![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Schitul Prodromu înainte de pr. Petroniu Pe unde este acum schitul Prodromu, noi știm că au sihăstrit călugări (stră)români din veacul al IV-lea, mai târziu construind câteva colibe și o biserică cu hramul „Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezatorul” [1]. Așa a continuat până prin veacul al XIX-lea când cu ajutorul ieroschimonahului Iustin, chilia Prodromu (însemnând înaintemergătorul) a devenit schitul Prodromu (sub administratia Mănăstirii Marea Lavră, cea mai veche așezare chinovială din Sfântul Munte). Pe la sfârșitul anilor 1800, erau peste 100 de călugări români, devenind un important schit din Sfântul Munte. În timp, cutremurul din 1904 a distrus o parte din schit și războaiele au afectatat buna-funcționare a schitului. În a doua jumătate a veacului al XIX-lea, majoritatea călugărilor erau în vârstă, asa ca Patriarhul Iustin a trimis două grupuri de călugări români la Prodromu. Din al doilea grup, trimis în 1977, a făcut parte Pr. Petroniu Tănase, un monah educat, călugărit la Manastirea Neamț de tânăr, care a viețuit și la Mănăstirea Antim și mai apoi la Mănăstirea Sihăstria. Părintele Petroniu Tănase, înnoitorul vieții monahale de la Prodromu În primul episod al seriei „Mărturii Athonite” aflăm de la cei ce l-au cunoscut despre cum pr. Petroniu a reînnoit viața monahală de la Prodromu. Din cuvintele lor, pare să fi fost un om sever, iubitor, și muncitor. Arhim. Antipa Skandalakis spune despre Schitul Prodromu că este acum „într-o perioadă de apogeu”, iar această perioadă este rodul muncii pr. Petroniu. Pr. Petroniu: Nu există o așa-zisă „întâmplare”. E o rânduială. Mărturii de la:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 05.10.2023 at 13:34:36. Motiv: Am folosit „(stră)români” pentru mai multă precizie istorică |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Slavă Domnului nostru Iisus Hristos!
Acești Părinți chiar au ceva de spus celorlalți oameni, spre deosebire de prezentatorii tipici de la televiziune sau de personajele telenovelistice. De pildă Părintele Pimen Vlad de la Sfântul Munte chiar se vede că trăiește cu bucurie viața, atunci când vorbește. Și deși prin natura vieții sale NU a căutat să fie înconjurat de mulți oameni, în zilele Întâlnirii Tinerilor Ortodocși de la Timișoara mulți oameni s-au bucurat de el! Chiar avem nevoie de oameni care să ne dea învățături de folos. Iar apoi să le urmăm și noi! |
#3
|
||||
|
||||
![]() ![]() Părintele Petroniu și importanța respectării acriviei monahale În al doilea episod învățăm cam cum ar trebui să fim în biserică: nelipsiți, solemni, și silitori. Pr. Petroniu: La mine poți să fii cu stea în frunte. Dacă nu ești la biserică, degeaba. Mărturii de la:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
#4
|
||||
|
||||
![]() ![]() Părintele Petroniu Tănase, un mare nevoitor contemporan În al treilea episod, călugării români din Sfântul Munte ne spun despre o nevoință de care „nu prea mai ai în zilele noastre” (Pr. Pimen). Descris ca un „colonel” de Arhim. Cleopa, venirea lui în Sfântul Munte, „rânduită de la Dumnezeu” (Pr. Matei), a asigurat continuitatea și creșterea prezenței române în Athos. Când călugării se plângeau de severitatea Părintelui Petroniu, Părintele Iulian Lazăr le spunea: „Măi, e stareț, te gândești tu... el răspunde, pentru noi răspunde!” Mărturii de la:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
#5
|
||||
|
||||
![]() ![]() Părintele Petroniu Tănase, exemplu autentic al monahismului românesc Părintele Petroniu a îndemnat mereu obștea română din Athos să-și iubească țara, să o aiba în suflet până la moarte, și să se comporte ca reprezentanți demni ai țării lor. După mărturiile schimonahilor greci, Pr. Petroniu a devenit un duhovnic admirat de toți, iar românii „au dat dovadă de o viață duhovnicească aparte în Sfântul Munte” (Pr. Maxim Nikolopous). Mărturii de la:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 11.10.2023 at 16:04:27. Motiv: Am folosit prescurtări pentru titluri |
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() Simplitatea și dragostea Părintelui Petroniu Tănase Deși a refuzat să fie vreodata duhovnic, Pr. Petroniu a avut „misiunea lui să-i ajute cu sfaturi pe alții” (Pr. Pimen). Pe un fundament de nevoință „ca în pateric”, „la fel ca unii din bătrânii de demult”, Pr. Petroniu a păstrat corespondența scrisă cu mulți credincioși din țară și a servit ca sfătuitor și învățător pentru mulți părinți. Printre cei care au învățat de la Pr. Petroniu se numără și monahul grec Damaschin Grigoriatul pe care Pr. Petroniu l-a ajutat să învețe limba română. Mon. Damaschin este „unul dintre puținii părinți greci athoniți cunoscători de limba română”, traducând în greacă „cărți ale Părinților Cleopa Ilie, Paisie Olaru, Arsenie Boca, Dometie Manolache, Arsenie Papacioc, Iachint Unciuleac, Petroniu Tănase [și] Sfântul Ioan Iacob Hozevitul” (sursă). Cum a reușit Părintele Petroniu să facă atâtea într-o viață? Dăruind tot trupește și duhovnicește precum sfinții, după cum mărturisește Pr. Pimen. Această nevoință este foarte rară astăzi: „din bătrânii care mai sunt nu mai întâlnești acum la nimeni nevoințele lor; nu mai au rezistența aceea, ziceai că ei sunt făcuți din alt aluat” (Pr. Pimen). Mărturii de la:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 15.10.2023 at 20:53:01. |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]() Părintele Petroniu Tănase, văzător al Tainelor Dumnezeiești Deși descris ca „foarte sever”, „foarte retras”, și „foarte interiorizat”, aflăm că „părintele Petroniu tot timpul plângea la liturghie, avea lacrimi”. De ce plângea Părintele? Într-o zi, în timpul Sfintei Liturghii, Pr. Petroniu l-a vazut „pe tronul din fața Sfintei Mese pe Mântuitorul.” Mărturii de la:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
#8
|
||||
|
||||
![]() ![]() Despre Mănăstirea Iviru din Sfântul Munte Mănăstirea Iviru este printre primele 3 mănăstiri cu viața de obște construite în Sfântul Munte, urmând Mănăstirile Marea Lavră și Vatoped la sfârșitul veacului al X-lea. Înființată de iviriți, adică de georgieni, mănăstirea nu a avut un parcurs istoric ușor. După o perioadă de înflorire în care călugări georgieni veneau constant, în veacul al XIV-lea grecii au preluat mănăstirea, însă problemele au început să afeceze mănăstirea: persecuții latine, atacuri de la pirați, invazii de la catalani, și alte probleme economice au pustiit o mare parte din mănăstire. Cu ajutorul repetat al voievozilor români precum Neagoe Basarab, Radu cel Mare, Radu Mihnea, Matei Basarab, Constantin Șerban, Șerban Cantacuzino, Grigore Ghica, și Mihai Viteazul care este zugrăvit înauntru bisericii principale, mănăstirea a supraviețuit timpuri vitregi. Așadar, Mănăstirea Iviru a devenit un mare centru intelectual, cu o bibliotecă foarte bogată, primind ajutor și de la prinți georgieni în această privință. Având acum cele mai multe sfinte moaște din Muntele Athos, mâna stângă a Sfântului Ioan Gură de Aur, și faimoasa icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului, „Portărița”, Mănăstirea Iviru are acum aproximativ 60 de viețuitori, printre care și ieroschimonahul Ciprian Giallouros de la Iviron, starețul Chiliei „Sfinții Arhangheli”. Părintele Ciprian de la Iviron (Athos): Sfaturi duhovnicești pentru o căsătorie reușită În acest episod, ne mutăm din Schitul Prodromu din Mănăstirea Marea Lavră 25 de kilometri la nord în Chilia „Sfinții Arhangheli” din Mănăstirea Iviru. Aici, ieroschimonahul Ciprian ne spune că soțul nu trebuie să moară o data, ci în fiecare zi pentru femeia sa. Astfel, ea îi va simți iubirea și va deveni supusă și devotată, știind că bărbatul nu îi cere supunere pentru el, ci pentru iubirea pe care i-o poartă, la fel cum Hristos iubește Biserica și Biserica se supune lui Hristos.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 29.10.2023 at 20:21:37. |
#9
|
||||
|
||||
![]() ![]() Relațiile părintești și corespondența Părintelui Petroniu Tănase Pr. Petroniu, dat de multe ori exemplu altora de fostul stareț al Mănăstirii Simonopetras, Arhim. Emilian Simonopetritul, ca „înțelept și om al Duhului”, era iubit în Sfântul Munte, astfel încât „tuturor le erau cunoscute virtuțile lui Gheronda, cuvântul său profetic, și evlavia pe care o aveau părinții față de el.” El menținea o corespondență vie atât cu stareții din Athos cât și cu mulți alți Părinți precum Ioanichie Bălan, Arsenie Papacioc, Ilie Cleopa, Sofian Boghiu, Benedict Ghiuș, Placide Deseille, Teoctist Arăpașu, și alții. Pe lângă corespondența cu clerul, Pr. Petroniu avea o corespondență bogată cu doctori, profesori, și alți oameni „de pe toate continentele lumii”. Astfel, Schitul Prodromu primea ajutor de la apropiații Pr. Petroniu când „alte venituri nu erau.” Acum, corespodența sa a devenit un tezaur cultural și istoric încă neorganizat și nepublicat, dar Părinții din Prodromu nădăjduiesc că va fi cineva să preia acest proiect și să publice o parte din corespondența Pr. Petroniu, traducând și scrisorile din limba franceză. Mărturii de la:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 07.11.2023 at 02:28:55. |
|