![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ierarh Spiridon, făcătorul de minuni, era de neam din Cipru și a trăit pe vremea împăraților Constantin cel Mare (306-337) și Constanțiu (337-361). Era un om smerit cu inima. A fost păstor de oi, apoi s-a însurat, iar după moartea soției sale a fost ales Episcop în Trimitunda, aproape de Salamina. Deoarece Dumnezeu i-a dat harul tămăduirilor, a fost numit făcător de minuni. Prin rugăciunile sale către Domnul a adus ploaie pe pământ în vreme de secetă și a oprit ploaia care cădea peste măsură. Altă dată, a pus capăt foametei puse la cale de vânzătorii de grâu, dărâmându-le hambarele în care țineau grâul. De asemenea, a prefăcut un șarpe în aur, iar după ce l-a scăpat pe un om sărac din lipsă, a prefăcut din nou aurul în șarpe, cum fusese mai înainte. Sfântul Spiridon a oprit curgerile râurilor și a întors pe mulți păcătoși la dreapta viețuire. În vremea prigo*nirii creștinilor de către Maximian și Galeriu, Sfântul a fost prins și, mărturisind pe Hristos, i s-a scos ochiul drept și i s-a tăiat pulpa stângă. A luat parte la Sinodul I Ecumenic de la Niceea, din anul 325, fiind unul dintre cei 318 Părinți care au mărturisit deoființimea Persoanelor Sfintei Treimi. Sfântul Ierarh Spiridon a arătat printr-o minune taina Sfintei Treimi, căci, luând o cărămidă, a făcut prin rugăciune ca aceasta să se desfacă în stihiile din care era alcătuită: pământ, apă și foc. Sfântului Ierarh Spiridon i se arătau îngerii lui Dumnezeu în timp ce el să*vârșea Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie. Și așa, păstorind cu multă grijă turma cea cuvântătoare încredințată lui, s-a mutat în pace la cereștile locașuri. Sfintele moaște ale Sfântului Ierarh Spiridon sunt păstrate cu cinste, până astăzi, într-o raclă, în insula Corfu. Fragmente din sfintele sale moaște se găsesc și la Catedrala Mitropolitană „Sfântul Spiridon”-Nou din București, Paraclis Patriarhal, precum și la Biserica „Sfântul Spiridon”-Vechi din Capitală.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Elefterie (†126) a trăit pe vremea împăratului Adrian (117-138) și era din Roma. Rămânând orfan de tată a fost crescut de mama sa Antia, care primise credința creștină de la Sfântul Apostol Pavel. Copil fiind, Elefterie a fost dus la Sfântul Anichit, Episcopul Romei (†167), de la care a învățat Sfintele Scripturi. Tot Sfântul Anichit l-a hirotonit diacon la vârsta de 15 ani, preot la 18 ani, iar la vârsta de 20 de ani a fost rânduit Episcop al Iliricului. Luminându-i pe păgâni cu învățăturile creștine, a adus pe mulți dintre aceștia la Hristos. Împăratul, auzind acestea s-a mâniat și l-a adus înaintea sa pentru a-l judeca. Sfântul Elefterie L-a mărturisit senin și cu mult curaj pe Iisus Hristos, ca fiind Dumnezeu adevărat, și pentru aceasta a fost supus la multe și cumplite chinuri. A fost culcat pe un pat de aramă încins în foc, apoi a fost aruncat într-un cazan cu untură și smoală clocotită. Însă, prin harul lui Dumnezeu, Sfântul Elefterie a rămas nevătămat. Sfătuit de prefectul Coremon, împăratul a făcut un cuptor cu țepușe de o parte și de alta. Atunci, rugându-se Sfântul Elefterie, Coremon s-a umplut de Duh Sfânt și a intrat el însuși în cuptor. Ieșind nevătămat de acolo, Coremon l-a mărturisit cu mult curaj pe Mântuitorul Iisus Hristos și pentru aceasta i s-a tăiat capul. Iar Sfântul Elefterie, ieșind și el neatins din cuptor, a fost întemnițat. Scăpând din închisoare cu ajutorul îngerilor Domnului s-a retras într-un munte, unde trăia alături de fiarele sălbatice. A fost prins însă din nou și din porunca lui Adrian a fost ucis cu sulițele, dându-și astfel sufletul în mâinile Domnului. Mama sa, Antia, a fost și ea ucisă cu sabie, pe când îl îmbrățișa pe fiul ei mort.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
1. Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul s-a născut într-un sat nu departe de Rădăuți, din părinți binecredincioși, primind la botez numele de Dimitrie.
Iubind cele duhovnicești, a părăsit încă de la vârsta de 16 ani casa părintească și a intrat în obștea mănăstirii din Rădăuți închinată Sfântului Nicolae, nevoindu-se și sporind în credință și în fapte bune, în rugăciune și în privegheri de toată noaptea. Se îndeletnicea zilnic cu citirea cărților Sfinților Părinți și a cărților de slujbă, arătând ascultare și smerenie în toate cele încredințate lui de starețul acestei obști. Ca răsplată a nevoințelor sale a primit chipul îngeresc, cu numele de David, însă râvna pentru nevoințele duhovnicești mai aspre l-a îndrumat către mănăstirea Sfântului Leontie de la Rădăuți, aproape de satul Laura de astăzi. Aici, lucra ziua împreună cu viețuitorii mănăstirii, iar noaptea se ruga în chilia sa necontenit. Văzându-i râvna și simțindu-i dorința neîncetată după Dumnezeu, starețul mănăstirii i-a dat schima cea mare, la sfatul părintelui său duhovnic, primind numele de Daniil. Nu după multă vreme de la primirea schimei celei mari, s-a retras, cu binecuvântarea starețului său, lângă pârâul Vițău, în pădurile din jurul Putnei, unde și-a săpat într-o stâncă o chilie care se vede și astăzi, nu departe de Mănăstirea Putna. Asprele sale nevoințe îl vor face repede cunoscut, fiind căutat de mulți credincioși spre a-i cere sfat și îndrumare duhovnicească dar și pentru a mijloci la Dumnezeu pentru vindecarea bolilor sufletești și trupești. Între nenumărații săi fii duhovnicești care-l cercetau adesea, pomenim pe Sfântul Voievod Ștefan cel Mare († 1504), care a primit de la Cuviosul sfaturi duhovnicești și binecuvântare. Se spune că pentru întâia dată Ștefan a venit la chilia Cuviosului în anul 1451, când tatăl său fusese ucis la Reuseni. Sfântul l-a îmbărbătat și i-a prorocit că va ajunge domnitor, ceea ce s-a și împlinit peste șase ani (1457). La sfatul Cuviosului, marele Ștefan a ctitorit, în 1466, Mănăstirea Putna. După sfințirea acesteia, în 1470, Cuviosul a mers să pustnicească la stânca Șoimului, lângă Voroneț. Ștefan cel Mare l-a cercetat și acolo, în anul 1476, după înfrângerea de la Războieni. Sfântul sihastru l-a încurajat să strângă iarăși oaste și să apere țara și creștinătatea de păgânii năvălitori. Voievodul l-a ascultat și a făgăduit că după fiecare biruință va ridica o biserică, ceea ce a și împlinit. Astfel, alături de marele Voievod, Sfântul Daniil ocrotea Moldova prin rugăciunile sale cele neîncetate și bine-primite de Dumnezeu. În anul 1488 marele Ștefan a construit, în doar patru luni și jumătate, Mănăstirea Voroneț. Cuviosul Daniil a venit atunci în obște, fiind ales ca stareț. Aici a povățuit obștea monahală și pe pustnicii din împrejurimi, fiind părinte duhovnicesc și multor credincioși care-l căutau pentru folos sufletesc. Dumnezeu i-a dăruit și darul facerii de minuni, pe care Cuviosul căuta din smerenie să-l ascundă în tot chipul. Totuși vindecările de boli și izgonirea duhurilor necurate erau semne ale sfințeniei sale, pentru care era mult cinstit. Cuviosul Daniil a trecut cu pace la Domnul Hristos, Căruia I-a slujit din fragedă tinerețe, în anul 1496. Pe piatra de mormânt așezată de Sfântul Voievod Ștefan, stă scris: Acesta este mormântul părintelui nostru David, schimnicul Daniil. În anul 1547, din porunca mitropolitului Moldovei Grigorie Roșca († 1570), ucenic al său, chipul i-a fost zugrăvit, cu aureolă de sfânt, deasupra ușii de la intrare, pe latura de miazăzi a bisericii. Pe pergamentul pe care Cuviosul Daniil îl ține în mână stă scris: „Veniți, fiilor, ascultați-mă pe mine și vă voi învăța frica Domnului” (Psalmul 33, 11). Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a canonizat la 21 iunie 1992, rânduindu-i zi de prăznuire la 18 decembrie 2. Sfinții Mucenici Sebastian și Zoe – Sfântul Mucenic Sebastian s-a născut în anul 255 în orașul Narbona din Galia (Franța de astăzi), dar a crescut în Mediolan (Milan – Italia) de unde era familia sa. În anul 283 a trebuit ca fiu de nobil ce era, să intre în armata împăratului Carin (283-285). Dorința lui Sebastian era aceea de a ajuta pe creștini în suferințele și necazurile lor. Ocazia s-a ivit atunci când doi frați, Marcelin și Marcu, mărturisiseră pe Hristos cu mult curaj și își așteptau moartea în liniște. Părinții lor, Tranquilin și Marcia, ceruseră judecătorilor un răgaz de 30 de zile pentru a-i readuce la păgânism. În clipa aceasta de grea cumpănă a venit la ei Sebastian, comandantul cohortei I de pretorieni. Cei de față au rămas uimiți auzindu-l pe Sebastian cum îi îmbărbăta pe cei doi frați să moară pentru credința lor în Dumnezeu: Ostași ai lui Hristos, iată că prin înălțarea sufletelor voastre v-ați apropiat de biruință. Nu vă lipsiți de El pentru o astfel de tânguire nefolositoare… Dacă părinții și frații voștri ar ști de viața cea veșnică, cea plină de bucurie, s-ar sârgui să meargă și ei împreună cu voi. Toate acestea s-au întâmplat în casa lui Nicostrat, care se ocupa cu paza celor întemnițați. Soția lui Nicostrat, de șase ani era mută. Văzând aceasta pe Sebastian cum încuraja pe cei doi mucenici, a căzut în genunchi înaintea lui arătându-i că este mută. Sebastian i-a făcut semnul crucii peste gură și în clipa aceea și-a recăpătat glasul. În urma acestei minuni, mucenicii Marcu și Marcelin și părinții lor Marcia și Tranquilin, Zoe și soțul ei Nicostrat și încă 16 din cei întemnițați au primit sfântul botez din mâinile pretoului Policarp. În momentul când persecuția împotriva creștinilor s-a întețit, Zoe a fost prinsă în timp ce se ruga la mormântul Sfântului Apostol Petru și după cinci zile de temniță a suferit moarte martirică. Marcelin și Marcu au fost supus supliciilor și în cele din urmă au primit moarte martirică. Sfântul Mucenic Sebastian a murit în hipodrom (locul de întrecere al călăreților) încredințând sufletul său lui Dumnezeu în chip mucenicesc. 3. Sfântul Ierarh Modest – A fost stareț al Mănăstirii Sfântului Teodosie din Palestina. În anul 614, patriarhul Zaharia al Ierusalimului i-a încredințat Cuviosului Modest grija eparhiei, pe durata exilului său. După moartea lui Zaharia, Modest a fost ales patriarh. A fost un păstrător al Ortodoxiei și luptător împotriva ereziilor. A trecut cu pace la Domnul.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul – Se numește „Teoforul”, adică „purtătorul de Dumnezeu”. El a fost copilul pe care Mântuitorul l-a luat în brațe când a spus: „Lăsați pruncii și nu-i opriți să vină la Mine, că unora ca aceștia este împărăția cerurilor”. Sfântul Ignatie a fost pus Episcop în Antiohia de Sfinții Apostoli, după moartea lui Evod. Sfântul Ioan Gură de Aur ne încredințează că în timpul celor 40 de ani cât a păstorit acolo s-a dovedit un adevărat părinte al antiohienilor.
În timpul persecuției lui Domițian (81-96) Sfântul Ignatie i-a încurajat cu sfaturi și rugăciuni. Împăratul Traian se afla în culmea gloriei sale, căci în anul 106 cucerise Dacia Traiană, una din cele mai bogate țări din Europa. Serbările și bucuria cuceririi ținuseră 123 de zile. În amfiteatrul din Roma muriseră 10 000 de gladiatori și 11 000 de animale sălbatice, iar populația fusese scutită de dări. În anul 107, Traian a pornit la luptă împotriva Parților. Împăratul Traian vroia să instaleze liniștea la hotarul cel mai îndepărtat al răsăritului. În drumul său s-a oprit în Antiohia, fosta capitală a regilor Seleucizi, locul de petrecere al romanilor bogați, oraș care timp de 600 de ani purta numele „Regina Orientului”, dat de Pliniu. Păgânii i-au spus împăratului Traian că Ignatie este creștin și că cinstește pe Hristos cel osândit de Pilat. Împăratul l-a îndemnat să jertfească zeilor, însă Episcopul Ignatie a refuzat, fapt pentru care a fost trimis la Roma pentru a fi dat la fiare în circ. Sfântul Ignatie a plecat din Antiohia sub paza a zece soldați, însoțit de diaconul Filon și de Agatopod. În drumul său până la Roma, Sfântul Ignatie a îndemnat pretutindeni mulțimea credincioșilor să asculte episcopii și preoții lor și să nu creadă învățăturile eretice. În cele din urmă Sfântul Sfințit Mucenic Ignatie a primit cununa muceniciei fiind aruncat în mijlocul animalelor sălbatice din circul roman.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ierarh Petru Movilă s-a născut la Suceava, la 21 decembrie 1596, ca fiu al lui Simion Movilă – mai târziu, domnitor în Muntenia și în Moldova – și al soției sale, Marghita.
De mic copil a învățat carte și a fost crescut în frica de Dumnezeu, sub povățuirea unchiului său Gheorghe, Mitropolitul Moldovei, care, împreună cu un alt unchi al său – Ieremia, domn al Moldovei, au ctitorit Mănăstirea Sucevița. De aceea îndrăgea de mic viața călugărească și avea o deosebită evlavie la Sfântul Ioan cel Nou, ale cărui cinstite moaște ocroteau Moldova. După uciderea tatălui său, în 1611, Petru a pribegit cu familia în Muntenia, apoi s-a așezat definitiv în Polonia. Aici el și-a continuat studiile la școala ortodoxă a „Frăției” din Liov, unde a învățat nu numai teologia, ci și multe limbi străine, dar în special limbile greacă și latină. După obiceiul vremii, ca fiu de nobil, a fost nevoit să facă și studii militare. Totuși, în scurt timp s-a dovedit mai degrabă un iscusit ostaș duhovnicesc, în apărarea Ortodoxiei, amenințată de prozelitismul romano-catolic și cel calvin. Situația ortodocșilor din Ucraina de atunci era foarte gravă, mai ales în timpul regelui Sigismund al III-lea, care a lipsit Ortodoxia de dreptul la existență, confiscând astfel multe biserici și chiar averile personale ale ortodocșilor care refuzau unirea cu Roma. De aceea, tânărul Petru s-a retras la Rubejovka, nu departe de Kiev, unde a ctitorit o biserică de lemn cu hramul „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”. De aici mergea adeseori la Lavra Pecerska (adică ,,a Peșterilor”), rugându-se Sfinților Cuvioși ale căror moaște întregi se află acolo, ca să-l călăuzească în viață. După cinci ani petrecuți în liniștire și studierea Sfintei Scripturi și a Sfinților Părinți, a intrat în obștea Lavrei Pecerska unde, în noiembrie 1627, a fost călugărit cu același nume de Petru, iar după numai câteva luni a devenit egumen, fiind ridicat la treapta de arhimandrit. Alegerea făcută de obștea Lavrei Pecerska, care era pe atunci stavropighie a Patriarhiei Ecumenice, a fost confirmată și de patriarhul Chiril Lukaris al Constantinopolului. Arhimandritul Petru Movilă, chiar din primii ani de călugărie și până la sfârșitul vieții sale, s-a nevoit spre biruirea patimilor cu post, rugăciune și mari osteneli, și a purtat în ascuns, pe sub hainele obișnuite, o cămașă țesută din păr foarte aspru, ce avea presărați pe dinăuntru niște nasturi de fier. Mai purta pe trup o cingătoare tot din fier, cu dinți ascuțiți, spre a-și smeri trupul. Se ruga foarte mult, făcea multe metanii și vărsa multe lacrimi. Cu toate acestea, nevoința nu l-a împiedicat de la lucrarea cărturărească și de păstor sufletesc. În doar cinci ani de stăreție la Pecerska, Arhimandritul Petru a săvârșit o bogată lucrare bisericească și culturală, tipărind multe cărți spre apărarea Ortodoxiei de prozelitismul catolic și întemeind un colegiu, la Lavra Pecerska, colegiu care, mai târziu, va deveni ,,Academia Duhovnicească” de la Kiev. Pentru buna chivernisire a Academiei, Sfântul a dat în folosința ei bunurile sale de la Rubejovka, pe care le dobândise înainte de călugărie. Murind bătrânul mitropolit Iov Borețki, Arhimandritul Petru a fost ales ca Mitropolit al Kievului, Galiției și a toată Rusia Mică. Hirotonia în arhiereu a avut loc la 28 aprilie 1633, în fruntea soborului aflându-se Patriarhul Teofan al Ierusalimului. Ca mitropolit, vreme de 13 ani, s-a preocupat în primul rând de tipărirea cărților bisericești, cunoscându-se peste 50 de cărți îngrijite de el. Printre cărțile de slujbă, cele mai însemnate sunt „Liturghierul” (1629), „Evangheliarul” (1636), „Apostolul” (1638), „Psaltirea” (1640), precum și „Trebnicul” adică „Molitfelnicul” (1646). Dintre cărțile de apărare a Ortodoxiei amintim „Lithos” („Piatra”) (1644), în care arată netemeinicia învățăturilor apusene despre primatul papal și despre purcederea Duhului Sfânt de la Fiul, printr-o expunere pașnică și obiectivă a dogmelor ortodoxe. Cea mai importantă lucrare a acestui sfânt ierarh este însă „Mărturisirea Ortodoxă”, revizuită și corectată de învățatul teolog grec Meletie Sirigul, apoi aprobată de Sinodul de la Iași, din anul 1642. Acest Sinod s-a ținut în Mănăstirea ,,Sfinții Trei Ierarhi” și la el au participat trimiși ai Patriarhiei de Constantinopol, ai Bisericii din Kiev și ai Bisericii Moldovei, în frunte cu Sfântul Mitropolit Varlaam. Fiind semnată, ulterior, de Patriarhii Constantinopolului, Alexandriei, Antiohiei și Ierusalimului, ea a devenit o ,,Mărturisire de credință” a întregii Biserici Ortodoxe. Deși departe de plaiurile natale, marele ierarh al Kievului n-a uitat de poporul român din care a provenit și l-a ajutat ori de câte ori a fost nevoie. El a trimis tipografii la Târgoviște, la Câmpulung și la Govora, iar la Iași, pe lângă tipografie, a trimis și patru profesori pentru noua Academie înființată de dreptcredinciosul voievod Vasile Lupu, după modelul celei de la Kiev. A trecut la Domnul în ziua de 22 decembrie 1646, fiind îngropat în biserica mare a Mănăstirii Pecerska. Toate bunurile sale le-a folosit pentru restaurarea de biserici, înființarea de școli și întreținerea lor. Pentru vredniciile sale, Mitropolitul Petru Movilă al Kievului a fost trecut în rândul Sfinților, pe care i-a cinstit și ale căror virtuți le-a urmat cu stăruință. Tot astăzi, Biserica Ortodoxă sărbătorește pe Sfânta Mare Muceniță Anastasia.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
1. Sfinții 10 mucenici din Creta († 250) – S-au jertfit pentru Mântuitorul în insula Creta din Marea Mediterană în timpul persecuției împăratului Deciu (249-251). Teodul, Stratonic, Evpor, Ghelasie și Evnichian erau din mitropolia Gortinei, capitala insulei Creta. Zotic era din Cnossos. Agatopus era din Epinia Panormului (Sicilia), Vasilid din Chidonia; Everest și Pompie din Heracleea. După ce au fost supuși supliciilor timp de 30 de zile, deoarece au refuzat să jertfească zeilor au fost martirizați.
2. Sfântul Ierarh Pavel (sec. IV) – A fost unul din cei 318 Sfinți Părinți de la Sinodul I Ecumenic din Niceea (325). Cuviosul Pavel a pătimit pentru Hristos în Nicomidia (Asia Mică) în vremea lui Licinius (307-323). După ce a fost chinuit, a fost trimis în exil într-un mic oraș de pe malul Eufratului (Mesopotamia). Acolo a stat întemnițat până când împăratul Constantin cel Mare a eliberat toți creștinii ținuți în închisori în exil. Cuviosul Pavel s-a întors la scaunul său episcopal din Neo-Cezareea
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sărbătoarea Nașterii Domnului (numită în popor Crăciunul), sărbătorită în fiecare an la 25 decembrie, ne aduce vestea venirii în lume a Fiului lui Dumnezeu făcut om, pentru mântuirea noastră. Nașterea Mântuitorului a avut loc la nouă luni după Întruparea Sa de la Duhul Sfânt, la Buna-Vestire, când Dumnezeu a trimis pe Arhanghelul Gavriil să vestească Fecioarei Maria: „Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine!”.
Și, primind ea graiul îngeresc și zicând: ,,Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!”, îndată S-a zămislit Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, în preacuratul ei pântece. Și, după nouă luni, s-a dat poruncă de către Cezarul August să se înscrie toată lumea. Iar Iosif, logodnicul și păzitorul Născătoarei de Dumnezeu, s-a suit la Betleem împreună cu ea, ca să se înscrie. Și, de vreme ce Fecioara urma să nască, neaflând loc de găzduire din pricina mulțimii oamenilor, a intrat într-o peșteră săracă, ce era și loc de adăpostire turmelor, și acolo L-a născut fără stricăciune și fără durere pe Domnul nostru Iisus Hristos, L-a înfășat ca pe un Prunc și L-a pus în ieslea dobitoacelor pe El, Ziditorul tuturor, Cel ce a venit să ne mântuiască pe toți de patimile cele dobitocești. Astfel s-a împlinit prorocia rostită de Miheia, cu peste 400 de ani mai înainte de venirea lui Hristos în lume: „Și tu, Betleeme, pământul lui Iuda, nicidecum nu ești mai mic între căpeteniile lui Iuda, că din tine va ieși Conducătorul, Care va paște pe poporul Meu Israel” (Matei 2, 6; Miheia 5, 1). Acestui Prunc au venit să I se închine păstorii vestiți de îngeri, apoi și magii de la Răsărit, aducându-I daruri, ca unui Om și Dumnezeu. Despre acești magi, Scriptura și Tradiția ne spun că se afla, pe vremea lui Moise, în pământul perșilor, un vrăjitor numit Valaam, care a prezis multe și a spus și acestea: „O stea răsare din Iacov; un toiag se ridică din Israel și va lovi pe căpeteniile Moabului și pe toți fiii lui Set îi va zdrobi” (Numerii 24, 17). Profeția aceasta a fost lăsată moștenire celorlalți prezicători, iar ei au făcut-o cunoscută și înțelepților și împăraților din Răsărit. Și așa a ajuns prezicerea și la acești trei magi care se uitau pe cer să vadă o astfel de stea. Ei, ca oameni învățați și astronomi, când au văzut pe cer că o stea nu merge precum celelalte stele, de la răsărit la apus, ci de la miazăzi la miazănoapte, au cunoscut că această stea arată nașterea unui mare împărat. Și au mers după stea până la Ierusalim și au întrebat: „«Unde este Împăratul iudeilor, Cel ce S-a născut? Că am văzut la răsărit steaua Lui și am venit să ne închinăm Lui». Și, auzind, împăratul Irod s-a tulburat și, chemând în ascuns pe magi, le-a spus: «Duceți-vă și cercetați cu de-amănuntul despre Prunc; dacă Îl veți găsi, vestiți-mă, ca să mă duc și eu să mă închin Lui»”(Matei 2, 1-3, 7-8). Dar Irod spunea aceasta ca să afle unde este Pruncul și să-L omoare. Și au plecat magii de la Irod, iar steaua minunată pe care o văzuseră în răsărit mergea înaintea lor și a coborât și a stat deasupra locului unde era Pruncul. Și, intrând, au găsit pe Hristos Domnul. Au căzut în genunchi, I s-au închinat și i-au adus daruri: aur, smirnă și tămâie. La porunca îngerului, nu s-au mai dus la Irod, ci s-au întors în țara lor pe altă cale. Irod, văzând că magii nu l-au ascultat, s-a mâniat foarte tare și a trimis oștile lui ca să omoare pe copiii din Betleem de la doi ani în jos. Pentru aceasta a fost trimis înger de la Dumnezeu și a spus lui Iosif: „Scoală-te, ia Pruncul și pe Mama Lui și fugi în Egipt (…), fiindcă Irod va căuta Pruncul ca să-L ucidă”. Și Iosif a făcut așa. A luat pe Pruncul Iisus și pe Maica Domnului și s-au dus în Egipt (Matei 2, 13-14). Și așa, în tirania lui, Irod, vrând să-L găsească și să-L omoare pe Pruncul Iisus, s-a făcut ucigașul a paisprezece mii de prunci nevinovați, pe care Biserica îi pomenește ca pe cei dintâi mucenici, pe 29 decembrie. Pruncul Iisus însă a fost păzit în Egipt până la moartea lui Irod, apoi, prin îndemn de la înger, Iosif s-a întors în pământul lui Israel, dar a mers să locuiască în Nazaret. Acestui Prunc venit spre mântuirea noastră, lui Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, să ne închinăm și noi și să-I aducem ca dar viața noastră trăită după sfintele Lui porunci
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 21:26:36 |
Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 22:48:51 |
Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 09:22:30 |
Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 08:30:11 |
|