![]() |
![]() |
|
|
|
#16
|
||||
|
||||
|
Citat:
Sunt trei aspecte de care nu tii cont. In primul rand ce inseamna exact sintagma ,,pedepsesc nelegiuirea parintilor in copii pana la al treilea si al patrulea neam". De ce a spus ca se indura pana la al miilea neam de cei ce ma iubesc si pazesc poruncile Mele". Si nu in ultimul rand pe ce criteriu se face departajarea mentionata. In primul rand contextul este cel al evitarii idolatriei. Evreii fusesera eliberati de Dumnezeu din lanturile sclaviei dintr-o tara profund idolatra si politeista (Egipt), unde Faraonul se considera zeitate printre oameni. Daca te vei uita, de exemplu, cu atentie la pedeposele cu care Dumnezeu a lovit Egiptul vei observa ca fiecare dintre ele era de fapt indreptata contra unei zeitati considerata protectoare a egiptenilor. Nu erau simple pedepse era un act de distrugere directa a unor idoli falsi si neputinciosi in care egipteni si o parte dintre evrei fusesera invatati sa isi puna increderea neconditionat.In acest caz Dumnezeu a actionat ca un distrugator de zei pagani, aratand astfel tuturor cine este singurul Creator si cui i-se cuvine inchinarea. In al doilea rand, in drumul spre Tara Sfanta, evreii au trecut prin mijlocul unor popoare pagane, idolatre si extrem de sangeroase. Si in Tara Sfanta urmau sa intalneasca acelasi tip de popoare, dispuse, de exemplu, sa isi sacrifice copii in foc pentru zei de tip Moloh sau Baal. Vechile obiceiuri dispar greu iar evrei adeseau au fost cazut iarasi in idolatrie. Dumnezeu i-a prevenit ca nu va accepta asa ceva cum nu accepta nici astazi. Intr-unul dintre cele mai scurte versete biblice (Isaia 2:18) sta scris ,,Toti idolii vor pieri". Atat este nevoie sa fie spus despre ei pentru ca atat reprezinta. Totusi Scriptura vorbeste de o categorie de persoane care comit neleguiri si o categorie de oameni care iubesc si pazesc poruncile lui Dumnezeu. Ambele categorii se raporteaza la contextul versetului, adica evitarea idolatriei. Deci faptele ambelor categorii vizeaza fie caderea in idolatrie fie credinta intr-un singur Dumnezeu si respingerea idolatriei. Trebuie remarcat ca in timp ce pe cei vinovati Dumnezeu ii pedepseste pentru o perioada limitata de generatii pe cei credinciosi ii binecuvanteaza pentru o perioada nelimitata. Dupa cum se afirma intr-un text de analiza biblica mai vechi ,,Cand Dumnezeu se aseaza pe tronul judecatii se imbraca cu mantia milei". Acest lucru rezulta din insasi caracterizarea facuta de psalmist (ca sa dau doar un exemplu, sunt mult mai multe) : ,,Domnul este îndurător* și milostiv, îndelung răbdător și bogat în bunătate.El nu Se ceartă fără încetare și nu ține mânia pe vecie.Nu ne face după păcatele noastre, nu ne pedepsește după fărădelegile noastre,ci, cât sunt de sus cerurile față de pământ, atât este de mare bunătatea Lui pentru cei ce se tem de El;cât de departe este răsăritul de apus, atât de mult depărtează* El fărădelegile noastre de la noi.Cum se îndură un tată de copiii lui, așa Se îndură Domnul de cei ce se tem de El.Căci El știe din ce suntem făcuți; Își aduce aminte că suntem țărână"(Psalmul 108) Si totusi cum ramane cu "pedepsesc nelegiuirea părinților în copii până la al treilea și la al patrulea neam al celor ce Mă urăsc"? Pedepseste Dumnezeu pe copii nevinovati si credinciosi pentru parinti idolatrii ? Dumnezeu nu numai ca nu a facut niciodata asta dar face excat opusul. In primul rand sa nu uitam ca este vorba despre idolatrei si in al doilea rand sa nu uitam o sintagma cheie ,,al celor ce ma urasc". Sintagma se refera si la parinti si la copii. Daca parintii si copii sunt idolatri si continua in dolatrie, copii continuand calea parintilor atunci Dumnezeu nu ii lasa sa avanseze mai mult de al treilea si al patrulea neam pentru ca efectele si pedepasa ar fi mult prea mari. Raul are o limita in fata lui Dumnezeu. In schimb pentru cei ce il iubesc si ii asculta poruncile, cu vorba si cu fapta, Dumnezeu isi arata dragostea si indurarea pana dincolo de orizontul intelegerii noastre, pana la al miilea neam. Credinciosia , spre diferenta de rau, nu are limite in fata lui Dumnezeu pentru ca cei credinciosi vor intra in Imparatia Cerurilor si vor mosteni pamantul, conform celor spuse de Domnul si Mantuitorul Isus Hristos, in Predica de pe Munte. Scopul lui Dumnezeu este limitarea si eliminarea raului si acoperirea pamantului cu implinirea voii Sale de catre cei credinciosi care, facand asta, actioneaza ca niste oglinzi care reflect lumina Tatalui lor, nici o lumina neputand fii ascunsa. ,,Lumina a stralucit in intuneric si intunericul n-a biruit-o" (Ioan 1:5). Si totusi...cum putem fi siguri ca asta este si ca Dumnezeu nu pedepseste pe cei nevinovati ? Pentru ca Dumnezeu insusi a spus asta. In Ezechiel (capitolul 18) Dumnezeu il intreaba pe profet de ce evreii aveau o intelegere denaturata, fix precum cea spusa de tine ,,De ce continuați să folosiți această zicală în țara lui Israel, și anume:«Părinții au mâncat struguri acri,și copiilor li s-au strepezit dinții»? Adica,mai simplu spus, de ce platesc copii pentru parinti? Chiar platesc ei pacatele parintilor? Dumnezeu spune ca este complet gresita ideea : ,,Viu sunt Eu, zice Stăpânul Domn, că nu veți mai folosi această zicală în Israel! 4 Iată că toate sufletele sunt ale Mele. Atât sufletul tatălui, cât și sufletul fiului sunt ale Mele. Sufletul care păcătuiește, acela va muri!Voi însă ziceți: «De ce să nu fie responsabil și fiul de nelegiuirea tatălui său?» Pentru că fiul a făcut judecată și dreptate și pentru că a păzit toate hotărârile Mele și le-a împlinit! De aceea, în mod sigur el va trăi! 20 Sufletul care păcătuiește, acela va muri! Fiul nu va fi responsabil de nelegiuirea tatălui și nici tatăl de nelegiuirea fiului. După cum dreptatea celui drept îi va fi de folos doar lui, tot așa răutatea celui rău se va răsfrânge doar asupra lui. Dar dacă cel rău se întoarce de la toate păcatele pe care le-a săvârșit, păzește toate hotărârile Mele și face judecată și dreptate, în mod sigur el va trăi și nu va muri. 22 Toate fărădelegile pe care le-a săvârșit nu i se vor mai aminti! El va trăi din pricina dreptății pe care a înfăptuit-o. 23 Doresc Eu moartea celui rău? zice Stăpânul Domn. Oare nu doresc mai degrabă ca el să se întoarcă de pe căile lui și să trăiască? Tot astfel, dacă cel drept se întoarce de la dreptatea lui și săvârșește nedreptate, asemenea tuturor urâciunilor săvârșite de cel rău, va trăi el oare? Toată dreptatea pe care a înfăptuit-o nu i se va mai aminti. Din cauza necredincioșiei de care a dat dovadă și din cauza păcatelor pe care le-a săvârșit, el va muri.Totuși, voi ziceți: «Calea Stăpânului nu este dreaptă!» Ascultă, casă a lui Israel! Calea Mea nu este dreaptă? Oare nu căile voastre sunt cele nedrepte?" Claritatea versetelor nu necesita explicatii suplimentare. Cine pacatuieste acela va plati pentru pacatele lui. Daca se tot continua in pacat Dumnezeu la cel mult a patra generatie opreste, in felul Lui, suvoiul raului, fie prin judecata fie prin iertare daca exista indreptare. Daca se continua in credinta mila si dragostea Lui se intind pentru mii si mii de neamuri, nu face economie de bunatate sau binecuvantari. Si nu in ultimul rand pentru un crestin, pentru un copil sau copila al lui Dumnezeu,care si-a pus nadejdea in Isus Hristos ca Domn si Mantuitor ideea de reincarnare este inexistenta si fara sens. Exista un singur Domn si un singur Mantuitor, oamenilor le este randuita o singura viata si apoi judecata. Deci un motiv in plus sa arunci idolul idolatriei reincarnarii si sa iti pui toata nadejdea in singurul Dumnezeu adevarata. Asculta prietene, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn! Sa-l iubesti pe Domnul Dumnezeu cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu tot cugetul tău și cu toată puterea ta. Si pe aproapele tau ca pe tine insusti.
__________________
''Domnul să te binecuvânteze și să te păzească! Domnul să facă să lumineze fața Sa peste tine și să se îndure de tine! Domnul să-Și înalțe fața peste tine și să-ți dea pacea!" |
|
|