![]() |
![]() |
|
#51
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu știu o parohie unde se făceau cateheze, limbajul era or prea teologic, or se epuizau temele repede și mai era chestia că nu prea veneau oameni și cei care veneau erau mereu aceiași. Cea mai bună cateheză ar fi predica de Duminică. Citat:
Eu venisem să ascult preotul, nu ce zic tot felul de babe, chiar dacă unele lucruri erau veridice din ce spuneau, dar mi se părea plictisitor. Dacă ai doi care pun stăpânire peste discuție, eventual se și ceartă, iar alții nu apucă să zică nimic s-a cam terminat.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 18.09.2025 at 13:02:26. |
#52
|
|||
|
|||
![]()
Așa este predica este foarte bună și necesară. Să nu uităm însă ca prezentările unor subiecte de regulă sunt urmate și de o perioadă organizată, pe rând, de întrebări, lămuriri, clarificări și sugestii aplicate vieții noastre cotidiene.
Hristos, din ce este scris, permitea audienței să întrebe, oricine, de la farisei și saducheilor la oamenii simpli din popor. Cateheza ar trebui axată mereu in jurul întrebării cruciale de înduhovnicire, avansare, îmbunătățire în cadrul strict al unor SCENARII CLARE din viața noastră reală nu una imaginară. Cel mai folositor ar fi ca cateheza să fie condusă de un mirean bun cunoscător al învățăturilor evanghelice, cu preotul dacă dorește, în audiență. Este mai bine pentru el să fie așa…. părerea mea, așa cum viața și modelul de viață a lui Hristos este unul…spinos, materialicește vorbind, la care facem referire cam cu noduri în gât, practic imposibil de urmat așa cum am fost povățuiți să o facem, mai ales când ești înstărit.
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal. «τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·» |
#53
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dimpotriva, e momentul sa ne spunem opiniile, e momentul cum scrie in Bibllie " sa strigam de pe acoperisul caselor ceea ce am auzit in taina". Pentru ca, credinta e in suferinta, s-a formalizat prea mult , si cei care vorbesc clar si raspicat despre atractiile lumesti , reusesc sa capteze atentia celor care nu vad acest lucru in Biserica. Caci lumea zice: De ce sa ma duc la Biserica pentru niste chesstii abstraacte,pe care nici macar nimeni nu ma ajuta sa le inteleg, dar iata ce frumos si direct imi vorbeste cutare, asa ca mai bine ia sa fac eu ceva mai captivant ,macar se uita cineva la mine. Deci e tmpul ca Biserica sa fie mult mai dinamica ,sa iasa la lupta, sa tina cateheze in care sa asculte nelamuririle oamenilor, sa ii lase sa vorbeasca, sa explice plecand de la intrebarile lor, si sa se intoarca ea insasi la simplitate. Ascultarea e buna la manastire ,unde cel care vrea sa intre ,o are deja in suflet, si stie ca nu are nevoie de opiniile personale,ci doar de ascultarea parinteui duhovnic. Dar nu poti cere in societate sa existe aceasta ascultare ,sa presupui ca tu esti preot, ai terminat telogia, si ceilalti char inteleg ce zici. Coboara-te la nivelul lor, traieste nedumeririle si poverile ratiunii lor, impreuna cu ei , ai dialog,nu te scarbi cand sunt departe de dogma, si asa se va ajunge sa apara oamenii care sa vrea sa asculte doar. Dar am lasat in comment si partea a 2 -a in care descrii o adunare haotica, si care e intradevar un pericol daca toti vorbesc, si duc discutiia in directii nespirituale. Ai si tu dreptate aici, si probabil eu sa nu am dreptate, conform traditiei Bisericii , sa nu fi fost nevoie de prea multe opinii din partea credinciosilor si sa fie suficienta ascultarea. Cred ca echilibrul e cel mai bun . Adica daca conducatorul discutiei e capabil dpdv dogmatic si cu daruire de oameni si sincer, sa nu creaada ca doar el stie adevaarul, ar reusi sa mentina echilibrul intre a expune el , sau poate si altii pe rand si in ordine, si discutia sa nu devieze fie la subiecte lumesti fie la patimi . Cred ca ar trebui sa te pui in locul celui care intreaba ceva , si sa incerci sa gasesti un raspuns in care dogma si ratiunea sa depaseasca limitele , sa te cobori la nedumerirea lui, si sa te inalti tu insuti prin dogma . Doar asa il poti ajuta ,nu recitandu-i de la inaltimea amvonului dogma care pentru el va ramane un mister. Harul se impartaseste prin dragoste ,de aceeaa sfintii sunt ascultati fara sa simti nevoia sa comentezi ceva,chiar si atunci cand ne dojenesc,pentru ca simti sufletul si caldura. |
#54
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Chestia e că se pierde și timpul celor interesați de subiectul catehezei, nu de ideile unuia. Am participat într-un an la vreo trei conferințe apropiate ca timp și aceași întrebare se repeta cu aceleași formulări, mereu în afara subiectului, probabil același ins a trimis întrebarea de 3x, culmea e că i se și citea și altele mai interesante nu se citeau. Citat:
Nu mă duc la debate, nu vreau să aud probleme prea personale sau lacrimogene într-o discuție cu tematică, nu vreau să ascult diletanți, părerologi de serviciu, plictisiți care nu au ce face pe acasă și își dau și ei cu părerea, nu suntem în piață la zarzavaturi - timpul e cea mai valoroasă resursă.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. |
#55
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca vrea sa monopolizeze discutia, de fapt distruge adunarea,si ar trebui conducatorul discutiei sa ii spuna: opinia ta nu tine cont de invatatura dupa care tanjim, e prea personala, si ii deturnezi si pe ceilalti. Asa e si in lume: cei zgomotosi iau prim planul ,iar cei care mai inteleg cate ceva tac ,ca sa nu zica prostii. Dar este si vina lor, pentru ca isi apara talantul ce cred ca il au, in loc sa iasa la bataie in astfel de momente , sa preia intiativa,si sa aduca alti 10 talanti,mai ales ca ce ar avea ei de spus ar fi mult mai interesant. Nu doar pentru prostiile ce le zicem ,ci si pentru tacerea cand nu ar trebui vom fi judecati. E o adaugare la Marcu care nu este in celelalt evnghelii "Cine se rusineaaza de Mine,in acest veac viclean si murdar ,nu este vrednic de Mine" Si "Nimeni nu aprinde o lampa ca sa o tina sub pat" Last edited by iustin_dumitru; 20.09.2025 at 01:56:34. |
#56
|
|||
|
|||
![]()
Mi se pare mai practic să vorbească în principal părintele și să nu fie prea multe cateheze într-o luna maxim 2.
Plus că ar trebui să nu se răspună la întrebări din afara temei, până nu pun toți care vor întrebări pt a se vedea care sunt din subiect.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. |
#57
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ba da lampa trebuie in anumite conditii de incaierare cu slujitorii raului sa o tinem sub nivelul pamantului IN CAZ CA SUNTEM IN CAMP DESCHIS! Atentie: Mantuitorul ne invata sa fim foarte atenti in interactiunile cu toti nenorocitii care vor sa ne curme existenta si drumul nostru duhovnicesc mai ales daca este un DRUM NEFINALIZAT sau inca NE-maturizat, neimplinit: „Fiți înțelepți ca șerpii și blânzi ca porumbeii” (Matei 10, 16) Cel mai PROFUND si elocvent exemplu de intelepciune si strategie de luptator pentru Hristos a fost cel al Apostolului Petru, care fiind inconjurat de toate leprele Mamonei care-i cautau pe COMPLICII lui Iisus la momentul arestarii in noapte, strategic s-a facut ca ploua, ca nu-l cunoaste, stiind ca iar fi fost FATAL sa iasa cu pieptul inainte inainte de vreme, inainte de a fi cu Duhul Sfant Calauzitor( spatele asigurat cum se zice...) TU realizezi ca daca Sfantul Petru ar fi murit ATUNCI de sabia alora, nemernicii i-ar fi curmat lungul drum catre centrul LUMII, ROMA ANTICA, benefic pentru intreaga omenire, pentru crestinatate. Revenind la lampa in CAMP DESCHIS sau FOC, exista o tehnica militara de facut focul intr-o adancitura pentru a evita localizarea si EXPUNEREA la FOCUL INAMIC. Sa luam Aminte!! Chiar Hristos stiind ca nu i-a venit timpul sa fie arestat sau inhatat de toti nenorocitii care-l alergau dupa ce enunta ceva contradictoriu, pur si simplu DISPAREA, facandu-i pe toti urmarotorii farisei sa INHATE AER, nimic, zero, loc gol... deoarece El disparea complet din scena. De ce? Pentru ca nu-i venise TIMUL harazit de Dumnezeu!Acolo-i cheia! Astea-s printre cele mai intense faze modelate de Mantuitor pentru intelepciunea si comportamentul nostru in raport cu fortele raului din jur. Mare atentie! Asta da INTELEPCIUNE! Asta-i modelul de varf lasat de Mantuitor, noua muritorilor de rand, cand vine vorba de a nu ne lasa prinsi, manipulati de smecheri sa luam proceduri medicale moderne, sa inghitim mizerii politice, prostiti in ultimul hal de lepre viclene care ne vand minciuni samd. Fiti Intelepti, poruncit de Mantuitor nu inseamna altceva decat NU FITI PROSTI, nu va lasati pacaliti si prostiti, cu alte cuvinte : -Luptati pentru libertatea voastra TOTALA, nu permiteti nimanui sa va curme drumul catre libertate si induhovnicire!
__________________
Menirea omului pe pamant nu este de a manca si de a-si face nevoile ci sa ajunga asemenea lui Dumnezeu Tatal. «τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·» Last edited by cozia; 20.09.2025 at 20:58:59. |
#58
|
||||
|
||||
![]() Citat:
A dat și cu sabia în urechea lui Malhus, slujitorul gărzii arhiereului deci avea deja o circumstanță agravantă la judecată. Nu e sigur că ar fi murit atunci în curtea pretoriului, mai degrabă erau toți concentrați pe Hristos, să-l prindă și să-l judece ca să scape de El. Citat:
Citat:
29. Și sculându-se, L-au scos afară din cetate și L-au dus pe sprânceana muntelui, pe care era zidită cetatea lor, ca să-L arunce în prăpastie; 30. Iar El, trecând prin mijlocul lor, S-a dus. Da e magistral pasajul, i-a lăsat ca pe niște căcați cu ochii în soare. Citat:
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 21.09.2025 at 02:00:52. |
#59
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cum oare s-a ajuns la ruptura asta dintre cler si credinciosi ,in care primii sa nu se mai intereseze de nevoile si cautarile celor pastoriti ,si sa creada ca daca si-au rostit prdica odata pe saptamana intre 11 si 11:30 si-au facut datoria. Intelege cine ce poate. De parca invatatura ortodoxa, care e o invatatura grea, ar fi fost undeva invatata la scoala sau pe cont propriu. Pobabil preotii au renuntat treptat ca au auzit de la altii sau au experimentat ca, catehezele nu au succes, ca nu vine lumea, nu intelege, sau o ia discutia pe aratura. Dar cauza principala este formalismul in care s-a scufundat partea teoretica ortodoxa, nu se mai merge pe intelegere si traire ci pe formule si ierarhie. Se vorbeste numai prin autoritatea altcuiva, nimeni nu mai are curajul sa zica ceva din capul sau. Pentru ca isi da seama fie ca repeta niste formule, fie ca se pierde el insusi in lucruri care nu le-a inteles bine. Noroc ca practica merge bine si rugaciunea si speranta au ramas intacte. Cat despre dragoste, ce mai razbate din rigiditatea atmosferei care o inconjoara. Iar cauza este ca s-a teoretizat prea mult, si adevarul ortodox a fost luat ca un scop in sine, si nu ca un mijloc de mantuire. Nu dogmele ortodoxe sunt cele care dau putere sufletului ci harul lui Hristos pe care ele il transporta,apoi arata cum se primeste ,dar nu ele insele il produc. Ci conlucrarea credinciosului cu harul si cu invatatura cea dreapta e cea care naste puterea credintei. Si din ecuatia asta se scote cel mai important element , omul ,credinciosul simplu, fiind ca un fel de numar care ar trebui sa reactioneze automat la reteta teoretica, aflata intr-o carte din seminar, si administrata formal de preoti. De aceea cred eu ca e timpul ca orotodoxia sa se intoarca mai tare la oameni, care inca ced in ea, si sa se puna cu adevarat in slujba lor, intai prin preoti ,iar daca preotii nu pot sau nu vor, prin noi,simpli credinciosi,sau prin episcopi care au o infuenta mai mare si intelegere mai profunda. Si insasi preotii ar trebui sa inteleaga in detaliu dogma si prin prisma omului de azi, cu toate intrebbarile lui si cu orizontul sau de cunoastere mai mare, ca sa fie ei primii capabili sa raspunda intrebarilor oamenilor, tinand cont ca acestia vin deja raniti de stapanitorul lumii acesteia, cu armele specifice zilei de azi : autosuficienta cunoasterii, labirintul generat de informarea mai usoara, logica exacerbata , empirismul cultivat de stiinta ,libertatea inteleasa ca lipsa regulilor. Si poate asa se vor intoarce si catehezele in biserici , si lumea se va adapa cu adevarat de la puterea invataturi celei drepte, singura care vine de la apostoli. Last edited by iustin_dumitru; 21.09.2025 at 20:52:56. |
#60
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Majoritatea întreabă la spovedanie ce au de întrebat. Ca să organizezi cateheze trebuie să citești mult și să ai și un public ce are cam aceleași lecturi, altfel nu înțeleg. Dar înțelege că și așa mai sunt 2-3 parohii minim în care se fac cateheze, dar vin aceeași oameni, sau există riscul să se repete temele. În mod normal ar trebui să fie cateheze la 5-6-10 biserici dintr-un areal de 6-10 km în București și mai mult, una din parohii sa fie sediul central unde se fac, nu să se facă în 6-10 locuri în același timp cu 10 oameni, faci într-un singur loc cu 60-100 și maximizezi eficiența și aria de dispersie a mesajului. Citat:
Mulți călugări sau harismatici nu aveau multe clase, deci nu se punea accent ca în lumea occidentală pe studii, de la prea mult studiu unii au ajuns să nu mai practice nimic doar să teoretizeze.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. |
|