![]() |
![]() |
|
#1221
|
||||
|
||||
![]()
Chiar dacă Antonie nu era cărturar în învățătura lumii, el a fost cu toate acestea învățătorul și dascălul celor mai cărturari oameni ai vremii, printre care s-a numărat și Sfîntul Atanasie cel Mare. Cînd unii filozofi elini au venit să-l ispitească cu știința lor literară, Antonie i-a rușinat cu următoarea întrebare: «Ce e mai vechi, cunoașterea sau cartea? Care dintre acestea două a fost cauza celeilalte?» Rușinați, filozofii s-au împrăștiat, pentru că și-au dat seama că ei aveau doar unele cunoștințe despre cunoaștere, pe cînd Antonie avea cunoașterea însăși. Acesta a fost un om care a atins desăvîrșirea încă din această viață, pe cît poate atinge omul pe pămînt.
Acesta a fost un dascăl al dascălilor și un învățător al învățătorilor, care, timp de optzeci și cinci de ani plini s-a desăvîrșit pe sine, și așa a putut să desăvîrșească și pe alții. Plin de ani și de fapte bune, Sfintul Cuvios Antonie cel Mare s-a mutat la Domnul în anul 335 de la Hristos. Din “Proloagele de la Ohrida” ale Sf. Nicolae Velimirovici (vol. I):
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1222
|
||||
|
||||
![]()
6 cuvinte în care Sf. Antonie ne prezintă adevărata fericire :
Blândețea și înfrânarea sunt fericire și nădejde bună pentru sufletul oamenilor. Cu cât cineva are viața mai măsurată, cu atât e mai fericit, că nu se îngrijește de multe: de slujitori, de lucrători, de pământuri și de avuția dobitoacelor. Căci țintuindu-ne de acestea ne vom îneca în greutățile legate de ele și vom învinui pe Dumnezeu. Iată cum din pofta noastră cea de voie se adapă moartea și cum rătăcim în întunericul unei vieții cu păcate, necunoscându-ne pe noi înșine. Cel bogat și de neam ales, dar fără îndrumarea duhovnicească și fără curăția vieții, nefericit este în ochii cari cugetă drept; precum fericit este săracul sau robul, dar împodobit cu învățătură și cu virtute. Căci după cum străinii rătăcesc drumurile, așa și cei ce nu se îngrijesc de viața cea virtuoasă, se rătăcesc și se pierd, amăgindu-se de poftă. Liber și fericit este numai sufletul fără prihană și izbăvit de cele vremelnice. Sufletul este în trup, iar în suflet este mintea și în minte cuvântul. Prin ele Dumnezeu fiind înțeles și preamărit face sufletul nemuritor, dându-i nestricăciunea și fericirea veșnică. Viața trupului și bucuria de multă bogăție și putere în viața aceasta i se fac sufletului moarte. Iar osteneala, răbdarea, lipsa purtată cu mulțumită și moartea trupului sunt viață și fericire veșnică a sufletului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1223
|
||||
|
||||
![]()
Mare este vrednicia ta, o, omule, întrecând toată felurimea creației. Ia aminte cât de lat este cerul și sclipind de stele, și nu a binevoit întru acesta Domnul. Și câți luminători sunt în el și cât de mare este pământul, dar Dumnezeu, pe toate trecându-le cu vederea, Se odihnește în gândurile bune și în inima omului. Numai tu ești numit templu al lui Dumnezeu și sălaș al dumnezeirii ai devenit, ca să-L adăpostești pe El și să fii sălaș Domnului. La cine voi căuta, dacă nu la cel blând și liniștit care tremură la cuvintele Mele? Și iarăși: Mă voi arăta lui și Eu și Tatăl Meu vom veni și ne vom face sălaș la el.
Tu ești avuția lui Dumnezeu, tu ești moștenirea Împăratului – nu-L disprețui, o, omule, ci vino la luptă și luptă-te, ca să fii învrednicit de cunună și cu fapta, și în adevăr. Căci mulți dintre noi ascultă cuvântul din Scripturi și nimic nu își agonisesc, cum spun Scripturile, ci rămân străini de lucrare și de simțire, știind numai să vorbească. Dacă cineva luptă, nu ia cununa dacă nu luptă după lege. Este nevoie de alergare, de osteneală și de luptă, este nevoie de întristare și de trudă, ca cineva să se odihnească în vecii vecilor. (Sfântul Macarie Egipteanul)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1224
|
||||
|
||||
![]()
Ati auzit ce suntem? Floare, umbră, vis, pânză de păianjen, umbra norului pe pământ și altceva nimic. Cu cele mai neputincioase stihii este asemănată viața noastră. Nu pune bază că azi ești sănătos, că ești frumos, că ești bogat, că ești tânăr! Astea sunt umbre și vise. Viața noastră este scurtă. Foarte, foarte scurtă și trecătoare. Să trăim aici pentru viața cea veșnică.
Să trăim pe pământ pentru Ceruri. Să trăim aici pentru Rai, pentru bucuria cea fără de margini care ne așteaptă dincolo de mormânt! Patru anotimpuri are viața noastră. Primăvara este copilăria; vara este tinerețea; toamna este bătrânețea. Și iarna, gata, este sfârșitul aproape! (Arhimandrit Cleopa Ilie )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1225
|
||||
|
||||
![]()
Stresul nu este ceea ce ți se întâmplă, ci modul în care privești ceea ce ți se întâmplă. Unii psihoterapeuți afirmă că se moare de frică și de oboseală, nu de cancer. Cancerul este o boală care apare pentru acei care au conflicte interioare nerezolvate. Boala este un conflict între minte și suflet. Fiecare vrea să transmită ceva, iar cealaltă parte înțelege altceva. Lovim în organe în funcție de fricile noastre. Tratăm trupul, dar să tratăm și sufletul.
Cine nu poate trece peste un eveniment neplăcut din viață poate face cancer de stomac. Cineva are resentimente și îl lovește un cancer renal. Altcineva se teme că va muri de foame și va face cancer hepatic că nu are cu ce să-și hrănească familia… Frică și furie sau dragoste și recunoștință. Frica este o problemă sufletească și nu a minții. Agresivitatea este o formă a fricii. Este frica și apoi furia. Uneori lacrimile nu vin pentru că plânsul nu poate fi manipulat ușor. Căință, mulțumire și transformare spirituală. Boala ne trimite spre introspecție. Faptul că ești cu cineva și te simți singur se datorează că nu suntem în relație bună cu Dumnezeu. Dependențele sunt dureri de factură sufletească. Orice i se întâmplă sufletului afectează și corpul. Orice i se întâmplă minții afectează și corpul și viceversa, minte-suflet-corp. Dacă apelezi la divin, la spiritualitate, există o soluție. Dumnezeu nu este îmbuteliat ca să nu avem accest la El. Oricine are acces la Doamne. Nu știm să accesăm, nu că nu putem. Hristos nu se ascunde în Potir sau în icoană, ci se descoperă. Tăiem păcatele de la tulpină, dar ele se țin de rădăcini. Este o dizarmonie care trebuie armonizată. Vindecare înseamnă creștere spirituală. Suferința poate oferi multe lucruri sufletului nostru pe care fericirea nu le poate oferi. Adeseori fericirea ne stoarce, ne diluează, iar suferințele ne curăță, ne purifică. Suferința are ceva special, iar fericirea este un bun comun. Smerenie, pocăință, genunchi… Sursa: Ieromonah Hrisostom Filipescu, Puține lacrimi, multă bucurie, Editura PIM, Iași 2014, p. 48-51
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1226
|
||||
|
||||
![]()
Crucii Tale ne închinăm, Stăpâne, și Sfântă Învierea Ta o lăudăm și o slăvim.
Când ne-am închinat la Sfântul Mormânt, am văzut pe înspăimântătorul deal al Golgotei locul în care fusese înfiptă Crucea Mântuitorului Hristos. De-a stânga și de-a dreapta am observat locurile în care fuseseră crucile celor doi tâlhari. Numai trei cruci! Coborând în spatele Golgotei, pe un loc nisipos, ne-a fost indicat locul în care Sfânta Elena a descoperit crucile. Ea a descoperit trei cruci: Crucea Mântuitorului Hristos, crucea tâlharului pocăit și crucea tâlharului care a refuzat să se pocăiască. Iubiților, și astăzi, noi oamenii purtăm trei cruci. Există o cruce a omului drept, a doua este crucea omului păcătos pocăit de păcatele sale, iar cea de-a treia este crucea omului păcătos lipsit de pocăință. Care dintre aceste trei cruci este mai ușoară? Cruce înseamnă maritiriu și durere. Unul este martiriul omului drept, altul este martiriul păcătosului pocăit de păcatele sale și altul este martiriul păcătosului nepocăit. Care martiriu este mai ușor? Cea mai ușoară cruce este cea purtată cu credință și nădejde. Cel mai ușor martiriu este cel pe care-l răbdăm cu aripile credinței și ale nădejdii. Cei din primele două categorii înțeleg sensul suferinței, în timp ce oamenii celei de-a treia categorii nu-l pot înțelege. (Sfântul Nicolae Velimirovici)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1227
|
||||
|
||||
![]()
Despre tainele gândurilor
Din gânduri izvorăsc toate, și bine și rău. La fel se împlinesc și gândurile noastre. Și astăzi vedem, cum tot ceea ce este creat aici pe pământ și în cosmos, este gândul lui Dumnezeu înfăptuit în timp și în spațiu. Și noi suntem creați după chipul lui Dumnezeu. Mare dar a primit neamul omenesc, iar noi nu înțelegem aceasta. În noi este energie dumnezeiască, viață dumnezeiască și noi nu înțelegem asta. Și nu înțelegem că prin gândurile noastre îi influențăm pe ceilalți. Poate fi un bine mare sau un rău mare: totul depinde de gândurile și de dorințele noastre. Prin gândurile noastre virtuoase, pașnice, liniștite și desăvârșit bune, ne influențăm și pe noi înșine, și răspândim această pace pretutindeni în jur, și în familii, și în societate, și oriunde. Acestea lucrează nu numai pe pământ, ci și în univers. Așadar, aici suntem lucrători pe țarina Domnului, și înfăptuim armonia cerească, armonia dumnezeiască, iar acolo pacea și liniștea domnesc pretutindeni. Dacă ne preocupă gânduri negative, acela ne este un mare rău. Când în noi este sălășluit răul, el se răspândește și în jur, în familie, în mediul în care ne aflăm. Iată, putem fi un bine mare sau un rău mare. Și cât e de bine să fii om bun, pentru binele tău, omule! Căci gândurile nimicitoare, rele ne nimicesc pacea, și atunci nu mai avem pace și nici liniște. Noi întotdeauna începem greșit. În loc să începem de la noi înșine, noi dorim întotdeauna să-i îndreptăm pe ceilalți, iar pe noi ne lăsăm mai la urmă. Când fiecare va începe cu sine, atunci va fi pace pretutindeni! Sfântul Ioan Gură de Aur, spune: „Dacă omul nu se va vătăma pe sine însuși, nimeni nu-i poate face nici un rău, nici măcar diavolul. Vedeți, noi suntem cei care ne croim viitorul. Neamul nostru omenesc prin gândurile sale strică (tulbură) întreaga ordine (a lucrurilor). Neamul omenesc dintâi a și fost nimicit prin potop pentru gândurile și dorințele sale rele. Iată, și acum avem la fel gânduri rele și nu avem roade bune, Trebuie deci să ne schimbăm. De fapt, fiecare persoană trebuie să se schimbe, dar este mare păcat că nu am avut un exemplu în viață, nici în familie, nici în societate. Domnul se află pretutindeni. El locuiește în inimă și de aceea a spus că trebuie să trăim totul din inimă, și să lucrăm cu voie deplină. Când îl căutăm pe Domnul din inimă: Iată-L, e aici! Căci, El este părintele nostru. Părinții noștri pământești, cer de la noi multă atenție, caută să le dăm înapoi iubirea pe care ei ne-au dat-o, iar noi adesea îi mâhnim foarte mult. Așadar, trebuie să-L căutăm pe Domnul din inimă. Atunci când ne deprindem să lucrăm totul din inimă, atunci ne este rugăciunea sinceră și dragostea față de părinți, și față de aproapele, și Dumnezeu este aici. Fiecare lucrare este în același timp și rugăciune. Gândurile ne sunt legate atunci de acea lucrare, și când lucrăm din inimă, înseamnă că pentru Dumnezeu lucrăm. Dacă ne gândim că lucrăm pentru oameni, atunci greșim. Starețul Tadei de la Vitovnița
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1228
|
||||
|
||||
![]()
Părinte , simt din partea unei persoane o apăsare, nu știu de ce mă urăște!
Să știți dumneavoastră că ura unui om, e mai puternică decât o vrajă. Una dintre armele diavolului este ura, vine și bagă ura între soți și ei nu-și vorbesc, parcă sunt muți, e ca un zid între ei. Mântuitorul spune: „să nu apună soarele peste mânia voastră”, faceți mătănii cât mai multe ca să vă treacă supărarea. Mântuitorul spune: „trăiți în iubire”, iar diavolul bagă ura ca să strice rânduiala lui Dumnezeu. E bine ca atunci când unul greșește, celălalt să spună „Doamne, nu-i socoti păcatul acesta”. Rugați-vă unul pentru altul, la carte spune că bărbatul necredincios se mântuiește prin femeia credincioasă, și invers. Când vine mânia, plecați unul într-o cameră și altul în alta, nu dați prilej de ceartă, că se bucură diavolul, nu vă mai răniți sufletește. Diavolul se luptă să distrugă cetate mare ca să aibă plată mare, dar nu-l lăsați, aveți atâtea arme împotriva lui: postul, rugăciunea, milostenia. (Părintele Argatu V. Ioan)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1229
|
||||
|
||||
![]()
In definitiv, iubirea nu este ceva care se adresează în mod exclusiv doar persoanei umane, ci ține de o anumită stare sau dispoziție de viață. Nu poți fi cu adevărat afectous față de semenul tău dacă nu iubești în general toată creația.Dragostea adevărată nu are legătură cu animalitatea, ea nu înseamnă cucerire, posedarea celuilalt, ci o permanentă căutare. Socrate ne spune același lucru în Banchetul: „Simți dragostea pentru acela care nu este încă la dispoziția ta și nici în posesia ta".
Când ajungem să-l facem pe celălalt proprietatea noastră am încetat să-l mai căutăm și să mai încercăm să-l întâlnim cu adevărat. Suntem chemați neîncetat să-l întâlnim pe cel de lângă noi ca și persoană, tot mai profund și în mai adevăr. Când simțim deja că-l cucerim, dragostea noastră pentru el a încetat. Pentru ca dragostea să supravețuiască, trebuie să existe ceva care îi lipsește și pe care îl caută cu asiduitate. Celălalt ca și persoană are întotdeauna ceva care nouă ne lipsește și pe care merită să-l căutăm la el. (Părintele Filothei Faros)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1230
|
||||
|
||||
![]()
Nu putem cere pace pe pământ, dacă în noi înșine sunt adevărate câmpuri de luptă. Nu putem cere sănătate, dacă ducem o viață care ne face să fim bolnavi.
Momente de coborâre în interior cu sinceritate și de făcut curat acolo… Aerisim, scuturăm, ștergem praful de pe toate obiectele și chipurile din suflet, dacă este nevoie înlocuim piese din decor. Înțelegem când cineva vine în viața noastră și când este nevoie să eliberăm acei oameni din odăi. Atât am putut crește, evolua împreună. Ieromonah Hrisostom Filipescu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|