![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Sfântul Mare Mucenic Gheorghe s-a născut în Capadocia din părinți creștini și a trăit pe vremea împăratului Dioclețian (284-305). Rămas fără tată din copilărie, sfântul s-a mutat cu mama lui din Capadocia în Palestina, pentru că aveau rude acolo și multe averi. Ajuns la vârsta maturității și fiind frumos la chip și viteaz în luptă, prin osteneală, pricepere și destoinicie, tânărul Gheorghe a îmbrățișat viața de soldat, dobândind în scurt timp cele mai mari cinstiri, până și demnitatea de conducător de oaste în garda împăratului. În anul 303, Dioclețian a stârnit prigoană împotriva creștinilor și, cunoscând decretul de prigonire, Sfântul Gheorghe s-a înfățișat îndată, de bunăvoie, înaintea împăratului, mărturisind deschis că este creștin și că dorește să slujească în oaste numai ca ucenic al lui Hristos. Atunci, Dioclețian a poruncit ca sfântul să fie întemnițat și supus la chinuri groaznice. În vremea ținerii lui în temniță, Sfântul Gheorghe, atingându-se de un mort, l-a înviat. După multe și cumplite suferințe, Sfântului Gheorghe i s-a tăiat capul, din porunca împăratului, într-o zi de 23 aprilie. În satele și orașele României, foarte multe biserici sunt ridicate în cinstea Sfântului Gheorghe. Mulți oameni, bărbați și femei, îi poartă numele, iar al treilea braț al Dunării se cheamă „Brațul Sfântul Gheorghe”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Sfântul Apostol și Evanghelist Marcu era iudeu din Ierusalim și a fost unul din cei 70 de ucenici ai Domnului și nepotul Apostolului Barnaba. La început, a fost ucenic al Sfântului Pavel și pentru o vreme a luat parte la prima călătorie de propovăduire a Evangheliei în Cipru și Asia Mică. Mai târziu, a fost fiu duhovnicesc și însoțitor al Sfântului Apostol Petru la Roma. Tradiția ne spune că acolo romanii creștini, ascultând predica Sfântului Apostol Petru, i-au cerut Sfântului Marcu să le scrie o Evanghelie, cu predica Apostolului. Astfel, Evanghelia scrisă de Sfântul Marcu este de fapt punerea în scris a propovăduirii Sfântului Apostol Petru. Tot ca ucenic al Sfântului Petru, fericitul Marcu a întemeiat și Biserica din Aquileea (Italia) și pe cea din Alexandria Egiptului, el fiind cel dintâi episcop și binevestitor al lui Hristos în Egipt, în Libia și Pentapole. Sfântul Evanghelist Marcu a suferit moarte mucenicească în Alexandria Egiptului în timpul lui Nero (54-68). Tot astăzi pomenim și pe Sfântul Cuvios Vasile de la Poiana Mărului. El s-a născut în anul 1692 în părțile Rusiei și a îmbrățișat viața monahală de tânăr. Făcându-se prigoană în țara sa împotriva creștinilor, a plecat în Țara Românească și s-a așezat la Mănăstirea Dălhăuți, unde s-a nevoit 20 de ani. Apoi, s-a retras cu 12 ucenici de-ai săi la Schitul Poiana Mărului, în Munții Buzăului. Sfântul Cuvios Vasile a fost duhovnicul Sfântului Paisie de la Neamț, pe care l-a și tuns în monahism în anul 1750, pe când se aflau în Muntele Athos. Sfântul Vasile a alcătuit și câteva scrieri folositoare pentru cei ce doresc să citească și să înțeleagă corect scrierile Sfinților Părinți. S-a mutat în pace la Domnul, în anul 1767.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Sfântul Sfințit Mucenic Simeon, ruda Domnului – A fost văr de al II-lea după mamă cu Mântuitorul Iisus Hristos. Potrivit Istoricului Eusebiu acesta a fost al doilea Episcop al Ierusalimului.
După uciderea Sfântului apostol Iacov în anul 62, Sfinții Apostoli l-au ales episcop al Ierusalimului. Episcopul Simeon a păstorit într-o vreme de grele încercări pentru creștinii din Palestina din pricina deselor răscoale ale iudeilor împotriva stăpânirii romane și datorită dorinței împăratului Nero (54-68) de a distruge Ierusalimul, acesta fiind cucerit în anul 70 și dărâmat de Titus, fiul lui Vespasian. La venirea armatei romane, condusă de Vespasian, Episcopul Simeon a plecat împreună cu mai mulți creștini din Ierusalim în orașul Pella din Decapolis (Grecia), întorcându-se mai apoi în Ierusalimul rămas în ruină. Sfântul episcop a suferit multe chinuri în timpul vieții sale fiind suspus supliciilor în timpul persecuțiilor lui Vespasian (66 – 79), Titus (79 – 81), Dominițian (81-96), scăpând însă cu viață. Însă, în timpul domniei lui Traian a suferit moarte martirică fiind răstignit în anul 107, la 120 de ani de viață și 54 de ani de păstorire ca episcop.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Aducerea moaștelor Sfântului Ierarh Atanasie cel Mare – Sfântul Atanasie cel Mare s-a născut în Alexandria în anul 295 și a trecut la cele veșnice pe 2 mai 373. Sfântul Atanasie a fost înmormântat în biserica de la Bucole de la periferia Alexandriei, zidită peste mormântul Sfântului Evanghelist Marcu, primul episcop al orașului și întemeietorul bisericii din Egipt.
Locul înmormântării Sfântului Atanasie a fost ținut secret de creștinii alexandrini, de teama arienilor. De aceea, Biserica Ortodoxă sărbătorește astăzi aducerea moaștelor sfântului din Biserica din Bucole din Alexandria la Constantinopol, lucru care a fost făcut după mulți ani de la trecerea la cele veșnice a Sfântului Atanasie. Sfântul Ierarh Atanasie Patelarie, Patriarhul Constantinopolului – Sfântul Atanasie Patelarie s-a născut către sfârșitul veacului al XVI-lea, în orașul Rethimno, din insula Creta, primind la botez numele de Alexie. El a purtat crucea a nenumărate încercări, mărturisind dreapta credință într-o perioadă de mari tulburări pentru creștinătatea răsăriteană. Încă din fragedă vârstă se străduia să împlinească poruncile Evangheliei. Râvnind la viața duhovnicească, se îndeletnicea cu citirea Vieților Sfinților, aprinzându-se adesea de dorul de a urma nevoințele acestora. După moartea tatălui său s-a călugărit la metocul sinaitic din Iraclion, primind numele de Atanasie. Dorind însă o viață duhovnicească mai înaltă, după ce a viețuit o vreme într-o mănăstire din Tesalonic, unde a fost hirotonit ierodiacon, a plecat în Sfântul Munte Athos, la Mănăstirea Esfigmenu, apoi la Xiropotamu, unde i s-a dat ascultarea de a sluji la trapeză. Se hrănea doar cu pâine și apă, iar nopțile le petrecea în rugăciune, dormind câteva ore și având drept așternut, atât vara cât și iarna, pământul gol. După un pelerinaj în Țara Sfântă și la Muntele Sinai, Atanasie Patelarie a venit pe la anul 1626 în Țara Românească, ca dascăl. Aici a tradus Psaltirea în limba greacă populară. Marele patriarh al Constantinopolului, Chiril Lucaris († 1638), l-a chemat pe Atanasie la Constantinopol, să sprijine credința ortodoxă atacată de necreștini și de eretici. În anul 1631 este ales mitropolit al Tesalonicului. De aici, el va trimite mai multe scrisori țarului Rusiei, cerându-i sprijin pentru mitropolia sa, care era asuprită de turci. În anul 1634, când Patriarhul Chiril Lucaris este trimis în exil, la Constantinopol este așezat, pentru puțină vreme, Mitropolitul Atanasie al Tesalonicului. În cele din urmă, otomanii l-au silit să părăsească tronul patriarhal. Nevoit să strângă milostenie pentru a plăti datoriile mitropoliei, a plecat spre Moldova, unde a găsit sprijin la curtea evlaviosului domnitor Vasile Lupu (1634-1653), care l-a trimis la Mănăstirea Sfântul Ierarh Nicolae din Galați. Întorcându-se însă la Constantinopol, este reales patriarh în vara anului 1652. N-a păstorit însă decât puțină vreme, după care a fost nevoit să renunțe, din pricina potrivniciei turcilor otomani, și s-a întors la Galați. Slujitorii bisericești și credincioșii din orașul de la Dunăre s-au bucurat mult de blânda și înțeleapta păstorire a patriarhului Atanasie, care s-a arătat statornic în credință, purtându-și crucea în chip neșovăielnic. Sfântul Atanasie și-a exprimat dorința de a-și sfârși viața la Mănăstirea Sfântul Nicolae din Galați (pe care o numea „mănăstirea sa”), dar voia lui Dumnezeu a fost alta: astfel, el a continuat să strângă milostenie pentru creștinii celorlalte Biserici Ortodoxe căzute sub ocupație otomană. Ajungând pentru aceasta în Rusia, fiind bătrân și bolnav, a primit însemnate daruri de la țar și de la patriarhul Nicon (1652-1666). La întoarcere a rămas în cetatea Lubnî (din Ucraina), unde s-a așezat la Mănăstirea Schimbarea la Față din Mgarsk. Cunoscându-și mai dinainte vremea sfârșitului, Sfântul Atanasie a alcătuit un testament prin care a împărțit darurile primite de la țar mai multor mănăstiri și biserici din Moldova, din Sfântul Munte Athos și din Muntele Sinai. A rânduit de asemenea a se aduce daruri și la Mănăstirea Sfântul Nicolae din Galați. Apoi s-a rugat pentru toți păstoriții săi, pentru cei ce i-au făcut bine și pentru cei care l-au prigonit ori nedreptățit în viață; și-a cerut iertare de la toți, iertându-i la rândul său pe toți. Cu cugetul împăcat și încrezător în marea milostivire a lui Dumnezeu, având pe buze și în inimă rugăciunea, a adormit în Domnul la 5 aprilie 1654, a treia zi de Paști, în genunchi, cu Sfânta Evanghelie în mâini, rostind cu glas stins: „Doamne, primește sufletul meu!”. A fost îmbrăcat în veșminte arhierești și așezat în jilț, ținând în mână cârja. Apoi a fost pus într-un mormânt săpat în lăuntrul bisericii Mănăstirii din Mgarsk. Prin rânduială dumnezeiască, trupul ostenit de nenumărate nevoințe al cinstitului Ierarh a rămas neschimbat. Lucrul acesta s-a aflat după opt ani de la mutarea sa la locașurile cele veșnice, atunci când mitropolitul Paisie Ligaridis al Gazei, venind la Mănăstirea din Lubnî, a avut o vedenie. Sfântul Atanasie i s-a arătat și i-a cerut să fie scos din mormânt. Când acesta a fost deschis, trupul Sfântului Atanasie era întreg și neputrezit, răspândind bună mireasmă. Sfintele moaște au fost așezate cu mare cinste în partea dreaptă a bisericii, în ziua de 1 februarie 1662, iar pomenirea între Sfinți a Ierarhului Atanasie Patelarie s-a hotărât a fi la 2 mai, odată cu cea a ocrotitorului său, Sfântul Atanasie al Alexandriei. Cinstitele moaște au rămas neatinse de focul care a cuprins de două ori biserica, dar nu și pe viețuitorii mănăstirii, pe care i-a păzit Sfântul. La începutul veacului al XX-lea, Sfintele sale moaște au fost duse la Harkov, iar din anul 1943 au fost puse spre închinare, în catedrala Buna Vestire din acel oraș. În toamna anului 2004, când se împlineau 350 de ani de la mutarea sa la ceruri, a fost adusă de la Harkov, la Galați, un fragment din moaștele Sfântului Atanasie Patelarie.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Sfânta Matrona s-a născut în anul 1881, în satul Sebino din ținutul rusesc Tula. Părinții ei, Dimitrie și Natalia, țărani foarte evlavioși și cinstiți, au dus o viață foarte modestă alături de cei patru copii ai lor, Matrona fiind cea mai mică, dobândită pe când părinții nu mai erau tineri. Până să o nască, mama se gândea să o ducă la orfelinat, însă la scurt timp i s-a arătat în vis o pasăre albă cu chip de om și cu ochii închiși, așezată pe mâna ei dreaptă. Luând visul acesta drept semn de mustrare, femeia temătoare de Dumnezeu a renunțat să-și mai lase copila la orfelinat. Deși s-a născut fără vedere, mama sa a iubit-o nespus de mult.
Încă de la început Dumnezeu a dorit să descopere pe vasul Său cel ales; în vremea afundării în apa Botezului, s-a văzut un nor de tămâie cu bună mireasmă ridicându-se din cristelniță. Mai mult, pe pieptul pruncei se putea vedea o ridicătură în semnul crucii. Miercurea și vinerea nu se alăpta, ci dormea toată ziua. Întrucât din naștere era lipsită de vedere, copiii adesea o batjocoreau, pricină pentru care încă din copilărie se ferea de oameni, încetând să mai iasă din casă și dăruindu-se rugăciunii și cugetării la cele dumnezeiești. Locuind în apropierea bisericii satului, mergea la toate slujbele, stând neclintită și învățând cu timpul toate cântările. Chiar dacă îi lipsea vede*rea cea din afară, vederea cea duhovnicească a făcut-o să iubească nespus de mult icoanele, astfel că în camera sa întregul perete de sus până jos era plin de icoane în fata cărora ardeau neîncetat candele și dinaintea cărora se ruga îndelungate ceasuri, cuprinzând în inima sa de copil întreaga lume. Pe când avea 6-7 ani, s-au arătat darurile duhovnicești primite de la Dumnezeu, prin care putea vedea limpede gândurile și păcatele oamenilor. Datorită purtării de grijă a boierului satului, Sfânta Matrona a făcut pelerinaje la Kiev, Moscova și Sankt Petersburg. Acolo, intrând în Catedrala unde slujea Sfântul Ioan de Kronstadt, acesta a poruncit ca poporul să se dea la o parte și să îi facă loc tinerei Matrona, pe atunci de numai 14 ani, numind-o „al optulea stâlp al Rusiei”, cuvinte prin care o arăta ca una dintre puținii rugători pentru patria care avea să fie cuprinsă de persecuția ateistă bolșevică. Pe când avea 17 ani, Sfânta Matrona nu a mai putut merge. Din acea clipă a stat tot restul vieții mai mult întinsă pe pat, dăruindu-se cu mai multă osârdie rugăciunii, postirii și mângâierii celor ce veneau la ea. Curând au sosit vremuri grele și tulburi peste Rusia: revoluția, confiscarea pământurilor și foametea. În anul 1925, pe când avea 40 de ani, Sfânta a venit în Moscova, locuind pe rând în diferite case ale creștinilor, dar fără a se înregistra oficial, întrucât era cău*tată pentru a fi arestată. Viețuind aproape trei decenii în capitala Rusiei, ea a fost o mare rugătoare, săvârșind acea slujire duhovnicească, prin care a întors pe calea mântuirii mulțime de oameni. La ea veneau zilnic oameni pentru a primi izbăvire de mâhniri și necazuri, dar și vindecare de boli. Fericita îi liniștea, îi mângâia pe cap, îi însemna cu sfânta cruce și le spunea cuvinte de încurajare ori se ruga pentru ei. Povățuirile fericitei arătau însemnătatea discreției și a smereniei. Îndemna pe credincioși, ca, atunci, când merg la preot sau duhovnic pentru sfat, să se roage ca Domnul să-l înțelepțească, încât să primească îndrumarea potrivită și să evite a merge de la un preot la altul. Pe cei foarte râvnitori îi povățuia să nu se deosebească de ceilalți oameni printr-o înfățișare exterioară aparte. Ținea mult la purtarea răbdătoare în necazuri. Sfătuia ca, la slujbe, privirea să nu caute spre nimeni, ochii să fie închiși sau îndreptați către o icoană din biserică. Sfânta a primit oamenii credincioși care o căutau pentru sfat și mângâiere sufletească, până la sfârșitul vieții, cu totul dezinteresată de vreun avantaj material. În ultimele zile de suferință, a fost spovedită de duhovnic și a primit cu smere*nie Sfintele Taine. La 2 mai 1952, s-a mutat în lăcașurile cele de sus, iar la 8 martie 1998, au fost descoperite moaștele sale nestricate, răspândind bună mireasmă, care au fost așezate în mănăstirea Acoperământul Maicii Domnului din Moscova. La 2 mai 1999, fericita Matrona a fost trecută în rândul sfinților de Biserica Rusiei, cinstirea sa răspândindu-se apoi în lumea întreagă, datorită mulțimii de minuni săvârșite credincioșilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Sfântul Irodion s-a născut în 1821 la București, primind la botez numele de Ioan. Auzind de faima Mănăstirii Cernica, s-a dus acolo să-l întâlnească pe Sfântul stareț Calinic. Cu multă dorire în suflet pentru viața monahală, la vârsta de 22 de ani a intrat în monahism la Mănăstirea Cernica, o adevărată școală isihastă. Aici, tânărul frate a fost încercat, trecând prin toate ascultările, răbdând cu multă bărbăție ispitele și cerând de la stareț nevoințe și mai multe. În 1846 a fost tuns în monahism, primind numele de Irodion. În 1850, Sfântul Calinic, la stăruința voievodului Barbu Știrbei, a primit alegerea sa ca Episcop al Episcopiei Râmnicului. Printre părinții care l-au însoțit la Râmnic a fost și Cuviosul Irodion, pe care ierarhul l-a numit în 1851 eclesiarh la Schitul Lainici, an în care l-a făcut și protosinghel. La scurt timp după această dată, Sfântul Calinic l-a numit pe protosinghelul Irodion egumen al acestui schit. Chiar dacă a fost izgonit pentru o vreme de unii monahi răzvrătiți, când s-a reîntors, Sfântul Irodion a îmbunătățit viața monahală din Schitul Lainici, încât acesta avea cea mai numeroasă obște din Oltenia. În 1877 a trimis 12 călugări pentru a sluji ca sanitari la îngrijirea răniților în Războiul de Independență. În 1900 și-a dat sufletul în mâinile Domnului. La 10 aprilie 2009 au fost aflate moaștele sale, care se păstrează spre închinare în Mănăstirea Lainici.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Sfânta Irina a trăit pe vremea Sfântului Timotei, care era episcop în Efes după adormirea Sfinților Apostoli Petru și Pavel. Ea era fiica unui mare dregător roman, Liciniu, și înainte de a fi botezată se chema Penelope. Pe când avea 6 ani, tatăl ei, dorind să o păzească de valul necurat al vieții, a zidit pentru ea un turn împărțit în multe camere, rânduind acolo pe bătrâna Caria și pe bătrânul Apelian ca să o învețe carte. Acolo, a viețuit Penelope mai mult de 6 ani. Apelian, fiind creștin, i-a vorbit fericitei despre credința creștină și despre Evanghelia lui Hristos, și înflăcărându-se ea de dorința de a deveni creștină a primit botezul de la Episcopul Timotei, care i-a schimbat numele în Irina. După aceasta, părinții ei i-au spus că este timpul să își aleagă un soț, dar Irina a spus: „Eu m-am făcut mireasa lui Hristos și nu mai vreau alt mire”. Atunci, tatăl ei a supus-o multor chinuri, dar văzând marea ei credință, au crezut și el, și soția sa în Hristos, părăsind dregătoria pe care o avea. Urmașii lui Liciniu la dregătorie, Sedechie și Sapor, au chinuit-o mult pe Sfânta Irina pentru credința sa, dar, scăpând ea, a plecat în cetatea Calinicon, unde a propovăduit pe Hristos-Domnul. La Efes s-a întâlnit cu bătrânul ei dascăl Apelian și tot acolo a adormit întru Domnul. Astăzi, Biserica noastră face pomenirea și a Sfântului Cuvios Mucenic Efrem cel Nou. Acest sfânt s-a născut în Grecia în 14 septembrie 1384. În anul 1425 a fost luat prizonier de turcii care au atacat mănăstirea de pe Colina Neprihăniților – Néa Makri, unde el viețuia. După ce a fost torturat mai multe luni, a trecut la cele veșnice în 5 mai 1426. Sfântul Efrem cel Nou este cunoscut drept grabnic ajutător și vindecător de boli. Moaștele sale au fost descoperite în anul 1950 și sunt păstrate în mănăstirea din Néa Makri, Grecia. Trecerea sa în rândul sfinților s-a făcut la data de 2 martie 2011, de Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului, în urma cererii Bisericii Ortodoxe a Greciei, cu data de prăznuire în ziua de 5 mai.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|