Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 01.01.2025, 21:10:43
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.071
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Seraphim7 Vezi mesajul

La mulți ani!
An nou fericit!

Și fără supărări și ofense.Nu le luăm personal:))
Da ai dreptate ieri mă supărasem pe nedreptatea de la Curtea de Apel, deși nu-l votasem pe C.G. în T1 și nu am făcut niciun mesaj de susținere al lui înainte de vot, totuși faptul că dulapul își prelungește mandatul și-ntr-o vilă de 10 milioane de euro când urmează austeritate și sărăcie deja umpluse paharul.

Dar nu e vina mea sau a ta decât în măsura în care depistăm că e ceva rău și ne înverșunăm în susținerea acelui lucru.

Imi cer scuze pt ieri, să privim anul care vine mai cu pragmatism, vom avea nevoie de coeziune socială ca să trecem peste obstacolele care vin.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.01.2025, 00:28:22
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.435
Implicit

Măi Iorest,tu ești una dintre persoanele de pe acest forum cu care îmi este drag sa dialoghez.

Și eu sunt nepoliticos uneori,acid, ironic,dur...

Deasemenea "joc murdar",ca de exemplu în acest topic:))

Tu ești persoana care de fiecare dată "mă depistează", "mă citește"..

Ești nemesisul meu de pe acest forum.

Logic, uneori depășim anumite bariere, însă când te provoci reciproc, evoluezi.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)

Last edited by Seraphim7; 02.01.2025 at 00:31:15.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 07.05.2025, 23:17:13
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.435
Implicit

Pentru toți cei care se sperie acum de naționalizare, izolaționism, plecarea investitorilor străini și alte asemenea “tragedii”, hai sa ne uităm puțin pe cifre.

Acuma eu nu-mi permit să vorbesc aici din “propria experiență” ca sunt născut dupa 89,dar la date si cifre avem acces cu toții.

Să vedem concret, dacă izolaționismul și naționalizarea au fost atâta de rele din punct de vedere economic pentru România.

Deasemenea să vedem cât a “prosperat” Romania alaturi de investițiile străine și ce am făcut după căderea “naționalizării”.

Adică inclusiv în comunism, Romania a fost una dintre cele mai “deschise” țări din acest bloc socialist.

Nu ne permite poziția sa fim vreodată “închiși “.

In direcția trebuie sa fie întotdeauna la noi.

Să nu credem că gata dacă “ne luăm țara înapoi” și pleacă străinii gata este o catastrofa.

Chiar dimpotrivă, foarte bine că pleacă, că nu mai avem noi de îi alungat.

O tranziție către ceva întotdeauna cere sacrificii.

Nu poți schimba ceva, dacă nu renunți la condițiile existente.

Eu cu siguranță nu simt părtinitor,doar ofer niște date despre cum s-au prezentat lucurile.

Și despre anumite posibilități viitoare, raportate la istorie și prezent.

Eu as fi fost cu adevărat în favoarea acestui curent naționalist , dacă era mai de stânga, însă asta este poate in viitor se va creiona și așa ceva.

Dar deocamdată direcția o da acesta dreaptă extremă cam “strâmbă”.

Iată țări care au “naționalizat” fără să fie “izolate”:

1.NORVEGIA

Modelul norvegian de naționalizare este considerat unul dintre CELE mai FUNCȚIONALE și EFICIENTE DIN LUME.

Acesta combină proprietatea de stat cu management profesionist și independență operațională, fără ingerință politică zilnică.

Iată cum funcționează:


MODELUL NORVEGIAN de NAȚIONALIZARE:

1. Fondul SUVERAN de Investiții (Government Pension Fund Global)

CEL MAI MARE FOND SUVERAN din lume (peste 1.4 trilioane USD).

Finanțat din profiturile petrolului exploatat de compania de stat Equinor.

Administrat de Banca Centrală a Norvegiei (Norges Bank Investment Management).

Investește global, în acțiuni, obligațiuni, imobiliare.

Transparent: rapoarte trimestriale și anuale, control parlamentar.


2. Companii de stat profitabile, organizate comercial:

Equinor (ex-Statoil): companie energetică, listată la bursă, dar cu statul acționar majoritar.

Statkraft: energie regenerabilă, 100% deținută de stat.

Telenor: telecomunicații, STATUL ARE PESTE 50% din acțiuni.

Companiile sunt gestionate ca firme private, dar cu misiune strategică.


3. Separarea strictă între proprietate și guvernare

Statul NU intervine în deciziile zilnice de management.

Consilii de administrație independente.

Managerii sunt selectați profesional, nu politic.


4. Profitul companiilor merge către:

Reinvestire în companie.

Dividende către stat (bugetul public).

FONDUL SUVERAN (pentru generațiile viitoare).


5. Reguli etice și investiții responsabile

Investițiile fondului suveran sunt ghidate de criterii ESG (mediu, social, guvernanță).

Nu investesc în companii implicate în corupție, armament interzis sau exploatare.



CE POATE ÎNVĂȚA ROMÂNIA DIN MODELUL NORVEGIAN?

Înființarea unui FOND NAȚIONAL SUVERAN clar reglementat, gestionat de profesioniști.

Separarea reală între politică și conducerea companiilor de stat.

NAȚIONALIZAREA INTELIGENTA,statul ca ACȚIONAR MAJORITAR în sectoare-cheie, dar fără control centralizat autoritar.

Folosirea veniturilor strategice (ex: gaze naturale, energie) pentru investiții naționale și stabilitate fiscală.

Deci se poate nu?

Vi se pare că Norvegia moare de foame fiindcă deține controlul peste resurse sale?

Vi se pare că este “izolaționistă “ fiindcă nu este in UE și fiindcă și-a naționalizat RESURSELE?

NU!!!

Este cea mai bogată țară din LUME!
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.05.2025, 23:18:57
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.435
Implicit

Continuare....

2. SINGAPORE



Modelul de Naționalizare Eficient – Exemplu din Singapore

Singapore, cunoscut pentru economiile sale de piață extrem de eficiente și succesul său economic, a implementat un model de naționalizare parțială, unde statul deține acțiuni majoritare în unele dintre cele mai importante sectoare economice, dar permite și o competiție semnificativă pe piață.



1. Crearea unei Entități Naționale de Investiții (Temasek Holdings)

Scop: Gestionarea activelor naționale și reinvestirea acestora în proiecte strategice pentru economii pe termen lung.

Temasek Holdings este o companie de stat care gestionează activele naționale ale Singapore.

Statul controlează un pachet semnificativ de acțiuni în companii majore, dar permite acestora să fie listate și să opereze conform principiilor pieței libere.

Fondurile generate de aceste investiții sunt reinvestite pentru a sprijini diverse domenii, cum ar fi infrastructura, educația și sănătatea.


2. Naționalizarea Parțială a Resurselor Strategice

Scop: Menținerea unui control puternic asupra resurselor naturale și altor sectoare strategice, în același timp lăsând loc pentru investiții private.

Exemplu: Singapore Power – Statul deține o parte din infrastructura energetică, dar permite și companiilor private să opereze și să dezvolte noi soluții în energie.

Sectorul bancar: Companii de stat, cum ar fi Development Bank of Singapore (DBS), sunt implicate în majoritatea investițiilor de infrastructură și în dezvoltarea economiei, dar competiția cu băncile private este încurajată.

Industria transporturilor: Singapore Airlines este parțial deținută de stat, dar concurența cu companiile private de transport aerian este activă.



3. Crearea unui Fond Suveran pentru Diversificare (GIC Private Limited)

Scop: Asigurarea unei surse continue de venituri pentru stat, pe termen lung, din investițiile realizate de stat în diverse sectoare economice internaționale.

GIC este un fond suveran administrat de statul Singapore care investește pe piețele internaționale, cu scopul de a proteja economiile țării de fluctuațiile economice interne.

Investițiile sunt făcute într-o gamă largă de sectoare: infrastructură, tehnologie, energie, agricultură.

Fondul este complet separat de guvernul central, având autonomie în deciziile sale, dar urmând regulile etice și economice.




4. Modele de Naționalizare a Infrastructurii și Resurselor Energetice

Scop: Crearea unei economii mai sustenabile, prin controlul statului asupra infrastructurii și a resurselor naturale.

Exemplu: Singapore Power – Compania care se ocupă cu distribuirea de energie este deținută integral de stat și este responsabilă pentru implementarea unor politici de energie durabilă și eficientă.

Naționalizarea transporturilor – Infrastructura de transport (atât aerian, cât și naval) este în mare parte deținută de stat și se coordonează centralizat, chiar și în cazul companiilor private care operează în aceste domenii.



5. Un Model de Guvernanță Transparentă și Profesionistă

Scop: Minimizarea riscurilor de corupție și maximizarea eficienței economice prin management profesional, nu politic.

Recrutarea și selecția managerilor: Guvernul angajează experți în domenii economice, din afaceri și industrie, care gestionează companiile de stat și investițiile strategice.

Transparență și responsabilitate: Orice decizie de investiție este luată în mod transparent și responsabil, cu audituri externe și evaluări publice.




Cum poate România să implementeze acest model?

1. Înființarea unui Fond Suveran de Investiții: Crearea unui fond similar cu Temasek sau GIC, care să gestioneze resursele naturale și să le investească pe termen lung în proiecte strategice.


2. Deținerea unui pachet majoritar în sectoare cheie: Naționalizarea parțială a sectoarelor strategice (energie, telecomunicații, transporturi) prin crearea unor entități comerciale de stat care sunt listate pe bursă, dar cu statul având control asupra acestora.


3. Stabilirea unui sistem de management profesional: Asigurarea că companiile de stat sunt administrate de profesioniști, nu de politicieni, și că acestea operează într-un mod eficient, generând venituri pentru stat.


4. Investiții pe termen lung în infrastructură și dezvoltare: Direcționarea profiturilor din sectorul public în infrastructură, educație și sănătate, pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a economiei.


Dacă nu-ți place nici Singapore, atunci îți mai ofer încă unul și vei avea 3 opțiuni și modele de eficiență ca posibile SALVĂRI pentru economia României

3. CHINA

Modelul chinez de naționalizare este unul dintre cele mai complexe și distinctive din lume, fiind un hibrid între capitalismul de stat și centralismul economic autoritar. Deși economia Chinei este deschisă pieței și investițiilor străine, statul rămâne actorul dominant, deținând control asupra sectoarelor strategice și având un rol activ în orientarea întregii economii.


1. Economia socialistă de piață cu caracteristici chineze

Lansat oficial în anii '90 sub Deng Xiaoping și rafinat ulterior:

Statul deține controlul în industriile strategice, cum ar fi energia, transporturile, telecomunicațiile, infrastructura și băncile.

Companiile de stat (SOEs) reprezintă coloana vertebrală a economiei.

Sectorul privat este tolerat și chiar încurajat în anumite domenii, dar nu are voie să amenințe dominația statului.



2. Rolul companiilor de stat (SOEs - State-Owned Enterprises)

Aproximativ 30-40% din PIB-ul Chinei provine din companii de stat.

Ele domină industriile precum: petrol, gaze, energie electrică, căi ferate, oțel, telecomunicații, apărare, transport aerian.

Statul menține controlul prin acțiuni majoritare, chiar dacă unele dintre ele sunt listate la bursă (de exemplu, Sinopec, China Mobile).


3. Supravegherea și managementul centralizat

Companiile de stat sunt administrate prin SASAC (State-owned Assets Supervision and Administration Commission), o agenție guvernamentală aflată direct sub controlul Consiliului de Stat.

SASAC:

numește conducerea companiilor,

stabilește obiective strategice,

monitorizează performanța economică și ideologică.



4. Politica „dublului rol” al managerilor

Conducerea companiilor de stat are adesea o dublă loialitate:

față de profitabilitatea economică,

față de Partidul Comunist Chinez (PCC), fiind membri activi ai partidului.


Orice companie de stat importantă are o celulă de partid internă, care supraveghează conformitatea ideologică.


5. Planificare și investiții strategice

Deși China are o piață deschisă, direcția economică este stabilită prin planuri cincinale.

Statul direcționează investițiile în domenii considerate prioritare: inteligență artificială, tehnologii verzi, energie nucleară, semiconductori, transporturi de mare viteză, orașe inteligente.

Investițiile externe (prin inițiativa „Belt and Road”) sunt realizate adesea de companii de stat.



6. Fonduri și bănci controlate de stat

Cele mai mari bănci din China (ICBC, China Construction Bank etc.) sunt deținute de stat și servesc drept instrumente de politică economică, nu doar de profit.

Statul poate forța acordarea de credite pentru dezvoltarea regiunilor sărace sau industriilor strategice.

Rata dobânzii, lichiditatea și direcțiile de creditare sunt, în mare parte, controlate politic.


7. Controlul asupra terenurilor și resurselor naturale

În China, statul deține legal toate terenurile (în mediul urban) și controlează concesiunile în mediul rural.

Resursele naturale și minerale sunt exploatate exclusiv de companii de stat sau sub licență strictă.


8. Controlul ideologic și protecția interesului național

Companiile private sunt supravegheate îndeaproape. Orice companie care devine prea puternică sau independentă (ex. Alibaba, Ant Group) poate fi supusă reglementărilor sau desființată/naționalizată parțial.

Tehnologia, datele și infrastructura sunt considerate bunuri strategice și trebuie să rămână sub controlul statului.



Poate România adapta un model chinezesc?

Doar parțial, pentru că:

România este parte din UE și supusă reglementărilor pieței libere.

UE nu permite monopoluri de stat generalizate.

Controlul ideologic al firmelor sau al managerilor e incompatibil cu valorile democratice.


Totuși, România ar putea adapta aspecte utile:

Crearea unui fond național care să gestioneze strategic companiile de stat.

Consolidarea companiilor publice în sectoare-cheie.

Dezvoltarea unor planuri pe termen lung (tip „mini-plan cincinal”) pentru infrastructură, energie, sănătate și digitalizare.


Se poate dragii mei și fără IZOLARE

CHINA ESRE MOTORUL LUMII DIN PUNCT DE VEDERE ECONOMIC!

Iar Singapore și Norvegia sunt doua exemple de independență și Centralizare ca actori pe piața internațională, fără a permite exploatarea monopolurilor internaționale.

Iar acest nou curent SUVERANIST așa ar trebui explicat și la noi in țară.

Dar nu prea o face nimeni nici măcar cei care ar trebui sa reprezinte modele economice și exemple eficiente.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.05.2025, 02:44:28
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 3.549
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Seraphim7 Vezi mesajul



Cum poate România să implementeze acest model?

1. Înființarea unui Fond Suveran de Investiții: Crearea unui fond similar cu Temasek sau GIC, care să gestioneze resursele naturale și să le investească pe termen lung în proiecte strategice.


2. Deținerea unui pachet majoritar în sectoare cheie: Naționalizarea parțială a sectoarelor strategice (energie, telecomunicații, transporturi) prin crearea unor entități comerciale de stat care sunt listate pe bursă, dar cu statul având control asupra acestora.


3. Stabilirea unui sistem de management profesional: Asigurarea că companiile de stat sunt administrate de profesioniști, nu de politicieni, și că acestea operează într-un mod eficient, generând venituri pentru stat.


4. Investiții pe termen lung în infrastructură și dezvoltare: Direcționarea profiturilor din sectorul public în infrastructură, educație și sănătate, pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a economiei.


Dacă nu-ți place nici Singapore, atunci îți mai ofer încă unul și vei avea 3 opțiuni și modele de eficiență ca posibile SALVĂRI pentru economia României

...
1. Cu ce bani? In ce conditii, iesit fiind din UE, pentru ca nu precizezi?

2. Cine te lasa sa nationalizezi "partial"?...din nou, iesit fiind din Uniune:)? Cu ce bani?

3. Companii de stat? Cu ce bani? De unde te imprumuti?

4. Din nou cu bani genearati de unde, cine te lasa sa faci ce vrei? Ok, declari ca ai sange in instalatie si faci cum te taie capul. Atunci te intreb, cu CE PUTERE te vei OPUNE??

...parca suntem la Gradi, nu altceva. :))
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal.
«τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·»
Reply With Quote
  #6  
Vechi 11.05.2025, 03:15:27
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.071
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cozia Vezi mesajul
1. Cu ce bani? In ce conditii, iesit fiind din UE, pentru ca nu precizezi?

2. Cine te lasa sa nationalizezi "partial"?...din nou, iesit fiind din Uniune:)? Cu ce bani?

3. Companii de stat? Cu ce bani? De unde te imprumuti?

4. Din nou cu bani genearati de unde, cine te lasa sa faci ce vrei? Ok, declari ca ai sange in instalatie si faci cum te taie capul. Atunci te intreb, cu CE PUTERE te vei OPUNE??

...parca suntem la Gradi, nu altceva. :))
A explicat Laurențiu Primo mai demult cum se poate naționaliza Petrom, în primul rând redevență mai mare, și apoi taxare progresivă până când scade valoarea acțiunilor încât nu mai devine sustenabilă decât cesiunea pachetului majoritar de acțiuni către statul român, la valoarea de când se face transferul, nu la sume umflate.

Plus recuperarea datoriilor de la PETROM, apoi trebuie să ne răfuim și cu Reiffeissen care acum e disperată să-și recâștige clienți după boicot și dă prime cadou pt intrare la ei, că ăștia ne-au distrus Banca Agricolă ca să vină ei pe piața românească.

Nu există un document programatic cum că s-ar ieși din Uniunea Europeană, totuși dacă în viitor UE îți impune aberații sociale gen să-ți aduci populația la o sărăcire oribilă prin taxe, să fim noi aruncați ca niște căcați la înaintare ca și carne de tun, se impune o schimbare de direcție, trebuie evitat cu orice preț să picăm iarăși la mijloc ca în scenariile celor două războaie mondiale.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.05.2025, 03:43:16
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 3.549
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
A explicat Laurențiu Primo mai demult cum se poate naționaliza Petrom, în primul rând redevență mai mare, și apoi taxare progresivă până când scade valoarea acțiunilor încât nu mai devine sustenabilă decât cesiunea pachetului majoritar de acțiuni către statul român, la valoarea de când se face transferul, nu la sume umflate.

Plus recuperarea datoriilor de la PETROM, apoi trebuie să ne răfuim și cu Reiffeissen care acum e disperată să-și recâștige clienți după boicot și dă prime cadou pt intrare la ei, că ăștia ne-au distrus Banca Agricolă ca să vină ei pe piața românească.

Nu există un document programatic cum că s-ar ieși din Uniunea Europeană, totuși dacă în viitor UE îți impune aberații sociale gen să-ți aduci populația la o sărăcire oribilă prin taxe, să fim noi aruncați ca niște căcați la înaintare ca și carne de tun, se impune o schimbare de direcție, trebuie evitat cu orice preț să picăm iarăși la mijloc ca în scenariile celor două războaie mondiale.
"Nu există un document programatic cum că s-ar ieși din Uniunea Europeană"
Cu asta trebuia inceput si deasemenea sfarsit. Nu te lasa nimeni sa faci ceea ce mentionezi indiferent cine castiga alegerile iar de saracit nu te saracesc ei, ci vor continua sa-ti "asigure" un trai decent din creditare si imprumuturi in nestire. Astea-s notiuni de baza peste care nu poti continua nici o initiativa sau discutie serioasa.
Ce facem acum, vorbim precum copiii in scara blocului.:))
Am ingrosat cuvintele situatiilor la care fac referire.
Ai scris trei paragrafe imposibil de abordat, in timp ce Laurentiu Primo care tine prelegeri-monolog de vre-o 15-20 de ani nu s-a clintit nici un mm din punctul initial de la care a plecat: Meritocratia ...

...sau din nou, repet, daca o faci, pentru ca esti mai chitit si indarjit sa o faci, cu ce putere o faci?

Acelasi lucru ti-l argumenteaza si acestia doi. Fa-i pe ei fatalisti si blazati- defetisti daca ai curaj, nu pe mine :))
https://www.youtube.com/shorts/CbDRQltDlPU
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal.
«τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·»

Last edited by cozia; 11.05.2025 at 22:05:15.
Reply With Quote
Răspunde