Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Biserica Ortodoxa Romana
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 01.10.2023, 20:17:23
MineaPeter MineaPeter is offline
Member
 
Data înregistrării: 14.11.2017
Locație: Pitesti, RO
Religia: Ortodox
Mesaje: 95
Implicit Armenia are monofizitism

Doamne ajută!

Dar Armenia are din păcate probleme cu învățătura de credință monofizită (sau miafizită, o variantă așa-zis diluată a monofizitismului) și la ei nu se recunosc decât trei din cele șapte Sinoade Ecumenice din perioada 325-787. Nu sunt considerați ortodocși cu adevărat, așa cum nici copții rămași prin Egipt, etiopienii, creștinii din India (dând deoparte catolicii ajunși prin Asia și Africa) nu au învățătura ortodoxă a noastră. Ar fi minunat ca și acești oameni să mărturisească credința noastră, dar nu este așa! Unii recunosc două Sinoade Ecumenice, alții trei...
Acestor comunități li se mai spune „ortodocși orientali”, în timp ce noi, grecii și restul intrăm la „ortodoxie greacă”, dar tot nu este o denumire corectă câtă vreme orientalii au erezii și singurii ortodocși adevărați țin de învățătura așa-zis grecească (iar denumirea asta de „grecească” are și ea o legătură cu dușmănia latinilor față de greci în Evul Mediu, când catolicii se credeau ei pe ei drepți și așa-zisul lor sfânt Toma de Aquino pretindea că scrie „contra errores Graecorum”).

Iar ca să nu facem off-topic, chiar așa, care o fi specificul Ortodoxiei românești? Interesantă înclinația călugărilor noștri spre singurătate la Sfântul Munte. De asemenea putem într-adevăr să ne zicem singurul popor ortodox cu limbă și litere latine. Avem și un mic Athos românesc la Mânăstirea Frăsinei, unde Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica a lăsat un legământ unic pentru ortodoxia din afara Sfântului Munte. Ca popor ortodox care are același alfabet cu Vestul, ne putem considera mai sensibili la învățăturile occidentale, care pot să și strice credința dacă nu avem suficientă verticalitate + luare-aminte.

Și într-adevăr Ortodoxia noastră ar trebui să se mai îmbunătățească prin felul cum ne trăim viețile, mai ales după pecinginea comunistă și ultimele decenii care iarăși și-au adus partea lor de debandadă post-modernistă. Și să fim mai demni și mai consecvenți, să nu ne compromitem ușor. Noi avem sus în Cer și o sumă de martiri anticomuniști, inclusiv oameni care au rezistat pentru Domnul Iisus Hristos la torturi unice precum cele de la Pitești (apropo, eu locuiesc exact lângă curtea fostei închisori politice de la Pitești, se lucrează în prezent la construirea unei biserici în memoria martirilor, cu hramul celor 40 de Sfinți Mucenici de la Sevastia). Îl avem și pe Sfântul Ștefan cel Mare care zidea mânăstiri după bătălii - care alt domnitor ortodox s-a mai purtat așa? Îl avem în patrimoniul Bisericii și pe Părintele Dumitru Stăniloae. Așa că și noi „avem, avem”, însă să trecem și la nivelul de „Suntem, suntem”!

Și-atunci, cum mai suntem? De asemenea suntem una dintre țările care nu merg pe calendarul vechi, dar știu că nici nu respectăm perfect calendarul gregorian în Biserică, ci o variantă de calendar iulian îndreptat. Avem și acel dualism când serbăm Crăciunul pe stil nou și Paștile pe stil vechi, ca să nu fim defazați calendaristic față de ruși și ucraineni, de pildă! Dar nu suntem unici aici, că și Grecia, Bulgaria, Ierusalimul... fac ca noi.

Noi în istorie, mă refer în special la Transilvania, am dat și o pildă remarcabilă de toleranță religioasă și conviețuire cu oamenii care aveau învățături eretice, fără a porni cruciade precum dezastrul catolic de la 1204 din Constantinopol, sau măceluri de tipul celui hughenot (tot catolic) din Franța lui 1572, și nici nu am comis crime conchistadoriale precum catolicii spanioli în America secolului 16, dar a existat la noi rana greco-catolicismului (nu suntem unici aici). Nici nu am făcut Inchiziție ortodoxă cu ruguri pe pământurile noastre.
Este adevărat că latiniștii greco-catolici au contribuit la (re)latinizarea limbii noastre, însă una este cultura lingvistică și alta lucrarea mântuirii! Să nu uităm că împărțirea omenirii în limbi diferite a început ca pedeapsă pentru dezmățul sufletesc de la Turnul Babel, așadar nu are cum să fie mai importantă limba decât dreapta credință și mântuirea noastră!

În sfârșit, legat de ce trebuie adăugat la Ortodoxia românească pentru a fi mai bună, și conștiința noastră dogmatică mai trebuie întărită - să nu mai fim indiferenți, să nu mai zicem că „Dumnezeu este același” în sensul că nu contează ce religie ai (o veritabilă boală a societății moderne) și să avem și noi un Synodicon al Ortodoxiei care să fie citit în prima duminică din Postul Mare! Că noi nu îl avem, dacă l-am avea am fi mai conștienți de învățăturile greșite de credință care trebuiesc combătute. Și bineînțeles Synodiconul să fie actualizat cu greșelile moderne, ca de ex. credința în reîncarnare, idolatrizarea horoscopului, credința că Dumnezeu este „o forță creatoare” sau ereziile dintr-al doilea mileniu din protestantism și catolicism. Ne-ar ajuta aici și dacă s-ar mai face un Sinod Panortodox care să fie mai reușit decât cel din 2016.

Iar legat de perspectiva viitorului nostru în următoarele secole, rămâne de văzut dacă Domnul mai ține lumea aceasta atâta timp! Am înțeles că Părintele Porfirie (probabil Capsocalivitul) ar fi spus că Apocalipsa a fost scrisă ca să nu se petreacă, oarecum după pilda proorociei Profetului Iona unde ninivitenii au evitat dezastrul final pentru că s-au pocăit la timp. Dar în ritmul nostru actual este greu de imaginat cum anume mai ajungem prin anii 2100-2200. Noi care scriem aici pe forum vom fi până atunci, dacă ne mântuim, sus în Rai și-om putea probabil să vedem de acolo cum a mai crescut Ortodoxia românească aici pe pământ. E posibil ca țara noastră să mai crească și să se mai maturizeze în Biserică și în istorie dacă nu se mai fac atâtea păcate (inclusiv avorturi).
Mai important este să creștem întru Patria Cerească de dincolo de moarte! Însă ca să ajungem acolo este de mare însemnătate ce facem aici, într-adevăr. Cu oarecare străduință cred totuși că putem conta mai mult în Ortodoxia pământească și în câteva decenii, nu neapărat pe la anul 2150!

Noi să ne ținem de Ortodoxie și de lupta sufletului și-a trupului pentru o viață mai bună pe pământ și dincolo de el! Viața de pe acest pământ nu este totul, există o viață și după moarte, iar la sfârșitul lumii toți vom învia. Suntem veșnici până la urma urmei, moartea este ceva temporar, iar sufletele noastre vor fi mereu conștiente și pe perioada cât vom sta fără trupuri. Însă veșnicia aceasta trebuie bine pregătită, ca să ne bucurăm în ea. Seară frumoasă!
Reply With Quote
  #2  
Vechi 01.10.2023, 21:42:46
RappY's Avatar
RappY RappY is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 950
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MineaPeter Vezi mesajul
Doamne ajută!
Doamne ajuta!

Citat:
Dar Armenia are din păcate probleme cu învățătura de credință monofizită
Armenia, da, e cu invatatura miafizita. Nu i-am trecut la biserici ortodoxe, nu? Doar pe georgieni. De Armenia doar am amintit ca ne intrec la metrica mentionata, si nu voiam sa o las nementionata sa para ca ascund acest lucru. Nu era inclusa in imaginea gasita pe internet, dar e parte din rezultatele studiului.

Citat:
Acestor comunități li se mai spune „ortodocși orientali”, în timp ce noi, grecii și restul intrăm la „ortodoxie greacă”
Acum ne spun noua "ortodocsi rasariteni" (Eastern Orthodox) si lor "ortodocsi orientali" (Oriental Orthodox). Tot e o mare problema ca rasaritean si oriental sunt sinonime! Deci lumea crede ca e acelasi lucru. Dar nici "grec" nu puteau sa continua sa ne zica ca se suparau rusii.


Citat:
Ca popor ortodox care are același alfabet cu Vestul, ne putem considera mai sensibili la învățăturile occidentale, care pot să și strice credința dacă nu avem suficientă verticalitate + luare-aminte.
Da! Daca mai tinem minte, la inceputul mileniului trecut, exista cuvantul "latinophrone" sau "minte-latinizata" referindu-se la ortodocsi care incepusera sa gandeasca in categorii scolastice fara sa isi dea seama. Exista ispita limbii, dar cred ca poate fi folosita in scopuri bune daca avem oameni intelepti.

Citat:
De asemenea suntem una dintre țările care nu merg pe calendarul vechi, dar știu că nici nu respectăm perfect calendarul gregorian în Biserică, ci o variantă de calendar iulian îndreptat. Avem și acel dualism când serbăm Crăciunul pe stil nou și Paștile pe stil vechi, ca să nu fim defazați calendaristic față de ruși și ucraineni, de pildă! Dar nu suntem unici aici, că și Grecia, Bulgaria, Ierusalimul... fac ca noi.
In legatura cu calendarul, din cate stiu am facut cam ce-au facut grecii, nu? Am hotarat cu totii ca desi unii schimba calendarul si unii nu, macar Pastele sa-l tinem in aceeasi zi ca este centrul liturgic al anului ortodox. Mi s-a parut aici o alegere facuta mai pragmatic si mai putin duhovnicesc, din interese comerciale cu tarile europene. De judecat nu am priceprea sa judec.

Citat:
Noi în istorie, mă refer în special la Transilvania, am dat și o pildă remarcabilă de toleranță religioasă și conviețuire cu oamenii care aveau învățături eretice
Despre toleranta religioasa, de acord. N-am vrut sa fiu prea controversat, dar mie mi se pare ca si convietuirea cu neoprotestantii este un semn al "specificului spiritual" al nostru. Nici nu cred c-am mai auzit termenul "neoprotestant" in alta parte sau in engleza. Tot la fel, noi suntem putinii care avem nume pentru "francmasonerie". Limbajul arata si cu ce ne-am confruntat si cum am incercat sa-i identificam.

Citat:
Este adevărat că latiniștii greco-catolici au contribuit la (re)latinizarea limbii noastre, însă una este cultura lingvistică și alta lucrarea mântuirii! Să nu uităm că împărțirea omenirii în limbi diferite a început ca pedeapsă pentru dezmățul sufletesc de la Turnul Babel, așadar nu are cum să fie mai importantă limba decât dreapta credință și mântuirea noastră!
Punctezi bine ca "relatinizarea" a fost inceputa de greco-catolici. Cat despre importanta limbii, bineinteles nu e atat de importanta, dar eu cred ca are valoare duhovniceasca! Asa au fost crestinizati slavii, prin traducerea slujbelor in limba lor. Este ceva tainic in limba unui popor. Cand catolicii tineau cu dintii de latina si nu reuseau sa faca progres in est, bizantul a inteles legatura puternica dintre limba si credinta.

Citat:
să avem și noi un Synodicon al Ortodoxiei care să fie citit în prima duminică din Postul Mare!
Synodikon, eu nu stiu de ce noi nu il avem, tu stii? Stiu ca grecii il au, dar ce alte tari il au sau nu-l au si de ce? O fi vreun motiv bun si nu stiu. Si mie mi-ar fi placut, dar poate e un motiv care ma depaseste.


Citat:
Și bineînțeles Synodiconul să fie actualizat cu greșelile moderne, ca de ex. credința în reîncarnare, idolatrizarea horoscopului, credința că Dumnezeu este „o forță creatoare” sau ereziile dintr-al doilea mileniu din protestantism și catolicism. Ne-ar ajuta aici și dacă s-ar mai face un Sinod Panortodox care să fie mai reușit decât cel din 2016.
Din cate stiu, reincarnarea (metempsihoza) si horoscopul (astrologia) au fost anatemizate in sinoadele din primul mileniu. Mie nu mi se pare ca e necesara vreo actualizare, mi se pare ca Duminica Triumfului Dreptei Credinte e suficienta sa raspunda tuturor ereziilor vechi sau noi. Cat despre inca un sinod asa-zis panortodox, Doamne fereste! La cum arata acum relatiile inter-ortodoxe si inter-confesionale, mai bine mai asteptam. Oricum nu vad ce e de discutat asa de important.

Citat:
E posibil ca țara noastră să mai crească și să se mai maturizeze în Biserică și în istorie dacă nu se mai fac atâtea păcate (inclusiv avorturi).
Zici bine de avorturi. Ortodocsii au rata de avort mai mare ca toate tarile! Pe-asta n-am inclus-o, dar e adevarata! Si mai sunt: Romania are foarte multe fete care se prostituteaza online.

Citat:
Cu oarecare străduință cred totuși că putem conta mai mult în Ortodoxia pământească și în câteva decenii, nu neapărat pe la anul 2150!
Eu nu o vad inca. Sunt dezamagit de situatia curenta. Ierarhi, preoti, calugari, teologi, si mireni. Sunt dezamagit la toate nivelele. Sa dea Domnul sa n-am dreptate.

Edit: Scuze, dezamagit nu e cuvantul potrivit, doar ca nu am asteptari si nu cred ca suntem pregatiti. Biserica e clar cu mult deasupra restului instiutiilor dpdv calitativ deci nu am de ce sa fiu dezamagit ca n-ar fi avut ce sa ma amageasca sa ma astept la mai mult. Doar nu cred ca e o perioada de performanta.

Citat:
Seară frumoasă!
Si tie, multumesc pentru contributia frumoasa si bogata. Trebuie sa ma mai gandesc la ce-ai spus. Si eu ma gandeam sa includ ca noi am avut cea mai lunga rezistenta anti-comunista dar si rusii au avut foarte multi martiri. Plus manastiri, ma gandeam daca nu cumva avem cele mai multe pe metru patrat, dar nu stiu. Ce "avem" nu e independent de ce "suntem" ca am reusit sa "avem" doar ca "am fost" si daca "am fost" o sa "mai fim" cu ajutorul lui Dumnezeu. Cu Pr. Staniloae n-am vrut sa ma bag sa-l compar cu Florovsky, Lossky, Meyendorff, Bulgakov, Romanides, Yannaras, etc. Parerea mea, Pr. Staniloae a fost cel mai echilibrat si cel mai solid. Cu Synodikon si la fel cu Sinoadele Ecumenice VIII si XIX, nu mi-e inca clar ce motiveaza discrepanta intre bisericile ortodoxe. Trebuie sa mai citesc. Diferentele intre biserici se mai pot intelege prin diferentele liturgice si diferentele hagiografice. Insa asta trebuie aprofundat, poate au scris altii.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa

Last edited by RappY; 02.10.2023 at 15:04:46.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.10.2023, 14:18:12
RappY's Avatar
RappY RappY is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 950
Implicit

Sfinți români și protoromâni

Conform Basilica.ro, BOR a canonizat puțin peste 150 de sfinți până în prezent. Din aceștia, peste jumătate (55%) sunt mucenici, un sfert sunt cuvioși, restul fiind în mare parte ierarhi, cu exceptia voievozilor și a unor preoți mărturisitori.

Terminologie

Dacă nu e clar:
  • cuvios = monah sfânt;
  • mucenic = sfânt care a murit pentru credință;
  • mărturisitor = sfânt care a suferit pentru credință dar nu a fost martirizat.

Observații:
  • Majoritatea sfinților români sunt mireni mucenici, dar aceștia vin copleșitor din primul mileniu (deci „protoromâni”).
  • Din al doilea mileniu, au fost în principal canonizați cuvioși și clerici.
  • Nu cred că există un mirean canonizat care să nu fi fost mucenic, indicând că, cel puțin în România, mireanul se sfințește în special prin mucenicie în loc de hirotonie.
  • Tot la fel, nu cred că există preot canonizat care să nu fi fost mărturisitor (doar ierarhi), indicând necesitatea preoților de a se jerfi mai mult.
  • Cea mai mare grupă după mucenici sunt cuvioșii, arătând importanța monahismului în România, dar și dimensiunea inerent jertfelnică a vieții monahale.

Concluzie

Grupele principale sunt deci: mireni mucenici, monahi, ierarhi, preoți mărturisitori, și voievozi. Conform canonizărilor, România cinstește martirii cel mai mult, indiferent de faptul că nu au fost nici călugări, nici preoți, nici ierarhi. După, românii cinstesc cel mai mult călugării, arătând importanța monahismului pentru România.

Cu alte cuvinte, s-ar putea zice că românii vor fapte, trăire prin autencitate duhovnicească. Să nu uităm că deși Părintele Dumitru Stăniloae va fi propus pentru canonizare curând, este propus ca un preot mărturisitor din cauza suferințelor trăite în închisori comuniste, nu ca preot teolog pentru cărțile scrise!

Părere personală

Având în vedere cele menționate și altele, oare nu cumva se cere reactualizarea obiceiului de a cinsti mireni mucenici? Eu cred că avem destui care așteaptă! Doamne ajută!

Apendice

Între timp, am făcut tabelul de mai jos pentru OrthodoxWiki aici.

__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa

Last edited by RappY; 31.01.2024 at 14:53:15.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
biserica romana, istorie, ortodoxie, romania