![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Modelul de comportament pe care trebuie să îl urmăm ne este dat de Hristos. El a venit pe pământ nu pentru ca să I se slujească Lui, ci ca El Însuși să slujească; El a venit ca să iubească, iar noi trebuie să învățăm aceasta de la El. Dacă tu nu îi iubești pe toți înseamnă că te iubești numai pe tine și pe nimeni altul, pentru că iubirea nu face deosebiri. În caz contrar, nu este vorba despre iubire, ci despre autosatisfacție.
Singura libertate reală pentru noi, ca și pentru oricare făptură a lui Dumnezeu, constă în ascultare. Se întâmplă astfel, pentru că Dumnezeu ne-a creat; El știe că așa este cel mai bine pentru noi. Și dacă noi suntem ascultători față de El înseamnă că facem acele lucruri pentru care am fost creați. De exemplu, dacă avem o mașină, iar în loc de benzină turnăm în rezervor sirop, nu o vom putea conduce, pentru că ea nu este construită să funcționeze cu acest „combustibil”. Dacă facem ascultare de noi înșine și nu de Dumnezeu, nu vom ajunge în Rai, pentru că noi nu am fost creați pentru altceva decât pentru a-L iubi pe Dumnezeu și pe aproapele. Noi nu știm nimic despre dragoste. Uitați-vă la noi înșine! Nici unul dintre noi nu îi poate iubi pe toți, dacă nu credem în Dumnezeu. E important să știi în ce crezi. Fiecare dintre noi trăiește pentru sine, chiar și în mănăstire, și din această pricină se pierde tot sensul șederii noastre în ea. (Schiarhimandrit Ioachim Parr, Convorbiri pe pământ rusesc, traducere din limba rusă Cristea Florentina, Editura Egumenița, 2015, p. 17)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Vasile cel Mare, Omilii și cuvântări, Omilia a XV-a, III, în Părinți și Scriitori Bisericești (1986), vol. 17, p. 512
„Duhul Sfânt umple pe îngeri, umple pe arhangheli, sfințește pe puteri, însuflețește totul. Duhul Sfânt se împarte în toată creația, este împărtășit în chip diferit de fiecare din cele create, dar cu toate acestea Duhul nu este micșorat de cei care participă la El. Dă tuturor harul Lui; nu se termină, deși este împărțit celor care participă la El, iar cei care Îl primesc sunt plini de Duhul, iar Duhul Sfânt rămâne neîmpuținat. După cum soarele nu este micșorat întru nimic de cei care participă la lumina și căldura sa, deși luminează corpurile și este împărțit în felurite chipuri de corpuri, tot așa și Duhul rămâne nemicșorat și neîmpărțit, cu toate că dă tuturora harul Său. Luminează pe toți pentru a înțelege pe Dumnezeu, insuflă pe profeți, înțelepțește pe legiuitori, sfințește pe preoți, întărește pe împărați, desăvârșește pe drepți, umple de cinste pe cei curați sufletește și trupește, dă harurile tămăduirilor, învie pe morți, dezleagă pe cei legați, înfiază pe cei străini. Acestea le lucrează prin nașterea de sus. Dacă ia un vameș, care crede, îl face evanghelist; dacă se pogoară peste un pescar, face din el un teolog; dacă găsește un prigonitor, care se pocăiește, îl face apostol al neamurilor, predicator al credinței, vas al alegerii. Prin Duhul Sfânt cei slabi ajung puternici, cei săraci se îmbogățesc, oamenii simpli la cuvânt sunt mai înțelepți decât înțelepții.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Un pic de durere te face profund,
Mai multă durere te-afundă prea mult. C-un pic de avere n-ai lipsuri în casă, Cu multă avere n-ai somn și te-apasă. Un pic de-mplinire te face mai bun, Prea multă împlinire te face nebun. Un pic de putere te face mai tare, Prea multă putere pe alții îi doare. C-un pic de respect ești încrezător, Cu prea mult respect devii sfidător. Un pic de-ngrijire te ține mai bine, Prea multă îngrijire-i o hibă-n gândire. C-o slujbă, desigur, ai pâine pe masă, Dar dacă ai zece, n-ai masă, n-ai casă. Păstrează, creștine, măsura în toate, Deloc nu e bine, iar prea mult te-abate Încet, dar și sigur de la pocăință Și te pricopsește c-o altă credință. pr. Nicolae Tanase
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sf. Paisie Aghioritul despre întîlnirea cu Dumnezeu:
"Când Dumnezeu vrea să atragă un suflet lângă El, îi dă o ciocolată, ca să-l îndulcească. Atunci sufletul înnebunește de bucurie și merge lângă Dumnezeu. De îndată ce Dumnezeu îl leagă de Sine cu sfânta Sa frică, atunci pentru multă vreme nu îi mai dă nicio altă mângâiere. Însă în tot acest răstimp Dumnezeu pregătește pentru acel suflet o întreagă cofetărie."
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
《Cineva m-a întrebat: „Ce unește mai mult pe bărbat cu femeia?”. „Recunoștința” , îi răspund. Unul iubește pe celălalt pentru ceea ce îi dăruiește. Femeia îi dă bărbatului ei încrederea, devotamentul și ascultarea sa. Iar bărbatul îi dă femeii siguranța că o poate proteja. Femeia este doamna casei, dar și o mare servitoare, iar bărbatul este stăpânul casei, dar și hamalul ei. Soții trebuie să aibă dragoste curată între ei pentru ca, existând un climat pașnic în familie, să-și poată îndeplini îndatoririle lor duhovnicești.
Pentru a trăi în chip armonios, soții trebuie dintru început să pună ca temelie a vieții lor dragostea , dragostea cea scumpă, care se află în noblețea duhovnicească, în jertfirea de sine, iar nu în dragostea cea mincinoasă, lumească și trupească. Atunci când există dragoste și jertfire de sine, întotdeauna unul se pune în situația celuilalt, îl înțelege și-l doare. Iar atunci când cineva îl primește pe aproapele său în inima sa îndurerată, Îl primește pe însuși Hristos, Care îl umple cu și mai multă veselie duhovnicească. Atunci când există dragoste, chiar și departe de s-ar afla unul de celălalt, siliți fiind de împrejurări, totuși se află aproape, pentru că dragostea lui Hristos nu poate fi limitată prin distanțe. Însă atunci când, Doamne ferește!, soții nu au dragoste între ei, chiar de s-ar afla aproape din punct de vedere spațial, în realitate se află departe anul de celălalt. De aceea, soții trebuie să se străduiască să păstreze dragostea în toată viața lor și să se jertfească unul pentru celălalt .》 (Cuviosul Paisie Aghioritul )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Convorbiri la Optina:PREDICĂ DESPRE SMERENIE
(fragment) În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh! Frați și surori! Azi voi vorbi despre smerenie. Despre această virtute creștină, care este temelia vieții duhovnicești. Cuviosul și de Dumnezeu purtătorul părintele nostru Ioan Scărarul spune așa: „Smerita cugetare este sonda cerească care poate ridica sufletul din adâncul fără fund al păcatelor, la cer“. Și iarăși: „Mulți au dobândit mântuirea fără mai-înainte-vestiri, luminări, semne și minuni. Dar fără smerenie, nimeni nu va intra în cămara de nuntă...”. Smerenia e cel mai mare dar dat omului de Dumnezeu. Ca să o dobândim, după cum spune cuviosul stareț Macarie de la Optina, trebuie să trăim mult timp în necazuri și osteneli. El propune niște reguli pentru a dobândi cu timpul, cu ajutorul lui Dumnezeu, acest dar. Prima regulă este: „Păzește poruncile!“Care anume? Cuviosul se referă la împlinirea nu numai a tuturor regulilor și poruncilor evanghelice, bisericești și morale, ci, în primul rând, a celei cu care Mântuitorul Și-a început predica de pe munte: „Fericiți cei săraci cu duhul, că a lor este împărăția cerurilor” (Matei 5,3). Ce înseamnă să fii sărac cu duhul?Înseamnă să fii conștient până în adâncul sufletului de nevrednicia ta, de lipsa de curăție și de incapacitatea de a săvârși orice lucru bun înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor. Și totodată a te socoti întotdeauna mai rău și mai prejos decât toți. A doua regulă: „Învățați-vă de la Domnul că e «blând și smerit cu inima»“. Apoi, după ce împlinim toate poruncile și regulile lăsate de Dumnezeu, să spunem și să credem că suntem robi nevrednici și că am făcut doar ceea ce „eram datori să facem“. Foarte important e să ne cercetăm toată viața nevrednicia noastră, să avem conștiința păcatelor și a neputințelor noastre. Și, într-adevăr, când omul își vede păcatele, patimile și nevrednicia sa înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor, acesta este începutul smereniei. Trebuie, de asemenea, să ne amintim și greșelile din trecut, deoarece de obicei așa se întâmplă: la spovedanie ne căim sincer, dar apoi uităm că noi tot vinovați rămânem în fața lui Dumnezeu. Domnul iartă toate păcatele mărturisite sincer la spovedanie, ni le dezleagă prin duhovnic, dar amintirea faptului că am încălcat poruncile lui Dumnezeu, că L-am supărat pe Domnul, trebuie să ne urmărească tot timpul, în toată viața noastră, și să ne mustre conștiința mereu. Ultima învățătură a Cuviosului Macarie da la Optina este să răbdăm fără cârtire toate bolile și necazurile, care fie ne sunt trimise de Pronia lui Dumnezeu, fie ni le provocăm noi înșine, prin propriile noastre patimi și păcate. Trebuie să-I mulțumim Domnului, căci prin ele ne smerim. Asta nu înseamnă că nu trebuie să ne rugăm pentru sănătate și mântuire, nu. Trebuie neapărat să-I cerem Domnului ca pentru rugăciunile Preacuratei Născătoare de Dumnezeu și ale tuturor sfinților El să ne vindece. Dar pentru ca încercarea sau boala să ne aducă un și mai mare folos, trebuie sa înțelegem că toate ne sunt trimise pentru greșelile noastre. Iată ce reguli importante, mântuitoare, ne propune Cuviosul Stareț Macarie de la Optina. Dacă vom cerceta istoria creștinismului, vom vedea că în smerenie au trăit nu numai primii creștini, ci și cei de mai târziu. În vremurile noastre această virtute este desconsiderată. Se obișnuiește chiar să se creadă, în mod greșit, desigur, că smerenia este o înjosire a omului. Iar asta se întâmplă din cauza neînțelegerii deosebirii dintre mândrie și cinste, dintre slava deșartă și vrednicie. Acestea sunt așa de diferite, ca viața și moartea, lumina și întunericul. Mândria și slava deșartă sunt întuneric, iar cinstea și vrednicia sunt lumină. Unii cred că să trăiești în smerenie înseamnă să fii un om iresponsabil, să trăiești complet înstrăinat de lume, de oameni. Aceasta este o rătăcire cumplită și un păcat de moarte. Mai simplu spus, asta înseamnă nesimțire și indiferență. Smerenia nu trebuie confundată cu indiferența. A renunțat omul la toate și crede că prin asta este plăcut lui Dumnezeu. Ce rătăcire cumplită! Acest păcat trebuie spovedit și, cu ajutorul lui Dumnezeu, îndreptat. Adevărata smerenie e împlinirea poruncilor lui Dumnezeu. Și întotdeauna trebuie să ținem minte cuvântul evanghelic: „Așa și voi, când veți face toate cele poruncite vouă, să ziceți: Suntem slugi netrebnice, pentru că am făcut ceea ce eram datori să facem”(Luca 17,10). Și orice faptă bună am săvârși în viața noastră, ea „este neînsemnată înaintea feței lui Dumnezeu, dacă nu este «sărată», dacă nu este sfințită prin smerenie și rugăciune îndreptată către Dumnezeu“, după cum spune Cuviosul Macarie. Un exemplu grăitor poate fi luat din viața Cuviosului Antonie cel Mare, care a trăit în nevoințe în pustie jumătate de veac. El a depus atât de multă osteneală pentru îndreptarea sufletului său, încât puțini l-au egalat, de aceea s-a și numit „cel Mare”. Dar și lui, când i-a venit în gând că era plăcut lui Dumnezeu, a auzit glasul Domnului, Care i-a zis: „Iată, du-te în Alexandria (un oraș egiptean) și acolo Eu ți-l voi arăta pe plăcutul Meu, care te-a întrecut în desăvârșire”. Cuviosul Antonie a mers în Alexandria și l-a găsit pe acel om, care era un simplu tăbăcar. Cuviosul l-a urmărit mult timp și nevăzând nimic deosebit în viața lui i-a spus: „Descoperă-mi și mie nevoința pe care o săvârșești, căci de la Domnul am primit înștiințare că tu ești mai mare în desăvârșire decât mine”. Tulburându-se peste măsură, tăbăcarul i-a răspuns: „Nu știu, părinte…”. Doar pe Antonie cel Mare, pentru marile lui nevoințe, îl știau toți, nu numai cei ce trăiau în Egipt, ci și cei din țările învecinate. De aceea s-a și mirat tăbăcarul… „Nu știu, părinte, să fi făcut ceva plăcut înaintea lui Dumnezeu, dar știu un singur lucru: că eu sunt cel mai păcătos om din acest oraș. Și știu că toți cei ce trăiesc în acest oraș se vor mântui și doar eu singur voi pieri”. Cuviosul Antonie a înțeles ceea ce Domnul îl trimisese să învețe de la acel om simplu din lume, de la acel creștin care ducea o viață obișnuită, avea familie și copii. Dar ostenindu-se spre slava lui Dumnezeu, el era conștient de nevrednicia sa. El se smerea și se mustra pe sine: „Toți oamenii din acest oraș se vor mântui și doar eu singur voi pieri”. Dacă oamenii s-ar nevoi să dobândească smerenie, cu ajutorul lui Dumnezeu s-ar trezi din moartea duhovnicească și cu timpul ar înțelege într-adevăr ce este Ortodoxia. Din păcate, mulți oameni își însușesc din Ortodoxie doar aspectele exterioare: să meargă la biserică, să aprindă o lumânare, să scrie un pomelnic… Chiar dacă un creștin-ortodox respectă toate poruncile și regulile morale, dar pe parcursul vieții nu-și îndreaptă sufletul prin vederea păcatelor sale, faptul de a fi ortodox nu-i este de niciun folos***. Pe Avva Pimen cel Mare l-au întrebat odată ucenicii săi: „Cum se poate determina măsura desăvârșirii sfinților?”, iar cuviosul a răspuns că vederea păcatelor noastre arată măsura desăvârșirii. Adică cu cât omul începe să-și înțeleagă mai mult neputința, nevrednicia, patimile și păcatele, în aceeași măsură începe să-I fie plăcut lui Dumnezeu. De ce este așa? Pentru că însuși Domnul nu este numai Iubire desăvârșită, ci și Smerenie desăvârșită. Cuviosul Ioan Scărarul spune: „Dragostea și smerenia sunt o sfințită pereche. Cea dintâi înalță, cea de-a doua, susținându-i pe cei înălțați, nu-i lasă niciodati să cadă“! Oricât de mari ar fi iubirea și jertfa unui om, dacă sub ele nu este pusă temelia smereniei, negreșit acela va cădea și se va sfărâma. Un asemenea om nu va rezista în lumea care „zace sub puterea celui rău” (I Ioan 5,19). Sfântul Apostol Ioan Teologul subliniază faptul că lumea în sine nu este rea, ci este rănită de păcat, care aduce moarte. Și ce vedem în jur? Dezastre, lacrimi, războaie, sânge, iar toate acestea sunt urmările păcatelor noastre, căci lumea nu a fost rău creată. Uneori, când suntem în necazuri, spunem că Dumnezeu a rânduit viața noastră cum nu se poate mai rău. Este oare drept să gândim așa? Răul este în om, nu vine de la Dumnezeu. Unii, fiind în rătăcire, cred că pentru toate este vinovat Dumnezeu, iar păcatele și fărădelegile lor nu numai că nu le observă, dar le și consideră ceva normal. Deseori auzim: „Așa fac toți, așa fac și eu”, și cel ce gândește astfel uită că la Înfricoșata Judecată fiecare va răspunde numai pentru sine, pentru ceea ce a făcut îi va da socoteală lui Dumnezeu, cum a trăit, cum s-a pocăit, dacă și-a schimbat sufletul prin împlinirea sfintelor porunci. […] ***NOTA: La acest aspect făcea referire și Cuviosul Serafim Rose, care insista asupra diferenței dintre respectarea dogmelor, poruncilor și regulilor morale ortodoxe și o „Ortodoxie a inimii“: „«Cu cât afli mai multe despre învățătura și practica creștină, descoperi tot mai mult câte greșeli ai făcut până atunci, iar dorința ta firească este aceea de a fi corect». Dar toate acestea sunt doar la nivel exterior, după cum avea să vadă tot mai limpede Părintele Serafim o dată cu trecerea anilor[…]. Mai ales după ce văzuse roadele amare ale «bolii corectitudinii» în Biserică, și-a dat seama că există ceva cu mult mai esențial ce trebuie propovăduit în vremurile acestea de pe urmă, când dragostea multora se va răci(Mt. 24,12). Mai presus de toate, Părintele Serafim a devenit propovăduitorul unei ortodoxii a inimii, [… ] aceasta a fost tema sa principală în ultima parte a vieții.«Creștinismul adevărat, afirma el într-o conferință, nu înseamnă doar să ai opțiunile corecte despre creștinism, aceasta nu este de ajuns pentru a-ți mântui sufletul […]. Adevărata credință în Hristos este în inimă și este rodnică, smerită, răbdătoare, iubitoare, milostivă, îndurătoare, flămânzind și însetând de dreptate.»“, în Viața și lucrările Părintelui Serafim Rose de Ierom. Damaschin, Ed. Sophia, București, 2005, cap. Ortodoxia inimii, p. 735-736. (n.red.) (Convorbiri la Optina. „Nu voi muri, ci voi fi viu…”, Editura Egumenita, 2014)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia XLII, IV, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, p. 506.
„Ce poate fi mai groaznic ca a lăsa să fie pângărit ceea ce este mai de preț în noi, sufletul, de atâtea păcate și până întru atâta să se desfăteze de ele până ce se satură? Dar păcatele n-au niciodată sațiu! De aceea păcatele te părăsesc numai atunci când te ia somnul. Dar, mai bine spus, nici atunci, că și visele și vedeniile din somn îți aduc înainte aceleași păcate! Din pricina asta și când se face ziuă săvârșim de multe ori tocmai faptele pe care le-am trăit în vis. Nu lași să-ți intre un pic de praf în ochi, dar nici nu te uiți că în suflet intră atâtea și târăște după el povara unor atât de mari păcate! Când vom mai putea scoate din sufletul nostru această murdărie pe care o depunem în fiecare zi? Când vom tăia spinii? Când vom semăna semințele cele bune? Nu știi că a venit timpul secerișului? Și noi nici n-am desfundat pământul! Ce vom spune dacă vine Lucrătorul și ne întreabă ce am făcut? Ce-I vom răspunde? Că nu ne-a dat nimeni semințe? Dar eu în fiecare zi am aruncat semințele! Că n-a tăiat nimeni spinii? Dar eu în fiecare zi am ascuțit cazmaua! Că nevoile vieții ne-au copleșit? Dar pentru ce nu te-ai răstignit pe tine lumii? (Galateni 6, 14). Dacă cel care a dat talantul înapoi a fost numit slugă vicleană (Matei 25, 26), nu pentru că nu l-a dat înapoi, ci pentru că n-a adus doi în loc de unul, apoi gândește-te ce ne vor auzi urechile când noi am fi stricat talantul pe care l-am primit! Dacă acela a fost legat și aruncat acolo unde este scrâșnetul dinților (Matei 25, 30), ce vom păți noi, care amânăm de la o zi la alta, care pregetăm, deși mii și mii de fapte ne îndeamnă spre virtute.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|