Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.03.2024, 16:56:29
RappY's Avatar
RappY RappY is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 950
Implicit

Canonul 34 apostolic

Se cade ca episcopii fiecărui neam să cunoască pe cel dintâi dintre dânșii și să-l socotească pe el drept căpetenie și nimic mai de seamă să nu facă fără încuviințarea acestuia; și fiecare să facă numai acelea care privesc parohia sa și satele de sub stăpânirea ei. Dar nici acela (cel dintâi) să nu facă ceva fără încuviințarea tuturor, căci numai astfel va fi înțelegere și se va mări Dumnezeu prin Domnul în Duhul Sfânt: Tatăl și Fiul și Sfântul Duh.

Acest canon a fost invocat și de BOR în legătură cu unirea și crearea patriarhiei române.

Citat:
Proclamarea solemnă a unirii, la 1 Decembrie 1918, a fost privită de Biserica Ortodoxă Română drept „ziua învierii” obștii românești în România Mare. Făurirea statului național unitar român a avut o răsfrângere firească și pe plan spiritual bisericesc, ea impunând uniformizarea și organizarea sinodal-unitară a Bisericii Ortodoxe Române din toate provinciile românești sub conducerea Sfântului Sinod. În același timp, ea a creat, în spiritul Canonului 34 Apostolic (ce vorbește despre Biserica unei națiuni, despre organizarea acesteia în strânsă legătură cu organizarea statală), și premisele ridicării Bisericii Ortodoxe Române Autocefale la rangul de Patriarhie (1925).

Probabil va trebui invocat din nou ca răspuns la conflictul din Rep. Moldova dintre Mitropolia Moldovei și Mitropolia Basarabiei. O să fac altă dată un thread despre asta.

Edit: Am făcut threadul aici.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa

Last edited by RappY; 23.03.2024 at 18:28:39.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 20.03.2024, 22:59:54
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.623
Implicit

Citat:
În prealabil postat de RappY Vezi mesajul
Probabil va trebui invocat din nou ca răspuns la conflictul din Rep. Moldova dintre Mitropolia Moldovei și Mitropolia Basarabiei. O să fac altă dată un thread despre asta.
Mai degrabă e o retrasare a jurisdicțiilor bisericești, de vreme ce nu se contestă validitatea hirotoniilor, cică doar 30% din Mitropolia Moldovei a trecut sub Patriarhia Română.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.03.2024, 05:18:44
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de RappY Vezi mesajul
Canonul 34 apostolic
Citat:
Proclamarea solemnă a unirii, la 1 Decembrie 1918, a fost privită de Biserica Ortodoxă Română drept „ziua învierii” obștii românești în România Mare. Făurirea statului național unitar român a avut o răsfrângere firească și pe plan spiritual bisericesc, ea impunând uniformizarea și organizarea sinodal-unitară a Bisericii Ortodoxe Române din toate provinciile românești sub conducerea Sfântului Sinod. În același timp, ea a creat, în spiritul Canonului 34 Apostolic (ce vorbește despre Biserica unei națiuni, despre organizarea acesteia în strânsă legătură cu organizarea statală), și premisele ridicării Bisericii Ortodoxe Române Autocefale la rangul de Patriarhie (1925).

Probabil va trebui invocat din nou ca răspuns la conflictul din Rep. Moldova dintre Mitropolia Moldovei și Mitropolia Basarabiei. O să fac altă dată un thread despre asta.
Ar trebui să spui în acel thread că acest conflict are ca sâmbure mărirea deșartă a ierarhilor basarabeni, care nu se mai socotesc români, ca atunci când au fost rupți din România.

Ideal, adică întru totul duhovnicește, ar fi fost ca în 1990 Basarabia să ceară ”să revină” de la Moskova la București și astfel s-ar fi instalat (prin biserică) în inima basarabenilor o orientare politică spre unire.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.03.2024, 16:24:43
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 3.261
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
astfel s-ar fi instalat (prin biserică) în inima basarabenilor o orientare politică spre unire.
Daca se dorea cred ca se facea insa din ce se aude, cuvintele astea de mai sus sunt cele ce ii zgiirie pe creier si le produc stari de voma. Un paradox,nu? Vor pasapoarte UE dar nu vor unire. Cu siguranta nici n-ar fi clipit daca s-ar fi pus problema unirii sub un conducator precum Stefan Cel Mare sau Vlad Tepes(mai ales)!
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal.
«τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·»
Reply With Quote
  #5  
Vechi 22.03.2024, 00:08:39
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.623
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cozia Vezi mesajul
Daca se dorea cred ca se facea insa din ce se aude, cuvintele astea de mai sus sunt cele ce ii zgiirie pe creier si le produc stari de voma. Un paradox,nu? Vor pasapoarte UE dar nu vor unire. Cu siguranta nici n-ar fi clipit daca s-ar fi pus problema unirii sub un conducator precum Stefan Cel Mare sau Vlad Tepes(mai ales)!
Păi nu vor unirea pt că vor un stat artificial, care trăiește din datorie, care vrea gaz de la ruși și pașapoarte de la ue, fonduri de la Ro și să vândă produse agricole în Rusia.

Din nou acel balet a la Ukr care joacă la două capete, singurul miracol e că nu s-a distrus etnicitatea oamenilor de acolo ca în Ucraina, Serbia, în părțile din Ungaria rămase în afara patriei după Trianon.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 22.03.2024, 01:01:17
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 3.261
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
Din nou acel balet a la Ukr care joacă la două capete, singurul miracol e că nu s-a distrus etnicitatea oamenilor de acolo ca în Ucraina, Serbia, în părțile din Ungaria rămase în afara patriei după Trianon.
In Ukr ca si in toate republicile lor, prin cultura si scoalarusa care i-a coplesit prin marimea si anvergura ei de nivel global, prin oamenii inalti blonzi cu ochi albastri, femei tapene de pici, nu aveau cum sa ramana neamestecati. Dragostea nu are granite etnice.
In Ungaria la fel(dar din alt sitem de valori), te fac de-al lor din trei miscari. Transilvania, bine nu toata dar anumite regiuni..., este cel mai bun exemplu de maghiarizare.
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal.
«τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·»
Reply With Quote
  #7  
Vechi 29.04.2024, 12:09:49
RappY's Avatar
RappY RappY is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 950
Implicit

Canonul 26 al Sf. Vasile cel Mare

Desfrâul nu este nuntă și nici început de nuntă; drept aceea, de-ar fi cu putință să se despartă cei ce se împreună prin desfrâu, aceasta este mai bine. Iar dacă cu tot dinadinsul le va plăcea împreună viețuirea, apoi să cunoască epitimia pentru desfrâu, dar să se permită ca să viețuiască laolaltă, ca să nu se întâmple ceva mai rău.

În ziua de azi multe căsnicii se nasc din desfrâu, întreținând relații sexuale înainte de a se mărita. Ba chiar unii se întâlnesc îndeosebi pentru a întreține relații sexuale, începând prin a fi „neexclusivi” până ce „se îndrăgostesc”, se căsătoresc, și eventual divorțează după ce s-a terminat magia („dragostea” era de fapt infatuare, obsesie, entuziasm, escapism, distragere de la singurătate, confuzie, ș.a.).

Sf. Vasile cel Mare ne spune că „desfrâul nu este (...) început de nuntă”!
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa
Reply With Quote
  #8  
Vechi 29.04.2024, 17:44:29
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 3.261
Implicit

Din pacate, cercul educatiei liberale permisive din familie si scoala s-a inchis si sunt tot mai putini parinti tineri care mai cresc copii in mod traditional cu valori morale sanatoase crestine. La noi insa mai exista un fel de inertie partial duhovniceasca care franeaza acest proces distructiv al scursorilor vestice.

Practic nu prea ai pe cine sa alegi ca partener de viata. Fara post si rugaciune multa, sfatuirea cu duhovnicul si cu familia care vad lucrurile mai clar din afara, plus ascultarea de sfaturile care ti se dau!!! nu ai cum sa dai de persoana potrivita. In caz contrar esecul si dezastrul aferent iti este asigurat.
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal.
«τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·»
Reply With Quote
  #9  
Vechi 15.05.2024, 11:20:32
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.623
Implicit

Citat:
În prealabil postat de RappY Vezi mesajul
Canonul 26 al Sf. Vasile cel Mare

Desfrâul nu este nuntă și nici început de nuntă; drept aceea, de-ar fi cu putință să se despartă cei ce se împreună prin desfrâu, aceasta este mai bine. Iar dacă cu tot dinadinsul le va plăcea împreună viețuirea, apoi să cunoască epitimia pentru desfrâu, dar să se permită ca să viețuiască laolaltă, ca să nu se întâmple ceva mai rău.

În ziua de azi multe căsnicii se nasc din desfrâu, întreținând relații sexuale înainte de a se mărita. Ba chiar unii se întâlnesc îndeosebi pentru a întreține relații sexuale, începând prin a fi „neexclusivi” până ce „se îndrăgostesc”, se căsătoresc, și eventual divorțează după ce s-a terminat magia („dragostea” era de fapt infatuare, obsesie, entuziasm, escapism, distragere de la singurătate, confuzie, ș.a.).

Sf. Vasile cel Mare ne spune că „desfrâul nu este (...) început de nuntă”!
E bun canonul, spunea într-o predică recentă, un preot că a scăzut nr cununiilor în Biserică, înainte cică era o apetență chiar de unii se căsătoreau și a doua oară, sau a treia, acum nu mai vin atâția la cununie.

La ce se referă citatul epitimia pt desfrâu dar să se permită ca să viețuiască laolaltă ?
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
canon, istorie, randuieli, sinoadele ecumenice