![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Jonny, sper să ajungi să înțelegi că zdrăngăneala nu aduce niciun folos, e impersonală, îți trezește simțurile și nu te ajută să te aduni/interiorizezi, exact contrar trăirii ortodoxe.
"Scopul cântării duhovnicești (bisericești) este de a ne scoate din lumea simțurilor, din lumea căzută în care trăim și de a ne transpune în niște realități duhovnicești transcendente. [...] Nu tot ceea ce se prezintă sub numele de cântare bisericească, din păcate, este cântare dreptslăvitoare (intonație, mesajul cântării). Cântarea bisericească, iconografia, precum și multe din practicile Tradiției ortodoxe, au suferit trasformări bolnăvicioase care, de cele mai multe ori, au tendința, subtil, de a ne scoate de pe cale." Ion Minoiu, despre cântarea bisericească: https://www.youtube.com/watch?v=h9MyM8KplUU&t=9m10s Cu zdrăgăneala nu vei putea ajunge la: https://www.crestinortodox.ro/forum/...ote=1&p=659049 Last edited by simpllu; 08.03.2018 at 03:16:02. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/ "Când am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare".-Nelson Mandela |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sa modificam psalmul frate ! Sa facem o cerere ceva? :-)
__________________
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/ "Când am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare".-Nelson Mandela |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Și uite așa propiile convingeri, care se hrănesc cu un citat din VT, sunt mai presus de învățătura Bisericii.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Cântarea bisericească fixează cel mai bine învățătura dogmatică și tradiția creștină
http://ziarullumina.ro/cantarea-bise...ina-37409.html Cântarea bisericească în veacurile primare Deci, nu numai s-au rugat, ci au și cântat realmente, cum se cânta la Templul iudaic. De altfel, Noul Testament relatează în multe locuri că primii creștini, fie acasă, fie în adunările comune, foloseau cântarea religioasă. Fundamentele sunt și îndemnurile marelui Apostol Pavel către creștinii din diverse comunități: „Vorbiți între voi în psalmi și în laude și în cântări duhovnicești“ sau „cântați în inimile voastre lui Dumnezeu, mulțumindu-I în psalmi, în laude și în cântări duhovnicești“ (Efeseni 5, 19 și Coloseni 3, 16). |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Muzica și Sfinții Părinți ai Bisericii
Toți Sfinții Părinți pledează pentru o cântare frumoasă, duhovnicească, izvorâtă din adâncul sufletului, executată cu bună cuviință, numai cu vocea umană, renunțând la „zgomotul“ instrumentelor în favoarea câștigului duhovnicesc, fiind executată „cu o singură gură și o singură inimă“, cu multă simțire, nesilindu-se firea spre răcnire. Dacă noua religie (creștinismul) s-a înfiripat la început în mediul evreiesc al Templului, era firesc să se folosească de muzica sau de cântările iudaice, evitând instrumentele sau dansurile, pe care Biserica creștină de atunci, dar și de mai târziu le-a exclus din cultul ei, recomandând prin excelență cântarea vocală, recomandare pe care o vom găsi la majoritatea Sfinților Părinți creștini. Celebre sunt Canoanele 15 și 59 ale sinodului local din Laodiceea din secolul al IV-lea, precum și Canonul 75 al Sinodului Trulan din 691. Primul recomandă poporului drept-credincios, care participă la cântarea în biserică, să asculte de psalții sau cântăreții canonici, care erau desemnați special să conducă organizat cântarea; al doilea interzicea întrebuințarea imnurilor particulare în biserică, aceasta din grija de a nu se infesta cântarea și imnografia creștină cu creații, conținând idei păgâne sau eretice; al treilea recomanda celor ce se află în biserică pentru a cânta „să nu se folosească de strigăte netocmite, silind firea spre răcnire, nici să adauge ceva în afară de cele ce sunt rânduite de Biserică și care nu-i sunt potrivite, nici cuviincioase, ci cu multă luare aminte și smerenie să aducă laude lui Dumnezeu, Cel ce veghează asupra celor ascunse, căci Sfântul Cuvânt a învățat pe fiii lui Israel să fie cucernici“. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
„Și textul, și melodia trebuie să predispună la rugăciune…“
„Nu orice compoziție muzicală merită calificativul liturgică sau bisericească. Nu orice muzică profană se potrivește cu spațiul eclezial“, zicea regretatul preot, profesor, compozitor și dirijor sibian, Gheorghe Șoima (1911-1985), într-o carte intitulată „Funcțiunile muzicii liturgice“ (Sibiu, 1945). Biserica creștină a refuzat și a respins întotdeauna efectele de tip teatral, spectaculoase și, în general, orice cântare care nu concordă cu atmosfera de religiozitate, de reculegere în smerenie, de rugăciune a cultului ortodox. Sfinții Părinți - răsăriteni și apuseni - au luat permanent atitudine împotriva cântării nepotrivite, pernicioase, teatrale și mai ales împotriva acelei muzici sau melodii care nu concordă cu frumusețea și doctrina textului liturgic, nemaivorbind de prozodie, adică de potrivirea ideii textului cu accentele tonice și ritmice ale unei melodii, așa încât să ne placă deopotrivă și una, și alta, adică și textul, și melodia, în aceeași măsură, căci altfel, îi dăm dreptate Fericitului Augustin, care spunea că „dacă îmi place mai mult muzica decât conținutul, este deja un păcat“. Deci și textul, și melodia trebuie să predispună la rugăciune. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
2 Paralipomena 5:11-13 După ce au ieșit preoții din Sfânta, căci toți preoții care se aflau acolo se sfințiseră, fără să se țină seamă de rând, și când toți leviții care erau cântăreți, Asaf, Heman, Iedutun, fiii lor și frații lor - îmbrăcați în vison, și cu chimbale, chitare și harfe au stat în partea de răsărit a jertfelnicului și împreună cu ei au stat o sută douăzeci de preoți care trâmbițau din trâmbițe Și îndată ce aceia care sunau din trâmbițe și cei care cântau, uniți într-un singur glas ca să slăvească și să laude pe Domnul, au făcut să răsune trâmbițele, chitarele și celelalte instrumente muzicale, și au slăvit pe Domnul, zicând: "Căci El este bun, că în veac este mila Lui!", atunci templul Domnului s-a umplut de norul slavei Lui |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Și continuă: ”De altfel, Noul Testament relatează în multe locuri că primii creștini, fie acasă, fie în adunările comune, foloseau cântarea religioasă. Fundamentele sunt și îndemnurile marelui Apostol Pavel către creștinii din diverse comunități: „Vorbiți între voi în psalmi și în laude și în cântări duhovnicești“ sau „cântați în inimile voastre lui Dumnezeu, mulțumindu-I în psalmi, în laude și în cântări duhovnicești“ (Efeseni 5, 19 și Coloseni 3, 16). ”
Aștept referințe din NT și din Tradiția Bisericii. |
|