie să-și lucreze și să-și sporească trezvia ca să nu mai greșească. Dacă totuși căința lui este sinceră și din toată inima, el nu va mai săvârși acea greșeală, producând supărare celuilalt. Sau cel puțin căderile lui vor fi mult mai rare, până ce va ajunge la vindecarea desăvârșită în acest sens. Tot aici cred că nu este lipsit de importanță să amintesc cuvintele Cuviosului Paisie Aghioritul care ne învață cum să procedăm atunci când cineva în mod viclean ne cere iertare. „Pe omul care îți cere iertare sinceră când greșește, să-l ierți cu bunătate de fiecare dată și să-l iubești și de aproape. Iar pe cel viclean, care îți cere chipurile iertare, ca să-și facă treaba lui și mereu să te încurce în treburile lui, și care vatămă sufletește pe alți oameni, iartă de șaptezeci de ori câte șapte și în continuare să-l iubești de departe și să te rogi pentru el”. „V-a supărat vreun om rău? Iertați-l, ca să nu fie altfel doi oameni răi” (Fer. Augustin) Cât de importantă este iertarea în întoarcerea omului către Dumnezeu și în menținerea unei legături vii cu Divinitatea? Precum ați spus, cred că iertarea joacă un rol determinant în întoarcerea omului către Dumnezeu și reluarea unei legături vii cu Acesta. Și astăzi, în unele locuri, bunicii și părinții noștri, înainte de a merge la Biserică, își cer iertare de la cei cu care conviețuiesc. În acest sens, relatez un episod din familia marelui teolog ortodox rus Vladimir Lossky, episod consemnat în scris de Mitropolitul Antonie de Suroj, în cartea sa Mai aproape de Hristos. Spovedania și iertarea , Editura Doxologia, 2014. Mitropolitul amintit scrie că într-o zi, a venit la ei înainte de a merge la biserică și i-a găsit pe cei patru copii stând în rând, iar tatăl și mama îngenuncheau înaintea fiecăruia dintre ei și le cereau iertare fiindcă voiau să meargă să se spovedească și să se împărtășească. Aceasta - subliniază mitropolitul - i-a marcat pe acești copii mult mai mult decât toate felurile de virtute pe care le vor fi avut - acest fapt că un om matur poate cere iertare de la un copil. Îmi vine acum în memorie și o întâmplare din viața Avvei Anub, Avvei Pimen și a fraților săi, care cred că este foarte relevantă pentru acest subiect și care va lămuri cel puțin o parte din întrebarea dumneavoastră. Avva Ioan a povestit că avva Anub, avva Pimen și ceilalți frați, ieșiți din același pântece, călugări la Sketis, când au venit mazichii și au pustiit locul pentru prima dată, au plecat de acolo și s‑au oprit într‑un loc numit Terenuti, atât cât să‑și dea seama dacă le este de vreun folos să rămână. Au rămas într‑un vechi templu câteva zile. Avva Anub a zis avvei Pimen: Milostiviți‑vă, tu și frații tăi, să stați fiecare în liniște și să nu ne întâlnim săptămâna aceasta. Avva Pimen a zis: Facem cum vrei . Și așa au făcut. În templul acela se afla o statuie din piatră. Avva Anub se trezea în fiecare dimineață și azvârlea cu pietre în fața statuii și în fiecare seară îi zicea: Iartă‑mă . A făcut așa toată săptămâna. Sâmbătă, când s‑au întâlnit cu toții, avva Pimen l‑a întrebat pe avva Anub: Avva, te‑am văzut toată săptămâna cum azvârleai cu pietre în fața statuii, și după aceea cum îi cereai iertare. Un om credincios face așa ceva? Bătrânul i‑a răspuns: Am făcut aceasta pentru voi. Ați văzut că am azvârlit cu pietre în fața statuii: oare a scos ea vreun cuvânt ori s‑a mâniat? Avva Pimen a zis: Nu . Apoi i‑am cerut iertare. S‑a tulburat ea oare sau a zis: Nu te iert? Avva Pimen a răspuns: Nu . Atunci bătrânul a con*tinuat: Noi suntem șapte frați; dacă vreți să rămâ*nem împreună, trebuie să fim ca statuia aceasta, care și dacă o cerți, și dacă o slăvești, nu se tulbură deloc. Dacă nu vreți să fiți astfel, iată, templul acesta are patru intrări. Fiecare poate merge unde dorește . Atunci frații s‑au aruncat la pământ și i‑au zis avvei Anub: Părinte, facem cum vrei tu. Te ascultăm ”. 《VA URMA 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Precum am putut observa, Sfinții Părinți și unii dintre scriitori bisericești, despre care pe bună dreptate s-a spus că de-atâta bunătate nu mai știau ce-i răutatea, ne dau o mulțime de amănunte și de argumente în favoarea iertării, pentru că au înțeles cât de mult o prețuiește Dumnezeu și cât de folositoare ne este nouă.În încheiere, aș dori să redau tot un panseu patristic deosebit de persuasiv - cred eu - în a-ți ierta confratele: „V-a supărat vreun om rău? Iertați-l, ca să nu fie altfel doi oameni răi” (Fericitul Augustin).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nimic nu este mai mare decât inima curată , pentru că o asemenea inimă devine tronul lui Dumnezeu. Și ce este mai slăvit decât tronul lui Dumnezeu? Cu siguranță, nimic! Dumnezeu spune despre cei care au inima curată: „Voi locui în ei și voi umbla, și voi fi Dumnezeul lor, și ei vor fi poporul Meu” (II Corinteni 6, 16). Deci, care sunt cei mai fericiți dintre oameni? Și de care bun sunt lipsiți? Nu se găsesc toate bunurile și harismele Duhului Sfânt în sufletele lor fericite? Ce trebuie mai mult? Nimic, într-adevăr nimic! Pentru că au în inima lor darul cel mai mare: pe Dumnezeu Însuși .
Cât se înșală oamenii care caută fericirea departe de ei înșiși, în țări străine și în călătorii, în bogăție și în slavă, în marile averi și desfătări, în plăceri și în opulență, în toate aceste deșertăciuni al căror sfârșit este amărăciunea. Înălțarea castelului fericirii în afara inimii noastre se aseamănă cu zidirea clădirii sau cu terenul zguduit continuu de cutremure. Pe scurt, o asemenea zidire se va face movilă de pământ. Frații mei, fericirea se află înlăuntrul nostru și fericit este omul care a înțeles aceasta! Cercetați inima voastră și vedeți starea ei duhovnicească. Nu cumva și-a pierdut îndrăzneala către Dumnezeu? Nu cumva conștiința murmură pentru încălcarea poruncilor Lui? Nu cumva vă judecă pentru nedreptățile, minciunile, neglijarea îndatoririlor față de Dumnezeu și față de aproapele? ( Sfântul Nectarie al Pentapolei ) ( Glasul Sfinților Părinți, Traducere Preot Victor Mihalache, Editura Egumenița, 2008, pp. 274-275)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Frații mei! Fericirea se află înlăuntrul vostru și fericit este omul care înțelege aceasta! Cercetați-vă inima și vedeți în ce stare duhovnicească vă aflați! Frații mei! Preamilostivul Dumnezeu vrea ca noi toți să fim fericiți, atât în viața aceasta, cât și în cealaltă.
Pentru aceasta a întemeiat Sfânta Sa Biserică, pentru ca să ne curățească de păcat, să ne sfințească, să ne facă prieteni ai Săi, să ne dăruiască binecuvântările Cerului . Biserica stă mereu cu brațele deschise, ca să ne primească. Să alergăm repede toți cei care avem conștiința împovărată. Să alergăm la Biserică , căci ea este gata să ridice povara noastră cea grea, să ne dăruiască îndrăzneală către Dumnezeu, să ne umple inima de bucurie și de fericire. ( Sfântul Nectarie al Pentapolei )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|