![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Harul poartă sufletul, precum o mamă își poartă pruncul. Când copilul, în loc să se uite după mamă, începe să se uite ștrengărește după altele, mama lasă copilul singur și se ascunde. Observând că e singur, copilul începe să țipe și să-și strige mama… Mama se ivește iarăși, ia copilul în brațe… și copilul se strânge și mai tare la pieptul ei. La fel face și harul. Când sufletul își ia nasul la purtare și uită că este purtat și că se menține prin har, atunci harul se retrage… și lasă sufletul singur… De ce? Pentru ca sufletul să se dumirească, să simtă nenorocirea retragerii harului și să înceapă a se lipi mai strâns de el și să-l caute. O astfel de retragere nu se datorează mâniei, ci iubirii educative a lui Dumnezeu și se numește retragere povățuitoare.
Harul Sfântului Duh îl dobândim odată cu Sfintele Taine ale Botezului și Mirungerii. Prin participarea la cultul divin al Bisericii noastre, prin rugăciune, prin luptă duhovnicească și prin lucrarea virtuților harul se păstrează și devine lucrător în noi. Un mijloc bun pentru atingerea acestui scop este și rugăciunea inimii, care atrage Duhul Sfânt și, în același timp, constituie rodul harului. „Învățături și scrisori despre viața creștină” – Sf. Teofan Zăvorâtul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Cum și-a început Mântuitorul misiunea? Exact cu aceleași cuvinte cu care propovăduia și Sfântul Ioan Botezătorul, proclamând Împărăția Cerurilor: „Pocăiți-vă, căci s-a apropiat Împărăția Cerurilor!” Proclama Împărăția Cerurilor, punea bazele Împărăției Cerurilor. Și așa cum am auzit, a început ca pentru această Împărăție să cheme la lucrare oameni destoinici. A chemat pe primii Săi patru apostoli.
Ne spune evanghelistul Matei că i-a chemat pe Petru și pe Andrei, apoi pe Iacob și pe Ioan. Sfintele Evanghelii se completează una pe alta. Dacă citim cu atenție Sfânta Evanghelie după Ioan vom vedea că, de fapt, Petru și Andrei s-au mai întâlnit odată cu Domnul Iisus Hristos. Și, primul care l-a întâlnit, a fost Sfântul apostol Andrei. Atunci când Ioan Botezătorul propovăduia mulțimilor și L-a văzut pe Domnul Iisus Hristos, arătând înspre El a zis: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii”! Atunci Andrei, cu încă unul dintre ucenicii lui Ioan, au mers după Domnul Iisus Hristos și au rămas seara la El. Sfântul Andrei a alergat la fratele său Petru și i-a zis: „L-am găsit pe Hristos!” Iată deci că cei doi mai avuseseră o întâlnire cu Domnul Iisus Hristos. Acum erau la pescuit lângă Capernaum, pe Marea Galileii, și Domnul Iisus Hristos i-a chemat să-i facă „pescari de oameni”. I-a chemat să-i facă mari demnitari în Împărăția Cerurilor, în Împărăția Sa. Și, ne spune evanghelistul, Domnul străbătea toată Galileea învățând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia Împărăției Cerurilor. Proclamă o nouă ordine: o ordine absolut armonioasă, frumoasă, veșnică, neapusă. Proclamă Împărăția Cerurilor și tămăduiește toată boala și toată neputința în popor. Sfântul Chiril al Ierusalimului, tâlcuind numele Domnului Iisus Hristos, zicea că evreii înțeleg prin „Mesia”, adică prin „Hristos”, pe Cel ce vine și ridică păcatele lumii, pe Cel ce ne împacă cu Dumnezeu, pe Cel ce ne mântuiește din moarte și din iad. Dar grecii înțeleg prin acest nume de „Hristos”, de „Mesia”, de „Uns” mai ales pe Cel ce tămăduiește. El tămăduiește toată boala și toată neputința din popor. Pentru că, de fapt, suferința vine din păcat. Păcatul este boala sufletului. Iată că Domnul Iisus Hristos tămăduia toată boala și toată neputința în popor. El este doctorul cel mare. El îi vindeca pe toți, și mulțimile alergau la El. Să reținem esențialul: Domnul Hristos ne binevestește apropierea Împărăției Cerurilor în care, însă, nu putem intra nepocăiți, nepregătiți, necurățiți, nesfințiți. Această lucrare e definită de Sfântul Ioan Damaschinul ca fiind „întoarcerea de la păcat la virtute și de la diavolul la Dumnezeu”. Aceasta este pocăința. În Împărăția Cerurilor, care se apropie, nu se poate intra nepurificat, necurățit, nesfințit. Și lucrarea de preschimbare din rău în bun o face pocăința. Pocăința ca taină, care se finalizează printr-o bună spovedanie și pocăința ca stare sufletească. Așa cum ne spune psalmul 50, psalmul pocăinței, „Inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o urgisește”. Jertfa plăcută lui Dumnezeu este pocăința noastră. Sfântul Ignatie Briancianinov spune: “Pocăința este singura jertfă pe care Dumnezeu o primește de la sufletul căzut al omului. Alte sentimente, chiar nevoința cea aspră pe care am putea-o oferi lui Dumnezeu, nu are valoarea pe care o are pocăința. Pocăința e jertfa omului căzut, pe care Dumnezeu n-o urăște și n-o respinge. Dar când prin pocăință Sionul se reînnoiește și zidurile Ierusalimului nostru duhovnicesc se construiesc, atunci noi putem oferi cu încredere pe altarul inimii noastre jertfa dreptății: adică sentimentele noastre reînnoite prin harul lui Dumnezeu”. Adică căința noastră sinceră, părerea noastră de rău, întoarcerea de la păcat la virtute. Așadar, Domnul binevestește Împărăția Cerurilor care se apropie. În ea ne nu putem intra neschimbați, nepocăiți, neprimeniți, nespovediți. Cine face această lucrare? Cine este doctorul care tămăduiește sufletul nostru bolnav de păcat? Cine ne iartă prin duhovnicul nostru? Cine ne primește lacrimile de pocăință și ne duce în Împărăția Sa? Doctorul cel mare este Domnul Iisus Hristos. Sfântul Ioan Gură de Aur, oprindu-se și el la această relatare, zice așa: „Să mergem dar și noi după Hristos, că și noi avem multe boli sufletești pe care vrea să ni le vindece chiar înainte de a I-o cere. Că pentru asta vindecă bolile cele trupești, ca să izgonească pe cele sufletești. Să ne ducem așadar, la El! Să nu-I cerem nimic pământesc, ci iertare de păcate! De-I cerem cu sârguință, ne împlinește cererea noastră. Atunci, vestea despre El s-a răspândit în toată Siria. Acum, în toată lumea. Sirienii când au auzit că vindecă pe îndrăciți au alergat la El. Dar tu frate, care știi cu mult mai bine decât sirienii puterea lui Hristos, tu nu te scoli, tu nu alergi? Sirienii își părăsesc țara, prietenii și rudele. Dar tu nu te înduri nici casa să ți-o părăsești? Să te duci la El, să primești multe daruri. Dar, mai bine spus, nici asta nu ți-o cer, ci-ți cer să lași răul tău obicei. Chiar de rămâi acasă, poți ușor să te mântui cu toți ai tăi! Când e bolnav trupul facem totul și ne zbatem ca să scăpăm de suferință. Dar când îi bolnav sufletul amânăm și nu ne sinchisim. De aceea nu scăpăm nici de bolile trupești, pentru că ele sunt cauzate de cele sufletești. Lăsăm izvorul păcatelor și curățăm râurile. Căci pricina bolilor trupești este păcatul cuibărit în suflet. Lucrul acesta ni-l arată slăbănogul, care aștepta de treizeci și opt de ani, sau bolnavul cel coborât prin acoperiș”. Să secăm deci izvorul păcatelor și vom opri toate pâraiele bolilor trupești. Vom pune capăt nu numai bolilor, ci și păcatului; și păcatului, mai mult decât bolii. Pe cât este sufletul mai bun decât trupul! – zice Sfântul Ioan Gură de Aur. Mântuitorul vine. Binevestește Împărăția Cerurilor. Ne deschide porțile ei, dar nu putem intra prin porți decât cu sufletul primenit. Andrei Andreicuț, Morala Împărăției
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
A doua venire a Domnului va avea loc când se va împlini vremea, când omenirea va fi pregătită pentru această venire. Dumnezeu ca un Atoateștiutor, știe precis data sfârșitului lumii, dar această dată nu a fixat-o mai dinainte la anul cutare sau cutare, ci a lăsat și omului partea sa de contribuție la stabilirea acestei date; depinde deci și de om ca această dată să fie mai curând sau mai târziu.
Când va fi însă această dată, nimeni nu știe: „Nici îngerii din Cer, nici Fiul, ci numai Tatăl”, cum ne încredințează despre aceasta Însuși Mântuitorul Hristos în Sfânta Evanghelie (Matei 25, 36). Dar, pentru ce oare Dumnezeu a tăinuit data sfârșitului? Știm că și la prima Sa venire, la întruparea Fiului, Dumnezeu a ținut această dată „Taina din veac ascunsă și de îngeri neștiută”. Omenirea aștepta pe Mesia cel făgăduit, pe Răscumpărătorul. Prorocii îl vestiseră, vorbiseră și despre unele semne prevestitoare, dar data nu o știa nimeni. Sfântul Apostol Pavel ne lămurește că Mântuitorul a venit „Când s-a plinit vremea” (Galateni 4, 4). Dar ce era această plinirea vremii? Plinirea vremii a fost timpul când omenirea, prin nașterea Fecioarei Maria, a putut oferi vasul de sfințenie desăvârșită, potrivit pentru întruparea lui Dumnezeu, când avea mijloace potrivite pentru ca noua învățătură pe care o aducea Fiul lui Dumnezeu lumii, să se poată răspândi mai cu lesnire. Și acestea erau între altele: limba greacă cunoscută în tot Imperiul Roman, drumurile bune construite de cuceririle romane, monoteismul răspândit de diaspora evreiască în lumea politeistă de atunci. Dar toate acestea erau realizări omenești, contribuții ale omului la plinirea vremii, pentru prima venire a Mântuitorului. În chip asemănător, și a doua venire a Domnului va avea loc când se va împlini vremea, când omenirea va fi pregătită pentru această venire. Dumnezeu ca un Atoateștiutor, știe precis data sfârșitului lumii, dar această dată nu a fixat-o mai dinainte la anul cutare sau cutare, ci a lăsat și omului partea sa de contribuție la stabilirea acestei date; depinde deci și de om ca această dată să fie mai curând sau mai târziu. Acesta este și unul din înțelesurile tainei că „nimeni nu știe această dată”, pentru că ea nu este fixată de mai înainte, la un anumit an. Examinând mai cu atenție semnele ‒ care potrivit Sfintei Evanghelii vor preceda sfârșitul lumii: împuținarea credinței, apariția prorocilor mincinoși, războaie și mari cataclisme naturale, venirea lui Antihrist etc. ‒, vedem că nici acestea nu ne dau o indicație precisă. Unele din semne s-au mai petrecut în istorie, iar altele sunt învăluite de taină. De aceea omenirea, ori de câte ori se întâmplă vreun eveniment neobișnuit, se întreabă dacă nu cumva și acesta este vreunul din „semnele vremii"! Vorbind despre sfârșitul lumii, Mântuitorul se întreabă: „Oare când va veni Fiul Omului va mai găsi credință pe pământ?” (Luca 18, 8). Răspunsul negativ rezultă din însăși întrebare. O secătuire completă a puterilor omenești de a mai face binele va fi un semn că o continuare a existenței lui pe pământ nu mai are rost. Aceasta va fi una din cauzele principale ale sfârșitului. Ieromonah Petroniu Tănase, Chemarea Sfintei Ortodoxii.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Urcușul duhovnicesc presupune o adevărată luptă pe plan spiritual cu noi înșine, cu diavolul și cu atracția manifestată de materie asupra trupului material. N-a fost sfânt al lui Dumnezeu care să nu fi trecut prin sumedenie de încercări și de ispite, ca, biruindu-le, să propășească pe calea binelui, până la capăt. Ispitele sunt înțelese de Sfinții Părinți ca niște probe la care este supus cineva spre verificarea credinței, nădejdii, dragostei, răbdării etc. Ele sunt încercări și tentații care ademenesc, împiedică de la cele bune și folositoare și îndeamnă la rău.
Urcușul duhovnicesc presupune o adevărată luptă pe plan spiritual cu noi înșine, cu diavolul și cu atracția manifestată de materie asupra trupului material. N-a fost sfânt al lui Dumnezeu care să nu fi trecut prin sumedenie de încercări și de ispite, ca, biruindu-le, să propășească pe calea binelui, până la capăt. Ispitele sunt înțelese de Sfinții Părinți ca niște probe la care este supus cineva spre verificarea credinței, nădejdii, dragostei, răbdării etc. Ele sunt încercări și tentații care ademenesc, împiedică de la cele bune și folositoare și îndeamnă la rău. Referindu-se la numărul și felul ispitelor, și scriitorul filocalic Evagrie Ponticul ne spune că dracii nu lasă nimic necercetat din cele ale noastre: nici șederea, nici culcarea, nici starea în picioare, nici cuvântul, nici mersul, nici privirea (Capete despre deosebirea patimilor și a gândurilor). Orice gest al nostru este iscodit și cercetat, în vederea despărțirii noastre de Dumnezeu. Sfântul Maxim Mărturisitorul ne învață că felul ispitelor e îndoit: unul e prin plăcere, altul prin durere. Primul e ales de bunăvoie, al doilea fără voie. Cel dintâi e născătorul păcatului și trebuie să ne ferim de el, cum ne învață și Mântuitorul, când zice: „și nu ne duce pe noi în ispită“, care ar putea însemna și „fă ca să nu fim ispitiți peste puterile noastre“. Ispita prin plăcere e pedeapsa păcatului, chinuind prin dureri și necazuri dispoziția iubitoare de păcat. Amândouă aceste ispite, și cea cu voie și cea fără voie, le uneltește diavolul: pe cea dintâi ațâțând sufletul prin plăcerile trupului, iar pe cea de a doua o dorește diavolul, voind să strice firea prin durere, silind sufletul doborât de dureri să pună în mișcare gândurile de ocară împotriva Făcătorului. Dar noi, spune același Maxim Mărturisitorul, trebuie să ne rugăm de bunăvoie să nu ne vină ispita, ca să nu ne despărțim de dragostea lui Dumnezeu, și pe ispita fără de voie să o răbdăm bărbătește, ca să arătăm că punem mai presus de toate pe Făcătorul nostru (Tâlcuire la Tatăl nostru, în Filocalia, vol. II). Sfinții Varsanufie și Ioan care, după cum se știe, s-au închis într-o încăpere și nu comunicau cu ceilalți din afară decât numai prin scrisori, arată că sunt ispite de la noi, de care trebuie să ne ferim și sunt ispite cu îngăduința lui Dumnezeu, care sunt spre folosul sufletului. Sfântul Maxim menționează, la rândul lui, că ispitele sunt de mai multe feluri: dinainte, dinapoi, de la stânga, și de la dreapta. Dinainte, când ne tentează dracii prin înfățișările materiei, dinapoi, când ne stârnesc amintirea păcatului prin gândurile ce le-am avut mai demult; de la stânga, când tulbură sufletul prin patimile trupești și neînfrânate; și de la dreapta, când năvălesc asupra sufletului prin mândrie și slavă deșartă (Întrebări, nedumeriri și răspunsuri, răspunsul 21, în Filocalia, vol. II).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
REGULI PENTRU CRESTINII CARE MERG DUMINICA LA BISERICA !
1. Să te ierți cu toți cei din casa si din societate . 2. Să duci un mic dar la Altar,un pomelnic,o lumânare, o prescură, un pahar de vin – ce poți. Prin acel dar pe care-l duci tu la biserică, se binecuvântează casa ta, căci îl dai jertfă lui Dumnezeu. 3. Să mergi mai de dimineață !Ca să ajungi, să te poți închina în liniște și să îți alegi locul fără să deranjezi slujba. 4. Bărbații stau în dreapta, femeile în stânga.Aceasta este ordinea așezării credincioșilor în biserică. Și vârsta stabilește ordinea așezării: în față stau femeile și bărbații mai vârstnici, iar cei mai tineri – în spatele lor. Între bărbați și femei se lasă o cărare în mijlocul bisericii, ca să poată merge la altar cei care vor să se închine și să ducă darul. 5. Nu vorbești în biserică.Este mare păcat. Doar dacă este neapărat nevoie poți spune ceva, dar numai în șoaptă sau prin semne. 6. Nu ieși înainte să se termine slujba.Dacă ieși înainte de terminarea slujbei, ești asemenea cu Iuda, care a ieșit de la Cina cea de Taină și s-a dus să-l vândă pe Hristos. Doar urgențele justifică încălcărea acestei reguli canonice. 7. Nu săruți sfinții pe față.Când te închini la sfintele icoane, este păcat să săruți sfinții pe față. Dacă sfântul este pictat în picioare, îi săruți picioarele 8. Nu te mai duci să te închini……după ce preotul a dat binecuvântrea de Liturghie. pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfânta Liturghie. Nici darul nu îl mai duci, îl vei da, cu lumânare și cu prescură, la sfârșit. 9. Stai în genunchi……când se cântă: ”Pe Tine Te lăudăm, pe Tine bine Te cuvântăm…!”. La fel la Axionul Maicii Domnului și la Tatăl nostru. 10. După împărtășanie nu mai săruți mâna preotului sau sfintele icoane.Cei căsătoriți, care vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăția în familie măcar trei zile inainte, iar după măcar două zile. 11. Iei anafură pentru cei de acasă.Cel ce a venit la biserică se cheamă apostolul familiei. El trebuie să ia sfânta anafură pentru toți cei din casă. 12. Cum ieși din biserică.Când rostește preotul: ”Cu pace să ieșim! Întru numele Domnului!” și sfârșește liturghia, faci trei închinăciuni în mijocul bisericii și mergi acasă. De la biserică nu te oprești până la ușa ta. 13. Acasă, spui rugăciunea Cuvinese cu adevarat… la sfintele icoane și, stând la masă cu familia, povestești ce ți-a rămas în cap de la slujba si predica. 14.După ce ai stat la masă, te odihnești, apoi te duci, să faci vizite celor în necaz: bătrâni și bolnavi.Le duci, dacă poți, un dar cât de mic. Asa sa ne ajute Dumnezeu ! Parintele Cleopa Ilie Manastirea Sihastria Neamt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Potrivnicul L-a încercat pe Domnul prin aceste trei: prin neputința trupului, prin slava deșartă și prin ispitirea de Dumnezeu. Toate aceste ispite au ascuns în ele momeala plăcerii sau acul păcatului, însă în chip felurit. Toate la un loc alcătuiesc chipul dintâi al vrăjmașului sau, după Sfântul Maxim, ispita prin plăcere.
Tot războiul potrivnicului acesta a fost: să-L faci pe Domnul să calce dragostea către Dumnezeu ca Tată. Căci știe vrăjmașul că plăcerea pământească, pentru cine umblă după ea, are drăceasca putere ca să desfacă pe om de dragostea lui Dumnezeu și să o întoarcă spre plăcerea a orice altceva afară de Dumnezeu. Prin urmare, dacă mai avem inima prinsă de ceva de pe pământ, stăpânitorul lumii acesteia încă ne mai ține legați în împărăția lui, de vreme ce dragostea noastră către Dumnezeu încă ne-a ars. După ce Domnul la bătut pe diavolul în pustia Carantaniei, a venit ca să-l bată și între oameni. Satana i-a răsculat împotriva Mântuitorului pe oamenii puternici de atunci, viclenii vremii, cărturarii și fariseii (lumii vechi), unelte ale sale, oameni slabi, dar cu putere mare, ca doar Iisus îi va blestema sau îi va urî, greșind măcar împotriva celei de a doua porunci, porunca iubirii de oameni. Aceasta este, cum zice Sfântul Maxim, ispita a doua prin durere, care e stârnită de potrivnicul cu menirea de a învrăjbi pe Iisus cu oamenii și pe oameni întreolaltă. Iată cuvintele Sfântului Maxim Mărturisitorul despre acest numit al doilea fel de ispită pc care l-a avut Mântuitorul de învins. După ce, așadar, prin biruința asupra primei ispite, cea prin plăcere, a zădărnicit planul puterilor, căpeteniilor și stăpâniilor celor rele, Domnul a îngăduit să-ți pună în lucrare și al doilea atac, adică să vină încercarea ce le mai rămăsese: ispita prin dureri. Să urmărim, deci, uneltirile potrivnicilor, să vedem metoda lor și metoda lui Dumnezeu, tot cam în cuvintele Sfântului Maxim. Neputând vrăjmașul să-L facă pe Domnul să calce porunca iubirii, eu prin cele ce i le-a tăgăduit în pustie, s-a străduit pe urmă, după ce a revenit în lume, cu ajutorul nelegiuiților iudei, să-L facă să calce porunca iubirii de oameni. Satana (care înseamnă „potrivnic”) îi îndemna pe cărturari și farisei la felurite meșteșuguri împotriva lui Iisus, ca neputând răbda încercările, cum cre¬dea el, să fie adus să-i urască pc cei ce-i întindeau curse și așa să calce porunca iubirii de oameni. Dar Domnul, ca un Dumnezeu cunoscând gândurile potrivnicului, n-a urât pc fariseii puși la lucru de el (căci cum ar fi făcut-o, fiind din fire bun?), ci prin iubirea față de ei bătea pc cel ce lucra prin ei, iar pe cei purtați de el nu înceta, să-i mustre, să-i înfricoșeze, să-i plângă ca pe unii ce puteau să nu se lase conduși de el. Blestemat de ei, se purta cu îndelungă răbdare. Mântuitorul, e drept, i-a mustrat și i-a certat ca nimeni altul, însă nu i-a urât nicio clipă, de vreme ce pe diavolul din ei îl certa și-l umilea, dându-I la iveală, și îi învăța înainte» Pătimea cu îndurare și le arăta toate faptele iubirii, îi învăța căile vieții și zugrăvea, prin fapte, chipul viețuirii creștinești, vestea învierea morților și făgăduia viața veșnică și împărăția Cerurilor celor ce cred, iar necredincioșilor (ateilor) le vestea înfricoșatele pedepse veșnice. Iar pe cel ce lucra prin ei (prin atei) îl bătea cu iubirea de oameni, iubindu-i și pe ei, deși îi ducea acela. O, minunat război! In loc de ură, Iisus arată iubirea și răpune pe tatăl răutății prin bunătate. În acest scop răbdăm atâtea rele de la ei, mai adevărat vorbind, pentru ei. S-a străduit până la moarte în chip omenesc pentru porunca iubirii și, biruind biruința deplină împotriva diavolului, a primit cununa învierii pentru noi» Astfel Adam cel Nou a înviat pe cel vechi. Trăirea acestor porunci arde pe diavol așa de cumplit încât acesta răscoală puterile iadului și cu ele ațâță pe oamenii lumii acesteia, care-s biruiți de el, și îi năpustește împotriva lui Iisus și a oricărui ucenic al Lui. Iar prin lege, prin stăpânitorii lumii acesteia, prin slujitorii Templului, arhiereii Ana și Caiafa, prin Iuda vânzătorul, diavolul, nu-L mai putea răbda să-i facă împărăția de jaf, li cere nedreapta răstignire pe cruce, în rând cu tâlharii. Când războiul nevăzut între iubire și ură a ajuns aici, Iisus bate pe diavol tot ca om, să nu uităm, prin neputința și neprețuirea trupului, adică prin desăvârșita lepădare de sine sau prin primirea de bună voie a morții. Plăcerea a alungat-o cu hotărâre puternică, durerea însă a primit-o cu durere mare. ”Am auzit un Sfânt vorbind”, Pr. Ioan Sofonea Jurnal Spiritual
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Cel rău, cel ce ispitește, cel ce pune la cale toate fărădelegile, este diavolul. Diavolul nu-i o metaforă, nu-i o ficțiune, nu-i un concept, ci diavolul este o persoană, o persoană care stă la capătul răului.
Domnul Iisus Hristos, în Evanghelia de la Ioan, are o dispută cu iudeii, cu iudeii păcătoși, spunându-le lucrul următor: “Voi sunteți din tatăl vostru, diavolul, și vreți să faceți poftele tatălui vostru. El, de la început, a fost ucigător de oameni și n-a stat întru adevăr, pentru că nu este adevăr întru el. Când grăiește minciuna, grăiește dintru ale sale, căci este mincinos și tatăl minciunii”. El este cel rău, rău din cale afară, răul absolut, însăși întruchiparea răului. Se știe că la început diavolul a fost înger. Toate lucrările lui Dumnezeu au fost foarte bune. Dumnezeu i-a creat pe îngeri. Din păcate, o parte dintre ei, datorită libertății, au căzut, mândrindu-se, și dorind să fie mai presus decât Dumnezeu. Proorocul Isaia, relatând căderea îngerilor, zice așa: “Cum ai căzut tu din ceruri, stea strălucitoare, fecior al dimineții! Cum ai fost aruncat la pământ, tu, biruitor de neamuri! Tu care ziceai în cugetul tău: ridica-mă-voi în ceruri și mai presus de stelele Dumnezeului celui puternic voi așeza jilțul meu! În muntele cel sfânt voi pune sălașul meu, în fundurile laturei celei de miazănoapte. Suindu-mă deasupra norilor și asemenea cu Cel Preaînalt voi fi. Și acum tu te pogori în iad, în cele mai de jos ale adâncului”. Dacă citim cu atenție Cartea Apocalipsei, vom vedea că o treime din îngerii cei luminați au căzut. Au căzut sub comanda lui Lucifer. Și de atunci își fac lucrarea lor cea rea. Noi îi cerem lui Dumnezeu să ne izbăvească de cel rău; de cel care este, de fapt, foarte rău. Mai mulți scriitori moderni, meditând asupra lui și asupra lucrării dezastruoase pe care o face, subliniază faptul că cea mai mare năstrușnicie pe care a pus-o la cale diavolul nu este de a-i convinge pe oameni că nu există Dumnezeu, ci că de a-i convinge că nu există diavol, ca să poată lucra clandestin, subversiv, nevăzut. Dar lucrează cu toată puterea. Sfântul Petru, în prima Epistolă, ne atenționează: “Fiți treji, privegheați, potrivnicul vostru, diavolul, umblă răcnind ca un leu căutând pe cine să înghită. Căruia stați-i împotrivă, tari în credință, știind că aceleași suferințe îndură și frații voștri din lume”. Este teribilă bătălia între bine și rău, între om și diavol. Sfântul apostol Pavel, în Epistola către Efeseni, zice așa: “Căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății care sunt în văzduhuri. Pentru aceea, luați toate armele lui Dumnezeu, ca să puteți sta împotrivă în ziua cea rea, și toate biruindu-le, să rămâneți în picioare. Stați deci tari având mijlocul vostru încins cu adevărul, și îmbrăcându-vă cu platoșa dreptății, încălțați picioarele voastre, gata fiind pentru Evanghelia păcii. În toate luați pavăza credinței, cu care veți putea să stingeți toate săgețile cele arzătoare ale vicleanului. Luați și coiful mântuirii și sabia duhului – care este cuvântul lui Dumnezeu. Faceți în toată vremea în duhul tot felul de rugăciuni și cereri, și întru toate acestea priveghind cu toată stăruința și rugăciunea pentru toți sfinții”. Așa ne învață Sfântul Apostol Pavel să ne luptăm împotriva duhurilor răutății. Îi cerem lui Dumnezeu să ne mântuiască de cel rău, să ne izbăvească de diavol și de lucrarea lui demonică. Sigur că avem nevoie în această luptă de o strategie anume. Sfântul Ignatie Briancianinov zice că este foarte greu a te lupta cu diavolul pe terenul lui. În Cartea Facerii, ni se spune că diavolul a luat chip de șarpe și se târa pe pământ; cu alte cuvinte locul unde îi place lui să ispitească, să lucreze, să rănească, este jos. Șarpele se pitește printre bălării, printre spini. Nu-i place locul curat, nu-i place locul înalt. Lui îi place la întuneric, printre hățișuri; când ne complacem jos, când ne târâm; când ispitele ne covârșesc, când suntem pe terenul lui de joc, cu siguranță că vom fi biruiți. Ce trebuie făcut? Trebuie să te urci la înălțime! Să te salți sus, pentru că acolo diavolul nu te poate răni. Locul în care el se târăște îl putem intui foarte bine. E vorba de lăcașurile de petreceri, de crâșme, de discoteci, de cluburi, locuri în care domnește promiscuitatea, în care el se târăște și ne târâm și noi împreună cu el, și ne rănește. Se folosește cel rău de ispitele lui, stăpânește o întreagă lume astăzi, prin ban și prin sex. Iată de ce Îl rugăm pe Dumnezeu „să ne mântuiască de cel rău”, să ne scape de ispitele lui, să ne ajute să ne înălțăm, să ducem o viață elevată din punct de vedere spiritual, ca să nu fim răniți, ca să nu fim uciși de cel ce umblă răcnind ca un leu. Mitropolit Andrei Andreicut
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|