![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Doamne ajută!
Dar Armenia are din păcate probleme cu învățătura de credință monofizită (sau miafizită, o variantă așa-zis diluată a monofizitismului) și la ei nu se recunosc decât trei din cele șapte Sinoade Ecumenice din perioada 325-787. Nu sunt considerați ortodocși cu adevărat, așa cum nici copții rămași prin Egipt, etiopienii, creștinii din India (dând deoparte catolicii ajunși prin Asia și Africa) nu au învățătura ortodoxă a noastră. Ar fi minunat ca și acești oameni să mărturisească credința noastră, dar nu este așa! Unii recunosc două Sinoade Ecumenice, alții trei... Acestor comunități li se mai spune „ortodocși orientali”, în timp ce noi, grecii și restul intrăm la „ortodoxie greacă”, dar tot nu este o denumire corectă câtă vreme orientalii au erezii și singurii ortodocși adevărați țin de învățătura așa-zis grecească (iar denumirea asta de „grecească” are și ea o legătură cu dușmănia latinilor față de greci în Evul Mediu, când catolicii se credeau ei pe ei drepți și așa-zisul lor sfânt Toma de Aquino pretindea că scrie „contra errores Graecorum”). Iar ca să nu facem off-topic, chiar așa, care o fi specificul Ortodoxiei românești? Interesantă înclinația călugărilor noștri spre singurătate la Sfântul Munte. De asemenea putem într-adevăr să ne zicem singurul popor ortodox cu limbă și litere latine. Avem și un mic Athos românesc la Mânăstirea Frăsinei, unde Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica a lăsat un legământ unic pentru ortodoxia din afara Sfântului Munte. Ca popor ortodox care are același alfabet cu Vestul, ne putem considera mai sensibili la învățăturile occidentale, care pot să și strice credința dacă nu avem suficientă verticalitate + luare-aminte. Și într-adevăr Ortodoxia noastră ar trebui să se mai îmbunătățească prin felul cum ne trăim viețile, mai ales după pecinginea comunistă și ultimele decenii care iarăși și-au adus partea lor de debandadă post-modernistă. Și să fim mai demni și mai consecvenți, să nu ne compromitem ușor. Noi avem sus în Cer și o sumă de martiri anticomuniști, inclusiv oameni care au rezistat pentru Domnul Iisus Hristos la torturi unice precum cele de la Pitești (apropo, eu locuiesc exact lângă curtea fostei închisori politice de la Pitești, se lucrează în prezent la construirea unei biserici în memoria martirilor, cu hramul celor 40 de Sfinți Mucenici de la Sevastia). Îl avem și pe Sfântul Ștefan cel Mare care zidea mânăstiri după bătălii - care alt domnitor ortodox s-a mai purtat așa? Îl avem în patrimoniul Bisericii și pe Părintele Dumitru Stăniloae. Așa că și noi „avem, avem”, însă să trecem și la nivelul de „Suntem, suntem”! Și-atunci, cum mai suntem? De asemenea suntem una dintre țările care nu merg pe calendarul vechi, dar știu că nici nu respectăm perfect calendarul gregorian în Biserică, ci o variantă de calendar iulian îndreptat. Avem și acel dualism când serbăm Crăciunul pe stil nou și Paștile pe stil vechi, ca să nu fim defazați calendaristic față de ruși și ucraineni, de pildă! Dar nu suntem unici aici, că și Grecia, Bulgaria, Ierusalimul... fac ca noi. Noi în istorie, mă refer în special la Transilvania, am dat și o pildă remarcabilă de toleranță religioasă și conviețuire cu oamenii care aveau învățături eretice, fără a porni cruciade precum dezastrul catolic de la 1204 din Constantinopol, sau măceluri de tipul celui hughenot (tot catolic) din Franța lui 1572, și nici nu am comis crime conchistadoriale precum catolicii spanioli în America secolului 16, dar a existat la noi rana greco-catolicismului (nu suntem unici aici). Nici nu am făcut Inchiziție ortodoxă cu ruguri pe pământurile noastre. Este adevărat că latiniștii greco-catolici au contribuit la (re)latinizarea limbii noastre, însă una este cultura lingvistică și alta lucrarea mântuirii! Să nu uităm că împărțirea omenirii în limbi diferite a început ca pedeapsă pentru dezmățul sufletesc de la Turnul Babel, așadar nu are cum să fie mai importantă limba decât dreapta credință și mântuirea noastră! În sfârșit, legat de ce trebuie adăugat la Ortodoxia românească pentru a fi mai bună, și conștiința noastră dogmatică mai trebuie întărită - să nu mai fim indiferenți, să nu mai zicem că „Dumnezeu este același” în sensul că nu contează ce religie ai (o veritabilă boală a societății moderne) și să avem și noi un Synodicon al Ortodoxiei care să fie citit în prima duminică din Postul Mare! Că noi nu îl avem, dacă l-am avea am fi mai conștienți de învățăturile greșite de credință care trebuiesc combătute. Și bineînțeles Synodiconul să fie actualizat cu greșelile moderne, ca de ex. credința în reîncarnare, idolatrizarea horoscopului, credința că Dumnezeu este „o forță creatoare” sau ereziile dintr-al doilea mileniu din protestantism și catolicism. Ne-ar ajuta aici și dacă s-ar mai face un Sinod Panortodox care să fie mai reușit decât cel din 2016. Iar legat de perspectiva viitorului nostru în următoarele secole, rămâne de văzut dacă Domnul mai ține lumea aceasta atâta timp! Am înțeles că Părintele Porfirie (probabil Capsocalivitul) ar fi spus că Apocalipsa a fost scrisă ca să nu se petreacă, oarecum după pilda proorociei Profetului Iona unde ninivitenii au evitat dezastrul final pentru că s-au pocăit la timp. Dar în ritmul nostru actual este greu de imaginat cum anume mai ajungem prin anii 2100-2200. Noi care scriem aici pe forum vom fi până atunci, dacă ne mântuim, sus în Rai și-om putea probabil să vedem de acolo cum a mai crescut Ortodoxia românească aici pe pământ. E posibil ca țara noastră să mai crească și să se mai maturizeze în Biserică și în istorie dacă nu se mai fac atâtea păcate (inclusiv avorturi). Mai important este să creștem întru Patria Cerească de dincolo de moarte! Însă ca să ajungem acolo este de mare însemnătate ce facem aici, într-adevăr. Cu oarecare străduință cred totuși că putem conta mai mult în Ortodoxia pământească și în câteva decenii, nu neapărat pe la anul 2150! Noi să ne ținem de Ortodoxie și de lupta sufletului și-a trupului pentru o viață mai bună pe pământ și dincolo de el! Viața de pe acest pământ nu este totul, există o viață și după moarte, iar la sfârșitul lumii toți vom învia. Suntem veșnici până la urma urmei, moartea este ceva temporar, iar sufletele noastre vor fi mereu conștiente și pe perioada cât vom sta fără trupuri. Însă veșnicia aceasta trebuie bine pregătită, ca să ne bucurăm în ea. Seară frumoasă! |
#2
|
|||||||||||
|
|||||||||||
![]()
Doamne ajuta!
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Edit: Scuze, dezamagit nu e cuvantul potrivit, doar ca nu am asteptari si nu cred ca suntem pregatiti. Biserica e clar cu mult deasupra restului instiutiilor dpdv calitativ deci nu am de ce sa fiu dezamagit ca n-ar fi avut ce sa ma amageasca sa ma astept la mai mult. Doar nu cred ca e o perioada de performanta. Citat:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 02.10.2023 at 15:04:46. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfinți români și protoromâni
Conform Basilica.ro, BOR a canonizat puțin peste 150 de sfinți până în prezent. Din aceștia, peste jumătate (55%) sunt mucenici, un sfert sunt cuvioși, restul fiind în mare parte ierarhi, cu exceptia voievozilor și a unor preoți mărturisitori. Terminologie Dacă nu e clar:
Observații:
Concluzie Grupele principale sunt deci: mireni mucenici, monahi, ierarhi, preoți mărturisitori, și voievozi. Conform canonizărilor, România cinstește martirii cel mai mult, indiferent de faptul că nu au fost nici călugări, nici preoți, nici ierarhi. După, românii cinstesc cel mai mult călugării, arătând importanța monahismului pentru România. Cu alte cuvinte, s-ar putea zice că românii vor fapte, trăire prin autencitate duhovnicească. Să nu uităm că deși Părintele Dumitru Stăniloae va fi propus pentru canonizare curând, este propus ca un preot mărturisitor din cauza suferințelor trăite în închisori comuniste, nu ca preot teolog pentru cărțile scrise! Părere personală Având în vedere cele menționate și altele, oare nu cumva se cere reactualizarea obiceiului de a cinsti mireni mucenici? Eu cred că avem destui care așteaptă! Doamne ajută! Apendice Între timp, am făcut tabelul de mai jos pentru OrthodoxWiki aici. ![]()
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 31.01.2024 at 14:53:15. |
|